درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: مطهّرات تاریخ: 22 دی 1393 موضوع جزئی: آب مصادف با: 20 ربیع الاول 1436 سال: ششم جلسه: 41 |
«الحمدلله رب العالمين و صليالله علي محمد و آله الطاهرين و اللعن علي اعدائهم اجمعين»
فصل فیالمطهرات
«و هی امورٌ أحدها: الماء و هو عُمدتها، لأنّ سائرَ المطهّرات مخصوصةٌ بأشياءِ خاصّة بخلافه، فإنّه مطهّرٌ لكلّ متنجّسٍ حتّى الماء المضاف بالاستهلاك، بل يطهّر بعضَ الأعيان النجسة كَميِّت الإنسان، فإنّه يَطهر بتمام غُسله».[1]
اقسام مطهرات
اول: آب
مرحوم سید (ره) میفرماید: عمدهی مطهرات، آب است چون سایر مطهرات مخصوص به أشیاء خاصی است به خلاف آب که پاک کننده هر نجاستی است به گونهای که حتی آب مضافِ متنجّس را هم بالاستهلاک، پاک میکند، یعنی اگر آب مضاف، متنجِّس به نجاستی شده باشد و آب مطلق به آن متصل شود به گونهای که حالت استهلاک و انعدام به وجود آید آن آب مضاف نیز پاک میشود، بلکه دایره پاککنندگی آب به قدری گسترده است که بعضی از اعیان نجسه مثل مردار انسان را نیز پاک میکند.
سه مطلب از فرمایش مرحوم سید (ره) استفاده میشود؛
مطلب اول: آب، هر متنجِّسی را پاک میکند.
مطلب دوم: آب مطلق اگر به آب مضافِ متنجّسی متصل شود و حالت انعدام و استهلاک به وجود آید، آن آب مضاف را پاک میکند.
مطلب سوم: آب، بعضی از اعیان نجسه مثل میّت انسان را نیز پاک میکند.
بررسی مطلب اول
مطلب اول این بود که آب هر متنجّسی را پاک میکند.
دلیل این مطلب این است: «الماء طاهر فی نفسه و مطهِّرٌ لغیره»؛ یعنی آب فینفسه پاک است و نجاسات دیگر را نیز پاک میکند. اگر خودِ آب، پاک نبود، نمیتوانست أشیاء دیگر را پاک کند چون فاقد شیء نمیتواند معطیِ شیء باشد بنابراین، خودِ آب باید پاک باشد تا بتواند پاککننده باشد.
متنجِّسهایی که وجود دارند یا جامدند یا مایع که حکم هر کدام باید جداگانه بیان شود؛
اما نسبت به جوامد استقرائاً مشاهده میشود که در جایجای فقه زمانی که از معصومین (ع) سؤال شده که مثلاً اگر فرش یا لباس یا بدنمان نجس شد تکلیف چیست؟ حضرات معصومین (ع) فرمودهاند: باید به وسیله آب شسته شود.
امر شارع به شستن چند نکته را برای ما روشن میکند؛
اول اینکه آب، مطلقا مطهِّر است چون در تمام موارد که از معصومین (ع) سؤال شده، میبینیم که معصومین (ع) امر به غَسل (شستن) کردهاند و فرمودهاند آن چیزی که نجس شده باید به وسیله آب شسته شود. پس اصل اینکه شارع مقدس ما را به شستن شیء نجس امر کرده دلیل بر این است که آب، علی الاطلاق مطهِّر است.
دوم اینکه اگر چیزی با نجس ملاقات کند، متنجِّس میشود و باید نجاست آن برطرف شود و راه پاک کردن آن شیءِ نجس شستن با آب است.
سؤال: شستن نجس منحصر به جوامدی بوده که در عصر پیامبر (ص) وجود داشته یا قابل توسعه است و جوامد عصر حاضر را نیز شامل میشود؟
پاسخ: به حسب تناسب آنچه که در فضای جامعه گسترش پیدا میکند هر جا عنوان جامد منطبق شود، آب، مطهِّر است و نجاست آن شیء جامد را برطرف میکند.
ادله:
دلیل اول: کتاب
آیه شریفه: «وَ أَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُوراً»[2]؛ و از آسمان آبى پاككننده نازل كرديم.
در تفسیر کلمه «طهور» گفتهاند: طهور چیزی است که طهارت به وسیله آن رخ میدهد و به تعبیر روشنتر طهور یعنی چیزی که مطهِّر غیر است و میتواند شیء دیگر را پاک کند. کلمه «طهور» که در این آیه شریفه آمده مطلق است و مقید به هیچ قیدی نشده و متعلقی نیز برای آن ذکر نشده و از آن عمومِ مطهِّریت آب استفاده میشود بنابراین، آب پاک کننده است مطلقا.
دلیل دوم: سنت
عَنْ عَمَّارِ بْنِ مُوسَى السَّابَاطِيِّ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنْ رَجُلٍ يَجِدُ فِي إِنَائِهِ فَأْرَةً وَ قَدْ تَوَضَّأَ مِنْ ذَلِكَ الْإِنَاءِ مِرَاراًأَوِ اغْتَسَلَ مِنْهُ أَوْ غَسَلَ ثِيَابَهُ وَ قَدْ كَانَتِ الْفَأْرَةُ مُتَسَلِّخَةً، فَقَالَ: «إِنْ كَانَ رَآهَا فِي الْإِنَاءِ قَبْلَ أَنْ يَغْتَسِلَ أَوْ يَتَوَضَّأَ أَوْ يَغْسِلَ ثِيَابَهُ ثُمَّ فَعَلَ ذَلِكَ بَعْدَ مَا رَآهَا فِي الْإِنَاءِ فَعَلَيْهِ أَنْ يَغْسِلَ ثِيَابَهُ وَ يَغْسِلَ كُلَّ مَا أَصَابَهُ ذَلِكَ الْمَاءُ وَ يُعِيدَ الْوُضُوءَ وَ الصَّلَاةَ»[3]
عمار ساباطی از امام صادق (ع) درباره شخصی سؤال کرد- این روایت موثقه است- که موشی را در ظرفش دیده و به طور مکّرر [چندین بار] از آب آن ظرف وضو گرفته است یا اینکه با آب آن ظرف غُسل کرده یا اینکه لباسش را با آن آب شسته است در حالی که موش داخل آن ظرف آب از هم پاشیده شده است، حضرت (ع) فرمود: اگر قبل از اینکه از آب آن ظرف وضو گرفته باشد یا غُسل کرده باشد یا لباسش را با آب آن ظرف شسته باشد موش را در آن ظرف دیده باشد ولی با آن آب وضو گرفته باشد یا با آن آب غُسل کرده باشد و یا لباسش را با آن آب شسته باشد، باید لباسش را بشوید و همچنین هر جایی که این آب به آن اصابت کرده را نیز بشوید و وضو و نمازش را نیز اعاده کند.
اینکه حضرت (ع) فرموده: «يَغْسِلَ كُلَّ مَا أَصَابَهُ ذَلِكَ الْمَاءُ» حاکی از این است که آب پاک کننده است و مطلقا هر متنجِّسی را پاک میکند چون «کل» از الفاظ عموم است لذا بر عموم دلالت میکند و همه نجاسات را شامل میشود.
اشکال: مورد این روایت خاص است و مربوط به ظرفی است که موش داخل آن افتاده لذا تعمیم آن به موارد دیگر جایز نیست.
پاسخ: درست است که مورد مذکور در این روایت خاص است و درباره موشی وارد شده که در ظرف آب افتاده است لکن موردِ مذکور در این روایت، مخصِّص نیست خصوصاً اینکه ذیل روایت به صورت عام آمده که حضرت (ع) فرموده است که هر چیزی که آب این ظرف (ظرفی که موش داخل آن افتاده) به آن اصابت کرده باید شسته شود. لذا مورد این روایت خاص نیست و اگر هم در جایی شک کردیم به عمومات مراجعه میکنیم و از باب رجوع به عمومات مشکل حل میشود.
البته اینکه گفتیم آب، همه متنجسات را پاک میکند استثنائاتی نیز دارد؛ مثلاً دُهنِ متنجِّس (روغن نجس) اگر در حال میعان، متنجّس شده باشد به وسیله آب پاک نمیشود زیرا نه حالت استهلاک به وجود میآید تا مثل آب مضافی که نجس شده بود به پاک شدن آن به وسیله استهلاک، حکم کنیم و نه اینکه آب به اجزاء دُهن میتواند نفوذ کند تا آن را پاک نماید.
دلیل سوم: اجماع
گفته شده که اجماع قائم شده بر اینکه آب، طاهر است و نجاسات را نیز پاک میکند مطلقا، یعنی چون خودِ آب پاک است مطلقا هر شیء نجسی را نیز پاک میکند.
اما حقیقت امر این است که اجماعی بر اینکه آب، طاهر است مطلقا، قائم نشده و آنچه وجود دارد فتاوای فقهاست و اجماعی که کاشف از قول معصوم (ع) باشد در اینجا وجود ندارد و اگر هم اجماعی وجود داشته باشد معتبر نیست چون مدرکی است و مستند آن آیه قرآن یا روایت است.
اما اگر مایعی مثل آب نجس شد برای اینکه پاک شود باید به آب کر یا آب جاری و امثال آن وصل شود.
بررسی مطلب دوم
آب مضافی که نجس شده نیز اگر متصل به آب کر یا جاری شود به نحوی که حالت استهلاک و انعدام پیدا کند پاک میشود. البته تعبیر «استهلاک» تعبیری مسامحی است چون اگر آب مطلق به آب مضاف وصل شود و به گونهای با آب مضاف ممزوج شود که حالت استهلاک پیش آید عملاً آبِ مضافی باقی نخواهد ماند تا گفته شود آب مضاف به وسیله استهلاک، پاک شده است.
سؤال: آیا منظور از اینکه گفته شده اگر بو یا رنگ یا مزه آب تغییر کند، آب، نجس میشود، بوی یا رنگ یا مزه نجس است یا منظور بو یا رنگ یا مزه متنجِّس میباشد؟
پاسخ: منظور بو یا رنگ یا مزه نجس است بنابراین اگر آب هندوانهای که نجس است در آب مطلق ریخته شود و رنگ آب تغییر کند، رنگی که آب مطلق به خود گرفته رنگِ متنجِّس است نه رنگ نجس لذا به نجاست آن حکم نمیشود.
بحث جلسه آینده: استهلاکِ آب مضاف دو صورت دارد که ان شاء الله در جلسه آینده عرض خواهد شد.
«والحمد لله رب العالمین»