روایاتی درباره خصلتهای مؤمن 93/07/02

 

«الحمدلله رب العالمين و صلي‌الله علي محمد و آله الطاهرين و اللعن علي اعدائهم اجمعين»

تذکر اخلاقی:

قال مولینا الامام الحسین (ع): «اياك و ما تعتذر منه، فان المؤمن لايسيء و لايعتذر، و المنافق كل يوم يُسيء و يعتذر»[1]؛ امام حسین (ع) می‏فرمایند: از کاری که نیاز به عذر خواهی داشته باشد پرهیز کن- چرا انسان کاری را انجام دهد که مجبور به عذر خواهی شود؟- زیرا انسان مؤمن گناه و کار ناپسند انجام نمی‏دهد تا نیازی به عذر خواهی داشته باشد.

قیل للصادق (ع): بأیِّ شیء یَعْلَمُ المؤمنُ بأنّه مؤمنٌ؟ قال: بالتسليم لله، و الرضا فيما ورد عليه من سرور أو سخط»[2]؛ شخصی از امام صادق (ع) سؤال کرد: به چه چیزی دانسته می‏شود که شخص مؤمن است؟ (علامت مؤمن بودن چیست؟) حضرت (ع) فرمودند: به تسلیم بودن در برابر خداوند متعال و راضی بودن به آنچه که برایش پیش می آید، از شادی و ناخرسندی.

از فرمایش امام صادق (ع) فهمیده می‏شود انسان مؤمن کسی است که تسلیم خداوند است کما اینکه خداوند متعال می‏فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ أَخْبَتُوا إِلَى رَبِّهِمْ أُولئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»[3]؛ كسانى كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته انجام دادند و در برابر پروردگارشان خضوع و خشوع كردند، آنها اهل بهشتند؛ و جاودانه در آن خواهند ماند!

«اخبتوا» به معنای تسلیم بودن در برابر اوامر و نواهی خداوند متعال است، یعنی انسان مؤمن برای خودش حساب ویژه‏ای باز نمی‏کند. بعضی از انسان‏ها منافع خود را بر هر چیز مقدم می‏دارند، بعضی دیگر منافع و خواسته‏هایی دارند ولی در مقابل خواسته‏ های خداوند متعال از خواسته‏ های خود می‏گذرند و دست از آنها بر می‏دارند و دسته سوم که در کلاس بالای تعالی هستند کسانی هستند که می‏گویند: خدایا خواست ما خواست توست، یعنی هر چه تو بخواهی ما هم همان را می‏خواهیم و این کاری است که فقط از ائمه معصومین (ع) و پیروان راستین آنها بر می‏آید آن گونه که درباره امام باقر (ع) نقل شده: فرزند ایشان مریض شد، حضرت (ع) غمگین بودند، داخل اندرونی رفتند و برگشتند در حالی که فرزند ایشان از دنیا رفته بود، دیدند حضرت (ع) حالت عادی و معمولی دارند، راوی عرض کرد: شما با اینکه هنوز فرزندتان از دنیا نرفته بود با غم و اندوه وارد اندرونی شدید ولی حال که فرزندتان از دنیا رفته حالتان عادی است، حضرت (ع) فرمودند: ما تابع امر خداوند متعال هستیم، آنچه او برای ما بخواهد ما هم همان را می‏خواهیم.

پس انسان مؤمن کسی است که در برابر اوامر و نواهی الهی تسلیم باشد و راضی باشد به آنچه برایش پیش می‏آید، از خوشی و ناخوشی؛ همانند حسین بن علی (ع) که از همه زندگی و متعلقات آن به خاطر خداوند متعال گذشت و راضی بود به رضای الهی. دو بیت عارفانه زیر از اشعاری است که به امام حسین (ع) منسوب است:

ترکت الخلق طُرّاً فی هَواکا                    و اَیتَمتُ العیالِ لِکَی اَراکا

و لو قطعتنی فی الحب اربا                     لما حن الفواد الی سواکا

«مردم را به هوای تو ترک گفتم، و [راضی شدم] فرزندانم یتیم گردند تا تو را ملاقات کنم، اگر مرا در راه عشق [خود] قطعه قطعه کنی، دلم [ذره‏ای] به سوی غیر تو تمایل پیدا نمی کند.»

«والحمد لله رب العالمین»

* توصیه اخلاقی فوق در درس تفسیر مورخه 93/07/02 ایراد گردیده است.

 



[1]. تحف العقول، ص253.

[2]. کافی، ج2، ص52.

[3]. هود/23.

Please publish modules in offcanvas position.