بانك‌ها از تزريق لقمه حرام به جامعه خودداري كنند92/07/23

http://www.h-bushehri.ir/images/busshehri/zaman%2017.jpegمدير حوزه‌هاي علميه سراسر کشور  با تاكيد بر اين كه وجود ربا در سيستم بانكي، زيبنده نظام اسلامي نيست، فرمودند: ربا علاوه بر حرمت شرعي، تزريق لقمه حرام به جامعه است و بانك‌ها بايد از آلوده شدن به آن خودداري كنند.
حضرت آيت‌الله سيد هاشم حسيني بوشهري، در ديدار مديران شعب بانک انصار استان قم، با تسليت شهادت حضرت باقرالعلوم(ع) و حضرت مسلم بن عقيل(ع) و تبريک اعياد قربان و غدير، با اشاره به اين که قرآن کتاب زندگي و معرفي الگوهاست، فرمودند: قرآن کريم بر معرفي الگوها در عرصه‌هاي مختلف از جمله سبک زندگي به جامعه بشري تاکيد دارد.
عضو خبرگان رهبري با اشاره به آيه "لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا (احزاب 21)" تاکيد کردند: نبي مکرم اسلام (ص) بهترين الگو براي بشريت است.
ایشان همچنين با تاکيد بر لزوم الگوگيري از سيره و سبک زندگي پيامبر(ص) و اهل‌بيت(ع) يادآور شدند: الگوبرداري از ائمه(ع)، جامعه را به تکامل، سعادت و پيشرفت خواهد رساند.
ایشان با تاکيد بر حرمت شرعي ربا، تصريح کردند: بر اساس آنچه که در قرآن و روايات ذکر شده است، تنها ربا گيرنده و ربا دهنده دچار عذاب الهي نخواهند شد، بلکه تمام کساني که در اين چرخه نقش دارند، مسئول‌ هستند.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم  با اشاره به اين که ربا علاوه بر آثار زيان‌بار فردي، داراي آثار مخرب اجتماعي نيز است، افزودند: بانک ها بايد عقود اسلامي را بدون آن که آلوده به مسائل ربوي شوند، کاملاً رعايت کنند.
معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  با تاکيد بر اين که وجود ربا در سيستم بانکي، زيبنده نظام اسلامي نيست، يادآور شدند: ربا علاوه بر حرمت شرعي، تزريق لقمه حرام به جامعه است و بانک‌ها بايد از آلوده شدن به آن خودداري کنند.
عضو شوارای عالی حوزه های علمیه  با بيان اين که بر اساس آيات و روايات و باورهاي اعتقادي، لقمه حرام جامعه و خانواده‌‌ها را آلوده مي‌کند و اين مسئله زيان‌‌بار است، تصریح کردند: درست است که بانک‌ها با توجه به هزينه‌هاي جاري بايد سودآور باشند، اما اين کار مي‌بايست در چارچوب هاي شرعي و اسلامي تحقق يابد و نه در قالب ربا و حرام.
عضو خبرگان رهبري ادامه دادند: مسئولين بانک‌ها مي‌توانند با استفاده از کارشناسان خبره ديني و اقتصادي و پژوهش و مطالعه عميق، راهکارهاي اساسي درآمدزايي و سودآوري مشروع‌ را استخراج و عملياتي کنند.
آيت‌الله حسيني‌بوشهري تصريح کردند: مراجع عظام تقليد و علما و بزرگان به حذف ربا از سيستم بانکي و اجراي دقيق عقود اسلامي در نظام پولي و بانکي کشور تاکيد دارند؛ البته تحقق کامل اين مسئله نيازمند عزم و همت جدي مديران بانک‌ها، مطالبه جامعه و مردم و فرهنگ‌سازي است.
ایشان همچنين با اشاره به نقش بانک‌ها در رشد و توسعه اقتصادي ايران اسلامي، رونق توليد و اشتغال‌زايي، تاکيد کردند: بايد بانکداري اسلامي را به دنيا عرضه کنيم.

Please publish modules in offcanvas position.