حوزه‌ای شایسته است که علاوه بر سر و سامان دادن به خودش به نیازمندی‌های جامعه هم نگاه کند93/03/12

http://www.bushehri.net/images/busshehri/boshehri_ll921015_204217.jpgمدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نشان دادن چهره‌ای خشن به نام اسلام و سکولاریزه کردن دین از سوی دشمنان را حربه امروزی آنها دانستند وفرمودند: گاهی اوقات سخنانی از سوی خودی‌ها مطرح می‌شود که انتظار آن نمی‌رود و این فضا برای حوزه‌ها خطرآفرین است.

حضرت آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته» امروز در اجلاسیه اساتید رشته‌های تخصصی حوزه‌های علمیه که در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد با بیان اینکه اساتید حوزوی در رشته‌های عمومی و تخصصی نقشی برجسته‌ در پرورش شاگردان بزرگ و تاثیرگذار دارند اظهار کردند: امروز در شرایطی استثنائی در کشور و جهان به سر می‌بریم زیرا از یک سوی، دوستانمان و اهل ایمان نسبت به حرکت حوزه و اساتید حوزوی و نیز طلاب و مراجع تقلید آینده‌ روشنی را پیش‌بینی می‌کنند و به آن دل بسته‌اند و در حقیقت احساس می‌کنند که حوزه‌ها هر روز توانمندی بیشتری را در عرصه‌های بین‌المللی به نمایش خواهند گذاشت و از سوی دیگر دشمنان هم فعالیت‌های زیادی دارند.

ایشان افزودند: دوستان ما عقیده دارند امروز و به برکت حضور عالمانه اساتید، در رابطه با تعلیم و تعلم حوزه و اداره آنها، به آنچه مورد انتظار است دست می‌یابیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به ویژگی‌های حوزه مطلوب عنوان داشتند: حوزه‌ای شایسته است که علاوه بر سر و سامان دادن به خودش به نیازمندی‌های جامعه هم نگاه کند و متناسب با آنها و گروه‌های هدف پاسخگو باشد.

ایشان خاطرنشان کردند: علاوه بر فعالیت حوزه‌ها و متدینان، دشمنان هم با تمام قدرت به صحنه آمده‌اند و همین کاری که حوزه در ابعاد مختلف صورت می‌گیرد را رصد می‌کنند و ده‌ها برابر آن و با تبلیغات در فضای مجازی و فیزیکی، تلاش می‌کنند تا اقدامات حوزه‌ها و اهل ایمان را خنثی کنند.

آیت الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود به مسأله کتاب‌های درسی حوزوی و محتوای آنها اشاره کردند و افزودند: رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید بارها این موضوع را مورد توجه قرار داده‌اند که آیا می‌توانید کتاب‌هایی را برای کتب فعلی جایگزین کنید یا نه؟ و آیا کسانی را داریم که بتوانند محتوای گذشته را در عین تحول و روان‌نویسی که پاسخگوی نیازهای امروز باشد در قالب کتابی جدید گرد آورند؟

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آسیب‌شناسی حرفه‌ای و کار دقیق کارشناسی در حوزه‌های آموزشی به ویژه در رشته‌های تخصصی را مورد تاکید قرار دادند و تصریح کردند: از همه مدیران و مسئولان مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزوی انتظار داریم با همکاری اساتید راهکارهای رسیدن به وضعیت مطلوب را بیابند.

ایشان با طرح این پرسش که آیا ابتدا باید به الگوهای برتر برسیم و سپس به گسترش مراکز تخصصی بپردازیم یا اینکه ابتدا توسعه را در اولویت بگذاریم افزودند: همانطور که مراجع تقلید نسبت به اساتید فعلی دغدغه داشتند و برایشان زحمت کشیده‌اند و دعا کرده‌اند، شما هم باید در پرورش شاگردان امروز و اساتید فردا به ویژه در رشته‌های تخصصی همت بگمارید ضمن اینکه بی‌توجهی طلاب به حضور در کلاس‌ها و دغدغه این امر را نداشتن موجب ضرر و ضربه خواهد شد؛ یکی از نیازهای امروز حوزه‌های علمیه تقویت روحیه پرسشگری در میان طلاب است که اساتید باید نقش خود را در این زمینه به درستی ایفا کنند.

Please publish modules in offcanvas position.