خطبه نماز جمعه قم مورخه 91/06/31

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 91/06/31                                                     خطبه شماره 50

 

خطبه اول

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«الحمدلله نحمده وَ نستعینه وَ نستغفره وَ نَستهدیه وَ نؤمنُ به و نَتوکلُ علیه و نعوذ بالله مِن شُرور انفُسِنا و مِن سیئاتِ اعمالنا وَ نشهدُ ان لا اله الا الله وَحده لا شریکَ لَه وَ نُصلی وَ نُسلم علی حبیبه وَ نجیبه وَ خیرته فی خلقه حافظ سرِهِ وَ مُبلغ رسالاته بَشیر نِعمته وَ نذیر نقمته سیدنا وَ نبینا حَبیب اله العالَمین اَبِی القاسِم مُحمَد وَ علی آلهِ الطیبینَ الطاهِرینَ المعصومینَ المکرمینَ الهداة المَهدیین وَ لَعن الدائم علی اعدائِهِم اَجمَعین مِن اَلان الی قیامِ یُوم الدین آمینَ یا ربَ العالَمین.

 اَلسلامُ عَلَیکَ یا حجةَ الله. السلام علیک یا بقیة الله فی ارض وَ رحمة الله وَ بَرکاته».

عباد الله اوصیکم وَ نفسی بِتقوی الله.

قالَ مولانا وَ موقتدانا الامام علی ابن موسی الرضا علیه صلوة وَ السلام : « َ أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا اللَّهَ فِي نِعَمِ اللَّهِ عَلَيْكُمْ فَلَا تُنَفِّرُوهَا عَنْكُمْ‏ بِمَعَاصِيه‏»[1] بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. وجود مقدس ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا علیه صلوة وَ السلام فرمود: ای مردم در مورد نعمت‎های خداوند، شما تقوا پیشه کنید. نعمت‌های الهی را به وسیله‎ی گناهانتان و نافرمانی‎هاتون از خودتان متنفر و گریزان نکنید. پیام نورانی کلام نورانی امام علی بن موسی الرضا در یک جمله برادران و خواهران در دعوت به تقوا خلاصه می‏شود و آن این است که خدواند نعمت‎هایی را و برکاتی را به ما داده است. نعمت سلامت، نعمت امنیت، نعمت فرزند، نعمت زندگی خوب، نعمت روزی حلال، نعمت آبرو، نعمت عزت این نعمت‎های خداست و دهها نعمت از نعمت‎های خداوند که « وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لاَ تُحْصُوهَا»[2]. این‎ها نعمت خداست. وجود مقدس امام علی بن موسی الرضا در دعوت به تقوا می‎گوید: نکند با گناهانی که مرتکب می‎شوید این نعمت‎ها از کف شما برود. یعنی گاهی از دست دادن نعمت‎ها به خاطر گناهانی است که تو زندگی ما وجود دارد. می‎خواهید نعمت‎ها محفوظ بماند دست از گناه بردارید.

 در ابتدا تبریک عرض می‎کنم محضر مبارک شما ایام دهه کرامت را که از میلاد کریمه‎ی اهل بیت آغاز شد و تا میلاد با سعادت علی بن موسی الرضا صلوة الله و سلامُ علیه پایان می‎پذیرد و هم چنین تبریک عرض می‎کنم هفته‎ی دفاع مقدس را. در مرحله‎ی اول به رزمندگانمان، به جانبازانمان، به آزادگانمان، به خانواده مکرم شهیدانمان و به رهبر عزیز انقلاب و به تمام امت اسلامی‎مان و ملت رشید ایران هفته‎ی دفاع مقدس را که یادآور شجاعت‎ها، ایثارگری‏ها، فداکاری‎ها، از جان گذشتگی‎ها، عزت آفرینی‎ها، افتخار آفریدن‎ها هست تبریک عرض می‎کنم.

در خطبه‎ی اول در نوبت گذشته سرفصل جدیدی را در رابطه با سیره‎ی نورانی اهل بیت باز کردیم، شروع کردیم. فرض کردم شاید یکی دو خطبه به این بحث اختصاص پیدا کند و آن سرفصل جدید این بود که رمز و راز جاذبه‎ی اهل بیت در دعوت مردم به دینداری چه بود؟ پیامبر اکرم و اهل بیت از چه روشی، چه راهکاری بهره می‎گرفتند تا در روح جامعه، روان جامعه، اندیشه جامعه، فکر جامعه اثر گذار باشند. این اثرگذاری در روح و روان جامعه معلول چه تدبیری در هدایت‏گری امامان نسبت به جامعه بود؟ من در جلسة گذشته به یک نکته اشاره کردم و آن نکته عبارت از این است که اهل بیت از شخص پیامبر و دیگر امامان ما سفارششان این بوده که در دعوت مردم به دین و هدایت جامعه از روش آسان‎گیری بهره بگیرید. به گونه‎ای مردم را به دین فرا بخوانید که حالت نفرت و جدایی در بین مردم ایجاد نشود، دین جاذبه‎دار باشد، دین گریز ایجاد نکند. امروز هم که روز جمعه هست و در ایام دهه‎ی کرامت قرار داریم و طبعاً من باید اشاره‎ای کنم به شخصیت وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا علیه صلوة و السلام می‎خواهم به این نکته اشاره کنم که هم در روش پیغمبر و هم در روش وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا یک عناصری وجود داشته که حتی در مواجه شدن با عالمان، دانشمندان سایر مکاتب و ادیان موقعی که از آن روش‎ها بهره می‏گرفتند آن چنان کلام آنها پرجاذبه بود، شخصیتی که دهها و صدها و هزاران نفر پیرو و طرفدار داشت در مقابل وجود مقدس علی ابن موسی الرضا کرنش می‎کرد و اعلام می‎کرد که راه همین است که شما بیان می‎کنید مسیر همین است منتهی در بعضی از موارد آن دنیا طلبی‎ها و ریاست طلبی‎ها مانع از قبول علنی بود، اما در دل و بر زبان بر حقانیت دین اعتراف می‎کردند و اعلام می‎کردند. یکی از ویژگی‎های مهم در مناظره و مباحثه با ادیان و مکاتب این بوده که امامان میدان را برای طرف مقابل باز می‎گذاشتند به گونه‎ای که طرف آن چه می‎خواهد بپرسد، آن چه می‎خواهد بیان کند و احساس نکند در محضر کسی قرار گرفته که در بیان مطلب خودش در تنگناست. من یک نمونه عرض بکنم نمونه‎ی جالبی است. مربوط به رأس الجالوت، رییس بزرگ یهودیان آن روز در مواجهه با علی ابن موسی الرضا علیه صلوة و السلام ببینید حضرت چگونه سخن را آغاز می‏کند. کاملاً میدان را در اختیار طرف قرار می‏دهد. حضرت می‎فرماید: « فَقَالَ لَهُ تَسْأَلُنِي أَوْ أَسْأَلُكَ؟»  تو می‎پرسی یا من بپرسم؟ یعنی میدان برای تو باز است. من آغازگر سخن باشم یا تو؟ «قَالَ بَلْ أَسْأَلُكَ» رأس الجلوت میگوید نه من می‎خواهم  صحبت را شروع کنم و بعد هم شرط و شروط می‎گذارد برای امام. می‎خواهد او امام را در تنگنا قرار بدهد. امام آزاد گذاشته طرف، او می‎خواهد امام را در تنگنا قرار دهد. « وَ لَسْتُ أَقْبَلُ مِنْكَ حُجَّةً إِلَّا مِنَ التَّوْرَاةِ أَوْ مِنَ الْإِنْجِيلِ أَوْ مِنْ زَبُورِ دَاوُدَ أَوْ فِي صُحُفِ إِبْرَاهِيمَ وَ مُوسَى»[3] حالا که بنا شد منم حرف بزنم رأس الجلوت میگه حالا که بنا شد منم حرف بزنم قرار نیست استدلال قرآنی کنی تا من از تو بپذیرم. یا باید از تورات صحبت کنی یا از انجیل صحبت کنی یا از زبور داوود صحبت کنی یا از صحف ابراهیم و موسی صحبت کنی. او شرط و شروط می‎گذارد برای امام، ولی امام خیلی تعبیر جالبی است می‎فرماید: « سَل » هر چه می‏خواهی بپرس. یعنی دین ما، اسلام عزیز ما، شریعت محمد ما آن چنان قوی و آن چنان مستحکم و استوار است که رهبران دین با تمام اعتماد به نفس به طرف مقابل می‎گویند هر چه می‎خواهی بپرس. دین گنجینه‎ی گرانبهایی است که پاسخ همه‎ی سوالات تو را خواهد داد. « سَل » بپرس. و در پایان هم می‎بینیم که می‏پذیرد. و می‎گوید که من با سخنان تو قانع شدم. وَ هکذا موارد دیگری که در زندگی اهل بیت عصمت و طهارت وجود دارد. واقفیها با علی بن موسی الرضا برخورد می‎کنند. تعبیر تندی، ویژگی دوم را می‎خواهم بگم برای هدایت‏گری، حوصله به خرج دادن، میدان دادن به طرف (یک) حوصله به خرج دادن و ناراحت نشدن از تعبیر بی ادبانه‎ی طرف مقابل. یعنی با سعه‏ی صدر  همون خاصی که پیغمبر داشت. رَبِّ شرح لی. موسی ابن عمران داشت. «رَبِّ اشرح لی صدری وَ یسِر لی امری احللُ العقدةً مِن لِسانی»[4] «اَلَم نَشرَح لَکَ صَدرَک وَ وَضَعنا عَنکَ وِزرَک»[5]  بزرگترین نعمت بزرگان دینی سعه‎ی صدر بوده. در آغوش می‎گرفتند مخالفین خودشان را. به آنها میدان می‎دادند ولی با دلیل محکم. حسین قیامات از واقفیه است. با امام تعبیر و برخورد بی‎ادبانه‎ایی می‎کند. می‎گوید: تو امام هستی؟! حضرت می‏فرماید: بله من امام هستم. او می‎گوید: من خدا را شاهد می‎گیرم که تو امام نیستی! و علی ابن موسی الرضا می‎گوید: دلیل تو چیست؟ امام بعد از اینکه سر به زیر می‎اندازد و تأمل می‏کند، می‎فرماید: کی به تو تعلیم داده که من امام نیستم؟ می‎گوید: امام صادق! عجب! امام صادق به تو تعلیم داده که من علی بن موسی الرضا امام نیستم! می‎گوید: بله، چون امام صادق فرموده که امام نمی‎شود عقیم شود و تو الان فرزندی نداری و عقیمی، پس امام نیستی! قبل از اینکه وجود مقدس امام جواد برای علی بن موسی الرضا متولد شود و خدا این نعمت و این برکت را به او عنایت کرد. حضرت با آرامش، با حوصله، با سعه‎ی صدر تعبیر جالبی دارد. فرمود: َ « ِنِّي أُشْهِدُ اللَّهَ » آفرین بر این مکتب زلال، شفاف، با متانت با مخاطب سخن می‎گوید. نه مثل این حضراتی که امروز کم آوردند در مقابل اسلام عزیز ما و اهانت به پیغمبر می‏کنند. این مکتبه. با حوصله برخورد می‎کند اگر شما منطق دارید در مقابل رسول الله با منطق با ما صحبت کنید نه با اهانت. علی بن موسی الرضا می‏فرماید: « اِنی اُشهِدُ الله» من خدا را به شهادت می‎گیرم « أَنَّهُ لَا يَمْضِي الْأَيَّامُ وَ اللَّيَالِي » روز و شب‎هایی نمی‎گذرد « حَتَّى‏ يَرْزُقَنِيَ‏ اللَّهُ وَلَداً مِنِّي »[6] مگر اینکه خداوند به من فرزندی از خود من به من عنایت کند. یعنی مدت زمان طولانی نخواهد گذشت که خداوند به ما فرزندی عنایت می‎کند و راوی می‏گوید کمتر از یک سال. ما شاهد آن بودیم که خدای متعال به وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا امام جواد را عنایت کرد. اینجا جای تندی نیست، می‎شود تحمل کرد امدادها و عنایات الهی هم به دنبال خواهد آمد. من دامنه‎ی عرضم را کوتاه کنم چون نمی‎خواهم خیلی طولانی صحبت کنم. یک جمله فقط از آقا علی بن موسی الرضا بگویم در این روایت کمی هشدار هست در این روایت ما. فرمود: « الدُّنْيَا كُلُّهَا جَهْلٌ»[7] دنیا همه‎اش نادانی و نا‌آگاهی است « إِلَّا مَوَاضِعَ الْعِلْمِ » مگر آن جایگاهی که علم حضور دارد. « وَ الْعِلْمُ كُلُّهُ حُجَّةٌ » علم هم همش حجت و استدلال و برهان است. به تنهایی کاری از او ساخته نیست. « إِلَّا مَا عُمِلَ بِهِ » مگر آن جایی که به علم عمل بشود. « وَ الْعَمَلُ كُلُّهُ رِيَاءٌ » عمل‎ها هم سرنوشت ریا ممکنه پیدا کنند. نمازهای مفصل، روزه‎های مفصل ریا باشد. « إِلَّا مَا كَانَ مُخْلَصاً » مگر آن جایی که عمل همراه با اخلاص باشد. «وَ الْإِخْلَاصُ عَلَى خَطَرٍ حَتَّى يَنْظُرَ الْعَبْدُ بِمَا يُخْتَمُ لَهُ»  اخلاص هم تازه تو معرض خطر هست، مگر اینکه انسان پایان کارش را بتواند ببیند و عاقبت به خیر بشود. عاقبت به خیری مسئله‎ی بسیار مهمی است. 

دعای پایانی خطبه اول

«ان الله یامُرُ بالعَدلِ وَ الاِحسان وَ ایتاءِ بالقُربی وَ ینهی عَنِ الفَحشاء وَ المُنکَر وَ البغی یَعظکُم لعلَکُم تَذَکَرون».

پروردگارا به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما. در فرج آقایمان، مولایمان تعجیل بفرما. ما را با سیره‎ی اهل بیت آشنا بگردان. به امام راحل‎مان روح و رضوان عنایت فرما. به پرچم‎دار بزرگ انقلابمان، رهبر عزیز انقلابمان عزت، سلامت، اقتدار عنایت بفرما. به خانوادة شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما. شهدای ما را با شهدای عاشورا محشور بگردان. به جانبازانمان سلامت عنایت فرما. به آزادگانمان عزت، به بیمارانمان شفا، به بانوانمان عفت، به اصناف و بازاریان و تجارمون روزی حلال کرامت بفرما.

«انّ احسن الحدیث و ابلغ موعظه کتابُ الله العزیز».

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قُل اعوذُ برب الناس *ملِک الناس * اِله الناس * من شرالوسواس الخناس* الذی یوسوسَ فی الصدور الناس* مِنَ الجنة و َالناس

صدق الله العلی العظیم.

خطبه دوم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، ثم الصّلوة والسلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم مُحمد و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی سیدنا امیر المؤمنین علی بن ابی طالبٍ علیه افضَلُ صلوة المسلین و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین وَ علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه وَ علی، علی بن الحسین زینُ العابدین وَ علی محمد بن علی الباقر و علی جعفر بن محمد بن الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علی بن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علیٍ الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی العسکری و علی حجت القائم المَهدی، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه» السلام علیک یا فاطمه یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنه فان لک عند الله شانا من الشان .

عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله. عن اَبی بَصیر عن اَبی عَبداله علیه السَّلام:« جُعِلْتُ فِدَاكَ لَقَدْ كَانَ فِيهِ أُنْسٌ وَ كَانَ لَكُمْ شِيعَةً قَالَ صَدَقْتَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ مَا عِنْدَنَا خَيْرٌ لَهُ قَالَ جُعِلْتُ فِدَاكَ شِيعَتُكُمْ قَالَ نَعَمْ إِذَا خَافَ اللَّهَ وَ رَاقَبَهُ وَ تَوَقَّى الذُّنُوبَ فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ كَانَ مَعَنَا فِي دَرَجَاتِنَا»[8] بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم.

کلام بلندی امام صادق دارد. ابو بصیر از حضرت سوال می‎کند. خوب دقت کنید. آیا شیعیان شما فردای قیامت با شما هستند؟ حضرت فرمود: بله، ولی شرط دارد. از خدا بترسند، مراقب باشند، تقوی را پیشه کنند، از گناه پرهیز کنند. اگر به این شرایط عمل کردند فردای قیامت شیعیان ما در درجه‎ای که ما قرار داریم با ما هستند. بنابراین شرط همراهی با اهل بیت این است که به سفارش اهل بیت عمل کنیم و پایبند باشیم.

در خطبه‏ی دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره می‎کنم. اولین مناسبت امروز روز سی و یکم شهریور است. سالگرد آغاز جنگ تحمیلی دشمن علیه ما و آغاز هفته‎ی دفاع مقدس. سی و دو سال از آغاز جنگ تحمیلی می‎گذرد. من در این جا چند نکته می‎خواهم اشاره کنم. امروز فرزندان انقلاب، بسیجیان ما، سپاهیان ما، نیروهای مسلح ما در سراسر کشور افتخاراتی آفریده بودند به نمایش گذاشتند و در نمازهای جمعه امروز حضور چشمگیری دارند. این جنگ اولین جنگی است که در این چند سده‎ی اخیر اتفاق افتاده و نتیجه‎اش عزت و سر بلندی ملت ایران بوده است و شما جنگ‏هایی که بر ایران تحمیل شده ملاحظه کنید. نوع جنگ‎ها خسارت بار بوده است، ولی به برکت انقلاب، به برکت اسلام و به برکت رهبری حضرت امام قدس الله نفس الزکیه و به برکت مدیران ارزشی نظام اسلامی حتی یک وجب از خاک کشور عزیزمان ایران امروز در اختیار دشمن نیست و این نشانه‎ی رشادت، شجاعت، عزت ملت ماست. این جنگ، جنگ عادی نبود. ما در موضع دفاع بودیم ولی تمام ابرقدرتها و باید بگویم کشورهای منطقه همه یک طرف، ایران اسلامی تک و تنها جز بعضی از کشورها آن هم در حد محدود در یک طرف. جشن احزابی بود علیه ما. ولی اگر خدا بخواهد به ملتی نصرت بدهد، عنایت کند این نمونه‎ی نصرت الهی است. لذا گاهی احساس تنهایی نکنید ما را تحریم می‎کنند، دشمن علیه ما برنامه‏ریزی می‏کند. جنگ یک تابلوست. آن تابلو را از یاد نبریم. آن تابلو همیشه آینه‎ی تمام نمای جلوی چشم ما باشد. شهرهای ما را بمباران می‎کردند. مرزهای ما را در هم می‎شکستند. وعده‎ی چند ساعت فتح تهران را می‎دادند. امروز دشمن شما کجاست و شما کجایید؟ « إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ »[9] از این به بعد هم به مددهای الهی ایمان داشته باشید که دارید.

نکته‏ی دومی که می‏خواهم عرض کنم این است که آن چه که ملت را به پیروزی رساند اعتماد به نفس بود. رهبری داعیانه‎ی امام بود. آن چه باعث شد اتکال به خدا بود، آن چه باعث شد الهام بخشی از مکتب اهل بیت بود. این سرمایه‎های ملت ماست. اعتماد به نفس، اتکال به خدا، الهام بخشی از مکتب اهل بیت اینها سرمایه‎هاست. هر موقع اینها را داریم تو هر جبهه‏ای پیروزیم و تردید نکنیم.

نکته‏ی دیگری که می‏خواهم اضافه کنم این است که باید ما شاکر باشیم. خانواده‏ی شهدا حق بزرگی به گردن ما دارند. رزمندگانمان، شهدایمان، جانبازنمان، آزادگانمان حق بزرگی به گردن ما دارند که ادای آن از دست ما بر نمی‏آید و لذا خانواده‎ی شهدای ما باید عزیز بمانند، رزمندگان ما باید عزیز بمانند، بسیجیان ما، سپاهیان ما، جانبازان ما، آزادگان ما اینها افتخارات کشورند. اگر می‎خواهیم جایی افتخارات خودمان را مطرح کنیم اینها افتخارات ما هستند.

نکته‎ی چهارمی که می‎خواهم عرض کنم این است که دشمن از جنگ تحمیلی علیه ما سیلی محکمی خورد. ولی در طول این سی و دو سال به صراحت عرض می‏کنم هر موقع دشمن خواسته حرکتی موذیانه انجام بدهد سیلی دیگری متحمل شده و هم چنان سیلی می‏خورد، این حمله به سفارت خانه‏ها و آتش زدن پرچم‏ها و ایجاد یک فضایی که در یک روز بخش عظیمی از این سفارتخانه‏های دشمن تعطیل بشود، اینها سیلی محکمی است که توسط فرزندان رسول الله می‏خورند و این سیلی زدن‏ها ادامه دارد. سوال، دشمن دست بردار از عداوت و دشمنی نیست، یک روز جنگ تحمیل می‏کند، یک روز شبیخون فرهنگی می‏زند، یک روز فضای جامعه را فضایی می‏کند که ضد ارزشها دشمن می‏خواهد حاکم شود. سوال این است که این ذخیره دفاع مقدس را چه شکلی به نسل جوان منتقل کنیم؟ این یک ذخیره است. من عرض می‏کنم هنرمندان ما، دانشگاهیان ما، حوزویان ما، خود رزمندگان ما آن چه در توان دارند باید در جهت به تصویر کشیدن آن فضای معنوی اقدام کنند که این فضا را ما به نسل آینده منتقل کنیم. من یک نمونه بگویم کسانی که با کتاب سر وکار دارند، چند تا کتاب در رابطه با دفاع مقدس منتشر شده؛ کتاب داغ، کتاب پایی که جا ماند، پسر ایران، کتابی تحت عنوان خاکهای نرم کوشک. اینها چند تا اثرهست مربوط به دفاع مقدس. شاید باور نکنید بعضی از این کتاب‏ها تا کنون، از انتشار تا کنون 160 چاپ خورده است. یعنی مردم ما علاقه مند هستند به آن فضای معنوی. آن کتاب پایی که جا ماند تمام حالات دوران اسارتش و وسط عصا قرار داده، عصای رزمنده و بعد اینها را بیرون آوردند و تبدیل به یک کتاب شده و با یک نثر زیبا. پس شما کارستان می‎کنید اگر انجام بدهید و این هنر هنرمندان ما در عرصه‏ی دفاع مقدس است.

نکته‏ی دومی که می‏خواهم عرض بکنم و مناسبت بعد، روز اول مهر است روز بازگشایی مدارس ما. گرچه حوزه‏های ما و دانشگاه‏های ما کمی زودتر برنامه‏های خودشان را آغاز می‏کنند، اما چند سالی است که فضای علمی کشور ما متفاوت از گذشته است. نگاه بلند رهبری در رابطه با راه اندازی نهضت نرم افزاری و تولید علم، امروز کشور اسلامی ما در تعداد کشورهای درجه‏ی اول قرار دارد. رتبه‏ی یازدهم. نگاه کنید در میان چند کشور و چندین کشور ایران اسلامی ما تو شرایط تحریم، تو شرایط نامهربانی‏ها در رتبه یازدهم. یعنی این که این ملت اگر کمی دستش را باز بشود می تواند دنیا را به بهت و ناباوری فرو ببرد. ان شاء الله امیدوارم دانشمندان ما، عزیزان ما تلاش کنندۀ ولی من یک تذکر می‏دهم من بارها گفته آن علم، پیشرفت یک بال سعادت است، بال دیگر سعادت اخلاق و معنویت تو جامعه‏ی ماست. وگرنه این علوم شاید در جای دیگر هم پیدا بشود گرچه مایه‏ی افتخار ماست. اما گر می‏خواهیم گام‏هایی در جهت سعادت و خوشبختی این ملت برداریم که رسول الله و اهل بیت از ما راضی بشوند دانشگاه‏های ما، دبیرستان‏های ما، مراکز آموزشی ما، حوزه‏های ما به همین اندازه که سرمایه‏گذاری روی علم و تولید علم می‏‎کنند سرمایه‏گذاری بلکه بالاتر روی اخلاق و معنویت جامعه کنند که اگر ما اینها را داشتیم و آن را نداشتیم باخته‏ایم.

نکته‎ی دیگری که می‏خواهم اشاره کنم و خیلی کوتاه عبور کنم از این مسئله، نکته‎ی پایانی عرض من هست. اهانتی که به رسول الله شد. یک سریال راه انداختند، یک زنجیره راه انداختند. سلمان رشدی کتاب می‏نویسد. کاریکاتور سه دانمارکی، کاریکاتور پیامبر را ترسیم می‎کنند. کشیش خبیث آمریکایی قرآن می‏سوزاند. خوب نگاه کنید. این حرکت چه شکلی دارد انجام می‏گیرد. سوال این است که اینها چیکار دارند می‏کنند؟ آن فیلم موهن ساخته می‏شود، بلافاصله بعد از آن همه اعتراضات مسلمانان مجله‏ی فرانسوی اقدام می‏کنند دوباره اهانت نسبت به پیامبر بعد از جریان فیلم! عنایت بفرمایید من می‏خواهم صرفه‏جویی در وقت کنم. من می‏‎خواهم امروز نصیحت کنم دنیای غرب را، گرچه الحمد الله گوش شنوا ندارند! من عرض می‎کنم اگر که منافع دنیاتون را هم می‏خواهید اینگونه با مسلمانان دهن کجی نکنید. شما می‏خواهید جوانان ما را و نسل جوان امت اسلامی را از عشق به رسول الله دور کنید؟ شما می‏خواهید در فضای فکری خودتون گرایش نسبت به اسلام را از بین ببرید؟ تجربه نشان داده که نتیجه‏ی به عکس خواهید گرفت. « يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ وَ أَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ»[10] شما به دست خودتان دارید خودتون را ویران می‎کنید. این جوانهایی که به سفارت‏خانه‏های شما حمله کرده اند اینها همان جوانهایی هستند که شما آنها را هدف قرار داده‏اید تا دست از اسلام و پیامبر بر دارند! شما به فکر دنیای خود باشید. من تعجب می‏کنم این سیاستمداران کهنه کار آمریکایی و اروپایی کجا هستند؟ در خواب غفلت به سر می‏برند؟ به روسای خودتون بگویید دست از عداوت بردارید، دست از حمایت برداریدف این چه زشتی است که دارید می‎گویید آزادی را ما نمی‏توانیم جلویش بگیریم! ما می‎دانیم شما دارید دروغ می‎گویید. اگر به ملکه‎ی انگلیس در مجله‎ها و روزنامه‏های شما کوچک‎ترین مطلبی مطرح می‎شود امتیاز آن مجله و روزنامه را لغو می‎کنید! آیا آنجا آزادی بیان نیست؟! چرا به زیباترین چهره‎ی جهان بشریت یعنی محمد مصطفی امروز اهانت می‎کنید و بعد حمایت می‏کنید؟ شما اصلاً حیاتتون با کشورهای اسلامی است. یک روز کشورهای اسلامی تصمیم بگیرند نفت را روی شما ببندند شما تو صف می‎ایستید از بدبختی و نکبخت. چرا با امت اسلامی این چنین رفتار می‎کنید؟ ولیکن ما مطمئنیم این هم از الطاف الهی است. « الحمد الله الذی جَعَلَ اَعدائَنا منَ الحمقاء» خداوند دشمنان ما را از احمق‏ها آفریده، کاری می‎کنند که علیه خودشان! یعنی اگر ماها مییاردها پول می‎دادیم که این نفرت عمومی در جامعه‎ی اسلامی علیه امریکا و اسراییل به وجود بیاید، به وجود نمی‎آمد با کار خودتان این نفرت عمومی را در دنیای جهان اسلام ایجاد کرد. دنیا بیدار شده است و تحت تاثیر این دروغ‎های شاخدار شما قرار نمی‏گیرند. دردسر دارید برای دوستانتون دارید تو منطقه ایجاد می‏کنید. دوستانی که با تمام وجود به شما دل بسته‏اند نه به خدا و پیامبر. اینها اگر همراهی کنند با خروش این ملت مسلمان شما تنها می‏مانید و اگر همراهی نکنند کاخشان، قدرت شان از بین می‏رود باز هم شما تنها می‏مانید. بنابراین برای این که تنها نمانید و منافع دنیایی تان حفظ بشود دست از لجاجت و عناد با امت بزرگ اسلامی بردارید. مطمئن باشید، مطمئن باشید اسلام پیروز است و نکبت و بد بختی نصیب شما خواهد شد.

دعای پایانی خطبه دوم

«اللهم الغفر للمونین وَ المومنات وَ المسلمین وَ المسلمات الاحیاءَ منهم وَ الاموات. ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخرة الحسنه وقنا عذاب النار».

پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل بفرما. توطئه‎های دشمنان ما را به خودشان برگردان. پروردگارا روز به روز ذلت نصیب آنان بگردان. کوتاه بگم تو فرودگاه‏های افغانستان یک مرتبه شش هواپیما منفجر می‏شود این علامت خشم امت اسلامی‏ست. پروردگارا روح بلند رهبر فقیدمان عالی است اعلی بگردان. به مقام معظم رهبر عزیز انقلاب‏مان عزت عنایت بفرما. پاسداران عزیز ما، بسیجیان عزیز ما را و رزمندگان ما را و نیروهای انتظامی و نظامی ما را برای حفظ این کشور تایید بفرما. به همه‏ی ما حسن عاقبت مرحمت بفرما.

«ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتابُ الله العزیز» .

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قُل هَو الله احد *اللهُ الصَمَد *لَم یلِد وَ لَم یولد *وَ لَم یکن لَه کفواً اَحَد

صدق الله العلی العظیم.



[1] . بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏49، ص: 182

[2] . نحل/18

[3] . طبرسى، احمد بن على، الاحتجاج، ج‌2، ص: 421

[4] . طه/25 الی 28

[5] . شرح/1الی 2

[6] .  بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار    ج‏49    272    

[7] . عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج‏1 ؛ ص281

[8] .

[9] . محمد/7

[10] . حشر/2

Please publish modules in offcanvas position.