حوزه هاي علميه کشور در مقطع سطح يا خارج فقه و اصول، چقدر فارغ التحصيل دارند94/06/27

http://bushehri.net/images/zamanmmm/12547%206.jpgنماينده مردم شريف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها در جواب این سوال که آمار مشخصي وجود دارد که سالانه حوزه هاي علميه کشور در مقطع سطح يا خارج فقه و اصول، چقدر فارغ التحصيل دارند؟ فرمودند:لازم است من کلمه فارغ التحصيل را اصلاح کنم. در حوزه ها فارغ التحصيل به آن معنا که در مجامع آکادميک وجود دارد، نداريم. چون حتي مراجع تقليد که کرسي درس هاي آبرومند دارند و گاهي تا 1000 نفر در کلاس درس هايشان شرکت مي کنند، در سنين 80-90 سالگي به عنوان يک مدرس مي گويند که خودشان نيز از اين کلاس ها استفاده مي کنند. لذا فارغ التحصيل به معني بي نياز از ادامه تحصيل در حوزه نداريم. در سالهاي اخير دروس حوزوي را مقطع بندي کرده ايم. بر اين اساس کسي از مقطعي به مقطع ديگر مي رود و اگر نخواهد يا نتواند درسش را ادامه دهد، مثلا فارغ التحصيل از مقطع سطح يک به شمار برود. اين به معني فارغ التحصيل از يک مقطع است نه فارغ التحصيل از دروس حوزوي.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» ادامه دادند: در مديريت و مسئوليت جايگاهي مثل حوزه، انسان با سربازان امام زمان(عج) سر و کار دارد و خدمت گزار آنها است. الطاف و عنايات آنها شامل حال انسان مي شود. 

با توجه به اينکه سالانه حدود 16 تا 17 هزار نفر پذيرش داريم، در پايان سطح يک با افت و خيزهايي که معمولا وجود دارد، 12 هزار نفر در اين مقطع فارغ التحصيل داريم. هرچه جلوتر مي رويم به دليل اشتغال برخي طلاب به مسئوليت هاي روحانيت، تا درس خارج فقه، تعداد کمتري از جمعي که هر ساله به حوزه ورود مي يابند، باقي مي مانند. اين يک امر طبيعي است چون برخي به عنوان امام جمعه يا جماعت منسوب مي شوند و يا مسئوليت هايي متناسب با شئون روحانيت مي پذيرند. به اين ترتيب هرچه به مقاطع بالاتر حوزوي مي رسيم به دلايلي که گفته شد، از تعداد فارغ التحصيلان کمتر مي شود.

در سال هاي اخير در حال بررسي بيشتري در اين زمينه هستيم که ببينيم در سطوح بالاتر چه تعداد نفر از حوزه فارغ التحصيل مي شوند. اما آمار دقيقي که بتوان روي آن تامل کرد، نمي توانم ارائه دهم.

Please publish modules in offcanvas position.