برخی از پایان نامه ها در خور شأن حوزه و دانشگاه نیست/ سطحی نگری، یکی از آسیب های موجود در پایان نامه هاست94/12/11

http://bushehri.net/images/0bushehri/1nwr_10.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» عضو خبرگان رهبری در هم اندیشی «ایده های برتر در پایان نامه های ممتاز دین پژوهی» که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد تصریح کردند: متأسفانه گاهی مشاهده می شود، اصول و روش تحقیق به فراموشی سپرده شده و مطلبی به رشته تحریر در می آید که در خور و شأن حوزه و دانشگاه نیست که باید از آن پرهیز شود.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آسیب های امروز پایان نامه نویسی، بیان داشتند: سایه نویسی یکی از آن آسیب هاست؛ به این معنا که افراد جایگزین برای شخص دانشجو پایان نامه نوشته و این کار از سوی اشخاص دیگر انجام خواهد شد.

امام جمعه قم اظهار داشتند: گاهی آنچنان این مباحث در مراکز علمی رونق پیدا می کند که از زشتی آن کاسته می شود؛ در حالی که غمی جانکاه است که متوجه رساله های ماست.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه برخورد کاسب کارانه با پایان نامه، أمری ناپسند است، ابراز داشتند: قرار است با تدوین پایان نامه، عرصه علم رشد کند؛ نه اینکه برخی سوء استفاده نمایند.

ایشان با اشاره به اینکه امروز رساله های خوب بسیاری در حوزه و دانشگاه تدوین می شود، خاطرنشان ساختند: باید فضایی  در جامعه ایجاد کنیم که پایان نامه نویسانی از این قبیل مورد تقدیر قرار بگیرند.

مدیر حوزه های علمیه کشورتصریح کردند: سطحی نگری یکی دیگر از آسیب های موجود در پایان نامه نویسی است که برخی با این مدل نگاه، زمان نوشتن آن را کوتاه کرده، پایان نامه ای کم بهره ارائه می دهند.

عضو خبرگان رهبری تأکید کردند: امروز نیازمندیم که محققان ما درخشیده و جوابگوی نیازهای روز جامعه باشند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشتند: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی های اخیر خود از حالت ایستا بودن در تولید علم اظهار نگرانی جدی کردند؛ پس باید مقالات و پایان نامه هایی را تدوین کنیم که به عنوان منبع مجلات داخلی و خارجی و  همچنین محل مراجعات دانشمندان باشد و برای رسیدن به این وضع مطلوب باید تلاش کرد.

امام جمعه قم اظهار داشتند: از مسئولان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تقاضا داریم که مجموع رساله ها را ارزیابی و نقد نموده و به صاحبان آثار نقدها را منتقل کنند تا در آنان بازنگری انجام شود.

Please publish modules in offcanvas position.