خطبه نماز جمعه قم مورخه: 88/10/04

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ88/10/04                                                 خطبه شماره 3

 

 

خطبه اول

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه ونعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریکه له و نصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المکرمین و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

السلام علیک یا حجه الله. السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه و رحمه الله و برکاته.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

« ألتّقوى‏ آكد سبب‏ بينك و بين اللّه إن أخذت به و جنّة من عذاب أليم‏[1]».‏ بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم زیرا تقوا استوارترین رشته بین بنده وخداست. مصیبت‎ها و مشکلاتی که گاهی دامنگیر ما می‎شود آز آنجا ناشی می‎شود که تقوا را آنگونه که بایسته است رعایت نمی‎کنیم. امیرمومنان علی (ع) در زیبا سخنی در رابطه تقوا می‎فرماید: « فَاتَّقُوا اللَّهَ تَقِيَّةَ مَنْ سَمِعَ‌ فَخَشَعَ وَ اقْتَرَفَ فَاعْتَرَفَ وَ وَجِلَ فَعَمِلَ وَ حَاذَرَ فَبَادَرَ وَ أَيْقَنَ فَأَحْسَنَ‏».[2]  تقوا پیشه کنید تقوای کسی که سخن حق را شنید و در مقابل آن خضوع کرد، گناه نمود و به گناه خود اعتراف کرد، آگاه شد ترسید و ترتیب اثر داد. پرهیز کرد، سبقت گرفت، عمل کرد و آن کار را نیکو انجام داد. وعده داده بودیم در خطبه اول پیرامون سیره نبی گرامی اسلام (ص) و اهل‎بیت عصمت و طهارت مطالبی را تقدیم کنیم. امروز به مناسبتی که ایام، ایام محرم است و در آستانه تاسوعا و عاشورا هستیم، یکی از مسائل مهمی را که در جای جای زندگی پیغمبر(ص) و امامان ما به خوبی به چشم می‎خورد، مسئله تکلیف‎مداری است. این به عنوان یک سیره از هم در زندگی فردی اهلبیت(ع) تجلی پیدا کرده و هم در زندگی اجتماعی آن. اهل بیت(ع) در شرایط مختلف طبق تکلیف عمل کردند و خصوصیات تکلیف را هم بر اساس اقتضای شرایط و شناخت زمینه ها تعیین کردند و لذا ما در رابطه عمل امامان، یک نوع تفاوت عمل مشاهده می‎کنیم. می‎بینیم یکی قیام می‎کند، یکی اقدام به صلح می‎کند، دیگری کرسی تدریس تشکیل می‎دهد، امام دیگر به دعا و مناجات و راز و نیاز می‎پردازد. آنچه که واقعیت دارد همه اینها یک حرکت است منتها شیوه این حرکت مختلف و متفاوت است. ما از یک سو حادثه عاشورا و قیام و نهضت ابی عبدالله (ع) را مشاهده می‎کنیم  و ازسوی همین وجود مقدس ابی عبدالله یک سو معاویه می‎بینیم، ده سال به ظاهر سکوت می‎کند و دست به قیام و اقدام نمی‎زند زیرا موقعی که بررسی می‎کنیم می‎بینیم که امام در جایگاه رعیت امام است نه امام. امام و پیشوای او وجود مقدس امام حسن مجتبی(ع) است و او به عنوان رعیت امام وظیفه دارد چارچوبه نگاه امام معصوم(ع) را ملاحظه کند. کسی است به نام ابوخلال خدمت امام صادق می‎رسد به امام می‎گوید: چرا قیام نمیکند چرا اقدام نمی‎کنید. پاسخ داین است:

«ایا موقدا نارا لغیرک ضوءها                            و یا حطبا فی غیر حبلک تحطب».

ای کسی که تو چراغ را روشن می‎کنی و دیگران از روشنایی چراغ بهره می‎گیرند وتو بی‎بهره می‎مانی. ای کسی که در مثل آن روز هیزم را روی طناب دیگران می‎گذاری و تو استفاده و بهره‌‎ای از او نمی‎بری، آن حبل و طناب تو نیست طناب دیگران است یعنی در جایی که که کسی وارد اقدامی بشود که دیگران از این اقدام بهره وسوء استفاده کنند، امامان ما در این جا وظیفه و تکلیف نمی‎بینند که در آنجا حضور بیدا کنند. ما در رابطه با وظیفه تکلیف‎مداری در کلمات آن حضرت می‎بینیم این به عنوان یک برنامه اساسی و اصولی در زندگی حسین بن علی (ع) است. حسین بن علی(ع) تکلیف خود می‎داند که قیام کند. به چه منظور؟ با چه هدف و انگیزه؟ احیاء کتاب و سنت، تکلیف برای او تعیین کرده است. در سخنی وجود مقدس مقدس امام حسین (ع) می‌فرماید: «إِنِّي أَدْعُوكُمْ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى نَبِيِّهِ فَإِنَ‏ السُّنَّةَ قَدْ أُمِيتَتْ فَإِنْ تُجِيبُوا دَعْوَتِي وَ تُطِيعُوا أَمْرِي‏ أَهْدِكُمْ سَبِيلَ الرَّشادِ».[3] یعنی یک وظیف ویک تکلیف است من فراخوان می‎کنم شما را هیچ میدانی که سنت از بین رفته و بدعت سر درآورده و زنده شده هیچ توجه به این نکته دارید که یک راه بیش تر ندارید و آن این است که سخن حسین بن علی(ع) را بشنوید حادثه عاشورا رخ نمی‎دهد راه راست، راه مستقیم را به شما نشان خواهم داد ولی موقعی که فرمان امام رهبر و مقتدای امت اسلامی در گوشه ای از جامعه شنیده نشود این جامعه دچار مشکل می‎شود اما شناخت این گونه مسائل نیاز به بینش دارد. اهل بصیرت، انسانهای موقع شناس، انسانهایی که پای کارند حاضر جانفشانی اند. انسانهایی که استقامت و پایداری در راه هدف و در راه اطاعت از امام(ع) از خود نشان می‎دهند، اینها می‎توانند احیاگر کتاب وسنت باشند و همراه امام. اما اگر وابسته به دنیا شدیم، ساده انگاری با قضایا برخورد کردیم، دچار غفلت شدیم، انگیزه های غیرالهی در ما رشد کرد، ترس و نگرانی بر سراسر وجود ما حاکم شد و اختلاف در یک جامعه بوجود آمد آن جامعه نمی‎تواند همراهی کند  با امام و پیشوای جامعه و احیاگر کتاب و سنت باشد. حسین بن علی (ع) می‎فرماید: هدف دومی که من تعقیب می‌کنم امربه معرف ونهی از منکراست. امام باقر(ع) می‎فرماید: این امر به معرف و نهی از منکر چه کارها که از او ساخته نیست: «إِنَ‏ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ‏ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ فَرِيضَةٌ عَظِيمَةٌ بِهَا يُقَامُ الْفَرَائِضُ... وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَكَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الْأَرْضُ وَ تُنْتَصَفُ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ يَسْتَقِيمُ الْأَمْر».[4] اگر امر به معروف در یک جامعه اسلامی حرف اول را بزند امام باقر(ع) می‎فرماید: تمام واجبات در سایه امر به معروف و نهی از منکر زنده می‎شود. راهها امن می‎شود کسب کارها حلال می‎شود حقوق پایمال شده جامعه به آنها برمی‎گردد زمینه رویارویی با دشمن و انتقام گرفتن از دشمن فراهم می‎شود و مسیر و راه برای همگان که عبودیت خدا را انجام بدهند فراهم می‎شود این شاخصه امر به معروف و نهی از منکر در یک جامعه دینی و انقلامی است. حسین بن علی (ع) می‏‎فرماید: «أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى‏ عَنِ‏ الْمُنْكَرِ».[5]  نکته دیگری که حسین بن علی (ع روی آن تکیه می‎کند دفاع از حرکت امامت پیشوایی است او دنبال می‎کند که دودمان بنی امیه منقرض شود و امامت در جامعه دینی حاکمیت پیدا کند زیرا اگر پیشوایی و امامت در جامعه نباشد اگر مجریان صالح در جامعه نباشند جامعه به این سرنوشت دچار می‎شود که حسین بن علی (ع) می‎فرماید: «وَ قَدْ عَلِمْتُمْ أَنَّ هَؤُلَاءِ الْقَوْمَ قَدْ لَزِمُوا طَاعَةَ الشَّيْطَانِ- وَ تَوَلَّوْا عَنْ طَاعَةِ الرَّحْمَنِ وَ أَظْهَرُوا الْفَسَادَ- وَ عَطَّلُوا الْحُدُودَ وَ اسْتَأْثَرُوا بِالْفَيْ‏ءِ- وَ أَحَلُّوا حَرَامَ اللَّهِ وَ حَرَّمُوا حَلَالَهُ»[6] موقعی که امام و پیشوا در یک جامعه نیست و دیگرانی که دنیا طلبند، می‎خواهند حاکمیت را به دست بگیرند جامعه دچار این سرنوشت می‎شود حسین بن علی(ع) می‎فرماید: من با این صحنه مواجه هستم. اینها طاعت شیطان را بر طاعت رحمن مقدم داشته‎اند شیطان پرست شدند به جای خداپرستی، اینها فساد را در جامعه آشکار کردند، اینها موجب تعطیل الهی شدند، اینها با بیت المال مسلمانان بازی می‎کنند و به تملک خودشان در آوردند اینها حرام الهی را حلال کردند و حلال الهی را حرام کردند می‎فرماید: من با این جامعه مواجه هستم. حسین بن علی(ع) سکوت کند؟ تکلیف متوجه من نیست؟ تکلیف متوجه جامعه اسلامی نیست؟ هرموقع جامعه اسلامی در این شرایط قرار بگیرد که عده‎ای برایشان مهم نیست که دین ، قرآن، معنویت، دینداری چیست؟ اینجا همه باید فریاد بزنند. نکته آخری که در زندگی حسین بن علی(ع) و کارنامه درخشان حسین‌بن علی(ع) ما نگاه می‎کنیم نکته جالبی است می‎فرماید: من به قصد اصلاح جامعه آمده‎ام. جامعه ای که از معیارهای اصیل دینی و ملاک های ارزشی فاصله گرفته است. جامعه ای که دچار قداست زدایی وحریم شکنی شده است. نه حرمت پیغمبر پاس داشته می‎شود، نه حرمت امیرالمومنین پاس داشته می‎شود. آن روزی که ابن عباس دید به امیرالمومنین(ع) سب ولعن می‎کنند وی فریاد بلند کرد و این جمله را فرمود: انهم سب رسول الله . اینها بهانه کردند علی را اینها از دشنام دادن به علی، دشنام به خود رسول الله می‎خواهند بدهند منتها رویشان نمیشود. حسین بن علی(ع) می‎فرماید: وظیفه و رسالت من این است که  «إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّی» [7] برای اینکه مفاسد در جامعه اسلامی از بین برود ایشان دست به قیام می‎زند. نه تنها خودش که یارانش، فرزندانش، عزیزانش، یکی پس از دیگری تا پای جان پیش می‎روند. من در این محضر بزرگ و جمع عزیز علما، بزرگان و افتخارات ما حضور دارند، عرض ادبی کنم خدمت فرزند رشید حسین بن علی(ع) علی اکبر. در بین راه کربلا حسین بن علی(ع) فرمود: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ‏ راجِعُون»‏ [8]. گویا علی اکبر کنار پدر بود به پدر عرض می‎کند: کلمه استرجاع را بر زبان جاری کردی این کلمه خبر از مرگ می‎دهد اولسنا علی الحق مگر ما بر حق نیستیم؟ امام حسین(ع) فرمود: چرا ما بر حقیم. در رابطه با علی اکبر ویژگی های است که من آرام آرام به اینها اشاره می‎کنم. اولین ویژگی این است؛ اهل بیت(ع) به پیامبر شباهت دارند. جابربن عبدالله می‎گوید: فاطمه زهرا (س) در راه رفتن به پیغمبر(ص) شباهت داشت. امام حسن مجتبی(ع) در هیبت به پیغمبر(ص) شباهت داشت. حسین بن علی(ع) در جود و شجاعت به ایشان شباهت داشت، اما این جمله را از امام حسین(ع) در رابطه با علی اکبر بشنوید. می‎فرماید: لقد برز الیم کسی که از تمام جهات به پیغمبر(ص) شباهت دارد، علی اکبر من است. در زیارت علی اکبر می‎خوانیم : السلام علیک یابن الحسن و الحسین. ایشان فرزند حسین است چرا می‎گوییم یابن الحسن والحسین. علامه مجلسی می‎گوید: این تعبیر شاید تعبیر مجازی است چون در عرب به عمو هم اب گفته می‎شود گفت. ولی شاید این تعبیر را بشود گفت که آنچنان علی اکبر عزیز است که امام حسن مجتبی او را فرزند خود می‎داند علی اکبر از حلم امام حسن بهره برده و از شجاعت حسین بهره برده است. گویا علی اکبر فرزند هر دو تلقی می‎شود، چون او با تمام وجود به پیغمبر(ص) شباهت دارد. علی اکبر دو بار به میدان رفته است. بار اول که به میدان رفت برگشت به پدر می‎گوید: تشنگی مرا از پا درآورد. سنگینی سلاح مر از پای درآورد. پدر در مقابل پسری که خیلی دوست دارد از خودش چه عکس العملی می‎تواند نشان دهد؟ میدانید جواب حسین بن علی چه هست؟ سر علی را به دامن گذاشته می‎گوید: بنی هات لسانک فرزندم دلبندم زبانت را بده کام  و دهان حسین خشک است ولی برای اینکه دلداری به فرزندش بدهد میگوید زبانت در در دهان من بگذار در آخرین لحظات زندگی علی اکبر می‎بینیم علی اکبر یک جمله به پدر دارد وقتی به علی گفت برو از دست جدم سیراب  خواهی شد. علی اکبر می‎فرماید: آنچه گفته بودی جدم به وعدهاش وفا کرد. يا أبتاه هذا جدي‏ رسول‏ الله صلى الله عليه و آله قد سقاني بكأسه الأوفى شربة لا أظمأ بعدها أبدا جدم به من آب داد ولی جدم یک پیام برای تو دارد وآن پیام این است و هو يقول العجل العجل‏[9]به تو هم می‎فرماید: شتاب کن و زود بیا یک کاس هم برای تو ذخیره کرده ونگه داشته است.  بدن سه نفر در روز عاشورا قطعه قطعه شد یکی عبدالرحمن عمیر است ودیگری قمر بنی هاشم وسومین بدنی که : اربا اربا بدن نازنین علی اکبر حسین است.

دعای پایانی خطبه اول

 ان الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربا و ینهی عن الفحشا و المنکر و البغی. یعظکم لعلکم تذکرون.

پروردگارا در فرج مولایمان تعجبل فرما. مارا با محبت اهل بیت زنده بدار و با محبت اهل بیت بمیران. پروردگارا به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما. و رهبر معظم انقلابمان و سایر مراجع تقلیدمان را عزت و سلامت مرحمت فرما. به خدمتگزاران این کشور علوی و فاطمی توفیق بیشتر مرحمت فرما. توطئه های دشمنان را به خودشان برگردان. به خانواده های مکرم شهیدانمان صبر و اجرکرامت فرما. شهدایمان را با شهدای کربلا محشور بگردان. آزادگانمان و رزمنده‎‏گانمان عزت و پیروزی و سلامت عنایت فرما. پروردگارا باران رحمتت را شامل حال ما بگردان.

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

بسم الله الرحمن الرحیم

قل هو الله احد *الله الصمد* لم یلد ولم یولد ولم یکن له کفوا احد*.

صدق الله العلی العظیم.

خطبه دوم

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المکرمین و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

السلام علیک یا حجه الله السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه و رحمه الله و برکاته.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

  بهترین راه رضایت پروردگار، رعایت تقوا در زندگی فردی واجتماعی ماست و پرهیز از گناه.

خلّ‏ الذّنوب‏ صغيرها

 

و كبيرها فهو التّقى‏

و اصنع كماش فوق أر

 

ض الشوك يحذر ما يرى‏

لا تحقرنّ صغيرة

 

إنّ الجبال من الحصى‏

گناهان را چه کوچک چه بزرگ آن با اهمیت جلوه بدهیم وسراغ آن نرویم این شاعر نکته جالبی مطرح میکند میگوید: این کوههای سر به فلک کشیده را میبینید این کوهها از سنگریزهای کوچک به اینجا رسیده‎اند. اگر گناهان کوچک انباشته شود در زندگی ما  و هروز یک یاچند گناه در برنامه زندگی ما وجود داشته باشد قلب ما تیره و تار می‎شود و مانند کوههای سر به فلک کشیده حجاب می‎شوند برای ما و معرفت و شناخت را از ما سلب می‎کنند .

در خطبه دوم پیرامون مناسبت‎ها و نکاتی اشاره می‎کنم. مناسبت مهم، مناسبت تاسوعا و عاشوراست. مردم ما خوشبختانه نیاز به توصیه وتاکید ندارند شور حسین بر سر دارند هم شور و هم شعور. هیئت های مذهبی در قم و شهر های دیگر حال و هوای خاصی به این ایام می‎دهند انشاء الله امیدواریم به عزت برکت اظهار ارادت به حسین بن علی و سالار شهیدان محیط جامعه مان محیطی شود که مورد پسند و رضایت حسین بن علی(ع) باشد. حسین بن علی شخصیت بزرگی است همین جمله پیامبر درباره امام حسین کافیست. «مَنْ‏ أَحَبَ‏ أَنْ‏ يَنْظُرَ إِلَى‏ أَحَبِّ أَهْلِ الْأَرْضِ إِلَى أَهْلِ السَّمَاءِ فَلْيَنْظُرْ إِلَى الْحُسَيْن‏»[10] اگر کسی دوست می‎دارد به بهترین انسان زمینی وآسمانی نگاه کند به سیمای زیبا و پرفروغ حسین بن علی نگاه کند شخصیت حسین بن علی چنین شخصیتی است. امیدواریم مراسم ما مراسمی باشد بدون حاشیه و مشکل که خدای ناخواسته کارمان اخلاصمان و عملمان دچار مشکل نشود چون عزاداری برای اباعبدالله برای کسی که در راه خدا  جان داده عبادت است واین عبادت را به عنوان یک حرکت خداپسند انجام بدهیم.

نکته دومی که می‎خواهم عرض کنم؛ رهبر فرزانه انقلاب در ملاقاتی که طلاب، فضلا، علما و اساتید حوزه با ایشان داشتند به نکات مهمی اشاره کردند که این نکات می‎تواند دست مایه ای باشد برای مبلغان ما و کسانی که رسالت دینی دارند. رهبر فرزانه انقلاب ما به شاخص هایی اشاره کردند که شاخص‌های رهبر  فقید نظام و نظام اسلامی ما است. اولین شاخصه؛ جمهوری اسلامی است این از شاخص های سلوک حکومتی امام است اگر جریانی به هر دلیلی بخواهد فضای جامعه سوء استفاده کند، این شاخص را حذف کند یا کمرنگ کند، مطمئنا خط امام را تحریف کرده است. انحراف و تحریف گافی با تمثال امام آنچنان رفتار می‎شود و گاهی با محتوای نظام اسلامی که مورد علاقه امام هست. اول نشانه گرفتند محتوای نظام ما را بعد تمثال امام را. از شاخصهای مورد نظر امام وحدت و یکپارچگی در جامعه هست که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم هست جذب حداکثری و دفع حداقلی، این رسالت بزرگی است که امروز بر دوش همه ما سنگینی می‎کند یعنی تلاش تک تک ما تحقق شعار بلند و رسای رهبری باشیم. رهبری خواهان این نیست که تفرقه و تشتت در جامعه بوجود بیاید. جذب حداکثری و دفع حداقلی. هر کس هر جا که هست. آن کسی که از در مخالفت در می‎آید، باید حساب کند دشمن را ببیند، دوست را ببیند، چه سرمایه‎گذاری برای نظام شده، آیا راه همین است که انتخاب کردند یا می‎شود راه دیگری را برگزید و انتخاب کرد؟ اینها  مرزهای انقلاب ماست اینها خط قرمزهای انقلاب ماست. مبلغان ما در طول این ایام باید روی اینگونه مسائل سرمایگذاری کنند. آرمان فلسطین آرمان مقدسی است حتی جلوتر از پیروزی انقلاب ماست. آن روزهایی که امام در تبعید بودند فریاد می‎کشیدند نسبت به آرمان فلسطین فضای جامعه و لو تعدادی به گونه ای ترسیم کنند آیا این معنای همراهی با امام و خط امام است؟

 نکته سومی که میخوام اشاره کنم در این هفته، ما شاهد پیامهای تسلیت مقام معظم رهبری، مراجع بزرگوار تقلید، در رابطه با درگذشت حضرت آیت الله منتظری بودیم من موقعی که به پیام رهبر عزیز انقلاب نگاه کردم، بزرگواری رهبری، دستوراتی که دادند، شخصیت‎هایی را مامور کردند که این مسئله را با حساسیت دنبال و پیگیری کنند تا به شکل مناسبی کار انجام بگیرد. اینها تمهیداتی بود، سیاستهایی بود که نظام و شخص رهبری دنبال میکردند. مسئولین قمف مسئولین کشور نیز بر اساس همین موضع روشن رهبری کار را دنبال میکردند اما من سوگمندانه در اینجا اظهار تاسف کنم، سوگمندانه از طرف شما مردم عزیز و قهرمان قم، شما که به نقلابی بودن، به پیداری واسقامت بودن قم نه تنها کشور، جهان شما را میشناسند. من در اینجا ضمن اظهار تاسف از آنچه پدید آمد دوتا تشکر ویژه دارم اولین تشکر من بخاطر آن حالت صبر و تحمل و بردباری شما بود خیلی برای شما سخت بود و سخت گذشت. سپاهیان ما اشک میریختند طلاب عزیز ما اما چون فرمان رهبری بود که این کار باید به نحو درستی به سامان برسد، خون دل خوردند و سکوت کردند و این جای تقدیر و تشکر جدی است. این معنای بصیر بودن و پیرو رهبری بودن است. در هنگامه‎های سخت و در شرایط سخت، سکوت کردن و تشکر دوم من حضور آگاهانه مردم قم ، فضلا، طلاب و عزیزانمان بیاد که نشان دادند که این قم همان قم با خاطره نوزده دی است. این قم همان قمی است  که موقعی که خبر تبعید امام را میشنوند به صحنه میایند ودر تمام مراحل به صحنه می‎آیند شما ثابت کردید پایداری و استقامتتان وحمایتتان از مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‎ای و پیام شما مردم عزیز وبزرگوار این است که ما اگر احساس خطر کنیم اگر احساس کنیم نقشه ای و توطئه ای در کار است، به میدان می‎آییم وتا آخرین نفس، در حفظ آرمانهای انقلاب می‎ایستیم.  من در این تریبون نماز جمعه متواضعانه عرض میکنم به صلاح ملک وملت به صلاح کشور ما ایران نیست. دشمنان میخندند دشمنان شادی میکنند چه شده است. چه اتفاقی افتاده کسانی که تا دیروز در میدان بودند و چرا همراهی این را دشمن بر ما نمی بخشاید دوست هم نمی بخشاید. نه دوست ونه دشمن چون دوست میگوید: اینها چرا وفادار نماندند. ما امیدواریم دیگر نیاز نباشد با حضور قهرمانانه شان به این نغمه ها وبه این گونه مسائل نیاز نباشد حضور پیدا کنند وفریاد بکشند وگرنه ملت ما هیچ گاه سکوت نخواهد کرد.

دعای پایانی خطبه دوم

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز

پروردگارا مشکلات امت اسلامی را خودت برطرف بگردان، در فرج مولایمان تعجیل بفرما، مراجع بزرگوار تقلیدمان و رهبر فرزانه انقلابمان را عزت و سلامت کرامت بفرما، به مسلمان عزت بیشتر مرحمت بفرما، باران رحمتت را شامل ما برگردان، پروردگارا به همه ما حسن عاقبت مرحمت بفرما.

بسم الله الرحمن الرحیم

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ (۱)مَلِکِ النَّاسِ (۲)إِلَهِ النَّاسِ (۳)مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ (۴)الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ (۵)مِنَ الْجِنَّهِ وَ النَّاسِ (۶)

 

 

 



[1] تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، غرر الحكم و درر الكلم، ص117

[2] . نهج البلاغة/75

[3] .  بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏44، ص: 340

[4] . مجموعة ورام(تنبيه الخواطر)؛ ج‏ 2، ص125.    

[5] . بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار؛ج‏44، ص329.   

[6] . همان، ص382.

[7] . بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏44، ص: 329

8. الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏2، ص: 82

[9] مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط - بيروت) - بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.

[10] . بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار؛ ج‏،43 ص 297    

Please publish modules in offcanvas position.