خطبه نماز جمعه قم مورخ 89/11/08

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 89/11/08                                                     خطبه شماره 23

 

 

خطبه اول

أعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم

بسم­الله الرّحمن الرّحیم

«الحمد لله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکّلُ علیه و نعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سیّئات اعمالنا و نشهد أن لا إله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیره فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته، بشیر نعمته و نذیر نقمه سیّدنا و نبیّنا حبیب إله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین الهداه المهدیین و لعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن إلی قیام یوم الدین»آمین یا رب العالمین

السلام علیک یا بقیه الله، اسلام علیک یا حجه الله.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال امیرالمومنین علی بن ابی طالبٍ(علیه افضل صلوه المصلّین):«اوصیکم عباد الله بتقوی الله الذی البسکم الریاش و اسبغ علیکم المعاد سل أنّ أحد یجدُ إالی البقاء سلّم أو لدفع موت سبیلا لکام ذلک سلیمان بن داود الذی سخّر له مُلک الجنّ و الإنس مع عظیم النبوّه و عظیم زلفه»[1] بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می­کنم امیر مؤمنان علی بن ابی طالب فرمود: بندگان خدا من شما را به تقوا و پرهیزکاری سفارش می­کنم خدایی که بر شما جامه­ها پوشانید و وسایل زندگی شما را فراهم کرد اگر راهی برای زندگانی جاودانی بود و یا از مرگ گریزی بود حتما سلیمان بن داود چنین می­کرد او که خداوند حکومت بر جن وانس همراه با نبوت و مقام بلند  قرب و منزلت در اختیارش قرار داد، اما حضرت اضافه می­کند« فلما الستوفی تؤمته واستکمل مدَّة رمته»آنگاه که پیمانه عمرش لبریز شد و روزی او تمام شد تیرهای مرگ از کمان­های نیستی بر او باریدن گرفت. حقیقت امر این است برادران و خواهران همگان خواهیم رفت تردید نکنید کسی در این عالم نمی­ماند جز ذات کبریایی حق. بنابراین مواظب گفتارمان، مواظب رفتارمان و مواظب اعمالمان باشیم تا نکند روزی پشیمان شویم  ولی فرصت­ها از دست رفته باشد. در خطبه اول برنامه هفته­های گذشته ما بر این بود که پیرامون سیره نبی گرامی اسلام  خاتم انبیاء محمد مصطفی (ص) و اهل­بیت عصمت و طهارت (ع) سخن می­گفتیم. در خطبه گذشته پیرامون اصول برجسته­ سیرۀ سیاسی پیامبر و اهل­بیت سخن گفتیم و در این خطبه پیرامون اصول برجسته سیرۀ فرهنگی پیامبر و اهل­بیت سخن خواهیم گفت. پیامبران الهی از آدم تا خاتم و همه اولیای الهی جهش­هایی را در زندگی بشر بوجود آوردند که به کلی مسیر فرهنگی انسان را  دچار تحوّل و دگرگونی کرده است، انقلاب جهانی پیامبر اکرم با دگرگونی فرهنگی در بعد اعتقادی، در بعد اخلاقی انسان­ها آغاز شد و به سایر تحولات اجتماعی منجر شد. اگر تلاش گستردۀ پیامبر نبود، اگر تلاش فرهنگی امامان (ع) ما نبود امروز نه از تاک نشان می­بود و نه از تاک­­نشان. مردم بودند و موهومات و مردم بودند و خرافات و چیزی به عنوان حقیقت در جامعۀ ما وجود نداشت. پیامبر در طول 23سال آمد با فرهنگ شرک و بت­­پرستی مبارزه کرد و به جای آن فرهنگ یکتاپرستی و اعتقاد به خدای واحد جایگزین کرد و چه تحولی عظیم در جزیرة­العرب آن روز پیغمبر با حرکت فرهنگی­اش به وجود آورد. ما در زیارت جامعه کبیره آنگاه که امامان خود را مخاطب قرار می­دهیم که کلام وجود مقدس امام هادی(علیه و الصلوه و السلام) است سخن ما با امامان اینگونه است عرض می­کنیم:« و جاهدت فی الله حق جهاده حتی أعلَمتُم دعوة و بیّنتُ فرائضَ و أقمتم حدودَ  و نشرتم شرایع احکام» و یا خطاب می­کنیم:« و دعوتُ إلی سبیله بالحکمته و الموعظه الحسنه»[2] در راه خدا امامان و پیشوایان ما، جهاد کردید و بعضی از شما هم جهاد علیه دشمن در صحنۀ جنگ و کارزار و هم جهاد فرهنگی و عمده شما تلاش فرهنگی داشتید، دعوت خدا را آشکار کردید و آمدید احکام او را، واجبات او را برای مردم تبیین کردید و از طریق حکمت و موعظه حسنه مردم را به راه او در جهت یک حرکت فرهنگی دعوت کردید. از هر فرصتی امامان ما استفاده می­کردند برای کار فرهنگی و این نشان می­دهد که جامعه ما نیاز مبرم دارد برای هدایت نسل جوان. برادران و خواهران، برای جلوگیری از انحراف در جامعه، کار فرهنگی لازم است، مسئولان ما قبل از هر چیز باید روی مسائل فرهنگی سرمایه­گذاری کنند. تعبیری نقل شده است دربارۀ امیرالمؤمنان: «رُوِی أنّه کانَ إذا یَفرق من الجهاد» هنگامی که حضرت از جهاد با دشمنان بیرونی فارغ می‎شد«یتفرّق لتعلیم النّاس» [3]خود را آماده می­کرد که آگاهی بخشی کند به جامعه و مردم را در جریان مسائل دینی و احکام شرعی قرار بدهد و یا در نامه­ای به استاندارش در مکه غیر از رسیدگی به مسائل اقتصادی مردم می‎فرماید:« وَ اجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَيْنِ فَأَفْتِ‏ الْمُسْتَفْتِيَ‏ وَ عَلِّمِ‏ الْجَاهِلَ‏ وَ ذَاكِرِ الْعَالِم‏ »[4] بامداد و شامگاه برای آنان مجلسی ترتیب بده یعنی مخاطبین تو در سرزمین مکه برای آنان مجلسی ترتیب بده آن را که فتوا می­خواهد فتوا بده به او. انسان­های جاهل و نادان را بیاموز و با دانایان با گفت و گو بپرداز یعنی اقشار مختلف جامعه باید در مسیر کار فرهنگی قرار  بگیرند. یا در رابطه با دیگر امامان (ع) ما، که فرصت نیست تک­تک  به کار فرهنگی آنان اشاره کنم اینها هر موقع فرصتی پیدا می­کردند از این فرصت­هایی که گاهی دشمن تهدید کرده بود آنان را از این تهدیدها به فرصت تبدیل می­کردند و کار فرهنگی انجام می­دادند. دو- سه نمونه از اصول برجسته کار فرهنگی­شان را در این فرصت من به آن اشاره کنم یکی دعوت آگاهانه و با بصیرت « قُلْ هذِهِ سَبيلي‏ أَدْعُوا إِلَى‏ اللَّهِ‏ عَلى‏ بَصيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني‏»[5] خداوند به پیامبر (ص) می­فرماید: بگو این راه راست من است، من و پیروانم با بصیرت کامل مردم را به سوی خدا دعوت می­کنیم. پیامبر برای کار فرهنگی سه نکته را  همیشه ملاحظه می­کرد شخصیت­هایی که امروز می­خواهند کار فرهنگی انجام بدهند روی این سه نکته کلیدی که در زندگی پیامبر و اهل­بیت بوده باید تکیه کنند تا موفق بشوند و گرنه توفیقی نصیبشان نمی­شود ممکن است بودجه­های هنگفتی تصویب شود به نام کار فرهنگی ولی حاصل و محصولی نداشته باشد. اولین کاری که پیغمبر انجام می­داد در رابطه با مسأله فرهنگی متولیان کار فرهنگ کسانی که می­خواستند با مردم صحبت کنند از جایگاه آگاهی نسبت به دین سخن می­گفتند یعنی کسانی که بخشی از دین و بخش ناقصی از دین را بدانند و به نام مبلغ دین بخواهند صحبت کنند اینها کاری از پیش نمی­برند، نقش دومی که داشتند شرایط زمان و مکان را رصد می­کرند این سخن را کجا مطرح کنند و چگونه با مردم در میان بگذارند از فرصت­های مکانی و زمانی بهره می­گرفتند و استفاده می­کردند، برای هر مخاطبی سخنی ویژه و سخنی خاص. و نکته سوم آگاهی نسبت به مخاطبانشان بوده و مخاطبانشان را قبل از اینکه اطلاعات در اختیارشان قرار بدهند شناسایی می­کردند با کودک، با نوجوان، با جوان با میانسال هر کدام ادبیات خاص خود را دارند. کسی از امام صادق سؤال کرد پرسش این است آیا خدا قادر است کرۀ زمین را در تخم­مرغی جای دهد بگونه­ای که تخم مرغ بزرگ نشود و کرۀ زمین کوچک نگردد حضرت فرمود: خدا بزرگتر از آن را در کوچکتر از تخم­مرغ جای داده است به آسمان نگاه کن این آسمان، این ستارگان، این ماه، این خورشید همه در مردمک چشم تو جای گرفته است و بعد سؤال می­کنی آیا می­شود کرۀ زمین را در یک تخم­مرغ جای داد!! اینجا مخاطب خاص امام صادق یک فردی است که باید با حال و هوای او با او سخن گفت اما، فرد فرهیخته­ای که دارای عقاید خاصی اسن دقیقاً همین پرسش را از امام  صادق می­کند می­بینیم نحوۀ پاسخ امام صادق متفاوت است موقعی که او با ادبیات فلسفی سخن می­گوید مدعی نخبگانی است و جزء  نخبگان جامعه است امام تعبیرشان این است می­فرمایند: ارادۀ الهی به محال تعلق پیدا نمی­کند ببینید آنجا چه جوابی می­دهد امام و اینجا چه جوابی می­دهد آنجا می­فرماید: در مردمک چشم تو کل آسمان جا می­گیرد که ظرفیت آن از خیلی از مسائل بزرگتر است و مردمک چشم تو از تخم­مرغ کوچکتر، ولی در اینجا می­فرماید: ارادۀ الهی به محال تعلق پیدا نمی­کند. ویژگی دیگری که در کار فرهنگی داشتند این است که پیامبر و اهل­بیت اهل مجامله نبودند حقیقت دین را برای مردم بیان می­کردند آن هم، با صراحت حقیقت دین را مشخص می­کردند دنبال این نبودند که خوشایند کسی باشد یا خوش­آیند کسی نباشد، کسی نگران بشود یا کسی نگران نشود « ً لِيَهْلِكَ‏ مَنْ‏ هَلَكَ‏ عَنْ‏ بَيِّنَةٍ وَ يَحْيى‏ مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَة»[6] این شکلی حقیقت­های دین را بازگو می­کردند، با تعارف کنار مسائل دینی عبور نمی­کردند، آنها واسطۀ فیض الهی­اند و باید آنچه که لازمۀ جامعه و تأمین کننده سعادت جامعه است آن را به مردم بگویند اینگونه نبوده که بگویند حالا این بخشش را بگوییم و این بخشش را هم بگونه دیگری تفسیر کنیم و فردا هم می­شود بگوییم مهم نیست این شکلی عمل نمی­کردند. ویژگی دیگری که بوده حقیقت­گویی بوده، حقیقت­گویی را فدای منافع مادی نمی­کردند و اینها از ویژگی­هایی بوده که توانستند در فضای جامعه آن روز تأثیر­گذار باشند و فوج فوج جمعیت به سوی آنها گرایش پیدا کند لذا وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا المرتضی هم می­فرماید به عبدالسلام حربی-تعبیر جالبی است-:« لِأنّ النّاس لو عرفوا محاسنک کلامنا لتبعونا» اگر حقیقت و گوهرۀ کلمات ما اهل­بیت را شما به مردم منتقل کنید کردم به دنبال ما راه می­افتند ولی موقعی که حقیقت­ها را بازگو  نمی­کنید انتظار پیروی دارید شما از مردم؟ حقیقت­ها را بازگو کنید کلمات نورانی وحی الهی و پیامبر و اهل­بیت را آنگونه که هست زلال و شفاف و پاک به مردم عرضه کنید مردم گرایش پیدا می­کنند در این کلمات جاذبه وجود دارد مثل مغناطیس است که مردم را به سمت خودش جذب می­کند این کار بزرگ فرهنگی اهل­بیت عصمت و طهارت است. پس اهل­بیت ما دعوتشان آگاهانه و از روی بصیرت بوده و با آگاهی کامل نسبت به دین پیام­رسانی می­کردند و ویژگی دیگرشان نسبت به شرایط زمان و مکان، نسبت به مخاطب، نسبت به صراحت در تعبیراتشان توجه و عنایت داشتند.

دعای پایانی خطبه اول

اللهم و اغفر للمؤمنین و المؤمنات و المسلمین و المسلمات و الاحیاء منکم و الاموات.

ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخره الحسنه و قنا عذاب النار.أستغفر الله لی و لکم.

پروردگارا مارا با حقیقت دین و احکام نورانی اسلام آشنا بگردان. فرهنگ دینی را در جامعۀ اسلامی ما نهادینه کن. روح بلند حضرت امام را از ما راضی و خشنود بگردان. به رهبر فرزانۀ انقلابمان عزت بیشتر عنایت بفرما. به مراجع گذشتۀ ما روح و رضوان عنایت فرما. به مراجع بزرگوار تقلیدمان طول عمر با برکت مرحمت بفرما. به زائران و مجاوران سلامت و توفیق عنایت فرما. به خانواده­های معظم شهیدانمان و جانبازانمان عزت و سلامت مرحمت فرما. شهدای مارا با شهدای کربلا محشور گردان. به امت اسلامی در همۀ سرزمین­های اسلامی در مقابل ستمگران پیروزی عنایت فرما. به نسل جوان ما آشنایی با مکتب عنایت کن. به مراکز علمی، حوزوی، و دانشگاه­های ما توفیق بیشتر مرحمت فرما. خدایاباران رحمتت را از ما دریغ مدار. در فرج ولی نعمت­مان تعجیل فرما.

إنّ أحسن الحدیث و أبلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

أعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم

بسم الله الرّحمن الرّحیم

﴿إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ* وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا* فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا

صدق الله العلی العظیم

خطبه دوم

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

« الحمد لله رب العالمین بارء الخلائق اجمعین،  باعث الانبیاء و المرسلین، ثمّ الصّلوه و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا حبیب إله العالمین ابی القاسم محمد، و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین، اللهم صلّ و سلّم علی سیدنا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالبٍ و علی فاطمه الزهراء سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل­الجنّه و علی علی بن الحسین و محمد بن علیٍ و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمدٍ و الحسن بن علیٍ و الخلف القائم المهدی حججک علی عبادک و اُمنائک فی بلادک بهم نتولّی و من اعدائهم نتبرّء الی یوم القیامه»

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال امیرالمؤمنین بعد از بیان آیه­ای از قرآن امیر بیان  می­فرماید:«قَدْ أُمِنَ‏ الْعَذَابُ‏ وَ انْقَطَعَ الْعِتَاب»بعد از اینکه می­فرماید:« وَ سيقَ‏ الَّذينَ‏ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ‏ إِلَى‏ الْجَنَّةِ زُمَراً »[7]می­فرمایند:«قَدْ أُمِنَ‏ الْعَذَابُ‏ وَ انْقَطَعَ الْعِتَابُ وَ زُحْزِحُوا عَنِ النَّارِ وَ اطْمَأَنَّتْ بِهِمُ الدَّارُ وَ رَضُوا الْمَثْوَى وَ الْقَرَارَ الَّذِينَ كَانَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا زَاكِيَةً وَ أَعْيُنُهُمْ بَاكِيَةً وَ كَانَ لَيْلُهُمْ فِي دُنْيَاهُمْ نَهَاراً تَخَشُّعاً وَ اسْتِغْفَارًا وَ كَانَ نَهَارُهُمْ لَيْلًا تَوَحُّشاً وَ انْقِطَاعاً فَجَعَلَ اللَّهُ لَهُمُ الْجَنَّةَ مَآباً وَ الْجَزَاءَ ثَوَابا»[8]  بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می­کنم امیرمؤمنان علی(علیه الصلوت و السلام) می­فرمایند: متقین از عذاب وکیفر در امان­اند، از سرزنش­ها در امان­اند، از آتش قهر الهی اینها نیز دور­اند. در خانه­های امن الهی سکوت می­گزینند، خشنود­اند، رفتارشان در دنیا پاک، دیدگانشان گریان، شب­هایشان با خشوع و استغفار مانند روز است و روزهایشان از ترس گناه مانند شب پس خداوند بهشت را منزلگاه آنان قرار داد و پاداش ایشان را نیکو ساخت، این جایزۀ خداست برای متقین، منتظرید از خدا جایزه بگیرید؟؟ متقی باشید، پاکدامن باشید، پرهیزکاری باشید ملائکه الله صف ایستاده­اند و منتظر­اند که جایره تک­تک متقین را به دست آنها بدهند محروم کسی است که در این دنیا از وادی تقوا دور باشد. در خطبه دوم به بیان مناسبت­ها و نکاتی اشاره می­کنم، مناسبت اول در هفته­ای که گذشت روز اربعین را داشتیم امروز حضور گستردۀ ملت ما هم در عاشورا و هم در اربعین مثال زدنی بود، امسال کربلا غوغایی بود طبق آمار رسمی بیش از 7میلیون و عده­ای رقم را بالاتر از این اعلام کردند زائران ابی عبد الله در کنار مرقد ابی عبد الله اشک ریختند و من همین جا خطاب می­کنم عرض می­کنم به امام سجاد آن روز که کنار بدن مطهر پدر اشک ریختی آن امروز این مسأله و منظره به ذهن آمد که شیعیان خواهند آمد، عزاداری خواهند کرد گرچه روز اربعین آن روز تنها جابر و عطیه و کاروان مظلومانۀ زینب آمد اما، بعد از هزار و اندی سال 7میلیون جمعیت صدای وا حسین واحسینشان در کربلا طنین انداز شد. ما در این هفته، هفته وقف را داریم وقف سنت حسنه­ای است که در سیرۀ اهل­بیت و پیامبر ما به خوبی مشاهده می­کنیم و من به همین جمله اشاره می­کنم که یکی از کارسازترین و سالم­ترین شیوه­ها که می­تواند امکانات مالی ما را به صورت احسانی ماندگار در آورد وقف است. برادارن و خواهرانی که خدا امکانات مالی به آنها داده به تناسب ضرورت­هایی که در جامعه وجود دارد بخشی ازاین امکانات مالی خود را به صورت وقف به عنوان یک صدقه جاریه و به یک  احسان ماندگارتبدیل کنند و این هم باعث ماندگاری خود شما هم خواهد شد نام نیک شما همواره بر سر زبان­ها باقی خواهد ماند. در پایان ماه، ماه صفر رو به پایان است در پایان ماه ما سه مناسبت مهم را داریم رحلت رسول گرامی اسلام  خاتم انبیاء محمد مصطفی، شهادت سبط اکبر امام حسن مجتبی و شهادت امام رووف وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا. جلسه آماده است من چند جمله عرض ادب و ارادت کنم محضر رسول الله به محضر امام مجتبی و به محضر علی بن موسی الرضا . رحلت پیامبر گرامی اسلام برای همه امت اسلامی سنگین و جان­کاه بود اما می­دانید یک نفر بیش از همه داغدار شد و آن یک نفر صدیقه طاهره فاطمه زهرا بود نوشته­اند وقتی پیامبر حالش بد می­شد و رنگش تغییر می­کرد زهرا اشک می­ریخت می­فرمود:«وَا كَرْبَاهْ‏ لِكَرْبِكَ‏ يَا أَبَتَاه‏»[9] فاطمه از کنار پدر جدا نمی­شد نشسته بود و خیره خیره به صورت بابا نگاه می­کرد در آن لحظه امیرالمؤمنین، فاطمه،حسن و حسین کنار رسول الله بودند امیرالمؤمنین می­فرماید:«وَ لَقَدْ قُبِضَ‏ رَسُولُ‏ اللَّهِ‏ (ص) وَ إِنَّ رَأْسَهُ لَعَلَى صَدْرِي‏»[10] پیامبر در حالتی جان داد که سرش روی سینه من بود انس بن مالک می­گوید:«وقتی پیامبر را به خاک سپردیم و قبر او را پوشاندیم من از حجره رسول الله بیرون آمدم دیدم بانویی کنار دیوار ایستاده و زار زار گریه می­کند دانستم فاطمه است جلو آمد انس پیامبر را به خاک سپردی؟ عرض کردم: بله فرمود: چطور طاقت آوردی پییغمبر را زیر خاک کنی؟ اتاق را خلوت کردم فاطمه وارد اتاق شد فرمود بابا بلند شو دخترت تنها مانده است، بابا خوشی فاطمه تمام شد» من عرض می­کنم فاطمه طاقت نیاوردی بر بدن بابایت خاک بریزند اما شما را احترام کردند اما، نمی­دانم آیا خبر دارید که حتماً خبر داری آیا می­دانی بدن فرزندت امام مجتبی را تیرباران کردند! فاطمه خبر داری در خراسان چه گذشت؟؟ با اینکه امام رضا برادران و خواهران متعددی دارد خواهری چون کریمۀ اهل­بیت اما در کنارش نبودند و تنها و غریب بود غریبانه مسموم شد، غریبانه به شهادت رسید و چون می­دانست غریبانه از دنیا می­رود قبل حرکت از مدینه خانواده را جمع کرد و فرمود: برایم اشک بریزید و گریه کنید گفتند: برای مسافر میمنت ندارد فرمود: این برای مسافری است که برمی­گردد ولی، من بر نمی­گردم. مناسبت دیگر در آستانۀ دهه مبارک فجریم ، دهۀ پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی­مان. 12بهمن روز  ورود  قهرمانانۀ امام و 22بهمن روز پیروزی انقلابمان. در اینجا من به چند نکته می­خواهم اشاره کنم انقلاب ما انقلاب مهمی است هم در سطح ملی تأثیرگذار است و هم در سطح جهانی. در سطح ملی شفاف­ترین رژیم را از پای در آورد، در سطح ملی آمد یک فضای جدیدی را ایجاد کرد نهضت­ها معمولا کار سلبی می­کنند اما نهضت اسلامی ما کار ایجابی کرد و فکری جدید به عنوان فکری اسلامی در جامعه ما آمد مطرح کرد. در سطح بین­المللی انقلاب ما آمد و یک شکاف بزرگی در جبهه و حاکمیت کفر جهانی ایجاد کرد کشورها یا وابسته به شرق بودند و یا به غرب، امام فرمود: ما راه سومی را انتخاب می­کنیم استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی. انقلاب ما یک حرکت بیداری در ملل اسلامی و غیر اسلامی ایجاد کرد  رهبر فرزانه انقلاب ما چند روز قبل این جمله زیبا بر زبان جاری فرمود: اهمیت حوادثی که اکنون در کشورهای عربی می­گذرد اینها الآن برای ما خیلی روشن نیست بعداً روشن خواهد شد و تعبیرشان این بود که امروز ما کمتر توجه می­کنیم اینها یکسره معلول حادثۀ بزرگ انقلاب اسلامی است، ما انقلابمان را بر استکبار جهانی تحمیل کردیم چه بخواهند و چه نخواهند. ما چند وظیفه کلیدی داریم 1. انقلابمان را به نسل سوم و چهارم انقلاب باید بشناسانیم بدانند مردرم ما در دوارن چه رژِیم منحوسی زندگی می­کردند، انقلابمان را تجزیه و تحلیل کنیم، انقلاب ما در سایۀ تکیه به اسلام و مکتب اهل­بیت پیروز شد این رمز پیروزی انقلاب ما بود، به خاطر حضور یکپارچه مردم در صحنه بود، بحث ولایت و رهبری نقش کلیدی در پیروزی انقلاب ما داشت جایگاه یک رهبر عالم و آگاه و متقی و شجاع و آگاه به زمان. هم در حدوث انقلاب ما این ویژگی را داشتیم و هم امروز از برکت چنین رهبری برخورداریم. اما در رابطه با حوادث تونس، یمن، مصرو سایر کشور­های عربی می­خواهم چند نکته بیان کنم   دنیا بداند:1. ما یک اصل قرآنی داریم که آن این است که ظلم باقی نمی­ماند«الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم»[11] اینها بدانند دوران دیکتاتوری­ها سپری شده است، اینها این پیام ملت­هاشان را باید بدانند و با حرکت­های غلط کار خودشان را سخت­تر نکنند به دولت­های استکباری هشدار می­دهم انقلاب­ها را مصادره نکنند، این انقلابها، انقلاب­های مردمی- اسلامی است و پایگاه آن مساجد و نماز جمعه­هاست. راجه به مسأله لبنان هم اشاره­ای کوتاهی داشته باشم ملت رشید لبنان، حرکت­های اصیل لبنان موقعی که دیدند نخست­وزیرشان با دیگران و بیگانگان وارد تبانی و زد و بند شده است آمدند و یک کار قانونی کردند و نخست­وزیر را از صحنۀ سیاست کنار زدند. ما از ملت لبنان و حرکت­های لبنانی می­خواهیم وحدت لبنان را حفظ کنند و بر اساس الزامات قانونی این لبنان، لبنان قهرمان مقابل اسرائیل را همچنان قهرمان تاریخ نگه بدارد. دو نکته کوتاه اشاره می­کنم و سخن را به پایان می­رسانم  نکته اول: این روزها شاهد رحلت عالمی بزرگ ، جلیل­القدر در مدینۀ طیبه بودیم مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد علی امری عالم استواری که صد سال عمر پر برکتش را در راه دفاع از مکتب سپری کرد خوشا بحالش. مردم موقعی که به زیارت رسول الله می­رفتند به زیارت ائمۀ بقیع می­رفتند و می­گفتند در این سرزمین مدافع اهل­بیت وجود دارد باید به او هم سری بزنیم، زن و مرد صف می­کشیدند و به دیدار این عالم بزرگ می­رفتند، مراجع سوگوار شدند،حوزه­ها سوگوار شد، رهبر فرزانۀ انقلابمان مطلع شدم حضرت آیه الله جنتی را در رأس هیئتی برای تسلیت به بازماندگان به مدینه اعزام کرده است روحش شاد و یادش گرامی باد. نکته آخر خیلی کوتاه است ما آنچه برایمان مهم است وحدت قواست و وحدت جامعۀ ماست نکند در جامعه ما اتفاقاتی بیفتد که وحدت جامعۀ ما خدشه دار شود و در رأس آن وحدت قوای سه گانه. مردم به بزرگترها نگاه می­کنند اگر شکافی در آنجا ایجاد شد، خللی ایجاد شد جامعه دچار تزلزل می­شود امیدوارم خدای بزرگ عنایت کند به همه مسئولا ما، دست­اندر کاران نظام دست به اقدامی نزنند، سخنی نگویند، بیانی مطرح نکنند که وحدت جامعه ما را خدشه دار کند.

دعای پایانی خطبه دوم

خدایا مسئولان ما را برای حفظ این انقلاب حفظ بفرما. ملت­های مسلمان را در اهدافشان موفق و مؤید بدار. توطئه دشمنان را به خودشان برگردان. ما را قدردان نعمت­های انقلابمان قرار بده. شهدای راه انقلاب خدایا به آنان روح و رضوان عنایت فرما. به خانواده­های شهیدانمان عزت عنایت فرما.  به جانبازان مخلص ما عزت عنایت فرما. روح حضرت امام عالی­ست اعلی بگردان. به رهبرمعظم انقلابمان این سکّان­دار کشتی انقلابمان در مقابل امواج­ها، طوفان­ها وگردبادها خدایا به او توفیق روزافزون عنایت فرما. صفا و یکدلی در جامعه ما حاکم بفرما. به نمازگزاران ما حسن عاقبت مرحمت بفرما. پروردگارا باران رحمتت را از ما دریغ مدار. در فرج ولی نعمت­مان تعجیل بفرما.

إنّ أحسن الحدیث و أبلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

 

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ * وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴾

 



[1] . نهج البلاغه، خطبه 182.

[2] . فرازی از زیارت جامعه کبیره.

[3] . الارشاد القلوب، ص 218.

[4] . نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ص457.

[5] . «یوسف»: 108.

[6] . «الأنفال»: 42.

[7] . «الزمر»: 73.

[8] . نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ص282.

[9] . بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏22 ؛ ص458.

[10] . نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ص311.

[11] . الأمالي (للمفيد) ؛ النص ؛ ص310.

Please publish modules in offcanvas position.