خطبه نماز جمعه مورخ: 92/3/31

 

 

السلام علیکم و رحمه الله و برکات

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه ونعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریکه له و نصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المکرمین و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

السلام علیک یا حجه الله. السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه و رحمه الله و برکاته.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

 

قالمولاناومقتداناالامامالصادق (ع):«اتَّقُوا اللَّهَ وَ انْظُرُوا لِأَنْفُسِكُمْ- فَإِنَّ أَحَقَّ مَنْ نَظَرَ لَهَا أَنْتُمْ- لَوْ كَانَ لِأَحَدِكُمْ نَفْسَانِ فَقَدَّمَ إِحْدَاهُمَا وَ جَرَّبَ بِهَا- اسْتَقْبَلَ التَّوْبَةَ بِالْأُخْرَى كَانَ- وَ لَكِنَّهَا نَفْسٌ وَاحِدَةٌ- إِذَا ذَهَبَتْ فَقَدْ وَ اللَّهِ ذَهَبَتِ التَّوْبَةُ- إِنْ أَتَاكُمْ مِنَّا آتٍ لِيَدْعُوَكُمْ إِلَى الرِّضَا مِنَّا- فَنَحْنُ نُشْهِدُكُمْ أَنَّا لَا نَرْضَى إِنَّهُ لَا يُطِيعُنَا الْيَوْمَ- وَ هُوَ وَحْدَهُ وَ كَيْفَ يُطِيعُنَا إِذَا ارْتَفَعَتِ الرَّايَاتُ وَ الْأَعْلَامُ..» [1]بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم وجود مقدس امام صادق(ع) در رابطه با تقوا سخنی زیبا و دلنشین دارند آن بزرگوار می فرماید:  تقواپیشه کنید و مواظب خودتان باشید که همانا شما بدان سزاوارترید اگر شما دو جان داشتید و یکی را مقدم می‎کردید و بوسیله آن تجربه می‎کردید جلو می‏فرستادید برای تجربه کردن و بوسیله جان دیگر به پیشواز توبه می‏رفتید کارخوبی بود اما حیف که شما دو جان ندارید که یکی را برای تجربه کردن بفرستید و یکی را بگذارید برای توبه کردن یک جان شما بیشتر ندارید.بعد حضرت سوگند یاد می‏کندو می‏فرماید: همین یک جان شما اگر از دست رفت دیگر فرصتی برای توبه باقی نمی‏ماند. کلام نورانی امام صادق(ع) پیام روشنش این است که فرصتها کم واندک و راه بسیار پرخطر است، همت کنیم از همین فرصت اندک دنیا بیشترین بهره را برای آخرت برداریم.

 

در این خطبه معمولا ما پیرامون سیره نورانی رسول خاتم(ص) واهل بیت عصمت و طهارت(ع) با شما نمازگزاران عزیز و بزرگوار سخن می‏گفتیم و از آنجا که در آستانه میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت بقیه الله الاعظم روحی وارواح العالمین له الفدا هستیم اجازه می‏خواهم خطبه اول را اختصاص بدهم به دو نکته یکی؛ پیرامون شخصیت آن بزرگوار و نکته دوم؛ وظایف ما در عصر غیبت کبری . اما در رابطه با مطلب  اول؛ وجود مقدس حضرت در شب جمعه سحرگاه نیمه شعبان سال 255 هجری در شهر سامرا دیده به جهان گشود و با نور ولایت زمین و آسمان روشن شد. آن بزرگوار دارای دوغیبت است یکی غیبت صغری و دیگری غیبت کبری، که در زمان غیبت صغری رابطه بین حضرت و مردم از طریق نواب اربعه بوده است نواب خاص آن حضرت اینها ایجاد ارتباط می کردند و در زمان غیبت کبری این غیبت ادامه پیدا خواهد کرد تا عصر ظهور آن حضرت که دنیا  انشاالله پر از عدل وداد خواهد شد.

 

مسئله باور نسبت به مهدویت و اعتقاد به مهدویت منحصر به شیعه نیست پیروان تمام ادیان همه معتقدند، به وجود یک منجی که در برهه ای از زمان ظهور خواهد کرد و فضای جامعه را متحول خواهد کرد. غیر از شیعه برادران اهل سنت در کتابهای متعددشان بجز عده ای کم، تولد حضرت را بیان کردند و باور به مهدویت را مطرح کردند. چهار مرحله می‏توان برای زندگی حضرت بیان کرد. یک مرحله؛ عصر امام عسکری (ع) است.یعنی از لحظه ایی که متولد می‏شود تا آن لحظه ای که پدر را از دست می‏دهد این برهه برهه بسیارکمی است، یک دوره پنج ساله است یعنی از لحظه ایست که حضرت متولد شده تا لحظه ای که امام عسکری(ع) به شهادت می‏رسند. دوره دوم زندگی آن حضرت از زمان شهادت پدر بزرگوارشان تا پایان غیبت صغری هست که حدودا هفتاد سال طول می‏کشد. دوران غیبت صغری حدودا آنچه مورخین نوشتند حدود هفتاد سال طول کشیده است .دوره سوم؛ شروع غیبت کبری است بعد از پایان غیبت صغری که آن هم اکنون یعنی در دوران غیبت کبری قرار داریم که این دوران متصل خواهد شد به دوره چهارم که دوره ظهورآن حضرت هست دورانی که دولت آن حضرت جهانگیر خواهد شد در روایات وارد شده  «الْمَهْدِيُّ الَّذِي يَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً »[2]. در همین مدت کوتاه پنج ساله عصر امام عسکری(ع) ایشان عنایت دارند که فرزندشان را به عنوان امام بعد از خودشان مطرح کنند و معرفی نمایند. روزی آن بزرگوارکه در سن خردسالی بودند، پدر بزرگوارش در جمع یاران و دوستداران حضرت اینگونه خطاب می‏کند به آنها، تعبیر حضرت این است: « هَذَا إِمَامُكُمْ‏ مِنْ‏ بَعْدِي»‏ این امام شما بعد از من است، خردسال است، کودک است، ولی امام عسکری(ع) او را معرفی می‎کند؛ « هَذَا إِمَامُكُمْ‏ مِنْ‏ بَعْدِي‏ وَ خَلِيفَتِي عَلَيْكُمْ». این جانشین من است بر شما « أَطِيعُوهُ » از او فرمان ببرید. «وَ لَا تَتَفَرَّقُوا مِنْ بَعْدِي فَتَهْلِكُوا فِی أَدْيَانِكُمْ»  بعد از من دچار تفرقه نشوید که دچار گمراهی بشوید و هلاک بشوید «الا إِنَّكُمْ لَا تَرَوْنَهُ مِنْ بَعْدِ يَوْمِكُمْ ». حواستان جمع باشد که بعد از امروز شما دیگر مهدی من را دیگر نمی بینید،« حَتَّى يَتِمَّ لَهُ عُمُرٌ»[3]. تا آن زمان و فرصت لازم سپری شود و بگذرد. می‏بینیم وجود مقدس امام حسن عسکری(ع) زمینه سازی کرده و یک کودک خردسال را معرفی نموده است و جالب این است موقعی که امام حسن عسکری  به شهادت می‏رسد راوی می‎گوید: من در منزل امام حسن عسکری بودم بدن مطهر امام را وارد صحن خانه کردند همه منتظر بودیم. چون در بین شیعه این مسئله مطرح هست که نماز را بر امام، امام بعد می خواند منتظر بودیم، چه کسی می‎آید و نماز می گذارد، دیدیم جعفر، عموی امام زمان آمد، ایستاد که نماز بخواند دیدیم کودک خردسالی، با پایی برهنه عبایی بر دوش که بخشی از این عبا را بر روی صورت خود گرفته بود ،آمد و دست زد به سینه عمو که کنار برو و من می‎خواهم نماز بخوانم. آن کودک ایستاد و ما دچار بهت و ناباوری شدیم و هیبتی داشت، که ناخواسته از جا برخاستیم به احترام او صف کشیدیم و به دنبال او نماز خواندیم و او نماز بر جنازه پدر خواند. خود حضور حضرت بقیه الله با این ویزگی ،اعلام امامت است که من امام و پیشوایم و علائم این است که دیگران سوء استفاده نکنند از این خلاء واز این موقعیت. حتی عمو هم باید کنار برود تا امام جایگاه واقعی خودش را پیدا کند. این نقش حضرت بقیه الله (الاعظم روحی و ارواح العالمین له  فدا) است.

 

پرسشی که در این جا مطرح می‎شود این است که الان در عصر غیبت کبری، امام چه عنایت ویزه ای به ما به شیعیان دارد، چه عنایتی و چه توجهی به ما دارد. من چند نکته راجع به عنایتهای حضرت عرض می‏کنم بعد هم به وظیفه مان در عصر غیبت کبری اشاره می‏کنم . اولین نکته؛ در نامه ای که به شیخ مفید می‏نویسد، حضرت اعلام می‏کند: «فَإِنَّا نُحِيطُ عِلْماً بِأَنْبَائِكُمْ وَ لَا يَعْزُبُ عَنَّا شَيْ‌ءٌ مِنْ أَخْبَارِكُمْ ...إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ»[4] خیلی کلام زیباست . جوانها می‏دانید امام زمان(عج) توجه به شما دارد. جای دیگری دل نبندید در این آستانه و در این آستانه بمانید. حضرت می‏فرماید: ما اخبار و مسائل شما را می‏دانیم یعنی توجه داریم چه می‏گذرد در جامعه شما و چیزی از اخبار و مسائل شما از ما پنهان نیست. همه را خبر داریم و بعد ما هیچ گاه از مراعات حال شما غافل نیستیم. این فرمایش امام زمان (عج) را باید بشنویم و اشک بریزیم. امام می‏فرماید: شیعیان ما هیچ موقع شما را از یاد نمی بریم «وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ » این نامه ای است که حضرت به شیخ مفید(ره) می‏نویسد. پس بنابراین ما مورد توجه و عنایت هستیم شرایط سختی که بر ما می‏گذرد حضرت به ما عنایت و توجه دارد و لو حضرت را نمی‏بینیم  ولی او ما را می‏بیند. نکته دوم؛ در عصر غیبت حضرت بنایش بر تقویت فقهاست، بنایش برتقویت علماست، بنایش بر تقویت پایگاه دین است. می‏گوید متحیر نباشید نگویید امام زمان نداریم چه کنیم در حال حیرتیم. «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا ».[5] اگر مشکلی برایتان پیش بیاید، نمایندگان ما هستند، مراجع تقلید هستند، ولی فقیه هست، ولی فقیه در عصر غیبت کارساز است برای شما. می‏بینید یک فرمان می‏دهد یک خاص مطرح می‏کند شما چه شکلی حضور پیدا می‏کنید، این لبیک گفتن شما در عصر غیبتی که امام را نمی‏بینید و پیام نماینده امام را می‏شنوید، نشان گر این است که اگر روزی خود حضرت بیاید چه می‏کنید. اینها آزمون هاست که اگر روزی خود حضرت بیاید چه می‏کنید. یک پیام و لبیک حماسه حضور ملت رشید ایران.

 

اما در میان دهها و صدها وظیفه ای که در عصر غیبت نسبت داریم، من به سه وظیفه اشاره می‏کنم همین سه وظیفه را به ذهن بسپارید کارستانی است. یک: معرفت و شناخت‏مان  را نسبت به امام بالا ببریم من یک جریانی برای شما بگویم که خیلی شیرین است. مرحوم کلینی(ره) در کتاب شریف کافی از زراره مطلبی نقل می‏کند و آن مطلب این است که امام صادق (ع) فرمود: برای مهدی غبیتی خواهد بود، وی همان کسی است که همگان در انتظارش خواهند بود، همان کسی است که عده ای نسبت به تولدش و بدنیا آمدنش تردید دارند. بعد زراره به محضر امام(ع) عرض کرد که اگر ما در شرایطی قرار بگیریم که دچار مشکل و تحیر بشویم چه کنیم. حضرت این دعا را به زراره یاد داد که ما هم باید ورد زبانمان هر روز این دعا باشد امام فرمود: اینگونه در پیشگاه خدا دعا کن. همین دعا که شما خوشبختانه بلد هستید دعا این است: «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ»  خدایا خودت را به من بشناسان « فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ» اگر خودت را نشناسم من پیغمبرت را نمی‏شناسم. «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ» خدایا پیامبرت را به من بشناسان. «فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ» خدایا اگر پیامبرت را نشناسم حجت و امام را نمی‏شناسم        «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ» خدایا معرفت حجتت را برای من به کمال برسان «فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي »[6] دچار گمراهی می‏شوم اگر امام زمانم را نشناسم. یعنی باید معرفت را آنگونه بالا ببریم که در کشاقوس قضایا دچار تردید نشویم. دوم: عمل بر اساس خواست امام. امام از ما چه می‎خواهد در عصر غیبت فقط دعای ندبه بخوانیم که بسیار ارزشمند است، فقط به یاد حضرت باشیم. خود حضرت خواستش این است : «ليعمل كل امرئ منكم بما يقربه من محبّتنا، و ليجتنب ما يدنيه من كراهتنا و سخطنا، فإن أمرنا يبعثه فجأة حين لا تنفعه توبة، و لا ينجيه من عقابها ندم على حوبة، و اللّه يلهمكم الرشد و يلطف لكم في التوفيق برحمة»[7] این کلام حضرت هست هر یک از شما باید کاری کند که با آن به محبت ما اهل بیت نزدیک شود. چه کار بکنیم که اهل بیت از ما راضی بشوند رفتار آنها در زندگیمان، اخلاق آنها در زندگیمان، دینداری آنها در زندگیمان، عفاف و حجاب آنها در زندگیمان، جوانمردی آنها در زنگیمان.

 

نکته سوم : دعا کنیم برای سلامتی حضرت،  برای فرج آن حضرت. در بعضی از روایات ما وارد شده صدقه بدهید برای سلامتی آن حضرت، خب از بعضی از عزیزان شنیده ام به مناسبت میلاد با سعادت حضرت، عزیزانمان درکمیته امداد اعلام کرده اند، عزیزانی که می‏خواهند صدقه بدهند ما حاضریم این صدقات را جمع آوری کنیم. اینها منحصر به دیروز و امروز نیست اگر هر روز ما صدقه ای کنار بگذاریم برای سلامتی حضرت بسیار ارزشمند است ان الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربا و ینهی عن الفحشا و المنکر و البغی. یعظکم لعلکم تذکرون.

 

پروردگارا در فرج مولایمان تعجبل فرما. مارا با محبت اهل بیت زنده بدار و با محبت اهل بیت بمیران. پروردگارا به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما. و رهبر معظم انقلابمان و سایر مراجع تقلیدمان را عزت و سلامت مرحمت فرما. به خدمتگزاران این کشور علوی و فاطمی توفیق بیشتر مرحمت فرما. توطئه های دشمنان را به خودشان برگردان. به خانواده های مکرم شهیدانمان صبر و اجرکرامت فرما. شهدایمان را با شهدای کربلا محشور بگردان. آزادگانمان و رزمنده‎‏گانمان عزت و پیروزی و سلامت عنایت فرما. پروردگارا باران رحمتت را شامل حال ما بگردان.

 

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

 

بسم الله الرحمن الرحیم قل هو الله احد الله الصمد لم یلد ولم یولد ولم یکن له کفوا احد. صدق الله العلی العظیم.

 

 

خطبه دوم:

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا و حبیب قلوبنا، ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی مولانا امیرالمومنین و علی فاطمه الزهراء سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سید الشباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمدبن علی الباقرو علی جعفربن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علی ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی العسکری و علی الحجه القائم المهدی.حججک علی عبادک وامنائک فی بلادک، بهم نتولی و من اعدائهم نتبری الی یوم القیامه السلام علیک یا فاطمه یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنه و انّا لک عند الله شانا من الشان.

 

عباد الله اوصیکم بتقوی الله.

 

قَالَ‏ امیرالمومنین علی (ع): «أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّي أُوصِيكُمْ‏ بِتَقْوَى‏ اللَّهِ‏ فِيمَا أَنْتُمْ عَنْهُ مَسْئُولُونَ وَ إِلَيْهِ تَصِيرُونَ ».[8]

 

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم وجود مقدس مولایمان علی (ع) فرمود: شما را توصیه می‎کنم به تقوای الهی و عمل به چیزی که فردا از آن سوال خواهند کرد از شما، بدانیم که فردا مورد پرسش هستیم پاسخ آماده کنیم تنها پاسخ با زبان نیست عمل ما بهترین پاسخ ماست در رفتارمان کمی تجدید نظر کنیم به خط پیامبر، خط اهل بیت متصل بشویم که این خط برادران وخواهران حقیقتا پشیمانی ندارد.

 

در خطبه دوم به بیان مناسبت‎ها و نکاتی اشاره میکنم؛

 

امروز مصادف است با سالگرد شهادت سردار رشید اسلام شهید دکتر مصطفی چمران، شخصیتی بی ادعا که مایه دلگرمی رزمندگان ما بود در کوران حوادث آن روزهای پرالتهاب، انسان عارفی که توانست روحیه رزمندگی را با روحیه راز و نیاز و دعا و مناجات پیوند بزند یاد او گرامی باد. امیدواریم رزمندگان ما این چنین در صحنه رزم بدرخشند.

 

مناسبت دوم؛ بحث روز تبلیغ و اطلاع رسانی است در این هفته پیش رو و روز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی. من متواضعانه عرض می‏کنم به تمام دستگاههای تبلیغاتی کشور، کارهایی که ما داریم انجام می‏دهیم در مقایسه با کارهایی که دشمن درجهت دین زدایی و گرفتن باورهای اعتقادی از نسل جوان ما انجام می‏دهند قابل قیاس نیست. همت مان را بالاتر ببریم تلاشمان را بیشتر کنیم. این شکل نمی‏شود از دین خدا دفاع کرد. البته تک تک مردم ما زن و مرد ما پیر و جوان ما باید درعرصه حراست از دین همیشه آماده باشند اما دستگاه‎هایی که مسئولیت ویژه دارند به فراخور شرایط زمان پیشقدم باشند. انشالله امیدواریم عزیزان بهتر از گذشته بتوانند بدرخشند.

 

اول تیر هفته قوه قضاییه است. هفتم تیر سالگرد شهادت شهید بهشتی و هفتاد و دوتن از یاران اوست. خدا رحمت کند این شخصیت بزرگ انقلاب ما را که  خیلی تاثیر گذار بود خیلی دشمن از او می‏هراسید من به مناسبت هفته قوه قضاییه به عزیزانمان در دستگاه قوه قضایی چند جمله عرض می کنم که فکر می‏کنم حرف دل شما مردم است. شاید در اسلام کمتر موضوعی به اندازه دستگاه قضایی اهمیت داشته باشد اساسا عدالت بر پایه قضاوت درست هست. جامعه ای رنگ عدالت را خواهد دید که دستگاه قضایی او به دنبال اجرای عدالت باشد من به دستگاه قضایی و قضات محترم و بزرگوارعرض می‎کنم؛ خیلی تلاش کنید در حکمی که صادر می‏کنید دچار اشتباه نشوید، دقت کنید حقوق مردم را رعایت کنید و اگر احیانا دچار اشتباه شدید دچار مشکل نشوید که از نظراولیه تان برگردید. خدا آبروی شما را بالا می‏برد، در مقابل ذات حق تعالی شما پاسخ گو هستید تردید نکنید. من می‏خواهم متواضعانه عرض کنم گاهی شکوه می‏کنند مردم ما برای اطاله دادرسی گاهی یک سال، گاهی دوسال، گاهی کمتر، گاهی بیشتر و انتظار مردم این است که دستگاه قضایی و با چابکی و سرعت بیشتر نسبت به پرونده هایی که مطرح می‏شود رسیدگی کنند. البته تلاش فوق العاده هست.  من از رئیس دستگاه قضایی تقاضا می‏کنم، از همین فردا یک بررسی را دستور بدهد، چه تعداد پرونده در شعب دستگاه قضایی باقی مانده، چه مقدار متراکم است. قضاتی را تعیین کنند که این پروند ها را در فرصت زمانی کم به صفر برسانند این مایه خوشحالی مردم خواهد شد.

 

پنجم تیرماه، روزمبارزه با مواد مخدر هست. امروز به عنوان چهارمین تهدید در عرصه جهانی بحث مواد مخدر هست بعد از فقر، بعد از نابودی محیط زیست، بعد از تهدیدات هسته ای، چهارمین مورد تهدید مواد مخدر است و امروز مواد مخدر به عنوان تجارت پرسود در کنار فروش اسلحه، در کنار فروش نفت و در کنار توریسم قرار گرفته است. یعنی امروز کسانی که دست اندرکار خرید و فروش مواد مخدر هستند، در حقیقت به عنوان کالایی پرسود نسل جوان ما را به هلاکت می‏کشانند. من همین جا تشکر می‏کنم از ستاد مبارزه با مواد مخدر و از همه مردم و دستگاهها تقاضای همکاری دارم.

 

اما مسئله مهمی را اشاره کنم که شما منتظرشنیدن آن هستید، مسئله خلق حماسه حضور است. ابتدا باید آفرین بگویم به ملت عزیز، آفرین بگویم به رهبر فرزانه انقلاب، بخاطر این مدیریت و تدبیر بسیار عالی و از همین جا به منتخب شما ملت هم  تبریک می‏گویم و آرزو می‏کنم، وعده هایی که داده اند،  بحث هایی که مطرح کردند، بتوانند در یک فرصت زمانی و معقول تحقق به آنها ببخشند و مردم از این عملکرد اظهار خوشحالی کنند. چند نکته در رابطه با انتخابات وجود دارد که من باید به آنها اشاره کنم ؛ علی رغم تبلیغاتی که در این چهار سال وجود داشت که میخواستند بی اعتمادی در بین مردم ایجاد کنند نسبت به سیستم اداری کشور این انتخابات نشان داد که سیستم اداری کشور و برگزار کنندگان انتخابات، معتمد ترین مردم و نهادها برای حراست و پاسداری از آراء مردم و بنا به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب حق الناس هستند. در عین حال که فاصله بین آراء بسیار کم بود ولی همین فاصله کم را ما دیدیدم دسته های مختلف برگزار کننده انتخابات را  حفظ کردند و پیروز صحنه انتخابات را اعلام کردند .مسئله دیگری که به نظر من زیبا به نمایش داده شد، تبریکی بود که کاندید ها به فرد منتخب اعلام شد این نشانه اخلاق اسلامی است، این نشانه دیانت است، این ایجاد آرامش می‏کند. شما مقایسه کنید بین این انتخابات را و انتخابات 88 را. ما چه شرایطی داشتیم. امروز آرامش و لبخند برچهره های مردم و امید به آینده، که انشاالله بر مشکلات بتوانیم همه ما فائق بشویم. این حضور گسترده، پشتوانه ای عظیم شد برای کشور، برای دولت جدید و برای همه دست اندرکاران. من انتظاری که دارم همانطور که رئیس جمهور منتخب در مصاحبه شان بیان کردند که من رئیس جمهور همه هستم اشاره کردند که از حقوق مسلم ایران دفاع خواهم کرد، اشاره کردند که من نسبت مردم دغدغه دارم، این جزو مطالبات رهبر عزیز انقلاب است، مطالبات تمام مردم است و مطالبات تمام کاندیدها بود. ما انتظارمان این است صریح عرض کنم؛ در مباحث فرهنگی، در مباحث اقتصادی، و در مباحث سیاسی ما باید شاهد یک حرکت زیبا و ارزشمند باشیم اینها خواست ملت ماست و ما هم تقاضا می‏کنیم از کاندیدها و از ملت ایران که همکاری کنند، تا شاهد رسیدن به این اهداف عالیه و مقدس باشیم. ما نمی خواهیم سطح توقعات را بالا ببریم ولی باید با همت بلند انشالله این کارها دنبال بشود من از صدا و سیما حقیقتا تشکر می‏کنم بخاطر آن کار ابتکاری و هنری که در این زمینه انجام دادند در دنیا اگر نگوییم بی سابقه، کم سابقه است. در ایالات متحده آمریکا که دم از آزادی می‎زنند فقط دو حزب می‏توانند خودشان را نشان دهند بقیه در حاشیه اند ولی هشت کاندیدای ما  به صورت مساوی دیدگاهایشان را مطرح کردند و خودشان را به ملت عرضه کردند و ملت آمد انتخاب کرد، آنچه را که می‏خواستند انتخاب کنند. انشاالله امیدوارم خدای متعال به همه ما عنایت کند که بتوانیم که کشوری عزتمدار، آبرومند و درحقیقت در خط امام و در خط رهبر فرزانه انقلاب و در خط شهیدانمان داشته باشیم.

 

ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخره حسنه و قنا عذاب النار.

 

پروردگارا مشکلات امت اسلامی را خودت برطرف بگردان، در فرج مولایمان تعجیل بفرما، مراجع بزرگوار تقلیدمان و رهبر فرزانه انقلابمان را عزت و سلامت کرامت بفرما، به مسلمان عزت بیشتر مرحمت بفرما، باران رحمتت را شامل ما برگردان، پروردگارا به همه ما حسن عاقبت مرحمت بفرما.

 

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌

 

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿1﴾ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ ﴿2﴾إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿3﴾

 

صدق الله العلی العظیم.

 

 

 

 


[1] عاملى، حرّ، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، ج‌15، ص: 53 

2  متن حدیث این چنین است: «عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ قَالَ أَتَيْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فَوَجَدْتُهُ مُتَفَكِّراً يَنْكُتُ فِي الْأَرْضِ فَقُلْتُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ مَا لِي أَرَاكَ مُتَفَكِّراً تَنْكُتُ فِي الْأَرْضِ أَ رَغْبَةً مِنْكَ فِيهَا فَقَالَ لَا وَ اللَّهِ مَا رَغِبْتُ فِيهَا وَ لَا فِي الدُّنْيَا يَوْماً قَطُّ وَ لَكِنِّي فَكَّرْتُ فِي مَوْلُودٍ يَكُونُ مِنْ ظَهْرِي الْحَادِيَ عَشَرَ مِنْ وُلْدِي هُوَ الْمَهْدِيُّ الَّذِي يَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً تَكُونُ لَهُ غَيْبَةٌ وَ حَيْرَةٌ يَضِلُّ فِيهَا أَقْوَامٌ وَ يَهْتَدِي فِيهَا آخَرُونَ فَقُلْتُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ كَمْ تَكُونُ الْحَيْرَةُ وَ الْغَيْبَةُ قَالَ سِتَّةَ أَيَّامٍ أَوْ سِتَّةَ أَشْهُرٍ أَوْ سِتَّ سِنِينَ فَقُلْتُ وَ إِنَّ هَذَا لَكَائِنٌ فَقَالَ نَعَمْ كَمَا أَنَّهُ مَخْلُوقٌ- وَ أَنَّى لَكَ بِهَذَا الْأَمْرِ يَا أَصْبَغُ أُولَئِكَ خِيَارُ هَذِهِ الْأُمَّةِ مَعَ خِيَارِ أَبْرَارِ هَذِهِ الْعِتْرَةِ».  کلینی ابوجعفر،محمدبن یعقوبالكافي (ط - الإسلامية)؛ ج‌1، ص: 338. 

3  متن کامل حدیث: «قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَالِكٍ الْفَزَارِيُّ الْبَزَّازُ عَنْ جَمَاعَةٍ مِنَ الشِّيعَةِ مِنْهُمْ عَلِيُّ بْنُ بِلَالٍ وَ أَحْمَدُ بْنُ هِلَالٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ مُعَاوِيَةَ بْنِ حُكَيْمٍ وَ الْحَسَنُ بْنُ أَيُّوبَ بْنِ نُوحٍ فِي خَبَرٍ طَوِيلٍ مَشْهُورٍ قَالُوا جَمِيعاً اجْتَمَعْنَا إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ ع نَسْأَلُهُ عَنِ الْحُجَّةِ مِنْ بَعْدِهِ وَ فِي مَجْلِسِهِ أَرْبَعُونَ رَجُلًا فَقَامَ إِلَيْهِ عُثْمَانُ بْنُ سَعِيدِ بْنِ عَمْرٍو الْعَمْرِيُّ فَقَالَ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَكَ عَنْ أَمْرٍ أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّي فَقَالَ لَهُ اجْلِسْ يَا عُثْمَانُ فَقَامَ مُغْضَباً لِيَخْرُجَ فَقَالَ لَا يَخْرُجَنَّ أَحَدٌ فَلَمْ يَخْرُجْ مِنَّا أَحَدٌ إِلَى [أَنْ‏] كَانَ بَعْدَ سَاعَةٍ فَصَاحَ ع بِعُثْمَانَ فَقَامَ عَلَى قَدَمَيْهِ فَقَالَ أُخْبِرُكُمْ بِمَا جِئْتُمْ قَالُوا نَعَمْ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ جِئْتُمْ تَسْأَلُونِّي عَنِ الْحُجَّةِ مِنْ بَعْدِي قَالُوا نَعَمْ فَإِذَا غُلَامٌ كَأَنَّهُ قِطَعُ قَمَرٍ أَشْبَهُ النَّاسِ بِأَبِي مُحَمَّدٍ ع فَقَالَ هَذَا إِمَامُكُمْ‏ مِنْ‏ بَعْدِي‏ وَ خَلِيفَتِي عَلَيْكُمْ أَطِيعُوهُ وَ لَا تَتَفَرَّقُوا مِنْ بَعْدِي فَتَهْلِكُوا فِی أَدْيَانِكُمْ أَلَا وَ إِنَّكُمْ لَا تَرَوْنَهُ مِنْ بَعْدِ يَوْمِكُمْ هَذَا حَتَّى يَتِمَّ لَهُ عُمُرٌ فَاقْبَلُوا مِنْ عُثْمَانَ مَا يَقُولُهُ وَ انْتَهُوا إِلَى أَمْرِهِ وَ اقْبَلُوا قَوْلَهُ فَهُوَ خَلِيفَةُ إِمَامِكُمْ وَ الْأَمْرُ إِلَيْه».  بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏51، 346 .    

 4  قسمتی از متن نامه چنین است: «لِلْأَخِ السَّدِيدِ وَ الْوَلِيِّ الرَّشِيدِ الشَّيْخِ الْمُفِيدِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ النُّعْمَانِ أَدَامَ اللَّهُ إِعْزَازَهُ مِنْ مُسْتَوْدَعِ الْعَهْدِ الْمَأْخُوذِ عَلَى الْعِبَادِ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* أَمَّا بَعْدُ ... فَإِنَّا نُحِيطُ عِلْماً بِأَنْبَائِكُمْ وَ لَا يَعْزُبُ عَنَّا شَيْ‌ءٌ مِنْ أَخْبَارِكُمْ- وَ مَعْرِفَتُنَا بِالذُّلِّ الَّذِي أَصَابَكُمْ مُذْ جَنَحَ كَثِيرٌ مِنْكُمْ إِلَى مَا كَانَ السَّلَفُ الصَّالِحُ عَنْهُ شَاسِعاً وَ نَبَذُوا الْعَهْدَ الْمَأْخُوذَ وَراءَ ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لا يَعْلَمُونَ إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَكُمُ الْأَعْدَاءُ فَاتَّقُوا اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ وَ ظَاهِرُونَا عَلَى انْتِيَاشِكُمْ مِنْ فِتْنَةٍ قَدْ أَنَافَتْ عَلَيْكُمْ يَهْلِكُ فِيهَا مَنْحُمَّ أَجَلُهُ وَ يُحْمَى عَنْهَا مَنْ أَدْرَكَ أَمَلَهُ وَ هِيَ أَمَارَةٌ لِأُزُوفِ حَرَكَتِنَا وَ مُبَاثَّتِكُمْ بِأَمْرِنَا وَ نَهْيِنَا وَ اللّهُ مُتِمُّ نُورِهِ ... وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ».    الاحتجاج، ج‌2، ص498و497‌  

5 مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيُّ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ يَعْقُوبَ قَالَ‏: سَأَلْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عُثْمَانَ الْعَمْرِيَّ رَحِمَهُ اللَّهُ أَنْ يُوصِلَ لِي كِتَاباً قَدْ سَأَلْتُ فِيهِ عَنْ مَسَائِلَ أَشْكَلَتْ عَلَيَّ فَوَرَدَ التَّوْقِيعُ بِخَطِّ مَوْلَانَا صَاحِبِ‏ الزَّمَانِ ع- أَمَّا مَا سَأَلْتَ عَنْهُ أَرْشَدَكَ اللَّهُ وَ ثَبَّتَكَ وَ وَقَاكَ مِنْ أَمْرِ الْمُنْكِرِينَ لِي مِنْ أَهْلِ بَيْتِنَا وَ بَنِي عَمِّنَا فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ بَيْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ وَ مَنْ أَنْكَرَنِي فَلَيْسَ مِنِّي وَ سَبِيلُهُ سَبِيلُ ابْنِ نُوحٍ وَ أَمَّا سَبِيلُ ابْنِ عَمِّي جَعْفَرٍ وَ وُلْدِهِ فَسَبِيلُ إِخْوَةِ يُوسُفَ ع وَ أَمَّا الْفُقَّاعُ فَشُرْبُهُ حَرَامٌ وَ لَا بَأْسَ بِالشَّلْمَابِ وَ أَمَّا أَمْوَالُكُمْ فَلَا نَقْبَلُهَا إِلَّا لِتُطَهَّرُوا فَمَنْ شَاءَ فَلْيَصِلْ وَ مَنْ شَاءَ فَلْيَقْطَعْ وَ مَا آتَانَا اللَّهُ خَيْرٌ مِمَّا آتاكُمْ‏ وَ أَمَّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَإِنَّهُ إِلَى اللَّهِ وَ كَذَبَ الْوَقَّاتُونَ- وَ أَمَّا قَوْلُ مَنْ زَعَمَ أَنَّ الْحُسَيْنَ لَمْ يُقْتَلْ فَكُفْرٌ وَ تَكْذِيبٌ وَ ضَلَالٌ وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ ... . الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏2، ص 470ص470.و كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص 484.    

متن کامل حدیث: « عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِنَّ لِلْغُلَامِ غَيْبَةً قَبْلَ أَنْ يَقُومَ قَالَ قُلْتُ وَ لِمَ قَالَ يَخَافُ وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى بَطْنِهِ ثُمَّ قَالَ يَا زُرَارَةُ وَ هُوَ الْمُنْتَظَرُ وَ هُوَ الَّذِي يُشَكُّ فِي وِلَادَتِهِ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ مَاتَ أَبُوهُ بِلَا خَلَفٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ حَمْلٌ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ إِنَّهُ وُلِدَ قَبْلَ مَوْتِ أَبِيهِ بِسَنَتَيْنِ وَ هُوَ الْمُنْتَظَرُ غَيْرَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُحِبُّ أَنْ يَمْتَحِنَ الشِّيعَةَ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَرْتَابُ الْمُبْطِلُونَ يَا زُرَارَةُ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ الزَّمَانَ أَيَّ شَيْ‌ءٍ أَعْمَلُ قَالَ يَا زُرَارَةُ إِذَا أَدْرَكْتَ هَذَا الزَّمَانَ فَادْعُ بِهَذَا الدُّعَاءِ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ      --فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي ثُمَّ قَالَ يَا زُرَارَةُ لَا بُدَّ مِنْ قَتْلِ غُلَامٍ بِالْمَدِينَةِ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَ لَيْسَ يَقْتُلُهُ جَيْشُ السُّفْيَانِيِّ قَالَ لَا وَ لَكِنْ يَقْتُلُهُ جَيْشُ آلِ بَنِي فُلَانٍ يَجِي‌ءُ حَتَّى يَدْخُلَ الْمَدِينَةَ فَيَأْخُذُ الْغُلَامَ فَيَقْتُلُهُ فَإِذَا قَتَلَهُ بَغْياً وَ عُدْوَاناً وَ ظُلْماً لَا يُمْهَلُونَ فَعِنْدَ ذَلِكَ تَوَقُّعُ الْفَرَجِ إِنْ شَاءَ اللّهَ».  كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط   الإسلامية)، ج 1، ص337، 

 7   نورى، محدث، ميرزا حسين، خاتمة المستدرك، ج3،ص226.

[8]  «قَالَ أَخْبَرَنِي أَبُو الْحَسَنِ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حُبَيْشٍ الْكَاتِبُ ...قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي سَعِيدٍ عَنْ فُضَيْلِ بْنِ الْجَعْدِ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ الْهَمْدَانِيِّ قَالَ‏ لَمَّا وَلَّى أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع مُحَمَّدَ بْنَ أَبِي بَكْرٍ مِصْرَ وَ أَعْمَالَهَا كَتَبَ لَهُ كِتَاباً وَ أَمَرَهُ أَنْ يَقْرَأَهُ عَلَى أَهْلِ مِصْرَ وَ لِيَعْمَلَ بِمَا وَصَّاهُ بِهِ فِيهِ فَكَانَ الْكِتَابُ- بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏- مِنْ عَبْدِ اللَّهِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ إِلَى أَهْلِ مِصْرَ وَ مُحَمَّدِ بْن اَبِي بَكْرٍ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ فَإِنِّي أَحْمَدُ إِلَيْكُمُ اللَّهَ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّي أُوصِيكُمْ‏ بِتَقْوَى‏ اللَّهِ‏ فِيمَا أَنْتُمْ عَنْهُ مَسْئُولُونَ وَ إِلَيْهِ تَصِيرُونَ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ- كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ وَ يَقُولُ‏ وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ وَ يَقُولُ‏ فَوَ رَبِّكَ لَنَسْئَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ. عَمَّا كانُوا يَعْمَلُونَ‏- فَاعْلَمُوا يَا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ سَائِلُكُمْ عَنِ الصَّغِيرِ مِنْ عَمَلِكُمْ وَ الْكَبِيرِ فَإِنْ يُعَذِّبْ فَنَحْنُ أَظْلَمُ وَ إِنْ يَعْفُ فَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ- يَا عِبَادَ اللَّهِ إِنَّ أَقْرَبَ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ إِلَى الْمَغْفِرَةِ وَ الرَّحْمَةِ حِينَ يَعْمَلُ لِلَّهِ بِطَاعَتِهِ وَ يَنْصَحُهُ فِي التَّوْبَةِ عَلَيْكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ فَإِنَّهَا تَجْمَعُ مِنَ الْخَيْرِ مَا لَا يَجْمَعُ غَيْرُهَا وَ يُدْرَكُ بِهَا مِنَ الْخَيْرِ مَا لَا يُدْرَكُ بِغَيْرِهَا مِنْ خَيْرِ الدُّنْيَا وَ خَيْرِ الْآخِرَةِ- قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ قِيلَ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا ما ذا أَنْزَلَ رَبُّكُمْ قالُوا خَيْراً لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي هذِهِ الدُّنْيا حَسَنَةٌ وَ لَدارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ وَ لَنِعْمَ دارُ الْمُتَّقِينَ‏»  أمالي المفيد، المجلس الحادي و الثلاثونص260و261.

 

 

 

 

 

 



Please publish modules in offcanvas position.