تاکید آیت الله حسینی بوشهری بر شناسایی موقوفات مجهول 92/04/24

http://h-bushehri.ir/images/zaman/3.jpgآیت الله حسینی بوشهری  با تاکید بر لزوم شناسایی و احیای موقوفات مجهول، فرمودند: حوزه علمیه آمادگی دارد در راستای شناسایی موقوفات مجهول، با سازمان اوقاف همکاری لازم را داشته باشد.

 آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، امروز در دیدار مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به جایگاه وقف در مکتب تشیع، اظهار داشتند: در فقه شیعه کتاب ویژه ای به وقف و احکام خاص آن  اختصاص داده شده است و از لسان آیات، روایات و بزرگان دین هم مطالب بسیاری در این زمینه نوشته شده است.

ایشان با بیان این که وقف منحصر به اسلام و شیعه نبوده، بلکه در میان مسیحیت و سایر ادیان نیز وجود دارد، فرمودند: بودجه هایی که بعضی از نظام‌های سیاسی دنیا از آن استفاده می کنند، از طریق وقف حاصل می شود.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که وقف، عمل خداپسندانه است که ثواب آن جاری و نام واقف را ماندگار می کند، افزودند: براساس روایات، پرونده ما در عالم برزخ باز است و حسناتی که افراد بعد از خود به جا می گذارند، در آن ثبت می شود و وقتی در روز قیامت محشور می‌شوند، از این همه حسنات تعجب می‌کنند.

امام جمعه قم با تاکید بر لزوم تبیین جایگاه وقف، ابراز داشتند: روحانیون باید با ترویج فرهنگ وقف، مردم را به این امر مهم تشویق کنند.

عضو خبرگان رهبری تصریح کردند: کسانی که موقوفات در اختیار آنها می‌باشد، باید در آمد موقوفات را براساس نیت واقف هزینه کنند.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کردند: نهاد‌ها و تشکیلات دولتی که اموال موقوفه را در اختیار دارند، قطعا نمی توانند آنها را در جهت دیگری غیر از نیت واقف، صرف نمایند؛ این دستگاه‌ها باید با سازمان اوقاف نهایت همکاری را داشته باشند تا سرنوشت و وضعیت موقوفات مشخص شود.

عضو شوراي عالي حوزه هاي علميه با توصیه به مردم برای وقف اموال خود، بیان کردند: مردم باید اموال خود را در اموری که در فرهنگ جامعه تاثیرگذار است وقف نمایند و در این بین حوزه های علمیه به دلیل اینکه مکتب اهل بیت (ع) را تبیین می کنند یکی از بهترین مکان‌ها برای وقف می‌باشد.

ایشان، بقاع متبرکه را پایگاه‌های فکری و فرهنگی دانسته و بیان داشتند: مردم از طریق امامزادگان، با اهل بیت (ع) و خدا ارتباط پیدا می‌کنند و بسیار شایسته است که در کنار بقاع متبرکه، مدارس علوم دینی و مراکز فرهنگی هم ایجاد شود.

عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري با تاکید بر ضرورت شناسایی موقوفات مجهول، ادامه دادند: حوزه علمیه آمادگی دارد نسبت به شناسایی موقوفات مجهول با سازمان اوقاف و امور خیریه همکاری داشته باشد.

امام جمعه قم با بیان این که متاسفانه مدارس علمیه موقوفه ای، در قم و یا در بخشی از شهر ها وجود داشته‌اند که در حال حاضر آثاری از آنها باقی نمانده و یا بخشی از آنها تبدیل به بازار شده است، افزودند: باید این موقوفات پیگیری و احیا شوند؛ حوزه نیز کمک خواهد کرد تا این موقوفات به جایگاه اصلی خود بازگردند.

Please publish modules in offcanvas position.