به گونه‌اي به سمت دنيا نرويم که از آخرت غافل شويم94/04/25

http://bushehri.net/images/busshehri/zaman-mohammadrezapoor%2019.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» فرمودند: اگر مسئوليت به‌گونه‌اي شد که مرجع مراجعات مردم شد، احقاق حقي کرد و باطلي را دفع کرد و قوانين الهي را اجرا کرد، اين کار ارزشمند است .

نماينده مردم شريف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري ظهر دیروز در جمع کارکنان مرکز خدمات حوزه‌هاي علميه در ادامه تفسير دعاي مکارم اخلاق صحيفه سجاديه با اشاره به فراز وَ هَبْ لى مَعالِىَ الْاَخْلاقِ، وَاعْصِمْنى مِنَ الْفَخْرِ اظهار کردند: حضرت امام سجاد(ع) در اين دعا از خداوند مکارم اخلاق را طلب مي‌کند، ولي در عين حال در خواست مي‌کند حالتي پيش نيايد که دچار فخر و غرور شود.

ایشان با اشاره به فلسفه مکارم اخلاق بيان کردند: امام سجاد(ع) مي‌فرمايد مکارم اخلاق را در مسير رضايت تو مي‌خواهم که واجبات را عمل کنم، محرمات را ترک کنم، دعوت پيامبر(صلي الله عليه و آله) و اوليا الهي را انجام دهم و نمي‌خواهم با آن فخرفروشي کنم؛ اين فلسفه مکارم اخلاق است.

مدير حوزه‌هاي علميه کشور با اشاره به فراز ديگري از اين دعا بیان کردند: امام سجاد(عليه السلام) در ادامه اين دعا مي‌فرمايند  اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَالِهِ،  وَلاتَرْفَعْنى فِى‏النّاسِ دَرَجَةً اِلاّ حَطَطْتَنى عِنْدَ نَفْسى‏ مِثْلَها  بار خدايا بر محمد و آلش درود فرست و درجه و مرتبه مرا نزد مردم بلند مگردان، مگر آن كه مرا به همان اندازه نزد خودم پست گردانى.

ایشان تصريح کردند: حضرت در اين دعا پس از صلوات و درود بر پيامبر اعظم(ص) از خداوند مي‌خواهد مسئوليتي به من نده، مگر اين‌که به موازات آن چه مرا رشد مي‌دهي، در درون خودم احساس کوچکي کنم.

آيت الله حسيني بوشهري با بيان اين‌که اسلام به عنوان ديني جاودان از ما همت بلند خواسته و مشوق انسان‌ها در رشد شده افزودند: اسلام هم کسب درجات اخروي و هم درجات دنيوي را به ما اجازه داده، ولي مي‌فرمايد که به‌گونه‌اي به سمت دنيا نرو که از آخرت غافل شوي و سعي کن در درونت تعادل برقرار کني.

ایشان با اشاره به روايتي از پيامبر(ص) عنوان کردند: پيامبر اکرم(ص) مي‌فرمايد برترين مردم کسي است که، وقتي در موقعيت بالا است، تواضع کند.

مدير حوزه‌هاي علميه کشور ادامه دادند: اسلام راه را براي انسان باز گذاشته و جلوي تحصيل، اشتغال و کسب مناسب اجتماعي را نگرفته است ولي مي‌فرمايد که جهت آنها بايد الهي باشد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به روايتي از امام علي(ع) عنوان کردند: اميرالمؤمنين (ع) فرموده‌اند، به خداوند سوگند که اين کفش وصله‌دار براي من ارزشش از عمارت و رهبري مردم بالاتر است مگر اين‌که در آن مقام بتوانم حقي را در جايش قرار داده و از باطلي جلوگيري کنم، اگر صرفاً مقام باشد، هيچ ارزشي ندارد.

آيت الله حسيني بوشهري در ادامه فرمودند: اگر مسئوليت به‌گونه‌اي شد که مرجع مراجعات مردم شد، احقاق حقي کرد و باطلي را دفع کرد و قوانين الهي را اجرا کرد اين کار ارزشمند است و آنچه مهم است اين است که در اين جايگاه منشأ خير و برکات باشد.

ایشان بيان کردند: پيامبر(ص) مي‌فرمايند براي آزمايش انسان همين بس که انسان چه از لحاظ دنيوي و چه ديني، انگشت‌نما شود.

مدير حوزه‌هاي علميه کشور با بيان اين‌که تلاش ما بايد اين باشد که هرچه مسئوليتمان بيشتر و سنگين‌تر باشد، به همان اندازه در درونمان کوچک باشيم اظهار داشتند: مشکل اصلي ما اين است که بين آن‌چه در درون خودساخته‌ايم و بين آن‌چه در بيرون اتفاق مي‌افتد، تناسب نمي‌بينيم و چون تناسب نمي‌بينيم؛ معمولاً روح پذيرشمان کم مي‌شود.

Please publish modules in offcanvas position.