خطبه نماز جمعه مورخ: 1392/02/06

 

 

 

خطبه نماز جمعه مورخ: 6/2/1392

خطبه اول

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه ونعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریکه له و نصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المکرمین و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین. السلام علیک یا حجه الله. السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه و رحمه الله و برکاته.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

قال رسول الله (ص): فَاتَّقُوا اللَّهَ فِي عَاجِلِ أَمْرِكُمْ وَ آجِلِهِ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ فَإِنَّهُ مَنْ يَتَّقِ اللّٰهَ فَقَدْ فٰازَ فَوْزاً عَظِيماً وَ إِنَّ تَقْوَى اللَّهِ تُبَيِّضُ الْوُجُوهَ وَ تُرْضِي الرَّبَّ وَ تَرْفَعُ الدَّرَجَات[1]

بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‏کنم. رسول بزرگوار اسلام (ص) می‏فرماید: تقوا پیشه کنید. بندگان خدا، پرهیزکار باشید. هم در دنیایتان «فی عاجل امرکم وآجله» و هم نسبت به آخرتتان. «فی السر و العلانیه» در نهان و آشکار با تقوا ملازم باشید. از تقوا فاصله نگیرید. زیرا کسانی که تقوا پیشه می‏کنند به فوز عظیم الهی نایل می‏ آیند. تقوا سه کارکرد روشن دارد. «تبیض الوجوه و ترضی الرب و ترفع الدرجات» کارکرد اول تقوا این است که انسانهای متقی، خدا به آنها نورانیت می‏بخشد. کارکرد دوم این است که به انسانهای متقی، رضایت رب و خشنودی پروردگار عطا می‏شود. خدای متعال از انسانهای متقی راضی است و ویژگی سوم به عنوان کارکرد تقوا، ترفع الدرجه است، انسانهای برخوردار از تقوا درجاتشان، مقامات معنویشان روزبه‏ روز بالاتر می‏‎رود، امیدواریم در سایه تقوا بتوانیم از این کارکردهای مهم تقوا بهره بگیریم و استفاده کنیم.

در خطبه اول: بحث ما عمدتاً پیرامون سیره نورانی پیامبر اکرم و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) بوده است. از آنجا که در هفته پیش رو، روز میلاد صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) را داریم و آن روز به عنوان روز زن و روز مادر نامگذاری شده از محضر شما برادران و خواهران اجازه می‏‏‎طلبم که به مناسبت میلاد صدیقه طاهره (س) در رابطه با جایگاه زن و نقش مادر از منظر و نگاه پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) سخنی بر زبان جاری کنم. زیرا متاسفانه در دنیای غرب، دنیای بظاهر متمدن امروز، شرایطی را برای زن بوجود آورده‏ اند که زن تبدیل به یک کالای جذاب شده است و از زن برای ارضای لذات‏شان و شهواتشان بهره ‏می‎گیرند و استفاده می‏‎کند و این کجا و نگاه بلند اسلام و مکتب نورانی اهل بیت کجا؟!

در رابطه با زن، چند اصل اساسی و بنیادین، می‏‎توانیم از مکتب پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) استفاده کنیم.

1-    زنان و مردان در حوزه انسانیت برابرند. از منظر خدای متعال از منظر اهل‏بیت (ع) درحوزه انسانی زن و مرد ندارد؛

2-    نکته دوم بحث کرامت زن است؛

3-    بحث سوم تعامل انسانی با زن است؛

4-      بحث چهارم: جایگاه معنوی زنان است.

حالا تا چه مقدار من در این خطبه، فرصت پیدا کنم درباره همه ابعاد بنیادین در رابطه با زن صحبت کنم، -بستگی دارد که چگونه خدا مدد بدهد- در آیه شریفه می‏‎خوانیم: « يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثَى وَ جَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ»[2] این آیه به صراحت به عنوان مکتب اسلام، بیان می‏‎کند که دین ما زن و مرد ندارد هر دو از آدم و حوا آفریده شده‏ اند. کرامت و عظمت به تقواست چه زن و چه مرد. زن می‏‎تواند متقی باشد، مرد می‏‎‌تواند متقی باشد.

در رابطه با کرامت زن تعبیراتی که از لسان پیامبر و اهل بیت وارد شده خیلی زیباست. زنان امت اسلامی بر خود ببالند بخاطر این دین و بخاطر این مکتب. رسول گرامی اسلام (ص) می‏‎فرماید: « قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لِأَهْلِهِ وَ أَنَا خَيْرُكُمْ لِأَهْلِي»[3] ما أَكرَمَ النِّساءَ إلاّ كَريمٌ و َلا أَهانَهُنَّ إلاّ لَئيمٌ[4]؛ بهترین شما کسی است که نسبت به خانواده‏ اش، همسرش بهترین باشد و من بهترینم نسبت به شما در رابطه با اهل و خانواده‏ ام و بعد اضافه می‏‎کند: جز انسان‏های کریم، زنان را تکریم نمی‏‎کنند. یعنی اگر دیدیم زنان در جامعه تکریم شدند کار انسان‏های کریم است و جز انسان‏های بی مقدار زنان را تحقیر نمی‏‎کنند. کسانی که زنان را در جامعه تحقیر می‏‎کنند رسول گرامی اسلام (ص) می‏‎فرماید: که آنها بی مقدارند، جایگاهی ندارند. و در تعبیر دیگری پیغمبر می‏‎فرماید: مَنِ اتَّخَذَ امْرَأَةً (زَوْجَةً) فَلْيُكْرِمْهَا»[5] اگر کسی ازدواج کرد، همسری انتخاب کرد، با این همسر، با این زن، باید با کرامت رفتار کند. او را مورد تکریم قرار بدهد. خیلی جالب است، در تعبیر دیگری می‏‎فرماید: أُعْطِينَا أَهْلَ الْبَيْتِ سَبْعَةً لَمْ يُعْطَهُنَّ أَحَدٌ قَبْلَنَا وَ لَا يُعْطَاهَا أَحَدٌ بَعْدَنَا؛ خدای متعال حدود هفت خصلت به ما اهل بیت عنایت کرده است که نه پیشینیان ما و نه کسانی که بعد از ما می‏آیند، این هفت خصلت را دارا هستند. گویا کسی از پیغمبر سوال می‏کند که این هفت خصلت چیست؟ می‏فرماید: الصَّبَاحَةَ وَ الْفَصَاحَةَ وَ السَّمَاحَةَ وَ الشَّجَاعَةَ وَ الْحِلْمَ وَ الْعِلْمَ وَ الْمَحَبَّةَ مِنَ النِّسَاءِ»[6] خدای متعال به ما اهل بیت صباحت و خوش سیمایی و خوش منظری عنایت کرده است. به ما فصاحت عنایت کرده است. یعنی رسا گویی. به ما سماحت و گشاده رویی عنایت کرده است. به ما شجاعت، بردباری، علم و دانش عطا کرده است. آخرین خصلتی که پیامبر (ص) می‏‎فرماید که جزو ویژگی‏های ماست: علاقمندی و محبت نسبت به زنان، تکریم زنان، در پرونده ما اهل بیت ثبت شده است. این شکل نسبت به زنان در جامعه تکریم می‏‎کنیم و حرمت آنها را پاس می‏‏‎داریم. و لذا اگر می‏‎بینیم پیامبر دست حضرت فاطمه (س) را می‏‎بوسد و تکریم می‏‎کند، بخشی از آن قطعا مربوط به شخصیت فاطمه است. فاطمه الگویی است که وجود مقدس حضرت بقیه‏‎الله (عج) می‏‎فرماید: وَ فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ[7]، مادرم زهرا برای من الگوست. اما بخش دیگر آن، راه نشان دادن و درس دادن به جامعه آن روز است که از جاهلیت نجات پیدا کردند که زن دریک جامعه اسلامی دارای کرامت و دارای احترام است.

تعامل انسانی با زنان:

پیامبر همان وقت گذاری راکه برای مردان می‏‎کرد، پاسخ به سوالات آنها می‏‎داد به مشکلات آنها رسیدگی می‏‎کرد، یک وقت اختصاصی به زنان می‏‎داد که آنها هم بیایند مسائلشان سوال کنند. روزی زنی بنام زینب عطاره که عطر فروش بود و لوازمی را می‏‎فروخت از این قبیل، پیغمبر وارد خانه  شد دید که او آنجاست، پیغمبر فرمود: آفرین بر تو که اتاق‏های ما را معطر می‏کنی، زینب پاسخ داد که نه بوی خوش شما اهل بیت فضا را معطر می‏‎کند، من چکاره‏ ام که با این عطرهایم بخواهم فضای شما را معطر کنم، پیغمبر نصیحتی کرد و این نصیحت نشان دهنده توجه پیغمبر است، پیغمبر فرمود: تو عطر می‏‎فروشی مواظب باش در فروش عطرت که خوب رفتارکنی با مشتری‏‎ها، نارو نزنی، غش در معامله نکنی. زینب عطاره عرض کرد: که یا رسول الله (ص) امروز من برای خرید و فروش نیامدم آمده‏ ام -خیلی جالبه- نسبت به چگونگی آفرینش عالم از شما سوال کنم برای این پرسش آمده‏ ام. یعنی میدان باز است که زنان جامعه بیایند پرسش‏ هایی در این سطح، از رسول گرامی اسلام (ص) بپرسند، آفرینش عالم، -یک زن عطاره است عطر فروش است- ولی می‏ گوید من امروز نیامدم، به‏ دستور شما در معامله غش نمی‏ کنم، با مشتری خوب رفتار می‏ کنم در شرایط گرانی برگرانی نمی‏ افزایم اما امروز آمده ام که پرسشی را مطرح کنم، نکته‏ ای را بیان کنم. اینها نشان دهنده جایگاه زن و موقعیت زن در یک فضای جامعه اسلامی ماست.

جایگاه معنوی زنان خیلی بالاست. من خیلی فشرده و خلاصه عبور می‏‎کنم مجال پرداختن به همه مسائل نیست. تعبیر پیامبر اکرم (ص) باز دقت کنید: كلّ نفس من بني آدم سيّد فالرّجل سيّد أهله، و المرأة سيّدة بيتها.[8]

این جایگاه زن است، زن در خانه سیده است زن در خانه رئیس خانه است این جایگاه را دارد. نباید زن در خانه تحقیر شود آن هم جایگاه مخصوص خود را دارد. اگر مرد در خانه سید خانواده است زن هم سیده بیت و خانه است و در تعبیر دیگری رسول گرامی اسلام (ص) -خیلی جالب است؛ زنان افتخار کنند به دامن غرب نروند احساس نکنند عزت زن در روی آوردن به ماهواره‏‎ها و تبلیغات غربی است- می ‏فرماید: اگر زن در خانه چیزی را از اینجا بردارد و درجای دیگری بگذارد و مقصود او از این جابجایی، صلاح و کمک به زندگی و خانواده باشد، اجر و پاداش او چقدر بالاست: أَيُّمَا امْرَأَةٍ رَفَعَتْ مِنْ بَيْتِ زَوْجِهَا شَيْئاً- مِنْ مَوْضِعٍ إِلَى مَوْضِعٍ تُرِيدُ بِهِ صَلَاحاً- نَظَرَ اللَّهُ إِلَيْهَا وَ مَنْ نَظَرَ اللَّهُ إِلَيْهِ لَمْ يُعَذِّبْهُ- فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ص- ذَهَبَ الرِّجَالُ بِكُلِّ خَيْرٍ فَأَيُّ شَيْ‌ءٍ لِلنِّسَاءِ الْمَسَاكِينِ- فَقَالَ ع بَلَى إِذَا حَمَلَتِ الْمَرْأَةُ- كَانَتْ بِمَنْزِلَةِ الصَّائِمِ الْقَائِمِ- الْمُجَاهِدِ بِنَفْسِهِ وَ مَالِهِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَإِذَا وَضَعَتْ- كَانَ لَهَا مِنَ الْأَجْرِ مَا لَا يَدْرِي أَحَدٌ مَا هُوَ لِعِظَمِهِ- فَإِذَا أَرْضَعَتْ كَانَ لَهَا بِكُلِّ مَصَّةٍ- كَعِدْلِ عِتْقِ مُحَرَّرٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ- فَإِذَا فَرَغَتْ مِنْ رَضَاعِهِ ضَرَبَ مَلَكٌ كَرِيمٌ عَلَى جَنْبِهَا- وَ قَالَ اسْتَأْنِفِي الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَكِ[9].

خدا به چنین زنی که در کار خانه ظرفی را از اینجا بر می‏دارد و آنجا می‏ گذارد، آنجا را تمیز می‏ کند. وجود نازنین امام صادق (ع) از قول رسول الله (ص) می‏‎فرماید: که این زن مورد توجه خداست کسی که مورد توجه خدا باشد مورد عذاب الهی قرار نمی‏‎گیرد. یعنی کار در خانه ننگ نیست برای زن. دارای چنین پاداشی است کسانی که کار در خانه را ننگ برای خودشان گاهی می‏دانند، پشت میز اداره و در خیابان قدم می‏زنند، پیغمبر (ص) می‏‎فرماید: بزرگترین جایگاه برای توجه خدا به زن خانه داری و رسیدگی به امور خانواده است. ام السلمه به پیامبر می‏‎گوید هر چه خیر و خوبی است مال مردهاست و ما زنها چکار کنیم؟ پیغمبر می‏‎فرماید: بی خبری ام ‏السلمه! إِذَا حَمَلَتِ الْمَرْأَةُ ... زن، موقعی که حامله و باردار می‏‎شود، این زن به منزله انسان روزه داری است به منزله انسانی است که به پا ایستاده و مشغول  نماز است. به منزله مجاهد فی سبیل الله بنفسه و بماله است. بعد می‏‎فرماید: فَإِذَا وَضَعَتْ وقتی که بچه به دنیا آورد، اجر و پاداشی دارد که هیچ کس اجر و پاداش آن را نمی‏داند.

اینها موقعیت هایی است که اسلام و مکتب اهل بیت (ع) برای زنان ایجاد کرده است. مادران همچنین موقعیت و جایگاهی دارند که پیغمبر می‏فرماید: الجنته بنائها اقدام امهات، اصلا زیر ساخت های بهشت زیر بنای بهشت، گام‏های مادران است. الْجَنَّةُ تَحْتَ أَقْدَامِ الْأُمَّهَاتِ[10]. کسی میاید خدمت رسول الله (ص). عرض کرد یا رسول الله من خیلی دلم می‏خواهد در جبهه شرکت کنم، جبهه ای که آن‏همه عظمت دارد، آن‏همه ثواب دارد. ولی یک مادری دارم که از رفتن من ناراحت می‏شود. پیغمبر (ص) فرمود: کنار مادر بمان. یک شب انس با مادر -خیلی تعبیر عجیبی است- خَيْرٌ مِنْ جِهَادٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ سَنَةً یک شب با مادر انس داشتن و کنار مادر بودن، از یک سال جهاد در راه خدا پاداشش بالاتر و بهتر است[11]. اینها باید در جامعه اسلامی ما رواج پیدا کند. بچه‏ها بی مهری به مادر نکنند شوهران بی مهری به زنان نکنند. زنان بی مهری به شوهران نکنند. خب حرف برای گفتن فراوان است و مجال سخن کم. امیدواریم که جامعه‏ ما با پیروی از راه فاطمه، مسیر فاطمه مسیر زنانی که در حادثه کربلا حماسه آفریدند راه درست زندگی کردن را بیاموزند. «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَانِ وَ إِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَ يَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ».[12]

پروردگارا در فرج مولی مان تعجیل فرما. جامعه اسلامی مان را با آموزه‏های مکتب اهل بیت روز‏به‏روز آشنا تر بگردان. امام راحل ما را و مراجع بزرگوار تقلید گذشته ما را مشمول رحمت واسعه‏ات قرار بده. به رهبر فرزانه انقلاب و سایر مراجع بزرگوار تقلیدمان عزت و سلامت کرامت بفرما. به زائران و مجاوران، حُسن عاقبت مرحمت بفرما. به خدمتگذاران جامعه ما توفیق خدمت بیشتر مرحمت بفرما. توطئه دشمنان به خودشان برگردان. به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما. به جانبازان سلامت، به رزمندگان پیروزی، به آزادگانمان عزت، به بانوانمان عفت و به بازاریان انصاف و به عالمان توفیق عمل بیشتر و به حوزه ما و مراکز دانشگاهی توفیق خدمت بیشتر عنایت بفرما. باران رحمتت را شامل حال امت اسلامی بگردان به نسل جوانمان امیدهای آینده‏مان، توفیق آشنایی با مکتب اهل بیت نصیبشان بگردان. ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ‌

قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ ﴿1﴾ لاَ أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿2﴾وَ لاَ أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿3﴾وَ لاَ أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ ﴿4﴾وَ لاَ أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿5﴾لَكُمْ دِينُكُمْ وَ لِيَ دِينِ ﴿6﴾

صدق الله العلی العظیم.

خطبة دوم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا و حبیب قلوبنا، ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی مولانا امیرالمومنین و علی فاطمه الزهراء سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سید الشباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمدبن علی الباقرو علی جعفربن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علی ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی العسکری و علی الحجه القائم المهدی.

حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک، بهم نتولی و من اعدائهم نتبری الی یوم القیامه السلام علیک یا فاطمه یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنه و انّا لک عند الله شانا من الشان.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

قال امیرالمومنین علی ابن ابی طالب (علیه افضل صلوات المصلین) عَلَيْكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ فَإِنَّهَا تَجْمَعُ‏ مِنَ‏ الْخَيْرِ مَا لَا يَجْمَعُ غَيْرُهَا وَ يُدْرَكُ بِهَا مِنَ الْخَيْرِ مَا لَا يُدْرَكُ بِغَيْرِهَا مِنْ خَيْرِ الدُّنْيَا وَ خَيْرِ الْآخِرَةِ[13].

بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‏کنم، وجود نازنین امیر مومنان علی علیه الصلاه و السلام ضمن دعوت به تقوا، ویژگی را برای تقوا بیان می‏‎کند می‏‏‎فرماید: این تقوا تمام خیرات را با خودش به همراه دارد. چیزهایی بوسیله تقوا قابل تحصیل است که بوسیله غیر تقوا، قابل تحصیل نیست؛ خیر دنیا و آخرت در پرتو تقوا است. خدایا تو را سوگند می‏‎دهیم در این روز جمعه ما را جزو متقین قرار بده!

در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره می‏‎کنم. در هفته پیش رو چندین مناسبت داریم، از روز نهم تا پانزدهم اردیبهشت ماه، به عنوان روز شورا نامگذاری شده‏ است. این نهاد اجتماعی است. بنیادش بر اساس حل مشکلات مردم است و تسهیل در رابطه بامشکلات مردم است. 24 خرداد هم‎‏زمان با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراها در سراسر کشور داریم؛ انشالله امیدواریم عزیزانی ورود پیدا کنند که انگیزه‏ هایشان صددرصد خدمت به مردم خوب ما باشد. انگیزه‏ های جناحی، انگیزه‏ های سیاسی و سایر شرایطی که می‏‎تواند وضعیت جامعه ما را دچار اختلال کند -انشاء الله- جزو انگیزه‏ های این عزیزانمان نباشد.

در روز 11 اردیبهشت ماه، چند مناسبت مهم داریم که من به صورت خلاصه  به آنها اشاره می‎کنم، اولین مناسبت که همانطور اشاره کردم میلاد با سعادت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا (س) در روز بیستم ماه جمادی الثانی، فاطمه‏ای که خدای متعال به عنوان بزرگترین ارمغان به پیغمبرش هدیه می‏کند:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ‌

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿1﴾  فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ ﴿2﴾     إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿3﴾

حقیقتا فاطمه، کوثر است. فاطمه خیر کثیر است و جالب است که این روز، مصادف است با سالگرد میلاد رهبر فقید انقلاب ما، حضرت امام قدس الله نفسه الزکیه، که این مناسبت هم مناسبت مهمی است.

اون کوثر است که این خیر کثیر را به جامعه تحویل می‏‎دهد که امام منشاء آن همه برکات است. چون امام فاطمی است.

مناسبت دیگری که در این ایام واقع شده، روز جهانی کار و کارگر است. روز یازدهم اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر است، این تعبیر خیلی تعبیر عجیبی است از پیامبر اکرم: «اِنَّ اللهَ يُحِبُّ اَنْ يَرَي عَبْدَهُ تَعِباً فِي طَلَبِ الْحَلَالِ»[14]خدا دوست می‏دارد بنده‏اش را در همت بدست آوردن روزی حلال خسته ببیند. یعنی خستگی بنده خستگی کارگر، خستگی کشاورز، خستگی معلم، خستگی بازاری برای طلب حلال. خدای متعال چنین خستگی را دوست دارد و خستگی او را ارج می‏‎نهد، این وضعیتی است که کارگران ما در فضای جامعه اسلامی دارند. منتها کارگران حقوقی دارند؛ حقوق کارگران باید محترم شمرده شود. امام صادق (ع) فرمود: أَعْطِهِمْ أُجُورَهُمْ ، حقوق شان دستمزد شان را به موقع بدهید قبل از اینکه عرقشان خشک شود، قَبْلَ أَنْ يَجِفَّ عَرَقُهُمْ[15] یعنی نکند کارگری دوماه، سه‏ ماه، چهارماه، حقوق نگرفته باشد، این فضایی که پیغمبر ایجاد می‏‎کند فضایی است که کارگرش هنوز عرقش خشک نشده، باید دستمزد بگیرد و حقوقش را باید پرداخت.

روز دوازدهم اردیبهشت سالگرد شهادت شهید مطهری است -رضوان خدا بر او باد- روز معلم هم نامگذاری شده است. من چگونه مطهری را توصیف کنم جملاتی را که می‎‏توانم در این فرصت و مجال کوتاه در وصف مطهری بگویم این است که او شخصیتی جامع بود. او شخصیتی اثر گذار بود، انسانی ژرف نگر و مخلص بود من تردیدی به خود راه نمی‏دهم کلمه به کلمه، جمله به جمله، سطر به سطر، کتاب‎های شهید مطهری با اخلاص عجین شده است. با اخلاص. آنچنان این انسان برای خدا و با الهام از وحی و روایات نورانی اهل بیت (علیهم السلام) سخن گفته که امروز آثار شهید مطهری در فضای نشر و انتشارات و مطبوعات کشور ما، پر تیراژترین است و یک نوع تازگی و نوآوری، هر موقع انسان به کلمات شهید مطهری مراجعه می‏کند در آنجا احساس می‏کند. معلمان ما برخود ببالند که سالروز شهادت و روز شهادت شهید مطهری، به عنوان روز معلم نامگذاری شده است. معلمان ما موقعیت ویژه‏ای در جامعه دارند. بسیار ارجمندند و ارزشمندند و در آیات و روایات و سیره اهل بیت (علیهم السلام) برای معلم جایگاه ویژه‏ای در نظر گرفته شده است. معلمان هم در بُعد مادی جامعه ما هم در بعد معنوی جامعه ما می‏توانند تأثیر گذار باشند.

اما بیان چند نکته: در رزوهای نهم و دهم همین ماه، در تهران اجلاس علمای جهان اسلام برگزار می‏‎شود. در این شرایط، برگزاری چنین اجلاسی حائز اهمیت است. زیرا ما شاهد فتنه انگیزی هستیم متاسفانه توسط سرویس‏های بیگانگان و عوامل مزدورشان در همین کشورهایی که حرکت بیداری اتفاق افتاده و حتی به آنهم بسنده نکردند، امروز در عراق، در سوریه فتنه گری می‏‎کنند. امروز جنگ طائفه‏ ای بین شیعه و سنی راه انداخته‏ اند ایران اسلامی میزبان علمای جهان اسلام شده تا این نکته را این پیام را به علمای  جهان اسلام منتقل کند. علما شما روشنگری کنید توطئه‏ های دشمنان را به امت‏های اسلامی منتقل کنید. اینها غافلگیر شدند. حرکت بیداری اسلامی اتفاق افتاد نتوانستند کاری بکنند. ولی الآن در جهت کُند کردن بلکه متوقف کردن حرکت بیداری اسلامی، دارند تلاش می‏کنند. متاسفانه حرکت‏های تکفیری حرکت‏های انتهاری آبروی جهان اسلام را با این حرکت‏ها بردند به نام اسلام و یک فاجعه‏ ای است. ما به دشمنانمان می‏‍‍‍‌‌‎گوییم دست از نیرنگتان بردارید و گرنه امت اسلامی شما را سرجای خود خواهد نشاند. گرچه هنوز روزهایی داریم تا روز انتخابات، ولی مناسب است که هرجمعه‏ ای که می آید، نیاز است تذکری داده شود نکته‏ ای مطرح شود تا آن روزی که مردم می‏‎خواهند پای صندوق‏های رأی بروند با آگاهی و هوشیاری بیشتر گام بردارند.

روز 24 خرداد روز انتخابات ریاست جمهوری و شوراهاست ملت ما ملت هوشمندی هستند امیدواریم که در این عرصه هم با سربلندی بتوانند از عهده تکلیف و وظیفه بر‏آیند و چند مسئله در رابطه با انتخابات، اینکه عرض می‏کنم یکی تأیید صلاحیت‎‏هاست. در همه مجامع بین المللی، صلاحیت‏‏‎ها تأیید می‏‎شود و منحصر به ایران نیست. مردم ما به دنبال اصلح باشند کسی که دارای این ویژگی‏‎هاست که اجمالا عرض می‏‎کنم: دارای ظرفیت‏های بزرگ باشند، ظرفیت کوچک پاسخگوئی نیاز مردم ما نیست. دارای تعهد، معتقد به قانون اساسی، ولایتمدار، پاسدار ارزش‏ها، عدالت خواه، فساد ستیز و به اسلام تکیه کند. اهل تواضع باشد در مقابل مردم ما، معتقد به خرد جمعی باشد، شایسته سالاری را اصل بداند و بر اساس عزت، حکمت و مصلحت عمل کند. دارای دیپلماسی فعال در عرصه  بین المللی باشد تا بتواند از حقوق ملت ما در همه عرصه‏ ها دفاع کند. اخلاق را سرلوحه کارش قرار دهد. و در نتیجه آنچه در توان دارد مخلصانه در طبق اخلاص بگذارد برای خدمت به این مردم خوب. در عرصه اقتصادی بتواند کارساز باشد این گرانی‏‎هایی که این روزها شاهدیم گاهی آدم می‎‏شنود، می‏‎بیند، طاقت فرساست. من همین جا از مسئولین دلسوز نظام صمیمانه تقاضا می‏‎کنم وضع بازار مسلمین، شرایطی که برای مردم کم درآمد پیش آمده، مورد ملاحظه جدی قرار بدهند. این مردم وفا دارند. برای مردم وفادار آنچه در توان داریم باید خدمت کنیم.

نکته آخر هم عرض کنم و دعاتون بکنم، اخیراً در برخی از مناطق کشور زلزله آمد از بوشهر و سراوان، گلپایگان، آذربایجان و جاهای مختلف دیگر، در بعضی از مناطق گرمای زودرس آمده، عزیزانی هم کمک‏‎های شما را جمع آوری کنند. من از همین جا از مسئولین محترم استان که اظهار همدردی کرده ‏اند، از شما مردم خوب قم و هلال ‏احمر، کمیته امداد و دست‏اندرکاران که به کمک زلزله زدگان شتافتید، صمیمانه تشکر می‏کنم. در این گرمای زودرس مردم نیاز دارند به امکاناتی که آنها را از مشکل گرما حفظ کنند امکانات خود را به سوی هلال‏احمر، کمیته امداد بسیج کنید، که انشاالله هموطنان شما بچه‏ های کوچکی در این چادرها هستند و گرما می‏‎خورند، احساس بی‏‎پناهی نکنند و شما را در پناه خودشان ببینند.

ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه ... .

پروردگارا مشکلات امت اسلامی را خودت برطرف بگردان، در فرج مولایمان تعجیل بفرما، مراجع بزرگوار تقلیدمان و رهبر فرزانه انقلابمان را عزت و سلامت کرامت بفرما، به مسلمان عزت بیشتر مرحمت بفرما، باران رحمتت را شامل ما برگردان، پروردگارا به همه ما حسن عاقبت مرحمت بفرما.

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ‌

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿1﴾ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ ﴿2﴾إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿3﴾

صدق الله العلی العظیم.

 


[1] . علامه مجلسی، بحار الأنوار؛ ج‌، ص: 233. محدث نوری، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل؛ ج‌، ص: 35.

[2] . حجرات/ 13.

[3] . شیخ صدوق، من لا يحضره الفقيه؛ ج‌، ص: 555. حر عاملی، وسائل الشيعة؛ ج‌، ص: 171.

[4] . پاینده، ابوالقاسم، نهج الفصاحة مجموعه كلمات قصار حضرت رسول، ص 472.

[5] . حر عاملی، وسائل الشيعة؛ ج‌، ص: 61. علامه مجلسی، بحار الأنوار؛ ج‌، ص: 297. مغربی، نعمان بن محمد، دعائم الإسلام؛ ج‌، ص: 158.

[6] . علامه مجلسی، بحار الأنوار؛ ج‌، ص: 228. محدث نوری، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل؛ ج‌، ص: 157.

[7] . علامه مجلسی، بحار الانوار، ج 53، ص 180. طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی اهل اللجاج، ج2، ص 467.

[8] . پاینده، ابوالقاسم، نهج الفصاحة مجموعه كلمات قصار حضرت رسول، ص 614. مجدی، عطاء الله، گلهاى جاويدان (هزار كلمه قصار)، ص: 262.

[9] . حر عاملی، وسائل الشيعة؛ ج‌، ص: 451.

[10] . محدث نوری، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل؛ ج‌، ص: 180.

[11] . أَتَى رَسُولَ اللَّهِ ص رَجُلٌ فَقَالَ إِنِّي رَجُلٌ شَابٌّ نَشِيطٌ- وَ أُحِبُّ الْجِهَادَ وَ لِي وَالِدَةٌ تَكْرَهُ ذَلِكَ- فَقَالَ‌ النَّبِيُّ ص ارْجِعْ فَكُنْ مَعَ وَالِدَتِكَ- فَوَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ لَأُنْسُهَا بِكَ لَيْلَةً- خَيْرٌ مِنْ جِهَادٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ سَنَةً. حر عاملی، وسائل الشيعة؛ ج‌، ص: 20.

[12] . نحل/ 90.

[13] . أمالي المفيد، ص: 261. تحف العقول عن آل الرسول، ص 178.

[14] . كنز العمال،‌حسام الدين هندي، تحقيق صفوة‌السقا،‌الرسالة، بيروت،‌1405 ق؛ ج 4، ص 4، ش 9200.

[15] . الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج‌، ص: 289. وسائل الشيعة؛ ج‌، ص: 106.

 

 

 

 

 

Please publish modules in offcanvas position.