با سه خصلت، مالک دنیا و آخرت شوید

قال امیر المومنین علی بن ابی طالب (ع): «مَنْ كُنَّ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ سَلِمَتْ لَهُ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةُ مَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ ائْتَمَرَ بِهِ وَ نَهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ انْتَهَى عَنْهُ وَ حَافَظَ عَلَى حُدُودِ اللَّهِ جلَّ و عَلا.»[1]

امیر مومنان علی)ع (می‌فرماید:  هر کس که دارای این سه خصوصیت و ویژگی باشد حقیقتاً دنیا و آخرت را به تسخیر خودش در آورده است و به تعبیر روشن‌تر هم مالک دنیاست و هم مالک آخرت.

این سه ویژگی عبارتند از:

1) «أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ ائْتَمَرَ بِهِ»  کسی که در جایگاه آمر به معروف قرار می‌گیرد و خود نیز متأثر از این امر به معروف می‌شود به عبارت دیگر؛ هم امر می‌کند و هم پذیرای امر به معروف می‌شود.

مخاطب این حدیث شریف، ما (طلاب) هستیم در ایام تبلیغی، اگر می‌خواهیم سخن و گفتار ما در روح و روان جامعه اثر بگذارد  و نیز احساس می‌کنیم که جامعه تحت تأثیر قرار گرفته است، اولین گام این است که خود ما تحت تأثیر قرار بگیریم.

«ذات نایافته از هستی بخش         کی تواند که شود هستی بخش»

2) «وَ نَهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ انْتَهَى عَنْهُ»  وقتی که در مقام ناهی از منکر بر می‌آید، اولین کسی که از منکر جدا بشود و صرف نظر بکند خود انسان باشد. دعوت به خوبی‌ها، پرهیز از زشتی‌ها، زمانی تأثیرگذار است که انسان خودش آراسته به خوبی‌ها بشود و از زشتی‌ها و کژی ها صرف نظر کند.

3) «وَ حَافَظَ عَلَى حُدُودِ اللَّهِ جلَّ و عَلا»  حریم الهی را همیشه حافظ بشود، هر جا احساس می‌کند خط قرمزی وجود دارد،  از خط قرمزهای خداوند عبور نکند. مهم این است که ببیند خط قرمز خداوند کجاست، آن جا را مواظب باشد.

(درس قواعد الفقهیه 18 / 9/ 88)

 



.[1]  نورى، محدث، ميرزا حسين، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‌12، ص: 206.  بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏74، ص: 424.  غررالحکم، ج 5، ص 44.

Please publish modules in offcanvas position.