خطبه نماز جمعه قم مورخه 89/01/06

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ89/01/06                                                 خطبه شماره 7

 

 

 

خطبه اول

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نَستهدیه و نؤمن به و نَتوکلُ علیه و نعوذ بالله مِن شرور انفُسنا و مِن سیئاتِ اعمالنا و نشهدُ ان لا اله الا الله وحده لا شریکَ لَه و نُصلی و نُسلمُ علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرِهِ و مُبلغ رسالاته بَشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا وَ نبینا حَبیب اله العالَمین اَبِی القاسِم مُحمَد وَ علی آلهِ الطیبینَ الطاهِرینَ المعصومینَ المکرمینَ الهداة المَهدیین.

عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله فان لِلتَّقْوی أرْبَعَةُ أرْکانٍ؛ اَلْخَوْفُ مِنْ رَبِّ الْجَلیلِ وَ الْعَمَلُ بِالتَّنْزِیلِ وَ القَنَاعَةُ بِالْقَلیلِ وَ الْاِسْتِعدَادُ لِیَوْمِ الرَّحِیلِ؛[1] بندگان خدا خودم و شما را به تقوی الهی سفارش می‎کنم. زیرا رسول گرامی اسلام فرمود: تقوا دارای چهار رکن اساسی است. اولین رکن او خوف وخشیت الهی است. حریم خدا را پاس بداریم. از گناه در محضر خدا صرف نظر کنیم و دومین رکن آن عمل به قرآن است. قرآنی که ماهیت انسان است. ما ایرانیان مقید هستیم در آغاز حلول سال جدید، سفره‏ای که می‎گسترانیم و آن را به قرآن مجید متبرک می‎کنیم. این کار نماد پایبندی قران باید باشد. به محتوی قران عمل کنیم، به دستورات قران عمل کنیم. لذا پیامبر می‎فرماید رکن دوم تقوی الْعَمَلُ بِالتَّنْزِیلِ است. رکن سوم القَنَاعَةُ بِالْقَلیلِ. به روزی اندک و حلال قناعت کنیم. از اسراف صرف نظر کنیم. بی مهابا به اموال دیگران دست درازی نکنیم. و نکته چهارم، انسانی که خود را برای یک سفر طولانی آماده می‎کند زاد و توشه بر می‎دارد. وجود گرامی نبی اسلام(ص) می‎فرماید رکن چهارم تقوی این است که خود را از هر جهت آماده کنیم برای روزی که آماده کوچ کردن از این دنیا به عالم آخرت هستیم.

در رابطه با خطبه اول، قرار ما بر این بود که در رابطه با سیره نبی گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی و اهل بیت بزرگوارش سخنی داشته باشیم. امروز چون روز رحلت کریمه اهل بیت هست، روز وفات این بزرگ بانوی اسلام است من سعی می‏کنم خطبه اول را اختصاص دهم به بیان مقامات و فضائل این کریمه اهل بیت. سالیانی است همه ما در آستان حرم مقدسش زندگی می‎کنیم، کوچکترین وظیفه ما ادای دِینی است نسبت به این کریمه که در رابطه با شخصیت او سخن بگوییم. همه می‎دانیم یکی از عوامل مهم قرب الهی دوستی نسبت به پیامبر اکرم، امامان معصوم و فرزندان آن بزرگواران است . روشن‎ترین آیه‎ای که در قران به این نکته اشاره می‌کند آیه مودت است. « قُل لا اسئلُکُم علیِ اجراً اِلی المودت فی القُربی»[2] خدای بزرگ به پیامبرش خطاب می‎کند :به مردم بگو من در مقابل رسالتم اجر و قربی از شما طلب نمی‎کنم جز یک چیز و آن هم محبت و مودت ذبی القربی است و در تعبیر دیگری رسول گرامی اسلام می‎فرماید: خدا را دوست بدارید به خاطر نعمت‎هایی که خدا به شما ارزانی داشته است ، مرا هم به خاطر خدا دوست بدارید و فرزندانم را به خاطر دوستی من دوست بدارید. این کلام مبارک رسول گرامی اسلام است. در زیارت عاشورا دو سرمایه بزرگ برای شیعه بیان شده است. آن هم برای رسیدن به قرب الهی«اَتَقَرَبُ الی الله بحُبِکُم و البرائه من اعدائِکُم» برای رسیدن به قرب الهی به محبتتان نیاز داریم، برای رسیدن به قرب الهی به بیزاری از دشمنانتان نیازمندیم تا محبت شما اهل بیت در دل ما نباشد، تا بیزاری دشمنان در رابطه با فکر و عمل و حرکت ما نباشد، قرب الهی دست یافتنی نیست و اساساً محبت نیاز به معرفت دارد. محبت فرع بر معرفت است. تا ما شناختمان را نسبت به اهل بیت کامل نکنیم نمی‎توانیم ادعای محبت آنها را داشته باشیم. از طریق شناخت و معرفت می توان ادعای محبت کرد. یکی از راههای تحصیل معرفت اهل بیت و محبت اهل بیت آشنایی با زندگی آنهاست که ما در سایه آشنایی با زندگی آنها بتوانیم زندگی آنها را الگوی رفتاری خودمان قرار بدهیم و گام بگذاریم در مسیری که آنها گام گذاشتند اما معرفت کار ساده ای نیست. به قول یکی از بزرگان می گوید: معرفت مراتب سه گانه‎ای دارد. یک مرتبه از معرفت نسبت به اهل بیت، احاطه به مقام ایشان است کما هوَ حَقُ  و این برای ما انسانهای عادی دست یافتنی نیست معمولاً. مرتبه دوم از معرفت، اطلاع بر اصرار و ضمایر آنان است به مقتضای طاقت بشری و به قول ما، اهل علم و طلبه‎ها، این مقول به تشکیک است و جز برای خِصیصین است شیعه و صدیقین دست یافتنی نیست اما آن مرتبه‌ای که شاید نوع ماها بتوانیم به آن دسترسی پیدا کنیم عبارت است از اطلاع بر مراتب کمال و مدارج مقامات عالی آنان از طریق اخباری که توسط خود آنان به ما رسیده است. روایاتی که از مسیر اهل بیت به ما رسیده و خودشان را معرفی کرده اند، دریچه‎ای است برای دست یافتن به مقامات آنها و کمالات معنوی آنها، از جمله اولیای الهی و بانوان بزرگی که ما لازم است مثل امروز که روز وفات اوست با مقامات معنوی او آشنا شویم سیده جلیله کریمه اهل بیت فاطمه معصومه است. من به دو سه محور اشاره می‎کنم که شاید بتواند بر شناخت و معرفت ما نسبت به این کریمه اهل بیت و ولی نعمت ما که در جوار او زندگی می‎کنیم بتواند بر معرفت ما بیفزاید. اولین نکته معرفی این کریمه اهل بیت توسط چند امام معصوم است. امام کاظم او را معرفی می‎کند، امام صادق او را معرفی می‎کند. امام رئوف وجود مقدس علی بن موسی الرضا او را معرفی می‎کند. امام جواد او را معرفی می‌کند. یک امامزاده‎ای که چهار امام، آن هم با آن تعبیرات زیبا او را معرفی می‎کنند نشانگر قدر و منزلت و جلالت اوست. در زیبا تعبیر امام صادق علیه صلوة و السلام می‌فرماید : «اِنَ لله إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِينَةُ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ»[3]. امام معصوم مبالغه نمی‎کند، خدا حرمی دارد مکه است، پیامبر حرمی دارد مدینه است، امیر المومنین حرمی دارد که در کوفه است و ما اهل بیت که من فکر می‎کنم تعبیر" لَنا " آن چنان گستردگی دارد که خود پیغمبر را هم شامل می‎شود. امیر المومنین را هم شامل می‎شود. برای همه ما اهل بیت حرمی است و آن قم است و سَتُدْفَنُ فِيهِ و هر آینه زنی از خاندان ما در سرزمین قم دفن می‎شود که اگر کسی او را زیارت کند بهشت بر او واجب است. این سخن را در چه زمانی امام صادق مطرح کرده؟ در ذیل روایت آمده قالَ صادق علیه السلام: ذلک و لن تحمل بمسامُه . زمانی امام صادق بر زبان جاری کرده و خبر از مدفون شدن کریمه اهل بیت در قم داده که هنوز مادر وجود مقدس امام کاظم علیه السلام به امام کاظم باردار نشده است. این تعبیر رسای امام صادق در وصف کریمه اهل بیت است. از این نکته چند استفاده می‎کنیم: قم حرم ائمه معرفی شده، از این تعبیر استفاده می‎شود که وجود مقدس کریمه اهل بیت دارای جایگاه و منزلت ارزشمندی است. وجود مقدس امام رضا می‌فرماید: مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ[4]. کسی که این کریمه را با معرفت زیارت کند بهشت نصیب او خواهد شد. یا در تعبیری دیگری خود علی بن موسی الرضا می‎فرماید: »مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ كَمَنْ زَارَنى»[5] کسی که خواهرم فاطمه معصومه را در قم زیارت کند مثل این است که به پابوس مقدس حضرت علی بن موسی الرضا آمده است. تعبیرات در این زمینه زیاد است. وجود مقدس امام کاظم(ع) مسئله شفاعت این کریمه را مطرح می‎کند. بی‎جهت نیست که در رابطه با زیارت او می‎خوانیم: ««يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ»[6]یعنی تو جایگاه بزرگی داری و جالب این است که این زیارتنامه کریمه اهل بیت توسط وجود مقدس علی ابن موسی الرضا ایراد شده و تعلیم داده شده. در آنجا علی ابن موسی الرضا به مقام شفاعت این بی بی اشاره می‎کند و امام کاظم هم می‎فرماید: «وَتَدخُلُ بشفاعَتِها شیعَتُنا الجَنَه باَجمَیهِم»[7]. به وسیله شفاعت دخترم موسی بن جعفر همه شیعه مشمول شفاعت خواهند شد. چه گوهر گرانبهایی است، زائران کریمه اهل بیت به شما عرض می‏کنم: قدم در یک سرزمین مقدسی گذاشته‎اید. من در اینجا به این نکته اشاره کنم: شخصیتی با این همه قدر و منزلت و عظمت که بزرگان ما، مراجع ما، شخصیت‎های دینی ما هرگاه در مشکلی از مشکلات می‎ماندند و آن مشکل به صورت یک معما برای آنها جلوه می‎کرد، به پابوس می‎آمدند، اینجا زانو می‎زدند و عرض ادب می‎کردند تا معظلاتشان حل شود. این کریمه اهل بیت در این روزها از ما چه انتظار دارد. در روزهای آغازین سال نو هم زائرین حرم، هم مجاورین این حرم چه مسئولیتی دارند، و هم کسانی که در سراسر ایران اسلامی با نام و خصوصیات فاطمه معصومه آشنایند امروز مسئولیت سنگینی بر دوش همه ماست. شما مردم قم، شما مسئولان  مسئولیت سترگی دارید. مسئولیت مسئولان آبادانی این حرم و بارگاه است تا هرچه پذیرای بیشتر زائران شود که خوشبختانه در روزهای پایانی سال گذشته با حضور ریاست محترم جمهور ما شاهد افتتاح این صحن مطهر به نام زیبای امام جواد علیه صلوة و السلام بودیم و ان شاء الله امیدوارم ما در سالهای آینده، ماههای آینده ما شاهد گسترش مناسب با شان و جایگاه کریمه اهل بیت باشیم . این در بُعد آبادانی اینجا، اما یک بعد آبادانی دیگر از شما انتظار می رود و آن آبادانی معنوی است . کسی که در قم قدم می گذارد باید در و دیوار قم برای او پیام روشن داشته باشد. اینجا سرزمین مقدسی است. اینجا سرزمین عفاف و پاکدامنی است. اینجا سرزمین تقوی و دینداری است. اینجا سرزمین حفظ مظاهر دینداری است. اینجا حجاب به عنوان یک ضرورت دینی باید جلوه کند. ما نباید در خیابانهای قم، در مجامع عمومی قم، قمی که گوهر شب چراغی چون کریمه اهل بیت دارد خدای ناخواسته شاهد حرکات و برنامه هایی باشیم که با ویژگی این شهر نمی‎سازد و همخوانی ندارد. به حمد الله مردم قم ثابت کردند در همه مراحل که پایبند دینداری اند. پایبند انقلاب و ارزشهای اسلامی‎اند. امروز هم شنیده‎ام که جمعی از برادران و خواهران به عنوان اعلام همراهی با کریمه اهل بیت ندای عصمت و عفاف سر می‎دهند. من به سهم خودم از این همه اظهار علاقه و پایبندی به ارزشها لازم می‏دانم تقدیر و تشکر کنم.

دعای پایانی خطبه اول

اللهم الغفر للمومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات الاحیاء منهم بالاموات.

ربنا آتنا فی الدنیا الحسنة و فی الاخرة الحسنه وقنا عذابنا النار.

پروردگارا عفاف و دینداری و راه درست را به ما عنایت فرما. پروردگارا رهبر فقید ما را با پیامبر و آل محشور بگردان. به رهبر فرزانه انقلاب ما توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما. به مراجع بزرگوار ما پروردگارا عزت عنایت بفرما. به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر عنایت بفرما. به خدمتگزاران دین، اسلام و کشور توفیق روز افزون مرحمت بفرما. به جانبازان ما عزت و سلامت عنایت فرما. به مرض‏های اسلام عموماً و مرض‎های جهان خصوصاً شفا کرامت فرما. حاجت حاجتمندان روا بگردان. پروردگارا نسل جوان ما را در مسیر هدایت و پاکی قرار بده. پروردگارا قرض مقروضان ادا بفرما. به زائران و مسافران سفری پرخیر و برکت عنایت بفرما. توطئه‎های دشمنان را به خودشان برگردان. باران رحمتت را از ما دریغ مدار. در فرج ولی نعمتمان حضرت بقیة الله الاعظم تعجیل بفرما.

انّ احسن الحدیث و ابلغ موعظه کتابُ الله العزیز.

اعوذ بالله مِنَ الشیطان الرجیم.

بسم الله الرحمن الرحیم.

وَالعَصر* اِنَ الانسانَ لَفی خُسر* اِلاالذَّینَ اَمَنوا عَملوالصالحاتِ وَ تواصعو بالحَق و تَواصَعو بالصَبر*

صَدَق الله العَلی العَظیم.

 

خطبه دوم

اعوذ بالله مِنَ الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

 «الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، باعث الانبیاء والمُرسلین، ثم الصّلوة والسلام  علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم مُحمد، اللهم صل و سلم علی سیدنا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه صلوة و السلام و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سید شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین و علی محمد بن علی الباقر و علی جعفر بن محمد ابن الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی بن موسی و محمد بن علیٍ الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی و الخَاَفِ القائم المهدی، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه»

«عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله إن التقوى منتهى رضى الله»[8]. بندگان خدا خودم و شما را به تقوی الهی سفارش می‎کنم. تقوایی که نهایت خشنودی خداوند متعال است. اگر می‎خواهیم جلب رضایت پروردگار کنیم در این روزهای آغازین سال باید نسبت به گناهانمان توبه کنیم. همانگونه که طبیعت رنگ نو به خود گرفته و درختان با برگ ها و شکوفه های زیبایشان در حقیقت آثار نشاط و شادابی جا دارد ما هم لباس کهنه گناه را از تن بیرون کنیم و لباس نو بپوشیم، لباس نو برای ما تقواست. اگر در سال گذشته، سالهای قبل واجباتی از ما ترک شده در این سال اهتمام بورزیم واجبات الهی را ترک نکنیم، از محرمات الهی پرهیز کنیم. برادران، خواهران ما فاصله‎ی زیادی بی تعارف با مرگ نداریم. مرگ در کمین تک تک ماست. نه جوان می‎شناسد، نه پیر می‎شناسد، نه میانسال می‎شناسد، نه عالم می‎شناسد، نه فقیر می‎شناسد نه غنی. استعداد و آمادگی لازم را داشته باشیم و تمام هنرمان آنگونه که امیر المومنین فرمود جلب رضایت خدا باشد.

  1. در خطبه دوم به چند موضوع اشاره می‎کنم. اولین موضوعی که باید به آن اشاره کنم حلول سال جدید است. یا مُقَلِبَ القلوبِ و الاَبصار ، یا مُدَبرَ اللیل وَ النَهار حَوِل حالِنا الی احسن الحال. در همین راستاست که رهبر فرزانه انقلاب امسال را سال همت مضاعف و کار مضاعف نامگذاری کردند که می‎تواند مصداق حول حالنا الی احسَن الحال باشد . در اسلام عزیز ما هم روی همت والا تکیه شده و هم بر کار و تلاش. در تعبیری از نبی گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی آمده است: «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى جَوَادٌ يُحِبُّ الْجُودَ وَ مَعَالِيَ الْأُمُورِ وَ يَكْرَهُ سَفْسَافَهَا»[9]خدای بزرگ همت های والا و کارهای شریف را دوست می دارد و کارهای ناپسند را دشمن می‌شمارد و هیچ شرفی چون بلند همتی و همت مضاعف نیست. ما در دهه چهارم انقلاب قرار داریم. این دهه به دلیل برخی ضرورت ها همانگونه که همگان می‎دانیم تحت عنوان دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری شده است. پیشرفت همراه با عدالت. نه پیشرفت تنها و نه عدالت تنها. هر دو مکمل هم هستند. ما وجه این نامگذاری را به خاطر این ویژگی‎هایی که الان بر می‎شمرم می‎بینیم نامگذاری شده است. آماده شدن زیر ساخت‎های کشور، خدا را شکر می‎کنیم از نظر ارتباطی، از نظر مواصلاتی، از نظر انرژی برق و گاز و سایر منابع دیگر کشور ما در جایگاه مناسبی قرار دارد. تجربه گران قیمتی در طول این سه دهه از پیروزی انقلاب در اختیار مردم ما و مسئولان ما قرار گرفته است که بتوانیم به سمت پیشرفت و عدالت حرکت کنیم اقتدار منطقه‎ای و بین المللی ما امروز به جایی رسیده است که دشمنان ما هم اعتراف می‎کنند که قدرت اول منطقه جمهوری اسلامی است.

نکته دوم؛ حجم عظیم پیشرفت‎های ما در عرصه علم و فناوری است و حجم عظیم نیروی انسانی که امروز میلیونها نیروی با انگیزه و خلاق و پرتلاش در صحنه کشور وجود دارد و نکته سوم؛ وجود سند چشم انداز: اینها مجموعه‎ی عواملی است که می تواند زمینه پیشرفت و عدالت در کشور اسلامی ما باشد. مقام معظم رهبری سال گذشته را سال الگوی اصلاح مصرف نامگذاری کردند چون بدون الگوی اصلاح مصرف نمی‎توان به پیشرفت دست یافت و امسال را سال همت مضاعف و کار مضاعف نامگذاری کردند. در همه عرصه‏ها همت ها چند برابر، تلاش‎ها متمرکزتر و جدی‏تر. ما عرصه‏های زیادی در کشور داریم، عقب ماندگی‎های زیادی در کشور داریم که با همت معمول و کار معمول کاری از پیش برده نمی‎شود. در عرصه‎های دانشگاهی ما، مراکز تحقیقاتی ما، مسائل اقتصادی ما، مسائل سیاسی ما در رابطه با مبارزه با فقر و فساد اینها مجموعه عرصه‎هایی است که می‎توان با همت مضاعف و تلاش مضاعف و کار مضاعف کارستانی به وجود آورد و انقلاب را در همه عرصه‎ها به پیروزی رساند.

نکته چهارم؛ بحث هدفمند کرده یارانه‎ها که در روزهای پایانی سال گذشته اجمالاً مورد توافق دولت و مجلس قرار گرفت بنده در این جا نکته ای را عرض می‎کنم و آن نکته این است که باید با ظرافت و دقت این کار تعقیب بشود و دنبال بشود و مسئله مهم این است که هیچ حرکتی جز بر اساس قانون نباید انجام شود و چون بار سنگین بر دوش دولت است باید همگان به دولت کمک کنند که این کار بدون هیچ مشکل و با توجه به مشکلات مردم و نیازهای مردم و خواست مردم ان شاء الله عملی شود.

مسئله پنجم؛ که به آن اشاره می‎کنم، مسئله دشمنان ماست. خب یادتان هست در سال گذشه مقام معظم رهبری در رابطه با شعار تغییر از سوی دولت ایالات متحده امریکا و شخص رییس جمهور امریکا چه نکته ظریفی اشاره فرمودند. شعار آنها شعار تغییر بود. مقام معظم رهبری در آنجا فرمودند: ما نمی‎دانیم این دستی که به سوی ما دراز شده تحت عنوان تغییر آیا آن دست چدنی هست که با پوشش مخمل پوشیده شده است و ظاهر فریبی می‎کنند یا حقیقتاً با شعار تغییر جلو آمده‎اند. هر چه زمان پیش رفت، یک سال گذشت مردم ما منتظر ماندند، مسئولان ما منتظر ماندند ، جهان منتظر ماند، دیدند این یک شعار تاکتیکی بوده برای نجات خود دولت آمریکا، هم در سطح داخلی و هم در سطح خارجی. ما امروز آثار شعار تغییر را در فلسطین مشاهده می‎کنیم. رژیم اشغالگر در صدد نابودی مسجدالاقصی است. دولت امریکا، رییس جمهور امریکا، وزیر خارجه آنجا به جای اینکه رژیم صهیونیستی را محکوم کنند تظاهرات مردم غزه و فلسطین را محکوم می‎کنند. نسبت به عراق و افغانستان هم خوب شاهد تغییر هستیم. روز به روز بر ملت افغانستان، بر ملت عراق فشار وارد می‎کنند. در همین جریانات اخیر انتخابات شاهد هستید که دشمنان ملت عراق چگونه در صدد مداخله‎اند که در نتیجه قضایا را به نفع خودشان مصادره کنند. در رابطه با ما هم ناگفته پیداست، در ماههای پایانی سال گذشته حدود 8-7 ماه شاهد تغییر از ناحیه امریکا بودیم، چه شکلی توطئه پشت سر توطئه علیه ملت ما طراحی کردند. رسانه‎هاشون را بسیج کردند، حضور دهها میلیونی مردم را در راهپیمایی 9 دی و 22 بهمن نادیده گرفتند. تحریم‏ها را علیه ما تمدید کردند اما من عرض می‎کنم ملت رشید ایران ، نمازگزاران، دشمن دست از دشمنی بر نمی‎دارد ولی ما باید با تدبیر و شجاعت اقدامات دشمن را خنثی کنیم زیرا اگر تنها تدبیر داشته باشیم منهای شجاعت دچار انفعال و عقب نشینی خواهیم شد. وا گر تنها شجاعت منهای تدبیر داشته باشیم دچار بن بست خواهیم شد. برای اینکه دچار بن بست و انفعال و عقب نشینی نشویم توامان باید هم تدبیر کنیم و هم شجاعت پیش رویم که به حمد الله رهبر فرزانه انقلاب ما هم از تدبیر به جا و هم از شجاعت به جا در رابطه با مبارزه با دشمن استفاده می‎کنند که ان شاء الله پیروزی با ماست. روز 12 فروردین هم اشاره کنم روز جمهوری اسلامی است، از ایام الله است. حدود بیش از 98درصد در آن رفراندوم بزرگ شرکت کردند. دنیا بداند جمهوری اسلامی یک حقیقت واحده است که دو رکن دارد. 1- جمهوریت 2- اسلامیت.  جمهوریت از متن اسلام هست و اسلام تضمین کننده جمهوریت است. ما در رابطه ما مسئله جمهوری اسلامی مان دو تا تعبیر داریم. جمهوری اسلامی یکی صورت دارد و یک سیرت. صورت جمهوری اسلامی همان است که در قانون اساسی امده و سیرت جمهوری اسلامی ایمان به خداست، عمل صالح است، اطاعت از اوامر خدا و رسول است، عدالت خواهی است، مبارزه با فقر و فساد و بی بندوباری است این سیرت و باطن جمهوری اسلامی است. هرگاه ببینیم این ویژگی‎های جمهوری اسلامی خدای ناخواسته به سردی می‎گراید وظیفه ملت ماست که به صحنه بیایند با امر به معروف و نهی از منکرشان، با هوشیاری و بیداریشان، هم توطئه های خارجی را خنثی کنند و هم اگر در صحنه جامعه حرکاتی را می‎بینند که با نیت بنیانگذار جمهوری اسلامی سازگاری ندارد. گاهی به نام جشن و سرور و شادمانی بی بند و باری را تبلیغ می کنند و گاهی از پول بیت المال ملت عرصه هایی را برای ابتذال فراهم می‎کنند این وظیفه مدافعان دین خداست، وظیفه شما نمازگراران است که در صحنه باشید و هستید. ما نه تنها در روز رفراندوم به جمهوری اسلامی رای دادیم بلکه بارها و بارها به صحنه آمدیم. نمونه ی روشن ان 22 بهمن سال 1388 بود رفراندوم دیگری برای بقای جمهوری اسلامی ایران.

پروردگارا ما را قدردان نعمت‎هایت قرار بده. نظام مقدس ما را از همه توطئه‎ها محفوظ بدار. در این سال جدید تقاضا می‎کنم، هم دعا می‎کنم هم تقاضا در این سال جدید خدایا صفا همدلی به جای دشمنی و کینه توزی در دلهای ما نهادینه بگردان. پروردگارا، پروردگارا از تو می‎طلبیم رهبر فقید انقلاب ما را با محمد و ال محشور بگردان. به رهبر فرزانه انقلابمان عزت، سلامت ، قدرت، قوت عنایت بفرما. به مراجع بزرگوار تقلید ما، این پرچم‎داران دین و شریعت عزت عنایت بفرما. مجامع حوزوی و دانشگاهی ما را مشمول عنایات ولیت امام زمان قرار بده. به نسل جوان ما هوشیاری، به جامعه ما دینداری و عفاف و پاکدامنی عنایت فرما. به نمازگزاران ما جسن عاقبت مرحمت کن. به مسافران ما صحت وسلامت عنایت فرما. شهدای ما را با شهدای کربلا محشور بگردان. به خدمتگزاران دین توفیق عنایت فرما. در فرج آقای ما، مولای ما، ولی نعمت ما حضرت بقیة الله تعجیل بفرما.

اِنَ اَحسنَ الحَدیث و ابلغ الموعظه کتابُ الله العَزیز .

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم  * بسم الله الرحمن الرحیم  * قُل هُوَ الله اَحَد *اللهُ الصَمَد *لَم یَلد وَ لَم یولَد *و َلم یکُن لَهُ کُفواً اَحَد * صدق الله العلی العظیم.

 

 



 [1] . بحار الانوار، ج 6، ص 137

[2] . شوری/23.

[3] . بحار الأنوار؛ ج‌99، ص: 267

[4] . مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار، ج‌99، ص: 266

[5] . ناسخ التواريخ، ج ٣، ص ٦٨، به نقل از كريمه اهل بيت، ص ٣٢

[6] . بحار الأنوار؛ ج‌99، ص: 267

[7] . مجالس المومنین، ج ۱، ص ۸۳؛ سفینة البحار , ج ۲, ص۳۷۶ .

[8] .  متن حدیث: « قال عليه السلام: إن التقوى منتهى رضى الله من عباده و حاجته من خلقه، فاتقوا الله الذى إن أسررتم علمه و إن أعلنتم كتبه» شيرازى، سيد محمد حسينى، من فقه الزهراء عليها السلام، ج‌4، ص: 436.

[9] . مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار، بحار الأنوار؛ ج‌89، ص: 184

Please publish modules in offcanvas position.