بندگان خدا سه دسته اند‎94/04/21

http://bushehri.net/images/302.jpgمدير حوزه هاي علميه کشور فرمودند: گاهي انسان نيت کاري را دارد و نقصي در اين عمل نيست که بسيار خوب است اما اين نيت در مرحله اوج نيست و امام سجاد(ع) از خداوند مرحله قله در نيت را مي‌خواهد.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» در سلسله مباحث خود در ماه مبارک رمضان در جمع کارمندان مرکز خدمات حوزه‌هاي علميه در ادامه تفسير دعاي مکارم اخلاق صحيفه سجاديه اظهارداشتند: امام سجاد(ع) در فرازي از اين دعا مي فرمايند اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِکَ نِيَّتِي خدايا به لطف خود نيتم را کامل و خالص گردان

ایشان بيان کردند: در اين تعريف واژه وَفِّرْ به معناي تکميل است، اما معناي ديگر براي کلمه وَفِّرْ وجود داد و آن به معناي حفاظت و صيانت است.

مدير حوزه هاي علميه کشور در ادامه با اشاره به معناي دوم کلمه وَفِّرْ در اين دعا  بیان کردند؛ حضرت مي فرمايند، خدايا به لطف خود نيت من را حفاظت کن يعني نيت من به مسير و جاده انحراف نرود و از آنچه مد نظرت است منحرف نشود.

معاون جامعه مدرسين ابراز داشتند: کلمه لطف نيز داراي دو معني است و يکي از معاني لطف رفق و مدارا است و معناي ديگر امر دقيق و ظريف است که بر اساس اين دو، مي توان معناي لطف در کلام نوراني حضرت را به دو صورت تعريف کرد.

آيت الله حسيني بوشهري افزودند: بر اساس معناي اول حضرت مي فرمايد، خدايا نيت کامل به من عنايت کن اما با رفق و مدارا؛ نه اينکه من در مضايقه و تنگي و مشکل قرار بگيرم.

ایشان بيان کردند: بر اساس معناي دوم حضرت مي فرمايند، نيت من را کامل کن، اما با يک تصرفي صحيح و دقيق يعني در وجود من تصرفي کن که تامين کننده آن هدف نهايي تو باشد.

مدير حوزه هاي علميه کشور عنوان کردند: گاهي انسان نيت کاري را دارد و نقصي در اين عمل نيست که بسيار خوب است، اما اين نيت در مرحله اوج نيست و امام سجاد(ع) از خداوند مرحله قله در نيت را مي خواهد.

ایشان با اشاره به روايتي از معصوم (ع) تصريح کردند: معصوم (ع) مي فرمايد؛ بندگان خدا سه دسته هستند، دسته اول عده اي هستند که از عذاب آخرت مي ترسند و خدا را عبادت مي کنند، دسته دوم کاسب کارند و براي بهشت عبادت مي کنند و دسته سوم آزادگان هستند که براي دوستي خدا عبادت مي کنند.

آيت الله حسيني بوشهري عنوان کردند: امام علي(ع) مي فرمايند اگر نيت ها به آن درجه بالا رسيد، بخشش و تفضل از ناحيه خدا بيشتر مي شود.

ایشان اذعان داشتند: روايتي داريم که اگر با نيت بيدار شدن و خواندن نماز شب بخوابيد و خواب بمانيد، شما پاداش نماز شب را خواهيد گرفت.

Please publish modules in offcanvas position.