خطبه های نماز جمعه مورخ 90/12/19

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 90/12/19                                                  خطبه شماره 44

 

 

خطبه اول

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«الحمدلله نحمدهو نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه ونعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المکرمین و ،الهداة المهدیین، اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین. »

" السلام علیک حجة الله،السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه و رحمة الله و برکاته"

« عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله قال امیرالمؤمنین-علی بن ابطالب- علیه افضل صلوات ا لمصلین ،فإنی اوصیکم بتقوی الله فی سر امرکم و علانیه و علی ای حالٍ کنتم علیها و لیعلم المرءُ منکم أن الدنیا دارُ البلاءِ و الفناءِ و آخرةٌ الدار جزاءٌ و بقا و من استطاعه أن یسیره ما یبقی و ما یثنی فلیعمل .فأنّ الاخرةُ تبقی و الدنیا تثنا».

بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای  الهی سفارش می­­­کنم.بهترین سخن­ و موعظه در زمینهتقوا کلام نورانی امیر المؤمنین  علی بن ابطالب (علیه السلام ) است.سخن گهر­بار حضرت این است که شما را به پرهیزکاری در کارهای آشکار و نهانتان دعوت می­کنم.آن هم در همه حالاتتان وهر کدم از شما بداند که دنیا خانه امتحان و نابودی است،این دنیا پایدار نیست و آخرت هم خانه جزا و بقا و جاودانگی است.پس هر کس که بتواند باقی را بر فانی ترجیح بدهد  و مقدم بدارد. پس همانا آخرت می­ماند و دنیا بنا به تعبیر مولا  از بین می­رود.سخن مولا مخاطب اصلی­اش ما هستیم،به عنوان پیروان راه آن امام.امام ما را بر حذر می­دارد  که به دنیا و مافیها سرگرم شدیم  و به پست و مقام و موقعیت و مالو ثروت و لذت­های زود­گذر دنیا.امیرالمؤمنین به ما هشدار می­دهد  که مراقب باشید آشکار و نهانتان  در دید خدا هست،خدا مراقب شماست ودنیا می­گذرد و آخرت می­ماند انسان عاقل برای رسیدن به سرای جاودان تلاش می­کند نه سرایی که از بین رفتنی است.سخن ما در خطبه اول پیرامون  سیره نورانی  پیامبر اکرم و اهل بیت عصمت و طهارت بود.از آنجا که این ایام به عنوان ایام احسان و نیکوکاری  در جامعه اسلامی و انقلابی ما نامگذاری شده اجازه بفرمایید من از این منظر در رابطه با سیره پیامبر و اهل بیت  با شما نمازگزاران و کسانی که صدای مرا می­شنوند، سخن بگویم  زندگی انسانی موقعی لذت بخش است  که روابط انسان  با جامعه پیرامونی  خودش بر پایه عاطفه،احسان،نیکوکاری پایه­گذاری شده باشد.انسان­ها هم، به هم مربوط باشند نه بیگانه.در اسلام به مسأله­ی احسان آنچنان توجه شده که احسان را خدای متعال عِدل عَدل قرار داده.«انَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَانِ»[1]همانگونه که اگر عدل در یک جامعه نباشد بنیان جامعه متزلزل می­شود.احسان هم اگر در یک جامعه نباشد  جامعه مرکب از، اجتماعی خشک و بی­روح خواهد بود.روح جامعه،عواطف جامعه با احسان و نیکوکاری در جامعه شکل می­گیرد.جامعه صالح و مبتنی بر ارزش­های  والای انسانی  جامعه­ای است  که همه افراد  از مزایا و نعمت­های الهی بتوانند بهره­مند شوند، نه عده­­ای در اوج ثروت و مکنت و عده­ای در سطح پایین جامعه  و در اوج نیازمندی و محرومیت.اسلام به عنوان یک آیین جامع هم به بعد مادی پرداخته و هم به بعد  معنوی.اگر به نماز دستور می­دهد،به احسان و زکات و انفاق هم دستور می­دهد.و اگر به حج دستور می­دهد  و روزه، در کنار آن نسبت به رسیدگی  به محرومان و نیازمندان  هم اسلام غافل نیست.خوشبختانه در سیره نورانی  اهل­بیت می­بینیم نه تنها به دیگران توصیه کردند که اساساً رفتار عملی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بر همین پایه و بر همین اساس،می­بینیم شکل گرفته است.کلامی رسول گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی(ص) دارند،خیلی کلام زیبایی است.ایشان می فرماید:«رَأْسُ‏ الْعَقْلِ‏ بَعْدَ الدِّينِ التَّوَدُّدُ إِلَى النَّاسِ وَ اصْطِنَاعُ الْخَيْرِ إِلَى كُلِّ بَرٍّ وَ فَاجِر»[2]. کلام بلندی است.بزرگترین کار خردمندانه از نگاه و منظر رسول الله(ص) بعد از پذیرش اصل دین،دوستی با مردم است.بعد از پذیرش اصل دین،نیکوکاری نسبت به همه آحاد جامعه است.پیامبر(ص) می فرماید:«بَرٍّوَفَاجِر»،همه آحاد جامعه بلا استثناء چه خوبان جامعه،چه بدان جامعه.

امیر المؤمنین(ع) در آن منشور بلندی که به مالک اشتر می­نویسند و در حقیقت برنامه اسلامی حکومت دینی را در آن ترسیم می­کنند، یک جمله کوتاه ولی پر معنا«ثم الله، الله فی الطبقة السّفلی»[3]خدارا،خدارا در رابطه با طبقه محرومان جامعه در نظر بگیرید.تو به عنوان والی سرزمین پهناور مصر توجهت به افراد محروم و مستمند جامعه باشد.جریان جالبی در زمان  وجود مقدس  امام موسی کاظم(ع) اتفاق افتاد،که من خیلی خلاصه عرض می­کنم.شخصی از یاران آن حضرت  به نام جعفر بن محمد عاصمی،خدمت حضرت می­رسد،حضرت سوال می­کند :يَا عَاصِمُ كَيْفَ أَنْتُمْ فِي التَّوَاصُلِ وَ التَّبَارِّ؟جناب جعفر بن محمد  شما در رابطه با مساوات  و ارتباط با یکدیگر در جامعه دینی­تان به چه شکلی عمل می­کنید؟ و رابطه شما به چه شکلی است؟ او پاسخ می­دهدفَقَالَ عَلَى أَفْضَلِ مَا كَانَ عَلَيْهِ أَحَدٌ» به بهترین وجهی که می­شود و ممکن است ومن گاهی از این سؤال حضرت گاهی افسوس می­خورم،تو جامعه­مان غافلیم.حضرت می­فرماید:«فَقَالَ يَأْتِي أَحَدُكُمْ إِلَى مَنْزِلِ أَخِيهِ فَلَا يَجِدُهُفَيَأْمُرُ بِإِخْرَاجِ كِيسِهِ فَيَفُضُّ خَتْمَهُ فَيَأْخُذُ مِنْ ذَلِكَ حَاجَتَهُ- فَلَا يُنْكِرُ عَلَيْهِ» آیا اینطور اتفاق افتاده که یکی از شما به مغازه شما مراجعه کند، به منزل شما مراجعه کند کیسه پول او را بردارد و مقداری که نیاز دارد از آن پول استفاده کند و مورد اعتراض هم قرار نگیرد.این اتفاق افتاده  در جامعه شما، کیسه پول شما را بردارند و نیاز­های خودش را از روی آن کیسه بردارد.در مغازه و خانه شما بیاید (فلا یمکر علیه) مورد اعتراض هم قرار نمی­گیرد.بیشتر هم نیاز داری بردار.آیا این ادبیات دینی جامعه شما هست؟ امام کاظم می­فرماید: «لَسْتُمْ عَلَى مَا أُحِبُّ مِنَ التَّوَاصُلِ»[4].پس آنمقداری که من انتظار دارم در ترابط اجتماعی و در ارتباطتان با یکدیگر،آن مقداری که من دوست دارم نیستید.یعنی خیلی باید بالاتر از این باشید.

فلذا امام ششم  آخرین جمله عرایضم،سخن کوتاه می­کنم.می­فرمایند که: «مَنْ‏ أَرَادَ أَنْ‏ يُدْخِلَهُ‏ اللَّهُ‏ عَزَّ وَ جَلَّ فِي رَحْمَتِهِ وَ لْيُعْطِ النَّصَفَةَ مِنْ نَفْسِهِ‏»هر کسی که می­خواهد در رحمت واسعه خداوندی قرا­رگیرد و «وَ يُسْكِنَهُ جَنَّتَهُ»در بهشت برین الهی قرار گیرد. این مشخصات باید در او باشد، «فَلْيُحْسِنْ خُلُقَهُ»از اخلاق خوب برخوردار باشد «وَ لْيَرْحَمِ الْيَتِيمَ»به یتیمان ترحم کند «وَ لْيُعِنِ الضَّعِيفَ»به افراد وامانده و درمانده و ضعیف جامعه  کمک کند.عون آنها باشد «وَ لْيَتَوَاضَعْ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَه»[5].و در پیشگاه خداوندی که او را آفریده متواضع باشد.اگر این فرهنگ در جامعه ما پیش آمد،ارزشمند است،لذا هر مقدار کار کم وکوچک، پیش خدا بزرگ است.وجود نازنین امام در این جمله فرمودند:،امیر المؤمنین :«افْعَلُوا الْخَيْرَ و لَا تَحْقِرُوا مِنْهُ شَيْئاً».نگویید  ده تومان یا بیست تومان کم است­.«افْعَلُوا الْخَيْرَو لَا تَحْقِرُوا مِنْهُ شَيْئاً فَإِنَّ صَغِيرَهُ»‌[6]

کار کوچک شما پیش خدا بزرگ جلوه می­کند وکار کم شما فراوان جلوه می­کند واین روز­ها کمیته امداد و هلال­احمر تلاش را همه ساله می­بینیم، آغا کردند  و در شهر ما­،شهر کریمه اهل­بیت ­مردم خیّر و نیکوکار با قدم­های استوار گام بر می­دارند  برای رسیدگی به کسانی که در آستانه سال نو در خانه­شان و زندگی­شان  نیازمندند  و بچه­هاشان علاقمندند­­که مثل بچه­های من و شما لباس بپوشند­،زندگی کنند،اما چیزی در توان ندارند و خدا به شما نعمت داده  و متمکن هستید­.بشتابید کمک کنید­ که این کمک­ها و تلاش­های ­شما نزد پروردگار عالم بی­پاسخ نمی­ماند­.این صدقات شما  این کمک­های شما  از گرفتار شدن در حوادث سخت شما را نگه می­دارد.

دعای پایانی خطبه اول

اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ وَالْمُسْلِمينَ وَالْمُسْلِماتِ الاْحْيآءِ مِنْهُمْ وَالاْمْواتِ تابِعْ بَيْنَنا وَ بَيْنَهُمْ بِالْخَيْراتِ

 رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

پروردگارا ما را به انجام کارهای نیک و شایسته موفق بدار.

زندگی نیازمندان و محرومان جامعه را  به زندگی همراه با آرامش و آسایش مقرون بفرما.ثروتمندان و متمکنین جامعه ما را نسبت به رسیدگی به فقراء و محرومین جامعه موفق بدار.امام راحل ما را مشمول رضوان خودت قرار بده. به رهبر عزیز و فرزانه انقلاب ما و این ناخدای کشتی انقلاب  ما عزت عنایت بفرما.مراجع بزرگ تقلید  ما را توفیق  بیشتر خدمت  به دین و آیینت عنایت فرما.به خانواده­های شهداء صبر  و به شهیدانمان رفعت  جایگاه  و به جانبازان ما سلامتی و به رزمندگان ما نصرت،به آزادگان ما سربلندی و به مردم ولایتمدارمان عمل به وظیفه،و به خانواده­هایمان عفت و پاکدامنی،به جوانان ما عشق به دین مرحمت فرما.به زائران و مجاوران حسن عاقبت مرحمت فرما.خدایا باران رحمتت را  از ما دریغ مدار و در فرج آقایمان، مولایمان ،صاحب اصلی­مان حضرت بقیه الله  تعجیل بفرما.

إنّ أحسن الحدیث لابلغ الموعظه کتاب الله العزیز

أَعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ *مَلِكِ النَّاسِ *إِلهِ النَّاسِ *مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ *الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ *مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ

خطبه دوم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«الحمد لله رب العالمین،بارئ الخلائق اجمعین،ثم الصّلوة والسلام  علی سیدنا و نبینا  حبیب إله العالمین ابالقاسم محمد، اللهم صل و سلم علی،علی امیر المؤمنین علی بن ابطالب، و علی فاطمة سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین  سید شباب اهل جنه و علی علی بن الحسین زین العابدین  و امام العارفین  و علی محمد بن علی  الباقر   و  علی جعفر بن محمد  الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم  و علی علی بن موسی الرضا المرتضیو علی محمد بن  علیٍ الجواد  و علی ، علی بن محمد ٍ الهادی و علی الحسن بن علی  و الزکی العسکری  و علی حجة القائم المهدی،حججک علی عبادک،امناءک فی بلادک  بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه»

السلام علیک  یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر،اشفعی لنا فی الجنة،فإنّ لک عند الله شأنا من الشّأن.

عباد الله اوصیکم  بنفسی  بتقوی الله، قال امیر المؤمنین :التقوی لاعب و لا..... و لا خلف، بندگان خدا خودم و شمارا به تقوای الهی سفارش می­کنم.باز پای موعظه امیر المؤمنین بنشینیم، چگونه تقوا را توصیف می­کند او می­فرماید: تقوی نه عوض دارد و نه بدل دارد، نه جانشین دارد و نه جایگزین.تقوا یک گوهر گرانبهایی است  که خدا به هر کس عنایت کرده باید شاکر خدای متعال باشد ودر این راه تلاش کنیم.شرایطی در جامعه­مان به وجود می­آید  که آنجا محل امتحان است،محل آزمایش ماست.نسبت به رعایت حقوق دیگران ،نسبت به توجه  به حرمت دیگران،تنها سخن  از تقوا گفتن ملاک نیست در عمل چگونه باید باشیم.آیا در صحنه سیاست  تقوا پیشه می­کنیم ودر صحنه جامعه تقوا پیشه می­کنیم.اگر کردیم  این همان چیزی است  که امیر المومنان می­فرماید:عوض و بدل ندارد.جانشین و جایگزین ندارد. در خطبه­های اول به بیان مناسبت­هایی اشاره  می­کنم. و به موضوعاتی می­پردازم ،22 اسفند ماه روز بزرگداشت شهداست و سالروز صدور فرمان  حضرت امام (قدس الله نفسه و الزکیه)مبنی بر تأسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی در سال  1358 است.بی­تردید آنچه مسلم است خون شهیدان بیمه­کننده انقلاب اسلامی ماست.بی­تردیدبزرگترین پشتوانه ما در این انتخابات اخیر هم. پیر مردان و پیر زنانی بودند،جوانانی بودن سوال می­شد چرا آمده­اید؟پای صندوق­های رأی یک پاسخ بوددر کنار ده­ها پاسخ دیگر و آن این بود که به حرمت خون شهیدان آمده­ایم.این پشتوانه انقلاب اسلامی ماست.امیدواریم دست اندر کاران  این مرکز بزرگ نسبت به خانواده مکرم شهیدان که امروز اسوه­ها و الگو­های صبر و متانت هستند  نسبت به حرمت آنان،احترام آنان، تکریم آنان کوتاهی نکنند.ما هنوز هم در کشور­های مختلف در کشور خودمان نیز داریم شهید تقدیم می­کنیم  و در مقابل زیاده خواهی­های دشمنان، شهدای هسته ای­مان،شهدای رزمنده­مان در کنار مرز­ها  و در کشور­های همسایه  ما که به عشق زیارت آقا علی بن موسی الرضا  به زیارت می­آیند ولی در بین راه از اتوبوس  پیاده می­کنند و آنها را و این شیعیان مظلوم و این شیعیان بی­پناه  را در بین راه که از اسلام آباد به بلوچستان میرفتند به رگبار می­بندند و شهادت می­رسانند ولی دشمنان بدانند هر قطره قطره خون اینشهیدان  چه شهیدان ایران، چه شهیدان دیگر کشور­ها، هر قطره خون در حقیقت حرکتی خواهد شد طوفنده و پرشتاب برای نابودی دشمنان اسلام انشاء الله.

مناسبت دوم در هفته منابع طبیعی قرار داریم، امروز موضوع محیط زیست  و حفظ منابع طبیعی، فضای سبز و مناظر زیبای طبیعت  از واجبات دینی و اخلاق جامعه ماست.تلاش کنیم فضای سبز جامعه­مان را حفظ کنیم.جنگل­ها و مراتع را حفظ کنیم. به زیبایی شهر بپردازیم.امروز مطلع شدم  استاندار محترم و مدیران به عنوان طرح استقبال از بهار و به پشتوانه بهار زائران حرم کریمه اهل بیت در شهرما یک حرکت بسیار ابتکاری آغاز کردند وبه پاکسازی شهر پرداختند.من به سهم خودم تشکر می­کنم از همه کسانی که در این جهت تلاش کردند و مسئله مهم دیگری که باید به آن اشاره کنم مسأله­ی انتخابات است.اجازه دهید کمی راجع به این موضوع هم با الهام از کلمات رهبر فرزانه انقلاب و هم آنچه یافته­ام به محضرتان تقدیم کنم.این انتخابات در شرایط خاصی برگزار شد.انتخابات 12 اسفند  ماه چند روز گذشته ما، اولین انتخابات بعد از انتخابات  سال 88 بود با آن تبلیغات گسترده دشمنان انقلاب ما، و زیر سوال بردن اصل نظام ما، همه دنیا منتظر بودن  که چه اتفاقی خواهد افتاد.تبلیغاتشان وسیع بود، که مردم  اعتمادشان را از دست دادند و حاضر نیستند  پای  صندق رأی بیایند ولی دنیا با ناباوری دید64 درصد از واجدین شرایط رأی دادن پای صندوق­های رأی آمدند.آن هم با چه شیوه­ای آمدند  که هر رأیی که می­دادند خشمشان را علیه، دشمن ابراز می­کردند.در همین استان قم ما با افزایش دو درصدی  نسبت به انتخابات گذشته 67درصد مردم در انتخابات شرکت کردند.و من هم اینجا از حضور ارزشمند ملت ایران  عموماً و شما مردم قم و استان قم خصوصاً تقدیر و تشکر می­کنم.غیر از این هم از شما انتظاری نیست.ویژگی دوم این انتخابات  این بود که  در زمانی این انتخابات برگزار شد که تحریم­ها پشت سر هم علیه مردم مردم ما و ملت ما اعلام می­شد. در آستانه انتخابات ملت ما را به حمله نظامی تهدید کردند،اما این ملت  خم به ابرو نیاورد و همه چیز را نادیده گرفت، و اعلام کرد همه ما به نظام خود اعتماد داریم  و همه بر  اسلامی که داریم می­بالیم  و افتخار می­کنیم. اوباما رئیس جمهور پریشان­گوی امریکا، دو اظهار نظر کرد، یک اظهار نظر حاکی از عقب­نشینی بود در مقابل موج حضور ملت، گفتن ما نسبت به جنگ فکر نمی­کنیم­، یعنی پیام را گرفته ولی به تعبیر  رهبر انقلاب  در اظهار نظر اول  از توهم خارج شده بود.و معلوم شد در اظهار نظر دوم هنوز در توهم مانده.این ملت کاری خواهند کرد  که جناب اوباما از توهم دوم خارج شود.

در همین­جا از رهبر فرزانه انقلاب که به زیبایی مدیریت کردند ورهنموددادند  از مراجع بزرگوار تقلید که در ارتباط  با حضور مردم  نقش مؤثری داشتند. از صدا و سیما، نخبگان جامعه، و همه کسانی که تلاش کردند،دست­اندرکاران انتخابات­، شورای نگهبان­،دستگاه­های اجرایی باید صمیمانه تقدیر و تشکر کنم .انتخابات زیبا و ارزشمندی انجام شد­.فقط یک نکته بیان کنم  هم به نمایندگام محترم  که از قم انتخاب شدند  و هم به همه نمایندگانی که انتخاب شدند­ و یا دردوره دوم انتخاب خواهند شد­،این رأی مردم پیام داشت،اعتماد به نظام در آن بود،اعتماد به ارکان نظام در آن بود  ولی یک نکته هم مردم دادند، ما گاهی به شهرستان­ها مراجعه می­کنیم بعضی مردم می­گویند، این نکته را مطرح کنید  که این رأی دادن­های مردم  هم برای نمایندگان و هم برای مسؤلان،مسئولیت­آور است. معیشت مردم، مشکلات زندگی مردم  نباید به فراموشی سپرده شود .نه تنها مردم از تعریف و تمجید کنیم ولی نسبت به مسولیتی که متوجه خودمان است  غافل بمانیم.باید همه نسبت به مسئولیتمان توجه کنیم. مردم به مسولیتشان عمل کردند و وظیفه مسئولان است که در پیچ و خم­های زندگی دست مردم را بگیرند. این پیام مردم از جایگاه نما­ز جمعه­، به نمایندگان و مسولان می­باشد.

موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنیم  مسأله اجلاس خبرگان بود.اجلاس خبرگان  اجلاسی است  با مختصات خودش  که یک مجمع علمی، از افراد متقی،پرهیزکار، تشکیل شده کاملا مردمی است و قابل اعتماد مردم.و این یک ذخیره معنوی است که درنقطه احساس  با اعتماد عمیقی که مردم با آن دارند می­توانند نقش­آفرینی کنند.بیانات راهگشای رهبر فرزانه انقلاب  در پایان اجلاس را همگان شنیده­اید  که به صورت غیر مستقیم  من به  بخشی از  آناشاره نمودم.آنچه مورد اهتمام خبرگان بود  در این مرحله، باز مسائل اقتصادی  و امرمعیشت مردم  و توصیه ­هایی  که در بیانیه پایانی  کردند تأکید روی این نکات بود.مسئله­ی بیداری اسلامی در دستور کار بود که انشاءالله امیدوارم پیگیری شود و به نتیجه برسد.آخرین نکته­ای که می­خواهم عرض کنم مسئله­ای است که توسط رهبر فرزانه انقلاب شکل گرفته­،تشکیل شورای عالی فضای مجازی در کشور.کسانی که با اینترنت وسایت­ها و ...سرو کاردارند،عرض مرا توجه دارند.امروز فضای مجازی  همه ابعاد زندگی چه زندگی فردی و چه اجتماعی، بشر را تحت تأثیر قرار داده است.اینترنت، فضای سایبری،سایت­ها، هم فرصت هستند و هم تهدید.باید حداکثر استفاده را از این فرصت پیش آمده بکنیم.و آسیب­های آن را به حداقل برسانیم و انشاءالله امیدوارم که  با گام­هایی که این مجموعه بر می­دارند با اختیارات وسیعی که رهبری به آنها داده،انشاءالله شاهد پیشرفت هم در عرصه سخت­افزاری، هم نرم افزاری و هم محتوایی باشیم.

دعای پایانی خطبه دوم

پروردگارا! ما را بیامرز.ما را در انجام وظایفمان موفق بدار.به ملت هوشمند و متعهد توفیق  پیمودن راه آینده را بیشتر عنایت فرما.روح بلند رهبر فقیدمان  را عالی است متعالی بگردان.به ناخدای کشتی این انقلاب و هدایتگر مسیر کاروان،طول عمر با برکت مرحمت فرما. به مراجع بزرگوار  تقلیدمان  این حافظان دین و حامیان شریعت، سلامت مرحمت فرما. به ایثارگران و خانواده شهدا عزت عنایت فرما. باز هم خدایا از تو می­خواهم  باران رحمتت را از ما دریغ نفرما.در فرج ولی نعمت­مان تعجیل بفرما.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظه  کتاب الله العزیز.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

﴿الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ* مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ * إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ * اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ * صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ *﴾

 

 


[1].«انَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَانِ وَ إِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَ يَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»النحل/90.

[2]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار،ص401 ،ج‏71.  

[3]. نهج البلاغة؛ ص 377.

 

[4].عاملى ، حرّ، محمد بن حسن، وسائل الشيعة ج‌25، ص: 35.

[5].أمالي الصدوق؛ص389 .

[6].نهج البلاغة؛ ص: 492

 

Please publish modules in offcanvas position.