تذکر اخلاقی: نشانه‎های منافق 94/11/14

امام صادق (ع) فرموده است: «ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ فَهُوَ مُنَافِقٌ وَ إِنْ صَامَ وَ صَلَّى مَنْ إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ وَ إِذَا ائْتُمِنَ خَانَ»[1].

همچنین امام صادق (ع) در روایت دیگری فرموده است: «‏إِذَا صَلَحَ أَمْرُ دُنْيَاكَ فَاتَّهِمْ دِينَكَ»[2].

در روایت اول، امام صادق (ع) به بیان ویژگی‎ها و شاخصه‎های انسان منافق پرداخته و فرموده است که سه خصوصیت است که در هر کسی که باشد منافق است هرچند روزه بگیرد و نماز بخواند: 1- هر گاه سخن بگويد، دروغ گويد، 2- هرگاه وعده دهد وفا نكند، 3- هرگاه به او اعتماد شود خيانت كند.

در سطح جامعه افراد به دو دسته تقسیم می‎شوند، عده‎ای هنگامی که سخنی را می‎گویند، آن را دنبال و پیگیری می‎کنند تا سخن آنان به عمل تبدیل شود. اما دسته دیگر بعد از اینکه سخنی را مطرح می‎کنند آن را رها کرده و دیگر به آن عمل نمی‎کنند و به تعبیر دیگر جامه عمل به کلام خود نمی‎پوشانند، این دسته از افراد به دلیل دروغگویی و سخنان بدون پشتوانه، به تدریج ارزش و اعتبار خود را در سطح جامعه از دست می‎دهند که متأسفانه این مشکل، گریبان‎گیر جامعه ما شده است.

لذا روحانیت باید به این‎گونه مسائل توجه داشته باشند و در منبرها و ارتباطات خود با مردم مسائلی را که مورد ابتلاست، بیان کنند که متأسفانه گاهی از اوقات نسبت به این امرِ مهم بی‎توجهی می‎شود.

دو ویژگی دیگری که حضرت (ع) در توصیف منافق بیان کرده است، خُلف وعده و خیانت در امانت است. اکنون که وارد سی و هشتمین سال انقلاب شده‎ایم باید رفتارهای اجتماعی و فردی جامعه را اصلاح کنیم زیرا اگر می‎خواهیم این انقلاب و اسلام استوار بماند باید ریشه خیانت را در جامعه از بین ببریم و این امر تحقق پیدا نمی‎کند مگر با اصلاح رفتارهای فردی و اجتماعی افراد. کسانی که امروز دست به خیانت‎های کوچک می‎زنند فردا نسبت به انقلاب و کشور خیانت می‎کنند و اگر امروز با اندکی پول و ثروت خودباخته می‎شوند، فردا با پول و ثروت بیشتر کشور را می‎فروشند لذا رهبر انقلاب نسبت به مسأله نفوذ تأکید بسیار دارند که ریشه‎های آن همین مسائلی است که در ظاهر کم اهمیت جلوه می‎کنند لذا باید نسبت به این مسائل حساس بود و نسبت به برطرف کردن آنها تلاش کرد. 

در روایت دوم، امام صادق (ع) فرموده است که اگر وضع زندگی دنیایی شما بهتر شد، دین خود را در معرض اتهام قرار داده‎اید. حضرت (ع) در این روایت به نکته مهمی اشاره کرده‎ است که معنای آن این است که هر چه انسان به سمت دنیاگرایی و دنیاطلبی حرکت کند، به همان تناسب دین او در معرض خطر و آسیب قرار می‎گیرد؛ به تعبیر دیگر کسانی که پیوسته ذهن و فکر آنها مشغول دنیا و مادیات است، دیگر فرصتی برای پرداختن به مسائل دینی و معنوی ندارند.

 



[1]. علامه مجلسی، بحاالأنوار، ج75، باب23، ص229.

[2]. عباس، قمی، سفینة البحار، ج3، ص132.

Please publish modules in offcanvas position.