تقوا حیات ارزشمندی را برای انسان‌ها به ارمغان می‌آورد94/07/25

http://bushehri.net/images/namazjome/IMAGE635092476367812500.jpgحضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته» در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به جایگاه تقوا در دین اسلام فرمودند: تقوا موضوعی است که سبب عاقبت به خیری انسان می‌شود و حیات ارزشمندی را برای انسان‌ها به ارمغان می‌آورد.

امام جمعه قم در ادامه افزودند: اخوت و برادری در یک جامعه دارای آسیب‌هایی است که اگر به آن آسیب‌ها توجهی نشود، روح برادری از بین می‌رود، اگر مسئله برادری را در جامعه مطرح می‌کنیم باید نسبت به حقوقی که برادران ایمانی نسبت به یکدیگر دارند، توجه شود.

ایشان با اشاره به احادیث ائمه (ع) درباره لزوم توجه به برادران دینی بیان کردند: برادری در نظام ارزشی و حقوقی اسلام تنها شکل ظاهری و صوری و تشریفاتی ندارد، بلکه باید در عمل هم به وظایفی که وجود دارد توجه شود، امام صادق (ع) تاکید کردند که مومنان برادران یکدیگر هستند و اگر کسی برادر دیگری شد، باید راهنمای وی باشد و به او ظلمی نکرده و خلف وعده نکند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه جامعه اسلامی باید به ملت‌های مظلوم یمن و سوریه توجه کند، اظهار داشتند: در جامعه دینی نباید به‌گونه‌ای باشد که عده‌ای در رفاه و گروهی دیگر در فقر باشند. امروز در سراسر جهان ملت‌های مسلمان دست یاری به سوی ما دراز کرده‌اند که باید به آن‌ها توجه کنیم.

ایشان با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) بیان کردند: تقوا با همه ویژگی‌هایی که دارد، راهی را انتخاب می‌کند که وابستگی به دنیا در آن جایی نداشته باشد و تنها خداوند و رضای‌الهی مدنظر باشد.

نماينده مردم شريف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري افزودند: آسیب‌های برادری دینی شامل دو دسته عقیدتی و رفتاری می‌شوند که در هر حال باید با اقدامات علمی از بروز آنها پیشگیری کرد.

امام جمعه قم با بیان اینکه برادران دینی نسبت به یکدیگر دارای حقوقی هستند بیان داشتند: در روایات اسلامی به این حقوق اشاره شده از جمله اینکه مومنان باید نسبت به یکدیگر وفای به عهد داشته و از نیرنگ و فریب بپرهیزند همچنین باید مراقب و راهنمای یکدیگر باشند.

ایشان ادامه دادند: از دیگر حقوق میان برادران دینی می‌توان به مسئولیت‌پذیری آنها نسبت به یکدیگر اشاره کرد به این معنا که مواسات در میان آنها رواج یابد، یعنی مومنان یکدیگر را در اموال خود شریک بدانند و حتی در این زمینه، دیگران را بر خود مقدم بدارند ضمن اینکه حفظ احترام مومنان در جمع نیز ضروری است و جزو همین حقوق محسوب می‌شود.

Please publish modules in offcanvas position.