سبک زندگی اسلامی (دوستی)

در راستای سبک زندگی اسلامی، سه روایت را عرض می‏کنیم که نحوه دوستی در جامعه دینی و چگونگی حفظ این دوستی را برای ما بیان می‏کند.

روایت اول: قال الصادق (ع): «اذا احببتَ رجلاً فأخبره بذلک فانّه أثبتُ للمودّة بینکما»[1]؛ اگر کسی را دوست می‏دارید با گفتن به او، این دوستی را ابراز کنید؛ زیرا ابراز دوستی، مودّت و دوستی بین شما را پایدارتر می‏کند. گاهی ممکن است انسان کسی را دوست بدارد ولی در مقام ابراز و اظهار آن برنیاید و شخص متوجه این دوستی نشود بخصوص اگر مسئله‏ای پیش آید و زمینه سوء ظن فراهم شود و چون شخص از ضمیر شما با خبر نیست که او را دوست می‏دارید، همین سوء ظن باعث می‏شود که دوستی‏ها به هم خورد، لذا انسان باید دوستی خود را نسبت به دیگران ابراز کند.

روایت دوم: قال امیرالمؤمنین (ع): «و لایکون الصدیقُ لاخیه صدیقاً حتی یحفظه فی نکبته و غیبته و بعد وفاته»[2]؛ امیر المؤمنین (ع) در چگونگی ابراز دوستی و محبت نسبت به دیگران می‏فرماید: دوست، دوست نمی‏شود مگر اینکه در هنگام ناملایمات و سختی‏ها حافظ او باشد- در سختی‏ها به او کمک کند و در رفع مشکلات او تلاش نماید- همچنین در غیاب او حافظ او باشد- در غیاب او حافظ آبرو، مال و حقوق او باشد- بعد از مرگ او هم حافظ او باشد به اینکه از او به نیکی یاد کند.

روایت سوم: قال امیرالمؤمنین (ع): «عاتِب اخاک بالاحسان الیه و اردُد شرّه بالانعام الیه»[3]؛ برادر دینی خود را با احسان به او سرزنش کن و شر او را با انعام و محبت به او دور کن.

91/11/25



[1]. اصول کافی، ج4، ص459.

[2]. تحف العقول، ص279.

[3]. نهج البلاغه، ص1155، حکمت 2.

 

 

برای مشاهده مجموعه کلی توصیه های اخلاقی روی این لینک کلیک کنید مجموعه توصیه های اخلاقی

Please publish modules in offcanvas position.