سه چیز قرین سه چیز

«عن مولانا و مقتدانا الامام علی بن موسی الرِّضَا(ع):قَالَإِنَّاللَّهَعَزَّوَجَلَّأَمَرَبِثَلَاثَةٍمَقْرُونٍبِهَاثَلَاثَةٌأُخْرَى- أَمَرَبِالصَّلَاةِوَالزَّكَاةِ- فَمَنْصَلَّىوَلَمْيُزَكِّلَمْتُقْبَلْمِنْهُصَلَاتُهُ- وَأَمَرَبِالشُّكْرِلَهُوَلِلْوَالِدَيْنِ- فَمَنْلَمْيَشْكُرْوَالِدَيْهِلَمْيَشْكُرِاللَّهَ- وَأَمَرَبِاتِّقَاءِاللَّهِوَصِلَةِالرَّحِمِ- فَمَنْلَمْيَصِلْرَحِمَهُلَمْيَتَّقِاللَّهَعَزَّوَجَلَّ»[1]

امام رضا(ع) می‏فرمایند: خدای متعال سه چیز را قرین سه چیز قرار دادهو با هم سفارش کرده است:

الف)«أَمَرَبِالصَّلَاةِوَالزَّكَاةِ» تعبیر قرآن: «أَقِيمُواالصَّلاةَوَآتُواالزَّكاةَ»[2] تعبیر زیبایی است می‎فرماید: کسانی هستند کهبسیار عبادت می‏کنند، نمازشان را به وقت می‏خوانند اما مالی دارند که زکات به آن تعلق پیدا می‏کند ولی زکات آن را نمی‎پردازند.«فَمَنْصَلَّىوَلَمْيُزَكِّلَمْتُقْبَلْمِنْهُصَلَاتُه»پس هر كس نماز بخواند و زكات  نپردازد نماز او پذيرفته نيست‏.

ب) «وَأَمَرَبِالشُّكْرِلَهُوَلِلْوَالِدَيْنِ» در آیات قرآن، خدای متعال شکر پدر و مادر را در کنار شکر خدا«أَنِ اشْكُرْ لي‏ وَ لِوالِدَيْك»[3]‏ و احسان به پدر و مادر را در کنار احسان نسبت به پروردگار« أَلَّاتَعْبُدُواإِلَّاإِيَّاهُوَبِالْوالِدَيْنِإِحْساناً»[4]قرار داده است.«فَمَنْلَمْيَشْكُرْوَالِدَيْهِلَمْيَشْكُرِاللَّه»پس هر كس از پدر و مادر خود سپاسگزارنباشد خداى را سپاسگزار نيست‏.

ج) «وَأَمَرَبِاتِّقَاءِاللَّهِوَصِلَةِالرَّحِم» خدا هم دستور به تقوا داده و هم دستور به صله رحم. نمی‎توان ادعای  تقوا

کرد در عین حال صله رحم را به جا نیاورد «وَأَمَرَبِاتِّقَاءِاللَّهِوَصِلَةِالرَّحِمِفَمَنْلَمْيَصِلْرَحِمَهُ» پسکسی که صله رحم به جا نیاورد «لَمْيَتَّقِاللَّهَعَزَّوَجَل» تقوای الهی را رعایت نکرده است.

(میلاد امام رضا(ع)11 ذی القعده)

 

 



[1]. الخصال؛ ج 1، ص156.

[2]. بقره/ 43، 83، 110، نساء/ 103، انعام /72، اعراف/29، یونس/87، حج/87، نور/56، روم/31، شوری/37، رحمن/9، مجادله/13، طلاق2،

[3]. لقمان/14.

[4]. اسراء/23.

Please publish modules in offcanvas position.