بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه حضرت آیت الله حسینی بوشهری مورخ 91/02/15 خطبه شماره 46 |
خطبه اول
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله نحمده وَ نستعینه وَ نستغفره وَ نَستهدیه وَ نؤمن به و نَتوکلُ علیه و نعوذ بالله مِن شُرور انفُسنا و مِن سیئاتِ اعمالنا وَ نشهدُ ان لا اله الا الله وَحده لا شریکَ لَه وَ نُصلی و نُسلم علی حبیبه و نجیبه وَ خیرته فی خلقه حافظ سرِهِ وَ مُبلغ رسالاته بَشیر رحمته و نذیر نقمته سیدنا وَ نبینا حَبیب اله العالَمین اَبِی القاسِم مُحمَد وَ علی آلهِ الطیبینَ الطاهِرینَ المعصومینَ المکرمینَ الهداة المَهدیین وَ لَعن الدائم علی ائدائِهِم اَجمَعین مِن اَلان الی قیامِ یُوم الدین.
اَلسلامُ عَلَیکَ یا حجةَ الله. السلام علیک یا بقیة الله فی ارض و رحمة الله و برکاته.
عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله. قالَ مولانا المقتدانا الامام الصادق الصلوة و السلام: أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ الْعَمَلِ بِطَاعَتِهِ وَ اجْتِنَابِ مَعَاصِيهِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ لِمَنِ ائْتَمَنَكُمْ وَ حُسْنِ الصِّحَابَةِ لِمَنْ صَحِبْتُمُوهُ وَ أَنْ تَكُونُوا لَنَا دُعَاةً صَامِتِينَ»[1]بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. کلامی وجود مقدس امام صادق(ع) دارند که برای همهی ما الهام بخش است. وجود مقدس امام صادق میفرمایند: بر شما باد به تقوی الهی و عمل به دستورات او و دوری گزیدن از نافرمانی نسبت به ذات حق، بر شما باد به امانتداری نسبت به کسی که شما را امین شمرده است و خوشرفتاری کنید با کسی که همنشین او قرار میگیرید و اینکه در سکوت و رفتارتان همه مردم را به سوی ما دعوت کنید. این خیلی تعبیر جالبی است. به خصوص این فراز اخیر میفرماید: رفتار شما شیعیان ما باید الگو باشد برای دیگران. مردم رفتار شما را ببینند بدون اینکه نیاز به سخن و گفتاری باشد مردم به سوی ما دعوت میشوند و به سمت ما خواهند آمد.
سخن در خطبهی اول پیرامون سیرهی نورانی نبی گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی صلی الله علیه و اله وَسلَّم و اهل بیت عصمت و طهارت بود و از آنجا که در این ایام فضای جامعهی ما به مناسبت سالگرد شهادت شهید آیت الله مرتضی مطهری عطرآگین شده به نام علم وتعلیم و تعلُّم و معلم مناسب میدانم در این زمینه از منظر و نگاه اهل بیت عصمت و طهارت در رابطه با جایگاه و ارزش علم و متعلِّم و معلم سخن بگویم. یکی از اصول اصلی و اساسی سیرهی دینی و اجتماعی و سیاسی پیامبر و اهل بیت عصمت وطهارت توجه عمیق و ژرف آنها به مسئلهای به نام تعلیم و تربیت است. اهمیت توجه به تعلیم و تربیت از منظر پیامبر و اهل بیت به خاطر این است که آنها درصدد بودند جامعه را نجات بدهند. در صدد بودند دیدهای افراد جامعه را نسبت به دنیا و آخرت روشن کنند و این امکان پذیر نبود جز اینکه راجع به مسئلهی تعلیم و تربیت دغدغه داشته باشند. پیامبر گرامی اسلام بر این باور بود که اگر من بتوانم جامعهی جزیرة العرب را با دانش و ادب اسلامی متخلق کنم و فرهنگ عمومی جامعه را ارتقاء بخشم، دیگر مانع جدی سر راه من برای هدایت جامعه وجود ندارد. یعنی بر این باور بود که راهکار هدایت جامعه در گرو این است که جامعه، جامعهایی آگاه، جامعهایی عالم، جامعهایی فهیم و جامعهایی نخبه باشد. در میان جامعهی فهیم و نخبه است که حرفها، سخنها تاثیر میگذارد. لذا به هر مناسبت علاوه بر انچه که در گفتارشان مطرح شده در رفتار پیغمبر هم میبینیم تشویق به سمت علم و عالم بودن مطرح شده. جنگ پیش میآید، بحث به ظاهر جنگ با علم و دانش رابطهای ندارد، ولی پیغمبر در جریان جنگ بدر اسرایی را آوردند آنهایی که اهل دانش بودند، خواندن و نوشتن را بلد بودند پیغمبر فرمود یک معامله، یک راهکار. گفتند: چه راهکاری؟ پیغمبر فرمود: برای آزادی شما از اسارت این است که به کودکان مسلمانان هر یک از شما ده نفر از مسلمانان و کودکانشان را سواد خواندن و نوشتن یاد بدهید آزادید. جنگ، علم و دانش! ببینید چه رابطهای پیغمبر برقرار میکند تا جامعهی اسلامی بداند ارزش علم و ارزش دانش را. علاوه بر اینکه در زیبا سخنانی تشویق میکند که آقا دانش، علم اندوزی فردی دون فردی نمیشناسد. قبل از اسلام عزیز و بعثت پیغمبر عدهای از این حق مسلم محروم بودند. میگفتند از امتیازات یک طبقهی خاصی از جامعه دانش میآموزند، ولی پیغمبر این جملهی زیبا را تابلو کرد: «طَلَبٌ علم فریضة الی کُلِ مُسلِمٍ وَ مُسلِمَه»[2]. همه باید دانش بیاموزند. در کنار نماز قرار داد، در کنار روزه قرار داد. اگر نماز واجب است، روزه واجب هست، طلب علم هم واجب هست. بعد فرمود حتی نماز زمان دارد. نماز ظهر را در وقتش، نماز مغرب را در وقتش باید انجام داد. خارج وقت قبول نمی شود، اما اطلبُوا العلمِ مِنَ المَهدِ الی اللهد[3]. زگهواره تا گور دانش بجوی. اصلاً علمآموزی زمان ندارد. چه تعبیر زیبایی است. انسان میبالد به چنین اسلام عزیزی. بعضی از عبادات ما مکان خاصی دارند، در خارج از آن مکان نمیشود آن عبادت را انجام داد، حج را باید در مکه به جا آورد نمیشود در مدینه به جا آورد، نمیشود در ایران به جا آورد، ولیکن در رابطه با علم اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّين[4] مکان هر جا باشد طلب علم و تحصیل علم لازم هست. اینها آموزههای دینی ماست. پیامبر و اهل بیت بسیج شدند که مردم با سواد بشوند. چه زیباست. این چه فرهنگ بالایی است. یعنی دینی است که از باسواد شدن مردم نگران نیست که اگر سطح علمی مردم بالا بیاید احساس نگرانی کند . هر چه دانش بالاتر اسلام تضمینش بالاتر از آن خواهد بود و نکته ی مهم تر این است که به مسلمانان میگوید: هر جا حقیقتی را یافتید فکر کنید بگیرید، حتی معلم هم در بعضی جاها مهم نیست. اگر معلمی تاثیر منفی ندارد مهم نیست. « الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ يَأْخُذُهَا حَيْثُ وَجَدَهَ» [5]. حکمت گمشدهی مومن هست هرجا ببیند این حکمت را دریافت میکند. اینها اسلام عزیز ماست. اگر مردم روز معلم را گرامی میدارند و ارزش برای معلم قائل هستند به خاطر این ارزشی است که اسلام عزیز در رابطه با معلم مطرح کرده. من اجازه بدهید تو این بخش کوتاه باقی ماندهی صحبتم در خطبه ی اول جایگاه معلم را از این منظر مطرح کنم که در جامعهی امروز ما معلمان ما چه نقشی دارند. این کلام پیامبر. اون کلام امیر المومنین: من علمني حرفا فقد صيرني عبدا . دیگه چه بفرمایند اهل بیت؟! آن کلام پیغمبر که إِنَّ مُعَلِّمَ الْخَيْرِ يَسْتَغْفِرُ لَهُ دَوَابُّ الْأَرْضِ وَ حِيتَانُ الْبَحْرِ [6] ماهیان دریا برای معلم استغفار میکنند. تمام جنبندگان برای معلم استغفار میکنند. این معلم چه تاثیری در فرهنگ جامعهی امروز ما دارد؟ من به صراحت می خواهم عرض بکنم. معلم تاثیر شگفتی دارند. اگر دنبال فرهنگیم در جامعه باید فضای کودکستانهای ما، فضای دبستانهای ما، فضای دبیرستانهای ما، فضای دانشگاههای ما و همهی مراکز علمی ما فضایی باشد که معلمان دلسوزی در این فضاها نقش آفرینی کنند. میدانید چرا؟ چون اگر دنبال عدالت و انصاف تو جامعه میگردید این افرادی که در مراکز مختلف تحصیل میکنند از عدالت و انصاف معلم حتی در نمره دادن عدالت را یاد میگیرند. اگر به دنبال نظم و انضباط هستیم از نظم و انظباط معلمی که چند سال یک دانش آموز و یک دانشجو با او سر و کار دارد میداند ارزش نظم وانضباط را تو جامعه. اگز دنبال وقتشناسی هستیم، معلم وقت شناس اگر شد در افراد جامعه اثر دارد. این تحت تربیت قرار میگیرد. بازاری میشود، اداری میشود، وزیر میشود، نمایندهی مجلس میشود. اینها خروجیهای دبستانهای ما، دبیرستانهای ما و دانشگاههای ما هستند. هر مقدار معلمان ما تاثیرگذارتر، فضای مجلس ما، فضای کابینهی ما، فضای جامعهی ما هم متاثر از آن آموزههایی است که معلمان ما در کلاس درسشان به دیگران منتقل میکنند. این تاثیرگذاری کار معلمی در یک جامعهی اسلامی است. اگر دنبال فروتنی و تواضع هستیم آغازش از همان کودکستانهای ما و دبستانهای ما شروع میشود. اگر به دنبال التزام به ضوابط دینی و شرعی هستیم باز از آنجا نشأت میگیرد. طولانی نکنم سخن را و دعاتون کنم و نقش معلم را این جمله را از امیر المومنین بگویم و دعاتون کنم اِذا کانَ الآباءُ هُمُ السَبَبُ الفی الحیات فَمُعَلِمُ الحِکمَةَ وَدین هُمُ السَبَبُ فی جودَتِها[7]. اگر پدران مسبب زندگی ما هستند، آموزگاران حکمت و دین سبب خوبی و زیبایی زندگی ما هستند.
دعای پایانی خطبه اول
ان الله یامُرُ بالعَدلِ وَ الاِحسان وَ ایتاءِ بالقُربی وَ ینهی عَنِ الفَحشاء وَ المُنکَر وَ البغی یَعذُکُم لعلَکُم تَذَکَرون.
پروردگارا ما را در مسیر هدایت راه انبیاء و اولیاء قرار بده. پروردگارا معلمان جامعهی ما را عزت بیشتر مرحمت فرما. روز به روز پروردگارا بر عزت امت اسلامی مان بیفزای. به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما. به مراجع گذشته ما پروردگارا لطفت عنایت بفرما. به رهبر عزیزمان، به رهبر فرزانه مان پروردگارا سلامت، قدرت، قوت، طول عمر عنایت بفرما. مراجع تقلیدمان توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما. به شهدای عزیزمان پروردگارا روح و رضوان عنایت فرما. به خانوادهی مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما. به رزمندگانمان، به جانبازانمان پروردگارا به آزادگانمان عزت روز افزون مرحمت فرما. به جوانانمان غیرت دینی و روح دینداری و معرفت کرامت فرما. به بیمارانمان شفا، به نیازمندانمان وسعت روزی و به بانوان عفت، به بازاریان روزی حلال، به مسئولانمان تلاش و تدبیر عنایت فرما. باران رحمتت را از ما دریغ مدار. در فرج آقایمان، مولایمان، صاحب اصلیمان تعجیل بفرما.
انّ احسن الحدیث و ابلغ موعظه کتابُ الله العزیز.
اعوذ بالله مِنَ الشیطان الرجیم.
بسم الله الَرحمن الرَّحیم.
اِنا اَعطیناکَ الکوثر، فَصَل لِربک وَالنحَر، اَن شانئک هُوَ الابتر.
صدق الله العلی العظیم.
خطبه دوم
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، باعث انبیاء المرسَلین، ثم الصّلوة والسلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم مُحمد و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی سیدنا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین سید العابدین و الامام العارفین و علی محمد بن علی الباقر و علی جعفر بن محمد ابن الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علی بن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علیٍ الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی العسکری و علی حجت القائم المَهدی، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّئ الی یوم القیامه» السلام علیک یا فاطمه یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنه فانَ لکَ عند الله شانا من الشان .
عن ابی بصیر قال «سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- اتَّقُوا اللّٰهَ حَقَّ تُقٰاتِهِ قَالَ يُطَاعُ وَ لَا يُعْصَى وَ يُذْكَرُ وَ لَا يُنْسَى وَ يُشْكَرُ فَلَا يُكَفَّرُ»[8] ابو بصیر میگوید: محضر امام صادق شرفیاب شدم از این ایهی شریفه سوال کردم خدای متعال میفرماید: اتَّقُوا اللّٰهَ حَقَّ تُقٰاتِهِ. یعنی آن گونه که سزاوار است تقوی پیشه کنید. یعنی چه کار کنیم؟ حضرت دستور العملی و نسخهای میپیچد که این نسخه به درد من و شما هم میخورد. حضرت فرمود معنای این سخن این است که یعنی همواره مطیع اوامر الهی باشید. اگر سخن از سزاواری تقوی است یعنی این. سخن این است که گناه مرتکب نشوی. سخن این است که پیوسته به یاد خدا باشی. سخن این است که او را فراموش نکنی. سخن این است که سپاسگذار نعمتهای او باشید و کفران نعمت نورزید. این معنای اتَّقُوا اللّٰهَ حَقَّ تُقٰاتِهِ
در خطبهی دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره میکنم. ما در این روزهای آینده سالگرد عالم بزرگ شیعه یعنی دو عالم بزرگ شیعه مرحوم شیخ صدوق را داریم و مرحوم کلینی را، که اینها از خدمتگزاران بنام شیعه هستند و ما، حوزههای ما، روحانیت ما، عالمان ما سر سفرهی اینها نشسته اند و حق بزرگی دارند.
در هجدهم اردیبهشت ماه روز جهانی سلیب سرخ و هلال احمر است که عزیزان هلال احمریمان هم در جلسه حضور دارند. من از تلاش صادقانهی این عزیزانمان در مناسبتهای مختلف و رویدادها و حوادثی که پیش میآید صمیمانه تشکر میکنم. خب ما روز معلم را داشتیم و من هم به همین مناسبت صحبت کردم، دیگر تکرار نمیکنم فقط یک نکته راجع به شهید مطهری بگویم تا حقی هم بنده ادا کرده باشم. شهید مطهری مظهر اخلاص بود. من فقط یک توصیه دارم هم به طلبهها، هم به نسل جوان دانشجومان، دانشجویان عزیز دانشگامون، هم اساتید و طلبهی دانشگاه. عزیزان طلبهی ما، جوانان ما، دانشجویان ما، دانش آموزان ما از این کتابها استفاده کنند. کتابی که امام رضوان خدا بر او باد تضمین کرد درستی و صحت این کتابها را، مطالعه کنید خیلی ارزشمند هست. کتابهای شهید مطهری مثل اینکه امروز نوشته شده و در اختیار ماست. به حوزویان متواضعانه عرض میکنم تکمیل کنید آن چه عمر شهید اجازه نداد نوشته شود. به دانشگاهیانمان هم عرض میکنم. در رابطه با مسئلهی نظریه پردازی، هم شما و هم حوزویان واقعاً مسائلی که لازمه متناسب با آنچه که ایشان مطرح کردند نظریهپردازی کنید. حقیقتاً و واقعاً سوگمندانه عرض میکنم امروز جای شهید مطهری تو جامعهی ما خالی است. پُر نشد، بی تعارف. این را من نمیگویم. بزرگانی که هم در اینجا حضور دارند و هم در حوزهی ما هستند بارها این جمله را مطرح فرمودند. راجع به آموزش و پرورش هم من یک تشکر از مقام معظم رهبری بکنم. ایشان چندی قبل دستوری دادند به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند که: شورای عالی انقلاب فرهنگی راجه به سند تحول بنیادی آموزش و پرورش کاری بکند، چون چند تا مشکل داشت. ان شاء الله حالا که این سند تهیه شده این مشکلات حل بشود و خیلی کار ارزشمندی انجام شده، خود مجموعهی آموزش و پرورش هم ان شاء الله در رابطه با به روز کردن کار اموزش و پرورش و محتوی درسی عزیزانمان تلاش کنند تا به نتیجه برسند.
خوب امروز در جریان هستید که در بعضی از استانها انتخابات مرحله ی دوم برگزار شده، من چند تا نکته خیلی فهرست وار عرض میکنم گرچه خب قم به حمد الله مسئلهی انتخاباتش در همان مرحلهی اول به اتمام رسید. اگر صدای من به جایی میرسد که عزیزان هنوز تصمیم نگرفتند در این مرحلهی دوم از انتخابات شرکت کنند در استانهایی که باید شرکت کنند من متواضعانه عرض میکنم باید شرکت کرد. امروز هم دوست نظاره میکند کار ما را هم دشمن. دوستان از حضور پرشور شما شادماناند و دشمنان از غیبت شما خوشحالاند. کاری نکنیم که دوست را نگران کنیم و دشمن را شادمان کنیم. شرکت کنید. به تعبیر رهبر عزیزمان اهمیتش از مرحلهی اول کمتر نیست. افرادی که رای آورده اند یا رای خواهند آورد هم از خدا تشکر کنند و هم از مردم. خوب جایگاهی رفتند اونجا، اما هنر شان این باشد که پاسخگو باشند نسبت به انتظاراتی که مردم دارند. مجلس ما سه وظیفه دارد من این را عرض میکنم چون سه خرداد شاید افتتاح مجلس باشد و من شاید فرصت نکنم، زمینهای نشود که مطلبی را مطرح کنم دو سه نکته عرض میکنم مجلس مشخصاً سه وظیفه دارد. قانونگذاری، نظارت و رای اعتماد به وزرا. اینها نکات کلیدی است. در بعد قانونگذاری مجلسیان قانونهای جامع تصویب کنید، کارشناسی شده، ناظر بر مشکلات مردم و در جهت گرهگشایی کار مردم. اگر مشکلی مثل گرانی در جامعهی ما بوجود می آید مجلس باید پیش تاز بشود، طرح ارائه بدهد، برنامه ارائه بدهد، قانون تصویب کند که این مشکلات تو زندگی مردم عزیز ما نباشد. مردم تحمل میکنند مشکلات را، ولی این چیزی از وظیفهی مسئولان و نمایندگان نمیکاهد. در بعد نظارت هم عرض بکنم گرچه در اسلام عزیز ما اصل بر حسن ظن است و اصل بر مچگیری نیست، اما مجلس ما در عین دیانت، در عین شجاعت، در عین دلسوزی باید نسبت به اجرای دقیق قوانین حساس باشد، بیتفاوت از کنار این مسائل نگذرد. مردم شما را تعیین نکردند که بی تفاوت از کنار مسائل رد شوید. منتها با دلسوزی، با صمیمت که تنشی در جامعه ایجاد نشود. اولویتها را در نظر بگیرید. اولویت اصلی انقلاب ما مباحث فرهنگی است، ولی در این شرایط جنگ اقتصادی دشمن با ما راه انداخته است. 8 سال دفاع مقدس اولویت ما چه بود؟ جنگ، دفاع. امروز هم با این جنگ اقتصادی و تحریم ها اولویت تو قانونگذاریها و کار مسئولان باید این باشد که چگونه بر این جنگ دشمن پیروز بشویم و غلبه کنیم. این کار اصلی است، لذا بحثهای حاشیهای و امثال و ذلک که ذهن مردم ما را مشغول میکند، اینها مناسب این شرایط کشور و انقلاب ما نیست.
نمایشگاه کتاب در حال برگزاری است. خب، بزرگترین رویداد فرهنگی در هر سال. ولی من متواضعانه چند تا نکته عرض بکنم فضای این نمایشگاه باید یک فضای فرهنگی باشد. علمای ما، بزرگان ما، متدینین ما انجا میروند. مسئولین ارجمند ارشاد باید این فضا را فرهنگی نگه بدارند نه این که تنها کتاب در آن جا بچینند، بلکه حال و هوای نمایشگاه یک حال و هوای دینی باشد. عدهای به خاطر سوء استفاده در آنجا حضور پیدا نکنند. تسهیلات مناسب در اختیار اصحاب فکر و فرهنگ قرار بدهید. سرانهی مطالعهی کتاب در کشور ما متاسفانه پایین است. ما قلهها را میبینیم. با توجه به دیدن قله ها با این مطالعات نمیتوانیم به آنجا برسیم. تولید کتاب متناسب با نیازها نیست و دست اندرکاران فکری و فرهنگی راجع به سلامت غذای روحی جامعه هم فکر کنند.
خب نکتهی بسیار نگران کنندهای می خواهم عرض کنم که مطمئن هستم دل همهی شما به درد آمده است باز هم هتاکی شده به قرآن، اینها کینه توزانه برخورد میکنند خیال میکنند جامعهی اسلامی با کارهای اینها عقبنشینی میکند. این گونه نیست. اینها هرچه تلاش بکنند. هرچه جدیت بکنند قران میفرماید: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ[9] حافظ قرآن خداست. این قرآن چه بخواهند چه نخواهند وعدهی الهی است. هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ[10] این دین جهانی خواهد شد، چه بخواهند، چه نخواهند. اینها آمدند این کشیش را محکوم کردند. همه ی ما هم فکر کردیم عجب به خاطر اهانت به قرآن به عنوان یکی از ادیان اسمانی. اول اینطوری فکر کردیم، عجب محاکمه، جریمه! بعد روزنامهها را نگاه کردیم گفتند این جریمه میدانید برای چه جریمه کردند؟! گفتیم: نه. گفتند: به خاطر تخریب محیط زیست! چون قران را آتش زدند محیط زیست و مشکل برای آن درست کردند. به خاطر آن آمدند جریمه کردند. لا اله الا الله. تخریب محیط زیست، نه توهین به کتاب مقدس مسلمانان.
نسبت به بحرین هم جملهای عرض بکنم و دعاتون بکنم. مردم بحرین در روز کارگر فرصت خوبی پیدا کردند، راهپیمایی با شکوهی بود و ما ان شاء الله امیدواریم که صبح پیروزی نزدیک باشد. تازه مجامعه بین المللی یکی پس از دیگری از خواب خرگوشین بیدار شدند، دارند محکوم میکنند. ولی ما به این مقدار محکومیت قانع نیستیم. دارند مسلمانان را، شیعیان را اونجا قتل عام میکنند و از بین می برند. ان شاء الله امیدواریم که هر چه زودتر ما هم در این جشن پیروزی مردم بحرین شرکت کنیم.
دعای پایانی خطبه دوم
اللهم الغفر للمونین وَ المومنات وَ المسلمین وَ المسلمات الاحیاءَ منهم وَ الاموات .
ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخرة الحسنه وقنا عذاب النار .
پروردگارا ما رابیامرز. توطئههای دشمنان ما را به خودشان برگردان. پروردگارا به ملت عزیز ما سربلندی عنایت فرما. مشکلات زندگی مردم ما را پروردگارا برطرف بفرما. به رهبر فقید انقلابمان پروردگارا روح و رضوان مرحمت فرما. به رهبر عزیز انقلابمان توفیق و عزت کرامت فرما. مراجع بزرگوارمان این پاسداران شریعت به همه شان سلامت عنایت فرما. رحمتت را از ما دریغ مدار. در فرج آقایمان، مولایمان تعجیل بفرما.
ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتابُ الله العزیز .
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
قُل اعوذُ برب الناس *ملِک الناس * اِله الناس * من شرالوسواس الخناس* الذی یوسوسَ فی الصدور الناس* مِنَ الجنة و َالناس
صدق الله العلی العظیم.
[2] . بحار الأنوار؛ ج105، ص: 15
[3] . نهج الفصاحة مجموعه كلمات قصار حضرت رسول ص، ص: 218.
[4] . بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج1، 177.
[5] . همان، ج2، ص 105.
[6] . همان، ج2، ص 17.
[7] . ابن ابی الحدید شرح نهج البلاغة: ٢٠ / ٢٦١ /
[8] . برقى، ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن (للبرقي)، ج1، ص: 204
[9] . حجر/9
[10] . توبه /33