بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه حضرت آیت الله حسینی بوشهری مورخ 89/05/15 خطبه شماره 13 |
خطبه اول
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد الله رب العالمین الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نَستهدیه و نؤمن به و نَتوکلُ علیه وَ نعوذ بالله مِن شرور انفُسنا و مِن سیئاتِ اعمالِنا وَ نَشهدُ ان لا اله الا الله وحده لا شریکَ لَه و نُصلی و نُسلمُ علی حبیبه و نجیبه و خیرَته فی خلقه حافظ سرِهِ و مُبلغ رسالاته بشیر ِ نِعمَته و نبیرِ نِقمَته سیدنا وَ نبینا حَبیب اله العالَمین اَبِی القاسِم مُحمَد وَ علی آلهِ الطیبینَ الطاهِرینَ المعصومینَ المکرمینَ الهداة المَهدیین و لَعنُ الدائم و اعدائُهُم اَجمَعین من الان الی قیامِ یومِ الدّین آمینَ یا ربَّ العالَمین.
«عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله ان من فارق التقوي اعزي باللذات و الشهوات و وقع في تيه السيئات و لزمه کثير التبعات»[1] بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. زیرا آن کس که از تقوی فاصله گرفت و از تقوی جدا شد به لذتها و شهوتها مشغول میشود و سبب بازخواستهای بسیار میگردد. حقیقت این است انسانهای جدای از مسیر تقوی در منجلاب گناه گرفتار میشوند و اگر انسانی در منجلاب گناه گرفتار آمد چیزی به عنوان قرب حق تعالی را نمیبیند و چون نمیبیند فردای قیامت سخت مورد بازخواست قرار میگیرد. ما راه را به تو نشان دادیم چرا به بیراهه رفتی؟ ما مسیر را برای تو هموار کردیم چرا از مسیر انحرافی راه را طی کردی و پیمودی؟
سخن در خطبه اول، طبق روال معمول سخن دربارهی سیره نورانی نبی گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی و اهل بیت عصمت و طهارت بود و از انجا که جمعه آخر ماه شعبان هستییم و در آستانه ماه مبارک رمضان شهر الله قرار داریم، لازم میدانم به سیره عبادی پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) اشاره کنم به خصوص سیرهی آنان، توصیههای آنان، گفتار آنان در رابطه با ماه مبارک رمضان که مهمترین ماه عبادی است. منتهی پیش درآمدی عرض کنم و آن پیش درآمد سخنانم این است که ارزش و کلام آدمی به میزان ارتباط و همسویی او با مبداء کمال بستگی دارد هم در حوزه معرفتی و هم در میدان عمل. این پیوند و ارتباط با مبدا کمال از ناحیه انسان هرچه استوارتر و عمیقتر باشد، انسان از شکوفایی و کمال و بالندگی بیشتری بهره مند خواهد شد، زیرا اگر دنبال کمال هستیم قرآن میگوید و بیان میدارد: «مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعاً» [2] اگر کسی پی جوی عزت است و عزت خواه است و عزت طلب است این عزت را در سایه ارتباط با خدا طلب کند . عزت خداوندی را مطالبه کند تا همیشه در جامعه سربلند باشد. هم رسول گرامی اسلام و هم اهل بیت عصمت و طهارت و هم در حوزهی شناخت و معرفت بینظیر بودند و گوی سبقت را از دیگران بردند و هم در میدان عمل و پرستش. آنها سالکانی بودند که در هر دو حوزهی معرفت و عمل و عبادت به مقصد رسیدند و راه اصلی و اساسی را پیدا کردند. تعبیری رسول گرامی اسلام دارد تعبیر بسیار جالبی است هر دو حوزه را اشاره میکند، هم حوزه شناخت و هم حوزهی عمل. میفرماید: «إِنِّي كُنْتُ أَوَّلَ مَنْ أَقَرَّ بِرَبِّي جَلَّ جَلَالُهُ وَ أَوَّلَ مَنْ أَجَابَ»[3] من هم در حوزه معرفتی اولین هستم و هم در موضعِ و حوزهی عبادت و عمل. من نخستین کسی هستم که به پروردگار خویش اقرار کردم یعنی شناخت پیدا کردم و فرمان او را به بندگی اجابت کردم یعنی در مقام عمل هم کوتاهی از من دیده نشده و من اولین هستم در این عرصه و در این میدان عمل و اگر بخواهیم به جایگاه پیغمبر اشاره کنیم، به مقامات و مناصب الهی و معنوی پیغمبر اشاره کنیم حقیقتاً و واقعاً باید گفت اگر پیغمبر به این جایگاه رسیده و اگر پیغمبر به این مقام و منصب رسیده همه در سایه ی عبودیت نبی گرامی اسلام بوده و جالب تعبیرات قرآن هست. این برداشت من هست. قرآن از پیامبران الهی زیاد سخن به میان می آورد و آنان را به عنوان عبد یاد میکند، ولی هر موقع نسبت به پیغمبری میخواهد واژه عبد را برای او به کار ببرد، نام آن پیغمبر را ذکر میکند، ولی در قرآن هر جا از عبد مطلق سخن گفته، پیغمبر اکرم است. این تعبیر زیبا را در قران نگاه کنید. قران میفرماید: «وَ اذْكُرْ عِبَادَنَا إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْحَاقَ وَ يَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدِي وَ الْأَبْصَار»[4] و در جای دیگر میفرماید: «وَ اذْكُرْ عَبْدَنَا أَيُّوبَ»[5]. عبد ما ایوب را یاد آور. میبینیم واژه عبد را در رابطه با ابراهیم، در رابطه با اسحاق، در رابطه با یعقوب ، در رابطه با ایوب به کار برده و نام آنها را بیان کرده، یعنی این گونه نبوده بفرماید و اذکَر عبادنا که روشن شود مقصود ابراهیم است، یعقوب است و اسحاق، اما به پیغمبر اکرم که میرسد جمله این است «تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيراً »[6]» دیگر نام پیغمبر را ذکر نمیکند، عبد مطلق پیغمبر است. «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ »[7]تعبیر جالب، اسراء بعَبِده. عبد مطلق چیست؟ وجود نازنین نبی گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی، زیرا پیغمبر به آسانی به این مقام نرسیده است. اشک و نالهی نیمه شب او، استغفار او، توجه او به خدای متعال، که این ویژگی در رابطه با تمام اهل بیت و همه اهل بیت به خوبی وجود دارد. ام سلمه میگوید: شبی پیغمبر را ندیدم، تفحص کردم، دیدم پیغمبر مشغول دعا کردن است و مرتب اشک میریزد، استغفار میکند و عرض میکند: «الهی لَاتَكِلَنِي إِلی نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَداً»[8]. خدایا مرا یک چشم بر هم زدنی به حال خودم وا مگذار. این تعبیر پیغمبر است. ام سلمه میگوید: به پیغمبر عرض کردم یا رسول الله تو که نزد خدا عزیزی و همه گناهان تو امرزیده هست، تو گناه نداری. قران میگوید: «لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ»[9] تو چرا به حال استغفار، تو چرا به حال دعا و اشک و آهی و جواب پیغمبر را ببینید. پیغمبر میفرماید: اگر لحظهای از خدا غافل شوم، فکر می کنی چه چیزی من را نگاه خواهد داشت جز خدا. و این حالت برای همه ما درس است. چرا من این مقدمه را عرض کردم، این مقدمهی ورود به ماه رمضان است. ماه رمضان، ماه عبادت، ماه بندگی، ماه درس گرفتن از پیغمبر و اهل بیت است. ببینیم سیرهی این بزرگان در رابطه با ماه مبارک رمضان چیست؟ اکنون که روزهای پایانی ماه شعبان است، کاری کرده ایم واقعاً یا آماده نکردهایم؟ ما در زندگی پیغمبر و اهل بیت آنچه را مشاهده میکنیم میبینیم برای بزرگداشت ماه رمضان تدارک وسیع میدیدند. آیا ما آن تدارک لازم را دیدهایم؟ آمادگی لازم را پیدا کردهایم؟ به اصحابش، یارانش و به اهل خانواده خویش، تک تک توصیه میکردند که با ماه با عظمتی، ماه رمضان، شهر الله مواجه اید و باید ساز و کار لازم را داشته باشید، چون این ماه ماه عجیبی است. در ششم ماه رمضان تورات نازل شده، در دوازدهم ماه رمضان انجیل نازل شده و در شب قدر قرآن بر پیغمبر نازل شده، این عظمت ماه مبارک رمضان است. تعبیری وجود مقدس امام صادق (ع) دارند. تعبیر جالبی است، ماه رمضان درهای آسمان به روی بندگان خدا گشوده میشود. شیطان به بند کشیده میشود. اعمال مومنان مقبول میشود. ماه رمضان، ماه نماز است. برادران و خواهران، هم ماه روزه است، هم ماه تلاوت قرآن است، هم ماه دعا و استغفار و توبه است. سفره خدا گسترده است تا ببینیم همت خدا چگونه باشد. گر گدا کاهل بود، تقصیر صاحب خانه چیست! من وتو کجای کاریم و چگونه میخواهیم اهمیت بدهیم؟ شخصی از پیامبر اکرم سوال میکند، میگوید: یا رسول الله مرا به عملی شایسته راهنمایی کن. حضرت فرمود: روزه. طرف انگار قانع نشد، برای بار دوم سوال کرد، یا رسول الله مرا به عملی شایسته راهنمایی کن. پیغمبر فرمود: روزه. و برای بار سوم پیغمبر(ص) فرمود: روزه، زیرا روزه هیچ جایگزینی ندارد. نکتهای که من میخواهم عرض بکنم این است که برادران و خواهران کارهایی که احساس میکنید با روزه گرفتن شما منافات دارد تقلیل بدهید، کم کنید. کارهایی که باعث میشود در روزهای گرم تابستان نتوانید روزه بگیرید، ان کارها را تغییر و تاخیری درش ایجاد کنید. به بچه های عزیزمان، نوجوانان مان که سن بلوغ رسیده اند، حالت تشویقی ایجاد کنیم که امسال سر سفره سحری ما، سر سفرهی افطاری ما، این نونهالان ما، این عزیزان حضور داشته باشند. به هر شکلی که می توانید تشویق کنید و بر تعداد مخلصان و بندگان خدا در این ماه بیفزاییم و توجه داشته باشیم روزه تنها خودداری از خوردن و آشامیدن نیست به تعبیر بزرگان این روزه عوام است که از مفطرات پرهیز میکنند. بریم سراغ خواص که روزه خواص تمام اعضا و جوارح انسان روزه اند. غیبت نمیکنند، تهمت نمیزنند. با آبروی دیگران بازی نمیکنند، حیثیتها را نگه میدارند و بریم سراغ روزهی خاص الخواص یا خواص الخواص که آن دیگر در اوج هستند آنها که این شکلی هستند، حتی فکر گناه هم به مخیله شان خطور نمیکند. در ماه مبارک رمضان این شکلی شد، از مفطرات پرهیز کردیم، تمام اعضا و جوارح ما، زبان ما، پای ما، دست ما روزه دار بود و به اوج رساندیم که حتی فکر ما هم گناه در مخلیهی فکر ما خطور نکرد انجا توانستهایم به اوج قلهی خداباوران برسیم. تعبیرات پیغمبر خیلی زیباست، فرصت نیست من اشاره کنم. پیغمبر میفرماید: أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ. توصیف پیغمبر را نگاه کنید . ماه خدا «بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ» در این ماهها، «وَ أَيَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَيَّامِ وَ لَيَالِيهِ أَفْضَلُ اللَّيَالِي وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ»[10] کدام ماه پیدا میکنید این شکلی. بعد میفرماید: شما مهمانان خدا هستید، شما اهل کرامتید، تو ماههای دیگه این شکلی حساب باز نمیکنند برای شما. تو ماه رمضان «أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَةٌ»خواب شما عبادت است «وَ عَمَلُكُمْ فِيهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُكُمْ فِيهِ مُسْتَجَابٌ»[11] این خطبه را که حضرت داشت میخواند، امیرالمومنان میفرماید: من ایستادم و این سخن را مطرح کردم، خوب دقت کنید. میگوید از رسول الله سوال کردم : يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ بهترین عمل در این ماه چه عملی است؟ خوب گفتیم قران خواندن ارزشمند است، دعا ارزشمند است، ولی پیغمبر پاسخ دیگری دادند: «فَقَالَ يَا أَبَا الْحَسَنِأَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ»[12] پارسایی و پرهیز از گناه و وارد نشدن در حریم الهی. از محرمات پرهیز کنیم، منتها ورع و پارسایی درجاتی دارد. اولین درجهی نازلهی ورع، پرهیز از گناه است، توبه است، به سمت معصیت نرفتن است. اما ورع صالحان این نیست. ورع صالحان این است که نه تنها از حرام پرهیز میکنند، از مشتبهات نیز پرهیز میکنند. اگر جایی شک دارند این لقمه حلال است یا حرام انجا نیز ورود پیدا نمیکنند. ورع اهل تقوا این است که هم از محرمات و هم از مشتبهات پرهیز میکنند و حتی اگر احساس بکنند سخنی ممکن است آنها را به مرز گناه بکشاند. گرچه فی حد نفسه حلال است، از ان هم پرهیز میکنند و من در پایان این دعای زیبای امام باقر را عرض بکنم که شما امین میگویید «اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَيْنَا بِالْأَمْنِ وَالْإِيمَانِ وَ السَّلَامَةِ وَ الْإِسْلَامِ وَ الْعَافِيَةِ الْمُجَلِّلَةِ وَ الرِّزْقِ الْوَاسِعِ وَ دَفْعِ الْأَسْقَامِ اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا صِيَامَهُ وَ قِيَامَهُ وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ فِيهِ اللَّهُمَّ سَلِّمْهُ لَنَا وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا وَ سَلِّمْنَا فِيهِ ». امام در بخش اول میفرماید: پروردگارا ماه رمضان را برای ما سالم بدار و از ما سالم دریافت کن وَ سَلِّمْنَا فِيهِ و ما را در آن سلامت بدار. خیلی تعبیر جالبی است امام در اینجا مطرح میکنند.
دعای پایانی خطبه اول
پروردگارا برکاتت را در این ماه بر ما نازل بفرما. توفیق توبه و عبادت نصیب ما بگردان. روح بلند رهبر فقیدمان عالی ست، اعلی بگردان. به مقام معظم رهبر عزیزمان توفیق عنایت بفرما. مراجع بزرگوارمان را عزت کرامت بفرما. وحدت و یکپارچگی در میان ما حاکم بگردان. ملت ما را در مقابل فضای غبار الود محیط جامعه بصیرت و اگاهی عنایت فرما. به جانبازان عزیزمان صبر و استقامت مرحمت فرما. به خانوادههای شهیدانمان اجر و پاداش مرحمت بفرما. به منتظران ظهور ثبات قدم عنایت فرما. مشکلات فقر و بیکاری و نابسامانیهای اقتصادی را از جامعه ما ریشه کن بگردان.
انّ احسن الحدیث وَ ابلغ موعظه کتابُ الله العزیز.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
اذا جاء نصرالله و الفتح *ورایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا *فسبح بحمد ربک و ستغفره انه کان توابا *
صدق الله العلی العظیم.
خطبه دوم
اعوذ بالله مِنَ الشیطان الرجیم.
بسم الله الرحمن الرحیم.
«الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، بائث الانبیاء والمُرسلین، ثم الصّلوة والسلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم مُحمد وَ علی آله الطاهرین، اللهم صل و سلم علی سیدنا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوة المصلین و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علیٍ و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخَلفِ القائم المهدی، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه»
عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله فاتقوا الله الذى إن أسررتم علمه و إن أعلنتم كتبه»[13]بندگان خدا خودم و شما را به تقوی الهی سفارش میکنم. تقوای از خدایی که اگر رازی را پنهان بداریم، میداند و اگر ان را آشکار کنیم ثبت و ضبط میکند. توجه داشته باشیم، آنچه در نیات ما میگذرد خدا از آن اگاه است و اگر آنچه از نیت ما گذشت، در عمل ظهور و بروز پیدا کند چه حسنه و چه سیئه، برای ما نوشته میشود. مواظب باشیم کسانی که از ناحیه پروردگار عالم بر اعمال ما موکلاند، لحظه لحظهی زندگی ما را ثبت میکنند و بعد پرونده قطوری به دست ما خواهند داد. این حسنات شماست و این سیئات شماست.
در این خطبه به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره میکنم. امروز که روز پانزدهم مرداد هست، مصادف است با یک حادثهی هولناک در تاریخ بشریت که توسط استکبار جهان خوار آمریکا به وقوع پیوسته، امروز روز بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی است که در آن روز حدود 160 هزار نفر انسان کشته و زخمی شدند و ژاپن حقیقتاً بخش زیادی از ان به تَلی از خاک تبدیل شد. این جنایت از کجا سر زد، از افرادی که ادعای تمدن، دموکراسی، حقوق بشر و از این واژههای بیمحتوا مطرح میکردند از آنها سر زد. حقیقتاً بشر معنای دموکراسی را با کاربرد بمب اتمی بر سر مردم ژاپن فهیمد. این یک تفسیر جدید بود از دموکراسی و طرفداری از حقوق انسانها و در آن روز و بعد از آن تا امروز چهرهی واقعی تمدن غرب برای جهانیان به نمایش در آمده است و آنها آبرویی برای مطرح کردن ندارند. نکتهی دوم اخیراً رییس ستاد مشترک ارتش امریکا اعلام کرده که واشنگتن طرح حمله به ایران را در اختیار دارد البته بعد اضافه کرده که چشم انداز حمله به ایران برای ما خیلی نگران کننده است. من چند نکته در اینجا عرض میکنم و نظر شما را میخواهم . امریکاییها این بار اولشان نیست که از یک سو تحریمها را علیه ایران شدت میبخشند و از سوی دیگر با زبان زور و تهدید با ایران سخن میگویند. اولین تحریم برای ما در سال 59 اتفاق افتاد که تاکنون این تحریمها ادامه دارد اما سوال این است شما مردم، شما زن و مرد، شما ملت رشید ایران، در رابطه با تحریمهای دشمن چه کردهاید؟ من به صراحت عرض میکنم که امروز به اعتراف همه دوستان و دشمنان ملت ایران، ملت ایران از هر زمان قویتر است. من یک تقاضا میکنم این تکبیرها را بگذارید برای آخر خط که وقت من برای گفتن مطالب باشد در عین ارادت نسبت به ابراز احساسات شما داریم. این اقدامات نابخردانه دشمنان ما در طول سالهای پس از انقلاب ملت ما را آبدیدهتر کرده و بر این باوریم که باز، این دشمنان ما در مقابل ملت ما، برای چندمین بار متحمل شکست سختی خواهند شد. ملت ایران، ملت باهوشی است، همیشه این قدرت را دارد که تهدیدها را به فرصت تبدیل کند. این هوشمندی ملت ماست. ما در طول این سالیان تحریمها در ابعاد موشکی، فناوری هستهای، سلولهای بنیادی و بحث ماهواره با ظرفیت عظیم جوانان پرشور و با انگیزمون گوی سبقت را از همگان بردهایم. امریکا تصور میکند با این تحریمها میخواهد ملت ایران را از پا در اورد. ما به صراحت عرض میکنیم امروز موضع رهبری شجاع ما، سکاندار ارجمند کشتی انقلاب ما ، موضع ملت ما، موضع دولت ما یکی است و دشمن نمیتواند تحت عنوان طرفداری از ملت شکافی بین رهبری و دولت و ملت ایجاد کند.
سخن آخر من با امریکاییها و استکبار جهانی در این مکان مقدس این است، گرچه ما میدانیم هدف اصلی شما جنگ روانی است علیه ما، و متزلزل کردن و منفعل کردن و به عقب وا داشتن ملت ایران است اما به شما مقتدرانه میگوییم ملت ما هوشیار است، ما انسجاممان را در سطح مسئولین و قوا حفظ میکنیم، انسجام ملیمان را روز به روز افزایش میدهیم، آمادگیهامون را بالا میبریم و اعلام میکنیم شما این آرزو را برای همیشه به گور خواهید برد و من اینجا سخنی به عنوان یک برادر کوچک با عزیزان دستاندرکار و مسئول و با مردمان عرض میکنم: خیلی باید مراقب باشیم سخنی، حرکتی، کاری انجام ندهیم که دشمن از ان برداشت جدایی و تفرقه کند. خیلی باید مراقب باشیم، مطالعه نکرده حرف نزنیم. بنا نیست که هر چیزی به ذهن مان میرسد مطرح کنیم. یک روز مکتب اسلام را مطرح نمیکنید، مطرح ایران را مطرح میکنید این چه حرفی است، چرا این شکلی حرف میزنید؟ چرا در جامعه تشویش ایجاد کنید؟ چرا تو جامعه نگرانی کنید؟ آنقدر حرف برای گفتن هست. کاری که انجام گرفته بود کار بسیار خوبی بود که ایرانیهای خارج از کشور احساس کنند اینجا وطن آنهاست، میهن آنهاست، اما بنا نیست هر سخنی که به ذهنمان میاد که بعد افراد مختلف تفسیر کنند این سخن را. چرا سخن شفاف و روشن بدون تفسیر مطرح نکنیم. مواظب باشیم بهانه به دست دشمن ندهیم، دوستان را هم نگران نکنیم.
نکتهی بعد در رابطه با لبنان است. دو سه کار انجام شد در رابطه با لبنان. یکی هم صهیونیستها هم مجموعهای
در داخل لبنان سعی کردند قتل نخست وزیری لبنان را به گردن حزب الله بیندازند . اقدام دوم ، چند روز اخیر رژیم صهیونیستی چند روز اخیر حملهای به لبنان کرد، 3 نفر شهید شدند، چند نفر زخمی شدند. تحرکاتی را هم شما در سطح منطقه شاهد بودید، حالا چه کسانی میتوانستند از این تحرکات استفاده کنند کاری ندارم. ولی من در اینجا به دو سه نکته اشاره میکنم . کاری که آنها انجام دادند که حزب الله را به عنوان شریک در قتل حریری مطرح کنند برای اختلاف در درون لبنان بود، اما با سخنرانی و موضع گیریهای رشیدانهی فرزند رسول الله، سید حسن نصرالله این توطئه خنثی شد و جالب این بود که از یک طرف خواستند تشدید کنند اتهام قتل را. اسراییل ناشیانه حمله به لبنان کرد و با این حمله مسئلهی اختلاف از بین رفت و انسجام ملی در لبنان ایجاد شد. اینکه در روایات ما نازل شده که خداوند دشمنان ما را احمق آفریده یعنی همین. از یک سو تحریک میکند و از سوی دیگر حمله میکند. حزب الله اعلام کرد که ما در کنار ارتش لبنانیم و اجازه حملهی اسراییل را نخواهیم داد، ولی یک سوال این است با این توطئههای اسراییل یک روز به کشتیهای آزادی حمله میکند تو این چند روز اخیر یک روستا را با خاک یکسان کرده، خانه را بر سر اهالی آنجا ویران کرده، مردم بیچاره آوارهی بیابانها شدند. سوال من از سران کشورهای عربی و اسلامی است چرا سکوت کردهاید؟ چرا باز روند سازش را دارید دنبال میکنید؟ در خوابید یا بیدار؟ دشمن را نشناختهاید یا شما را به خواب کردهاند؟
نکته بعد که میخواهم اشاره کنم و نکتهی پایانی عرضم هست، هفدهم مرداد ماه روز خبرنگار است. خبرنگاران سربازان در میدان جنگ نرماند. سربازان کارشان کاری است حساس، پرزحمت و کاملاً حرفهای. از همین جا از همین تریبون، من به همهی خبرنگاران انقلابی که در جهت مصالح انقلاب و اسلام حرکت میکنند صمیمانه و متواضعانه این روز را تبریک عرض میکنم. امروز دنیای ارتباطات است، عصر انفجار اطلاعات است. خبرنگار نقش کلیدی دارد هم در ساختن افکار عمومی جامعه و هم در رویارویی با جنگ نرم. خبرنگاران جزء پیشگاماناند. سربازان خط مقدماند، ولی یک انتظار از خبرنگاران همه دارند و ان انتظار این است که بر اساس این رسالت خبرنگاران عزیز ما باید مراقبت کنند. در هر کار خبری دچار شایعه پراکنی نشوند. حقایق را بگویند. در اخبار علاوه بر سرعت، دقت، صحت، روزامدی، مستند بیان کردن و باور پذیر بودن برای مخاطب، رعایت مصالح ملی و امنیت ملی جامعه را هم داشته باشند. کار خبرنگاری باید به قلهی حرفهای خودش دست پیدا کند. امروز خبررسانی در سیطره امپراطوری صهیونیستهاست. انتظار ما از خبرنگاران عزیز این است که باید این اسطوره را با همتشان و تلاششان در هم بشکنند و صحیح ترین خبرها را به دنیا مخابره کنند.
در پایان یک تذکر کوتاه هم به دولت و صدا و سیما دارم. به صدا و سیما تذکرم این است: ماه رمضان فرا میرسد. متدینین، مومنین، اهل علم ، علما، بزرگان یک گلایه سالهای گذشته داشتند، البته کمی کم شده، اما تا فرصت برای رمضان باقی است این سریالهای پشت سر هم تو ماه رمضان که خلق الله را میخ کوب تلویزیون میکنید و من بر هنرتون افرین می گویم، ولی به فکر مسجد باشید. باعث نشود کار هنری و سریالی شما مردم ما را از مساجد جدا کند. ساعتها را به گونهای تنظیم کنید که مردم به یاد مساجد باشند، به یاد دین خدا هم باشند، در عین حال تنوع تو زندگی هم ما بحثی نمیکنیم، ولی وقت نماز، وقت مراسم، وقت مساجد، به گونهای تنظیم بشود که مردم طعم و لذت ماه رمضان را در بندگی ببینند و نه در دیدن سریال فقط.
نکتهی دوم، به دولت عرض میکنم. ماه رمضان است شرایط زندگی مردم مختلف و متفاوت است. کالاها باید به وفور در اختیار مردم باشد. فقرا به اندازه توانشان بتوانند از امکانات استفاده کنند. جلوی گرانفروشی باید به جدیت گرفته شود، البته برای همهی روزها و برای همهی ایام، ولی اگر دولت رضایت مردم را میخواهد که میخواهد، اگر عشق مردم را میخواهد که میخواهد باید در این عرصه به شکل جدی وارد مبارزه شود تا مردم بتوانند ماه رمضان بسیار خوبی را پشت سر بگذارند ان شاء الله.
دعای پایانی خطبه دوم
انّ احسن الحدیث و ابلغ موعظه کتابُ الله العزیز.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
قُل هَو الله احد *اللهُ الصَمَد *لَم یلِد وَ لَم یولد *وَ لَم یکن لَه کفواً اَحَد *
صدق الله العلی العظیم.
[1] . غرر الحكم، ح 3625
[2] . فاطر/10
[3] . متن حدیث: «عن أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ بَعْضَ قُرَيْشٍ قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص بِأَيِّ شَيْءٍ سَبَقْتَ الْأَنْبِيَاءَ وَ فُضِّلْتَ عَلَيْهِمْ وَ أَنْتَ بُعِثْتَ آخِرَهُمْ وَ خَاتَمَهُمْ قَالَ إِنِّي كُنْتُ أَوَّلَ مَنْ أَقَرَّ بِرَبِّي جَلَّ جَلَالُهُ وَ أَوَّلَ مَنْ أَجَابَ حَيْثُ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى فَكُنْتُ أَوَّلَ نَبِيٍّ قَالَ بَلَى فَسَبَقْتُهُمْ إِلَى الْإِقْرَارِ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»قمّى، صدوق، محمّد بن على بن بابويه، علل الشرائع، ج1، ص: 124
[4] . ص/45
[5] . ص/41
[6] . فرقان/1
[7] . اسراء/1
[8] . بحار، ج 14، ص 384
[9] . فتح /2
[10] . قمّى، صدوق، محمّد بن على بن بابويه، فضائل الأشهر الثلاثة، ص: 77
[11] . همان
[12] . همان، ص78
[13] . شيرازى، سيد محمد حسينى، من فقه الزهراء عليها السلام؛ ج4، ص: 436.