تمام حادثه عاشورا یک عمل صالح است93/08/14

http://hosseiniboshehri.ir/images/41/222/8757452/url2.jpgحضرت آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته»، مدیر حوزه‎های علمیه سراسر کشور و نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری در آئین شب هشتم ماه محرم که به‌همت هیئت مذهبی رزمندگان اسلام در حسینیه ثارالله شهر بوشهر برگزار شد، با اشاره به علل ماندگاری نهضت کربلا فرمودند: سؤالی مطرح است که در قبال ویژگی فرسوده شدن و فراموشی آدم چگونه است که بعضی از شخصیت‌های تاریخ با گذشت زمان نه تنها یاد و نام آنها از خاطر نمی‌رود، بلکه بر رونق و آوازه نام آنها افزوده هم می‌شود؟ پاسخ این است که اینان شخصیت‌های استثنایی تاریخ بشریت و افرادی الهی و آسمانی هستند و سلسله عواملی دست به دست هم داده‌اند تا اینها را به عنوان انسان‌های جاودانه تاریخ به جامعه بشریت معرفی کنند و از جمله این شخصیت‎ها، وجود مبارک ابی‌عبدالله‌ الحسین(ع) است.

نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری بیان کردند: «مشیت و اراده الهی، ویژگی عدالت‌خواهانه، ظلم‌ستیزانه و حق‌طلبانه نهضت ابی‌عبدالله(ع)» و «ایمان و عمل صالح امام حسین(ع) که قرآن این دو عنصر را رمز محبوبیت انسان‌ها می‌داند و امام حسین(ع) نیز به‌ همین دلیل محبوب انسان‌هاست» سه عامل اساسی جاودانگی حادثه عاشورا هستند.

آیت‌الله حسینی بوشهری دو نمونه از مصادیق عمل صالح را «تسلیم بودن در مقابل ذات کبریایی حق‌تعالی» و «اخلاص» برشمردند و فرمودند: این دو عنصر از عوامل ماندگاری تاریخ عاشورا هستند، یعنی کسانی که از عمل صالح برخوردارند، در نتیجه در برابر خدا تسلیم بوده و به وعده‌های پروردگار ایمان دارند. این شخصیت‌ها به علاوه در آخرت هم در بهشت جاودانه‌ هستند.

ایشان با اشاره به اینکه مدعیان تسلیم در برابر خدا سه دسته‌اند، اظهار کردند: گروهی تا جایی در برابر خدا تسلیم هستند که منافع شخصیشان در امان باشد، و به محض این که اوامر پروردگار با منافع آنها در تضاد بود، صحنه را ترک می‌کنند. در حقیقت این افراد تسلیم خدا نیستند، بلکه تابع خواسته‌های خود هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه دادند: گروهی دیگر در تقابل مصالح شخصی و الهی، مصالح الهی را مقدم می‎دارند. این قبیل افراد نیز با کربلائیان فاصله دارند و گروه سوم کسانی هستند که فقط اراده الهی را در نظر می‎گیرند. یعنی نه‌ تنها در هنگام تقابل رضایت خدا و رضایت شخصی، رضایت خدا را مقدم می‌شمارند، بلکه در هر حال رضایت خدا را بر خود و همه آنچه که دارند و ندارند، مقدم می‌شمارند و امام حسین(ع) چنین شخصیتی بودند و این جمله ایشان در مسیر مدینه تا کربلا، همچنان بر تارک تاریخ می‌درخشد که فرمودند «امیدوارم در این مسیری که پیش گرفته‌ایم، آنچه که خدا برای ما در نظر گرفته به خیر بگذرد و مهم نیست کشته یا پیروز شویم، بلکه آنچه مهم است اراده خداست» و واقعه عاشورا رخ داد که اینگونه تسلیم بودن در برابر خدا را برای بشریت اثبات و مجسم کند که به‌گونه‌ای در برابر خداوند تسلیم باشیم که فقط خواست و اراده الهی و رضایت خدا را در نظر بگیریم و هیچ چیز دیگری برایمان مهم نباشد.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری اشاره کردند: اخلاص نیز سه کلاس دارد و حضرت سیدالشهدا(ع) در بالاترین کلاس اخلاص قرار دارد. گروهی از سر اخلاص در راه خدا جان می‌دهند تا در مقابل بهشت نصیبشان شود. در واقع با خدا معامله می‌کنند. گروه دوم جان و مال و قلبشان را یکطرفه به خداوند می‌بخشند و به دنبال معامله با خدا نیستند، بلکه اهل بخشش یک طرفه یا همان هبه هستند.

ایشان  افزودند: اما گروه سوم، مانند امام حسین(ع) اهل بذل هستند. فرق میان بذل و هبه در این است که کسی که چیزی را هبه می‌کند، ارزش و مقدار کم یا زیاد بودن برایش مهم است، اما اهل بذل همه آنچه که دارد و ندارد را یک جا می‎دهد و نگران هیچ چیزی هم نیست و حسین بن‌علی(ع) این‌گونه بود و تمام دارایی و جان و فرزند و خانواده‌اش را در راه خدا فدا کرد، یعنی عمل صالح را در قالب تسلیم و اخلاص کامل انجام داد.

Please publish modules in offcanvas position.