خطبه های نماز جمعه قم مورخ 92/06/01به امامت حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

 

 

 

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه ونعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المکرمین و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

السلام علیک یا حجه الله السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه و رحمه الله و برکاته.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

«عَنْ عَمْرِو بْنِ سَعِيدِ بْنِ هِلَالٍ الثَّقَفِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‏ قُلْتُ لَهُ إِنِّي‏ لَا أَلْقَاكَ‏ إِلَّا فِي السِّنِينَ فَأَخْبِرْنِي بِشَيْ‏ءٍ آخُذُ بِهِ فَقَالَ أُوصِيكَ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ الْوَرَعِ وَ الِاجْتِهَادِ وَ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا يَنْفَعُ اجْتِهَادٌ لَا وَرَعَ فِيه»[1]‏بندگان خدا خودم وشما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم شخصی است به نام عمروبن سعیدبن هلال ثقفی محضر مبارک امام صادق(ع)شرفیاب شود به حضرت عرض می‎کند که آقا من کم‎توفیق هستم چندسال یک بار خدمت شما شرفیاب می‎شوم چیزی را به من بیاموز ونکته ای را بفرما که در طول این مدت که توفیق ندارم به محضرتان شرفیاب بشوم به آن عمل کنم وجود مقدس امام صادق (ع) می‎فرماید: «که سفارش می‎کنم تورا به پرهیزکاری وتقوا ، تلاش و کوشش واین را بدان که هیچ کاری هیچ تلاشی بدون اینکه رنگ تقوا و ورع داشته باشد برای تو سود ونفعی نخواهد داشت». برادران خواهران نمازگزاران عزیز آنچه می‎توانیم از کلام نورانی ایشان الهام بگیریم؛ هر کس در هر جا که هست هرکس هر مسئولیتی که دارد عالم است، غیر عالم است، مسئولیت‎های مختلف اجتماعی دارد تلاشمان این باشد که کارهایمان بر اساس تقوا باشد وگرنه فردای قیامت کارهای منهای تقوا مشتری ندارد.

درخطبه اول پیرامون سیره نورانی پیغمبر(ص) واهل بیت(ع) سخن می‎گفتیم. امروز که مصادف با شهادت حضرت همزه سیدالشهدا (ع) است، شخصیتی که در طول زندگی نبی گرامی اسلام نقش کلیدی داشت. در احترام نسبت به پیامبر در حمایت و دفاع نسبت به پیامبر، حضرت حمزه سیدالشهداست. امروز در این فرصت کم ومختصر گوشه ای از شخصیت بزرگ مدافع اسلام وپیغمبر مطرح می‎کنم ونکاتی در رابطه با جنگ احد که این شخصیت بزرگ شهید در عرصه جنگ احد هست اشاره خواهم کرد.

نبی گرامی اسلام(ص) در وصف حضرت حمزه جمله ای دارد، همانگونه که در وصف امیرالمومنین(ع) نظیر این جمله را دارد می‎فرماید: «بهترین برادرانم علی است وبهترین عموهایم سیدالشهداست»[2]. ارزشهای اخلاقی بنی هاشم، عزت نفس بنی هاشم، ویژگی بخشندگی این دودمان بزرگ را یکجا، حضرت حمزه داراست. موقعی که پیامبر اکرم(ص) به رسالت مبعوث و دعوت ایشان مطرح شد، حضرت حمزه سیدالشهدا علاقمند شد به پیامبر ورسالت پیامبر. شاید روزهای اول به خاطر مسائلی اسلامش را پنهان می‎داشت ومنتظر روزی بود که به صحنه بیاید و اسلامش را به صورت علنی اعلام کند وچنین اتفاق افتاد که حضرت حمزه در زمره مسلمانان راستین قرار گرفت. او اینگونه نبود که بعد از اسلام آوردن به صورت رسمی مدافع پیغمبر(ص) باشد حتی قبل از مطرح شدن اسلام وی، جزء حامیان پیغمبر(ص) بود.وقتی که پیغمبر مورد اذیت و آزار مشرکان قرار می‌گرفت، شخصیتی که در برابر آنها قدعلم می‎کرد وبه دفاع  از پیغمبر(ص) می‌پرداخت، حمزه سیدالشهداست. علاقه ای که حضرت به حمزه دارد تا جایی است که شخصی می‎آید خدمت پیغمبر(ص) و عرض می‌کند: فرزندی پسر برایم متولد شده چه نامی برای فرزندم انتخاب کنم. مرحوم کلینی در کتاب عقیقه باب الاسماء و الکناه به این نکته اشاره می‎کند:«جاء رجل إلى النبي صلى الله عليه و آله و سلم فقال‏ يا رسول‏ الله‏ ولد لي‏ غلام‏ فما ذا أسميه؟ قال: سمه بأحب الأسماء إلى، حمزة»[3]. حضرت فرمود: به محبوبترین اسماء در نزد من که عبارت از حمزه است. حمزه نام آشنای پیغمبر ومحبوب نبی گرامی اسلام بوده است. از ویژگی حمزه سیدالشهدء این است که امیرالمومنین(ع) جمله ای را از پیغمبر اکرم(ص) نقل می‎کند که حمزه نسبت به دوستدارانش ومحبینش در روز قیامت شفاعت می‎کند. گرچه در جامعه ما امروز نسبت به تکریم شخصیت حضرت حمزه کم پرداخته می شود در این روایت که امیرالمومنین از پیغمبر نقل می‎کند: من محبیه.. حضرت حمزه در روز قیامت جهنم را از دوستدارانش دور خواهد کرد یعنی جنبه شفاعت نسبت به دوستدارنش دارد.  و امام باقر هم در روایتی از پیامبر (خیلی تعبیر بلندی) راجع به حمزه دارد: «وَعَلَى قَائِمَةِ الْعَرْشِ‏ مَكْتُوبٌ‏ حَمْزَةُ أَسَدُ اللَّهِ وَ أَسَدُ رَسُولِهِ وَ سَيِّدُ الشُّهَدَاءِ».[4]برقامت عرش این جمله بلند نوشته شده که: حمزه اسدالله هست همزه اسد رسول الله است حمزه سیدالشهداست. این جایگاه ومکانت حمزه نزد اهل بیت دارد. و در روز جنگ خندق، آن روزی که امیرالمومنین(ع) در مقابل عمروبن عبدود قرار گرفت پیغمبر این شکلی دعا می‎کند :«قال رسول الله ص يوم الأحزاب اللهم‏ إنك‏ أخذت‏ مني عبيدة بن الحرث يوم بدر و حمزة بن عبد المطلب يوم أحد و هذا أخي علي بن أبي طالب‏ رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْداً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوارِثِين».[5]  بهخدا عرض می‎کند: خدایا عبیده پسر عمویم وحمزه را در جنگ بدر واحد از من گرفتی یعنی از دست دادم وامروز علی را برایم حفظ کن این خاطره شیرینی است که پیغمبر(ص) از همراهی ومبارزات حضرت حمزه دارد. آیاتی در قرآن نازل شده که مصداق اتم واکملش حضرت حمزه است آنجا که سخن از مهاجران است حمزه جزو پیشکسوتان است آنجایی که میفرماید وَ ما لَكُمْ أَلاَّ تُنْفِقُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ لِلَّهِ ميراثُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا يَسْتَوي مِنْكُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قاتَلَ أُولئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذينَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَ قاتَلُوا وَ كُلاًّ وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‏ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبير.[6]حضرت حمزه جزو مصادیق بارز این جریان است. او مهاجری مخلص است. آن روزی که پیغمبر(ص) تصمیم گرفت به مدینه بیاید جزو اولین کسانی است که به مدینه آمدند ومنتظر پیغمبر ماندند. وجو مقدس نبی گرامی اسلام(ص) حمزه، حضرت علی وحضرت فاطمه را خواست و از حمزه خواست که بیعت کند وی پرسید: مگر تاکنون بیعت نکرده‎ایم؟ پیغمبر (ص) فرمود: این بیعت غیر آن بیعت اولی است. این بیعت با امیرالمومنین استکه باید بیعت کنی و وفادار باشی واستقامت بورزی «لِابْنِ أَخِيكَ إِذَنْ‏ تَسْتَكْمِلَ‏ الْإِيمَان‏»[7]اگر چنین بیعتی با امیر المومنین بکنی ایمان تو به در جه اکمال خواهد رسید درعین حالکه فاصله سنی امیر المومنین با حمزه بیش از سی سال است ولی حضرت حمزه با حضرت علی (ع)  بیعت می‎کند که به عنوان یار وفادار او باشد. در جنگ های مختلف از جمله، بدر و احد شرکت کرده است. جنگی که صحنه آزمون برای مسلمانان بود واین نکته مهمی است که امروز باید بیاموزیم که به منافقان اعتماد نکنیم، بیاموزیم که اگر صحنه ای پیش آمد که نیازبه نظم وانضباط بود نظم وانضباط را بیاموزیم، به سمت دنیا خواهی نرویم بیاموزیم که استقامت کنیم وبمانیم تا پیروزی را در آغوش بگیریم. فلسفه شکست مسلمانان در جنگ احد همین مسائل بود. شخصی به نام عبدالله ابن ابی کسی است که همراهی کرد با پیامبر و در میانه راه با یک سوم لشکر برگشت  و پیغمبر را تنها گذاشت منافقان قابل اعتماد نیستند. مسئله دیگری که اتفاق افتاد مسلمانان دچار تفرقه شدند مواظب باشیم غرور ما را نگیرد. دنیاگرایی و وابستگی به دنیا ما را از مسائل اصولی جدا نکند آن روزی که وقت چیدن میوه پیروزی است، شیطان به سراغ ما نیاید و ما صحنه را ترک نکنیم. و استقامتان را درهمه صحنه ها حفظ کنیم. من در پایان این خطبه به این نکته می‌خواهم اشاره کنم که نبی گرامی اسلام به حضرت حمزه خیلی علاقمند مدافع پیغمبر(ص) بود در جریان جنگ احدکه شکست نصیب مسلمانان شد به پیامبر(ص) خبر دادند که حضرت حمزه به شهادت رسیده است. پیامبر شخصی را فرستاد تا سراغ بگیرد و از جنازه حضرت حمزه به پیغمبر اطلاع‎رسانی کند آن شخص آمد تا آن منظره را دید بدن حمزه را مثله کردند (در تاریخ شنیده اید این که با بدن حضرت حمزه چه کردند) نخواست این خبر ناگوار را به پیامبر(ص) برساند.امیرالمومنین(ع) رفت تا خبر بیاورد ایشان تا این صحنه را دید نخواست این خبر ناگوار را به پیغمبر (ص) برساند خود پیغمبر حرکت کرد آمد کنار بدن مثله شده حضرت حمزه و سخت گریست، اشک از دیدگانش جاری شد. این خبر پیچید زنان مدینه برای شهدایشان اشک ریختند پیغمبر(ص) فرمود: اما حمزه گریه کننده ندارد تا این خبر را به گوش زنان انصار رسید آمدند گریه کردند و اشک ریختند. فاطمه زهرا(س) مقید بود در هفته بر سر قبر حمزه بیاید و از ایشان تکریم و احترام کند. اینجا عرض می‎کنیم از راه دور؛ السلام علیک یا عم رسول الله رفته اید دیده اید که به شما اجازه زیارت کردن حمزه را نمی‎دهند السلام علیک یا خیر الشهدا السلام علیک اسدالله واسد رسوله.

ان الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربا و ینهی عن الفحشا و المنکر و البغی. یعظکم لعلکم تذکرون.

پروردگارا در فرج مولایمان تعجبل فرما. مارا با محبت اهل بیت زنده بدار و با محبت اهل بیت بمیران. پروردگارا به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما. و رهبر معظم انقلابمان و سایر مراجع تقلیدمان را عزت و سلامت مرحمت فرما.به خدمتگزاران این کشور علوی و فاطمی توفیق بیشتر مرحمت فرما. توطئه های دشمنان را به خودشان برگردان. به خانواده های مکرم شهیدانمان صبر و اجرکرامت فرما. شهدایمان را با شهدای کربلا محشور بگردان. آزادگانمان و رزمنده‎‏گانمان عزت و پیروزی و سلامت عنایت فرما. پروردگارا باران رحمتت را شامل حال ما بگردان.

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

بسم الله الرحمن الرحیم

قل هو الله احد الله الصمد لم یلد ولم یولد ولم یکن له کفوا احد. صدق الله العلی العظیم.

 

خطبه دوم

اعوذبالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا و حبیب قلوبنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی مولانا امیرالمومنین و علی فاطمه الزهراء سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سید الشباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمدبن علی الباقر و علی جعفربن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علی ابن موسی الرضا المرتضی وعلی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی العسکری و علی الحجه القائم المهدی.حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبری الی یوم القیامه السلام علیک یا فاطمه یا بنت موسی بن جعفراشفعی لنا فی الجنه و انّ لک عند الله شانا من الشان.

عباد الله اوصیکم ونفسی بتقوی الله.

«عن مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ‏ كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَذَكَرْنَا الْأَعْمَالَ فَقُلْتُ أَنَا مَا أَضْعَفَ عَمَلِي فَقَالَ مَهْ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ ثُمَّ قَالَ لِي إِنَّ قَلِيلَ الْعَمَلِ مَعَ التَّقْوَى خَيْرٌ مِنْ‏ كَثِيرِ الْعَمَلِ‏ بِلَا تَقْوَى قُلْتُ كَيْفَ يَكُونُ كَثِيرٌ بِلَا تَقْوَى قَالَ نَعَمْ مِثْلُ الرَّجُلِ يُطْعِمُ طَعَامَهُ وَ يَرْفُقُ جِيرَانَهُ وَ يُوَطِّئُ رَحْلَهُ فَإِذَا ارْتَفَعَ لَهُ الْبَابُ مِنَ الْحَرَامِ دَخَلَ فِيهِ فَهَذَا الْعَمَلُ بِلَا تَقْوَى وَ يَكُونُ الْآخَرُ لَيْسَ عِنْدَهُ فَإِذَا ارْتَفَعَ لَهُ الْبَابُ مِنَ الْحَرَامِ لَمْ يَدْخُلْ فِيه»[8].شخصی به نام مفضل می‎گوید: محضر مبارک امام صادق بودم من خدمت حضرت عرض کردم متاسفانه اعمال من کم وبسیار ناچیز است حضرت فرمود: خاموش باش واینگونه قضاوت نکن استغفار کن وبعد فرمود:عمل کم آنگاه که با تقوی همراه باشد ارزشمندتر است از عمل فراوانتر منهای تقوا. بعد حضرت توضیح می‎دهد: عمل زیاد منهای تقوا وعمل کم با تقوا چه شکلی است. حضرت در ضمن این روایت می‎فرماید: شخصی در خانه اش باز است فرض کنید که به همسایگانش نهایت محبت را دارد اما از دری مال حرامی وارد می‎شود وپرهیز از مال حرام نمی‎کند واین مال حرام را در اختیار قرار می‎دهد. این یک دسته عمل فراوان اما تقوا کنار این عمل نیست. اما کسی این این ویژگی ها را ندارد اساسا مالی ندارد که به فقیر و همسایه ها کمک کند. اما از دری مال حرامی وارد میشود چون مال حرام است وپرهیز می‎کند، اینجا عمل کم وبا ارزش اما آنجا عمل فراوان چون تقوا مواظب باشیم در گفتار رفتار وکسب وکارمان تا می‎توانیم مال حرام را به زندگیمان اضافه نکنیم، چون برای روح روان ما جز زیان وضرر چیز دیگری نیست.

در خطبه دوم به بیان مناسبت‎ها ونکته‎ها اشاره می‎کنم؛ امروز علاوه بر مصادف شدن با شهادت حضرت حمزه سیدالشهداء(ع) که در خطبه اول به آن اشاره کردم، مصادف است با روز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی، شخصیتی که وجود مقدس امام هادی(ع) در تعبیری فرمودند: به کسی که آمده بود به زیارت سالار شهیدان حسین بن علی جمله امام هادی این است« لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ‏ زَارَ الْحُسَيْنَ‏ ع‏»[9]

. اگر حضرت عبدالعظیم حسنی که نزد شماست در شهر ری او را زیارت میکردی زیارت او از نظر ثواب ربرابری می‎کند با زیارت حسین بن علی (ع) این جایگاه سید عبدالعظیم حسنی است. بنابراین توجه کنیم به زیارت این امام زاده واجب التعظیم برویم و عرض ادب و ارادت کنیم.

مناسبت دیگر روز بزرگداشت ابن سینا وروز پزشک است من همین جا به همه پزشکان وانسانهای ارزشمند، این روز را تبریک عرض می‎کنم ولی یک نکته را می‎خواهم عرض کنم؛پزشکان عزیز  شما حقیقتا مورد احترام آحاد جامعه ما هستید سعی و تلاش کنید که با احساس محبت وابراز محبت و عاطفه سهمی در شفای بیماران داشته باشید علاوه بر حرفه پزشکی نحوه برخوردتان تعامل، عاطفه و دلسوزی شما برای بیماران به گونه ای باشد بیماران با برخورد محبت آمیز شما روبروز بر شفایشان افزوده شود. پزشکی را به عنوان یک شغل پردرآمد برای خود حساب نکنیم مردم قدر شما و جایگاه شما را می‎دانند اما به عنوان یک خدمت بزرگ انسانی با مسئله پزشکی برخورد کنیم.

نکته دیگری که عرض می‎کنم محضر مبارک شما که کمی باید پیرامون آن صحبت کنم؛  مسئله هفته دولت هست که استاندار محترم قبل از خطبه ها به خدماتی که دولت در دوره نهم و دهم انجام داده‌اند نسبت به شهر قم وکریمه اهل بیت(س) و استان قم توضیحاتی ارائه دادند وهمه ما استفاده کردیم. معمولا دولتها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی منشاء آثار و خیراتی برای کشور بوده‎اند نمی‎خواهیم بگوییم نقطه ضعفی نبوده اما رویکرد همه دولتها این بوده که به مردم خدمت برسانند اما آنچه که امروز می‎خواهم عرض بکنم با توجه به روی کار آمدن دولت یازدهم هست که من همین جا تبریک می‎گویم به ریاست محترم جمهور حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی به خاطر رای بالایی که از مردم گرفتند ورای اعتمادی که از مجلس گرفتند برای کابینه، من همین جا لازم می‎دانم از نمایندگان مجلس به خاطر چند روز کار جدی تشکر کنم. از صدا وسیما به خاطر اطلاع رسانی خوبی که نسبت به مردم داشتندهم سپاسگذار باشم اما چند نکته در این جا لازم می‎دانم از سر خیرخواهی عرض کنم؛ ریاست محترم جمهور در مراسم تحلیف سوگند یاد کردند تک تک جملاتی که به کار بردند ودر این سوگند نامه وجود دارد بار سنگینی را متوجه ایشان می‎کند از مسئله پاسداری مذهب گرفته تا پاسداری نسبت به نظام اسلامی، قانون اساسی، گسترش عدالت و خدمت به مردم، اینها هر کدام یک بار سنگینی متوجه شخص رئیس جمهور می‎کند ما دعا می‎کنیم ایشان نسبت به آنچه سوگند یاد کردند به ایشان توفیق عنایت کند. نکته دوم: که نکته مهمی هم هست این است که همه باید کمک کنند به دولت، حقیقتا همه احزاب سیاسی ،گروههای سیاسی، مردم و مسئولین روسای قوا چون سفارش رهبر عزیز انقلاب ماست که فرمود : همه موظفند به دولت کمک کنند برادران، خواهران و مسئولین محترم احزاب؛ شرایط امروز کشور شرایط ویژه ایست امروز جای آن نقدهای جدی نیست البته دولتها باید خوشحال بشوند که مورد نقد قرار می‎گیرند منتها نقد خیرخواهانه‎ای که کمک کند در جهت پیشرفت کار . امروز در شرایط تحریم قرار داریم، شرایط گرانی که تهدید کننده زندگی مردم هست، شرایط بیکاری جوانان ما اینها مشکلاتی است که باید کمک کنیم تا با سرانگشت تدبیر دولت بر این مشکلات فائق بشود. نکته مهمی که می‎خواهم عرض کنم دولت معنویت و فرهنگ جامعه را در حاشیه قرار ندهد، فلسفه فرهنگ جامعه ما اخلاق جامعه بوده این را باید دولت جدی بگیرد در ارتباتاط بین المللی حکیمانه واز سر عزتمندانه حرکت کند دشمنان ما گاهی با زبان عقلایی با ما سخن نمی‎گویند سعی کنیم به خدای متعال باشیم، سعی کنیم به مردم متکی باشیم، توجه به این نکته داشته باشیم که ما نسبت به بیرون از مرزها بیش از حد اعتماد نکنیم آنها به دوستان نزدیکشان می‎بینیم چه شکلی پشت می‎کنند. کسانی که با تمام وجود به آنها اعتماد می‎کنند ولی یک مرتبه می‌بینیم چه شکلی با آنها برخورد می‎کنند. مهمترین اتکال ما خداست، رهبری واین مردم هستند واین رمز موفقیت وپیروزی ماست. حریم دین،  روحانیت ومرجعیت باید محفوظ بماند تا اخلاق در جامعه حرف اول را بزند. از حرکت فرهنگی دشمن بایبد پاسخ مناسب به آن داده شود. دیپلماسی را فعال کنیم اما عزتمندانه و از حقوق ملتمان در تمام عرصه های بین المللی عزتمندانه دفاع کنیم واین وظیفه دولت برخاسته از ملت عزیز ماست وخلاصه من عرض کنم که خوشبختانه ریاست محترم جمهوری در نطق های اخیرشان پایبندی به ولایت فقیه به عنوان ستون خیمه انقلاب یاد کردند واین نشان دهنده این است که در این راه قدم بر می‎دارند وما هم وظیفه داریم حمایت وپشتیبانی وحمایت کنیم.

اما در رابطه با مصر ما شاهد حوادث تلخی هستیم گویا در مصر انقلابی رخ نداده همین روزها از رسانه ها شنیدید که حسنی مبارک را دادگاه حکم صادر کرده که آزاد بشود منتها از جایی به جای دیگر چون الان می‎ترسند که فضای جامعه ملتهب شود اصلا نقشه نقشه دیگری است. طراحی ها طراحی های آمریکا واسراییلی است حمایت دولتهای مرتجع. ما نمیدانیم. به ارتش مصر خیرخواهانه این جمله را می‎گوییم که کار بسیار خطرناکی آغاز شده ما کشتار مردم را محکوم می‎کنیم ما معتقدیم ارتش باید کنار مردم بماند در کنار مردم این کشور اسلامی بماند امروز اسراییل بسیار خوشحال وشادمان است از این وقایعی که در مصر در حال رخ دادن هست. همین جا به سران سایر دولتهای اسلامی خیرخواهانه عرض می‎کنیم که عبرت بگیرید از سرنوشت امروز مصر. تکیه‎گاهتان خدای متعال باشد ومردمتان . به دیگران اعتماد نکنید این است نتیجه اعتماد به دیگران یک شبه نقشه‎شان علیه شما عوض می‎شود وشما قربانی منافع آنها خواهید شد، پشت کردن به ملتها این سرنوشت تلخ را به دنبال دارد.

در رابطه با سوریه هم عرض کنم این روزها نقشه خطرناکی دشمنان سوریه درپیش گرفتند. دارند دولت سوری را متهم می‎کنند به حمله شیمیایی کاری که چند مدت قبل معلوم شد توسط تروریست‎ها دارد انجام می‎شود. امروز که نیروهای سازمان ملل برای رسیدگی به شکایت دولت سوریه آنجا دارند ورود پیدا می‎کنند، تلوزیون‎های کشورهای عربی متاسفانه که تبدیل به مزدوران بیگانه شدنداینها نقش حمایت از تروریست‎ها را دارند ایفا می‎کنند. ما معتقدیم این ملت رشید سوریه، این مردم مقاوم، انشاء الله به فضل پرودگار در مقابل تروریستهای جنایتکار پیروز خواهد شد.

در مورد وقایع عراق هم یک جمله عرض بکنم؛ عزیزانی که اخبار را دنبال می‎کنند روزی نیست که تعداد فراوانی از مردم مورد حمله تروریست‎ها قرار نگیرند گاهی روزی بیست، سی، پنجاه نفرو بیشتر. چه جرمی مردئم عراق مرتکب شدند که تروریستها واربابانشان دست از آنها برنمی‎دارند. جرم مردم عراق استقلال طلبی بودن آنها متکی بودن به مردمشان هست آنها این را نمی‎خواهند ولی ما امیدواریم دولت مقتدر عراق همه این بحرانها را بتواند روزی پشت سر بگذارد وپیروزی نهایی نصیب ملت عراق کند.

ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخره حسنه و قنا عذاب النار.

پروردگارا مشکلات امت اسلامی را خودت برطرف بگردان، در فرج مولایمان تعجیل بفرما، مراجع بزرگوار تقلیدمان و رهبر فرزانه انقلابمان را عزت و سلامت کرامت بفرما، به مسلمان عزت بیشتر مرحمت بفرما، باران رحمتت را شامل ما برگردان، پروردگارا به همه ما حسن عاقبت مرحمت بفرما.

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

 

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌

 

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿1﴾ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ ﴿2﴾إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿3﴾

 

صدق الله العلی العظیم.

 

 

 


[1]. کلینی؛ الكافي(باب الورع)،ج‏2 ،ص76.

[2]. عيون أخبار الرضا ع (ترجمه غفارى و مستفيد)، ج‏2، ص: 106

 

[3].روضة المتقين، ج‏8، ص: 626.

[4]. «بصائر الدرجات أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ بُكَيْرٍ الْهَجَرِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِنَّ أَوَّلَ وَصِيٍّ كَانَ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ هِبَةُ اللَّهِ بْنُ آدَمَ وَ مَا مِنْ نَبِيٍّ مَضَى إِلَّا وَ لَهُ وَصِيٌّ كَانَ عَدَدُ جَمِيعِ الْأَنْبِيَاءِ مِائَةَ أَلْفِ نَبِيٍّ وَ أَرْبَعَةً وَ عِشْرِينَ أَلْفَ نَبِيٍّ خَمْسَةٌ مِنْهُمْ أُولُو الْعَزْمِ نُوحٌ وَ إِبْرَاهِيمُ وَ مُوسَى وَ عِيسَى وَ مُحَمَّدٌ وَ إِنَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ كَانَ هِبَةَ اللَّهِ لِمُحَمَّدٍ ص وَرِثَ عِلْمَ الْأَوْصِيَاءِ وَ عِلْمَ مَنْ كَانَ قَبْلَهُ‏ أَمَا إِنَّ مُحَمَّداً وَرِثَ عِلْمَ مَنْ كَانَ قَبْلَهُ مِنَ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْمُرْسَلِينَ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ وَ عَلَى قَائِمَةِ الْعَرْشِ‏ مَكْتُوبٌ‏ حَمْزَةُ أَسَدُ اللَّهِ وَ أَسَدُ رَسُولِهِ وَ سَيِّدُ الشُّهَدَاءِ وَ فِي زَوَايَا الْعَرْشِ‏ مَكْتُوبٌ‏ عَنْ يَمِينِ رَبِّنَا وَ كِلْتَا يَدَيْهِ يَمِينٌ‏  عَلِيٌّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ فَهَذِهِ حُجَّتُنَا عَلَى مَنْ أَنْكَرَ حَقَّنَا وَ جَحَدَنَا مِيرَاثَنَا وَ مَا مَنَعَنَا مِنَ الْكَلَامِ وَ أَمَامَنَا الْيَقِينُ فَأَيُّ حُجَّةٍ تَكُونُ أَبْلَغَ‏  مِنْ هَذَا»  بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج‏27 ص7 .

 

[5]. كشف الغمة في معرفة الأئمة، ج‏1، ص: 296 و كنز الفوائد، ج‏1، ص: 297.

[6]. «وَ ما لَكُمْ أَلاَّ تُنْفِقُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ لِلَّهِ ميراثُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا يَسْتَوي مِنْكُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قاتَلَ أُولئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذينَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَ قاتَلُوا وَ كُلاًّ وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‏ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبير». الحدید/10.

[7]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏65، ص: 395.

[8]. متن کامل حدیث: «عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ‏ كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَذَكَرْنَا الْأَعْمَالَ فَقُلْتُ أَنَا مَا أَضْعَفَ عَمَلِي فَقَالَ مَهْ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ ثُمَّ قَالَ لِي إِنَّ قَلِيلَ الْعَمَلِ مَعَ التَّقْوَى خَيْرٌ مِنْ‏ كَثِيرِ الْعَمَلِ‏ بِلَا تَقْوَى قُلْتُ كَيْفَ يَكُونُ كَثِيرٌ بِلَا تَقْوَى قَالَ نَعَمْ مِثْلُ الرَّجُلِ يُطْعِمُ طَعَامَهُ وَ يَرْفُقُ جِيرَانَهُ وَ يُوَطِّئُ رَحْلَهُ فَإِذَا ارْتَفَعَ لَهُ الْبَابُ مِنَ الْحَرَامِ دَخَلَ فِيهِ فَهَذَا الْعَمَلُ بِلَا تَقْوَى وَ يَكُونُ الْآخَرُ لَيْسَ عِنْدَهُ فَإِذَا ارْتَفَعَ لَهُ الْبَابُ مِنَ الْحَرَامِ لَمْ يَدْخُلْ فِيه‏». کلینی؛ الكافي،ج‏2،ص 76.

 

[9]. «حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ مُوسَى بْنِ بَابَوَيْهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى الْعَطَّارِ عَنْ بَعْضِ أَهْلِ الرَّيِّ قَالَ‏ دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيِّ ع فَقَالَ أَيْنَ كُنْتَ فَقُلْتُ زُرْتُ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ع فَقَالَ أَمَا إِنَّكَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ‏ زَارَ الْحُسَيْنَ‏ ع»‏. كامل الزيارات؛ ص324. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال؛ص99.

 

 

 

 

 

Please publish modules in offcanvas position.