خطبه نماز جمعه قم مورخه 90/02/09

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 90/02/09                                                     خطبه شماره 28

 

خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

« الحمدلله نحمدهو نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه ونعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المکرمین و الهداة المهدیین».

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

قال رسول الله _ صلی الله علیه و آله و السلّم: «إِنَ‏ اللَّهَ‏ يُحِبُ‏ الْأَتْقِيَاءَ الْأَخْفِيَاءَ الَّذِينَ إِذَا غَابُوا لَمْ يُفْقَدُوا وَ إِنْ حَضَرُوا لَمْ يُعْرَفُوا قُلُوبُهُمْ مَصَابِيحُ الْهُدَى منجون من کل غبراء مظلمه‏»[1]کلام نورانی رسول گرامی اسلام را داریم در وصف انسان­های با تقوا رسول بزرگوار اسلام می­فرماید که: خدای متعال تقوا پیشگان گمنام را دوست دارد، کسانی که تقوای خودشان را به رخ کسی نمی­کشند. ادامه می­دهد رسول گرامی اسلام می­فرماید: اینها کسانی هستند که هر گاه حاضر باشند شناخته نمی­شوند و هرگاه غائب باشند کسی سراغ آنها را نمی­گیرد، دل­هایشان چراغ هدایت است، و از فضای تیره و تار نجات پیدا می­کنند، پیامبر اکرم(ص) در بحث متقین روی این جمله تکیه می­کند و من هم روی همین جمله تکیه می­کنم که فرمود: نمی­گذارند فضای پیرامونی آنها تیره و تار شود، خودشان را از این فضای غبار آلود بیرون می­کشند، خودشان را نجات می­دهند این ویژگی آدم­های با تقواست. برادران و خواهران تلاشمان در زندگی همیشه این باشدکه، نگذاریم گردو غبار و تیرگی به گونه­ای اطراف ما را فرا بگیرد که حقیقت بر ما مشتبه گردد. اگر این چنین عمل کنیم و تقوایمان را به رخ دیگران نکشیم و در جاهای صعب العبور خودمان را از گردابها نجات بدهیم، مطمئن باشید فوز و رستگاری با ماست.

در خطبه گذشته به عنوان نام سال جدید که توسط رهبر فرزانه انقلاب به عنوان سال جهاد اقتصادی اعلام شده بود، سیره نورانی پیامبر(ص) و اهل­بیت(ع) را در این زمینه بیان کردم، ولی من همان روز وعده دادم که در خطبه دیگری به این بحث خواهم پرداخت به خصوص اینکه در آستانه روز کار و کارگر قرار داریم و مناسب می­بینم این بحث را کمی بیشتر توضیح دهم چون این مسأله از اهمیت والایی برخوردار بوده که رهبر انقلاب اینچنین در مواقف مختلف از آن یاد کردند. در اسلام عزیز مابه مسأله کار و کوشش بسیار اهمیت داده شده و یکی از ارکان سعادت بشر در این جهان و جهان آینده به شمار آمده است. در فرهنگ غنی اسلام سلوک الهی دارای دو بخش است: بخش مادی و بخش معنوی. بخش مادی­اش کار و تلاش و کوشش است و شاید در یک تعبیر بتوان گفت عمل صالح و کار شایسته، و بخش معنوی­اش نماز است و عبادت. و از اینجا می­توان به ارزش والای کار و تلاش در فرهنگ غنی اسلام پی برد. در قرآن­کریم ما متجاوز از هشتاد آیه شرط سعادت و نیک­بختی انسان را از رهگذر کار و تلاش می­داند، منتهی دو شرط را بیان می­کند؛ یکی ایمان و دیگری عمل صالح. تلاش­ها و فعالیتهایی که یک انسان انجام می­دهدبه خاطر تأمین زندگی خودش و به خاطر تأمین زندگی جامعه و ارتقاء کشور از نظر اقتصادی، اسلام آن را عبادت می­داند. جریانی در زمان نبی مکرم اسلام اتفاق افتاد پیامبر(ص) و یارانش در جایی نشسته بودند مردی با بازوان قوی و اندامی مناسب از آنجا عبور کرد، اصحاب رسول خدا با دیدن آن مرد احساس تعجب کردند و با یکدیگر گفتند او بود اگر این مرد قدرت و توانایی خودش را برای خدا و در راه خدا و برای خشنودی خدا بکار می­برد، ببینید برداشت پیامبر(ص) چه شکلی است، پیامبر اکرم(ص) فرمود: اگر این مرد برای تأمین هزینه زندگی­اش تلاش کند در راه خدا قدم برداشته است، اگر این فرد برای رفع نیازمندی­های فرزند خردسالش تلاش کند در راه خدا قدم برداشته است. اگر این فرد برای به دست آوردن مخارج همسرشو زندگی­اش تلاش کند در راه خدا قدم برداشته است. و اگر به جهت تهیه قوت و روزی خود که محتاج دیگران نشود و دست­گدایی به سوی دیگران دراز نکند تلاش کند در راه خدا قدم برداشته است. این برداشتی که پیامبر(ص) از یک آدم سالم و توانمند در یک جامعه اسلامی داردو یعنی به سمت کار و تلاش اقتصادی رفتن و فعالیت اقتصادی کردن، و دست­گدایی به سمت کسی دراز نکردن.اگر بحث جهاد اقتصادی است یعنی جامعه ما اینگونه وارد عمل و فعالیت بشود. در تعبیر دیگری از اهل­بیت عصمت و طهارت داریم امام صادق (ع)فرمود: «الْكَادُّ عَلَى عِيَالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اللَّه».[2]‌ کسی که برای کسب روزی برای خودش و خانواده­اش تلاش کنداین انسان مثل مجاهدی می­ماند که در میدان کارزار برای خدا جهاد می­کند. ما چطور رزمندگانمان را دوست می­داریم، چطور به رزمندگانمان عشق می­ورزیم، آن کارگری که در کارخانه کار می­کند و کار تولیدی می­کند از منظر فرهنگ دینی به منزله­ی رزمنده­ای است که در یک جامعه اسلامی فعالیت می­کند. آن رزمنده دشمن خارجی را از مرز­های کشور اسلامی دور می­کند و این رزمنده مجاهد فی سبیل الله کشور را از وابستگی به بیگانه نجات می­دهد، این فرهنگ اصیل اسلامی ماست. اهل­بیت عصمت و طهارت نه تنها خودشان کار و تلاش می­کردند بلکه تقویت­کننده کار­های تولیدی بودند و این نکته­ای که می­خواهم عرض کنم به عنوان یک الگو برای مسئولان جامعه ما، برای دولت و مجلس ماست، که پشتیبانی کنند از کسانی که دارای کارخانه­های تولیدی­اند کسانی که در مسائل و مشکلات خود مانده­اند و نمی­توانند چرخه اقتصادی را به حرکت در آورند. این جریان را در مورد وجود نازنین امام کاظم (ع) نقل می­کنند. امام کاظم روزی از کار کشاورزی و تولیدی کشاورزان مدینه بازدید می­کرد، شخصی می­گفت اطراف مدینه صیفی کاری داشتم موقعی که فصل برداشت محصول من رسید ملخ­ها آمدند و تمام محصول مرا خوردند و چیزی برای من باقی نماند. امام کاظم(ع) چشمش به این مرد می­افتد از او سوال می­کند: چرا ناراحت و نگرانی؟ آقای من به خاطر اینکه ملخ­ها کشاورزی مرا نابود کردند حضرت فرمود: چقدر ضرر کردی؟ نگاه کنید در نظام اسلامی ما امام جامعه، پیشوای جامعه و کارگزار جامعه برای رشد تولید در یک جامعه پیشقدم می­شود. مرد در جواب سوال گفت: یکصدو بیست دینار با پول دو شتر، امام یکی از خدمتگزاران خودش را صدا زد و فرمود: صد و پنجاه دینار به این مرد بده به اضافه اصل مخارج که پرداخت کرده­ای سی دینار هم به عنوان سود و دو شتر هم به او تحویل بده، آن مرد می­گوید آن وقت که من این کمک را تحویل گرفتم خیلی به آقا علاقمند شدم و به آقا عرض کردم یک تقاضا دارم، قدم رنجه بفرمایید ووارد زمین من بشوید و برای من دعا کنید می­گوید حضرت وارد زمین من شد و ( حضرتی که اصل پول ر ابه او داده و سود کشاورزی را هم به او داده و پول دو شتر را هم به او داده) برای او دعا می­کند و بعد جمله‎ای از رسول گرامی اسلام(ص) برای او نقل می­کند که نبی گرامی اسلام فرمود: « از کسانی که در مشکلات مانده­اند محکم نگهداری کنید » این کلام نبی مکرم اسلام است تا در مسائل اقتصادی دچار مشکل نشوند. شما می­بینید امام در اینجا چند کار انجام داده و این مایه تشویق آن کشاورز به کار تولیدی است. امام اگر کسی ضرر کرد و ورشکسته شد و کسی سراغ او را نگرفت این جهاد اقتصادی در جامعه اسلامی تحقق نخواهد گرفت و این فرهنگ دینی و اسلامی ماست و من به همین مقدار بسنده می­کنم بنابراین اگر می­خواهیم در این کشور جهاد اقتصادی جنبه حقیقت پیدا کند کلام رهبر معظم انقلاب را باید هم مردم، هم مسئولان، دست به دست هم بدهند و ایران را گلستان کنند و همیشه وابستگی کشور را به بیگانگان برطرف کنند.

دعای پایانی خطبه اول

اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ وَالْمُسْلِمينَ وَالْمُسْلِماتِ الاَْحْيآءِ مِنْهُمْ وَالاَْمْواتِ

رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

پروردگارا جامعه اسلامی ما را جامعه­ای مستقل و به دور از وابستگی به بیگانگان قرار بده. روز به روز بر مجد و پیروزی جامعه ما بیفزای. روح بلند امام از ما شاد بفرما. به مقام معظم رهبری و مراجه بزرگوار و عالیقدر ما عزت،سربلندی و طول عمر با برکت عنایت فرما. به خانواده مکرم شهیدانمان صبرو اجر عنایت فرما. جوانان ما را در مسیر دین­باوری و خداباوری قرار بده. عفاف و پاکدامنی را در جامعه ما حاکم بفرما. مردم مظلوم کشورهای اسلامی مخصوصا مردم مظلوم بحرین را از شر دیکتاتورها نجات بده. خدایا باران رحمتت را از ما دریغ مدار. و در فرج آقایمان، مولایمان ،صاحب اصلی­مان حضرت بقیه الله تعجیل بفرما.

إنّ أحسن الحدیث لابلغ الموعظه کتاب الله العزیز

أَعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ * إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

صدق الله العلی العظیم.

خطبه دوم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم اله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، وارث الانبیاء والمرسلین، ثم الصّلوة والسلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم محمد و آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی، علی امیر المؤمنین علی بن ابطالب، و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سید شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علیٍ و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المهدی صلوات الله علیه اجمعین، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه»

السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر و رحمة الله و برکاته.

عباد الله اوصیکم ونفسی بتقوی. قال الله تبارک و تعالی:«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِيداً* يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَمَن يُطِعْ اللَّهَوَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا»[3]خدای متعال ما را و مومنان را دعوت به تقوا و پارسایی می­کند. در هنگام سخن گفتن سخن استوار بر زبان جاری کنید. سخنی که در هر محفل و مجلسی بتوانید از آن دفاع کنید، تا خدای متعال اعمال شما را شایسته قرار دهد و گناهانتان راببخشد. مطمئن باشید کسی که پیروی از راه خدا، و راه رسول خدا را پیشه خو بسازد این انسان اهل سعادت خواهد بود، مشکل همین جاست پیروی از خدا و راه رسول خدا. در سخن همه اینچنین حرف می­زنیم، ما بنده خداییم، ما پیرو رسول خداییم ولی انصاف بدهیم از گوینده تا شنونده آیا در رفتار ما بندگی خدا موج می­زند؟ در رفتار ما پیروی از رسول خدا چند درجه است؟ نیاز به بررسی نداریم ؟ تا کی می­خواهیم با این زبان ادعا کنیم و در عمل غفلت.خدایا ما را از حلات غفلت به حالت بیداری و آگاهی برسان.

در این خطبه به مناسبت­ها و نکاتی اشاره می­کنم. مناسبت اول روز 11 اردیبهشت به عنوان ورز جهانی کار و کارگر معرفی شده، من این مناسبت را به همه کارگزان زحمتکش و سخت­کوش صمیمانه و متواضعانه تبریک عرض می­کنم. لازم می­دانم از تلاش­های مخلصانه کارگرانمان چه قبل انقلاب، چه در زمان پیروزی انقلاب و چه در عرصه اقتصادی و پیشرفت کشور تقدیر و تشکر کنم. در اسلام عزیز ما کارگر دارای کرامت است، و رابطه­اش با کارفرما یک رابطه صمیمی و همدلی است و دولت هم تنظیم کننده این رابطه است. بار اصلی تولید روی دوش کارگران ماست. از وظایف نظام مقدس ما این است که این قشر زحمتکش را به گونه­ای اداره کند که از حق مشروع انسانی و اسلامی خود بهره­مند شوند. هم مجلس ما، هم دولت ما به مسأله کار و کارگر به چشم یک مسأله اساسی در کشور نگاه کنند اما کارگران هم یک وظیفه دارند، کارگران نسبت به اتقان کار تلاش کنند. می­دانید ما چه زمانی از وابستگی به دیگران نجات پیدا می­کنیم؟ 1- ارتقای کیفیت کالاهای داخلی ماست و 2- اصلاح فرهنگ جامعه ماست. فرهنگ جامعه ما به خاطر اینکه کالاهای داخلی ما گاهی از کیفیت لازم برخوردا نیست، گرایش به کالاهای دیگران است این دو اصل باید در جامعه ما اصلاح شود. کارگران کیفیت را بالا ببرند و فرهنگ جامعه ما فرهنگ خودی بشود، همانگونه که رهبری فرمودند کالای خودی را و کالای کشور را خریداری کنند و این آغاز حرکت به سوی یک اقتصاد سالم است. روز 12 اردیبهشت همزمان با سالروز شهادت شهید مطهری هم به عنوان روز معلم و هم به عنوان برنامه سیاسی – عقیدتی سپاه پاسدارن عزیز ماست. من در این مورد به چند نکته اشاره می­کنم یکی، جایگاه معلم در اسلام: این معلمان الآن همه شما که اینجا نشسته­اید عمدتا روزی تحت تربیت یک معلم بوده­اید. این جایگاه رفیع یک معلم است.یعنی سایه معلم بالای سر همه ماست. لذا معلم با تعلیم ونشر علم انسان­ها را به سوی کمال و پیشرفت سوق می­دهد. پیامبر اکرم بزرگترین معلم جهان بشریت است و به این ویژگی پیغمبر ما افتخار می­کند. آن زمان که دو گروه در مسجد گرد آمده بودند یک دسته به عبادت پرداخته بودند و یک دسته به علم آموزی، گروه دوم را که در محضر استاد علم می­آموختند پیغمبر توجهش را به آنان معطوف داشت و فرمودند:« أنما بعثت معلما؛ من به عنوام معلم مبعوث شدم»این جایگاه معلم است که از افتخاراتپیامبر این است که به عنوان معلم برانگیخته شدند. آنحضرت چنان برای معلمان ارزش قائل است که برای معلمان دعا می­کند: «اللّهُمَّ اغْفِر لِلمُعَلِّمینَ و أطِل أعمارَهُم و بارِک لَهُم فی کَسبِهِم ؛ خدایا! آموزگارانرابیامرز؛عمرشانرادرازوکسبشانرابابرکتکن» این دعای رسول اکرم در وصف معلمان است. وجود مقدس امام حسین(علیه السلام) یکی از فرزندانش، معلمش به او سوره حمد آموخت و هنگامی که این فرزند امام سوره حمد را نزد ایشان قرائت کرد امام بسیار خوشحال شد، معلم را دعوت کرد و به عنوان تقدیر و تشکر پاداش بزرگی به معلم عنایت کرد عده­ای که آنجا نشسته بودن اعتراض کردند که در مقابل یک سوره حمد این همه پاداش!!! وجود مقدس سالار شهیدان ابی عبد الله فرمود: این پاداش کجا و عطای او کجا که آموزش سوره حمد است. یعنی این در مقابل آن چیز قابل ذکر و مهمی نیست. و وجود مقدی امیر مؤمنان معلم را درکنار پدر قرار می­دهد و در تعبیری می­فرماید: «: قُمْ عَنْ مَجْلِسِكَ لِأَبِيكَ وَ مُعَلِّمِكَ وَ لَوْ كُنْتَ أَمِيراً‌؛[4] اگر در مجلسی پدر وارد شد به احترام او برخیز ولو امیر باشی اگر پدر آمد برخیز و معلم هم آمد برخیز ولو امیر باشی»اما شخصیت استاد مطهری:چرا این روز را روز معلم نامگذاری کردند؟ چون شهید مطهری دارای ویژگی­های ارزشمندی است. من در اینجابه بعضی از ویژگی­­ها به صورت فهرست وار اشاره می­کنم، اخلاص، کار برای خدا از ویژگیهای برجسته شهید مطهری است، کاری به حرف دیگران نداردکه دیگران درمورد او چگونه قضاوت می­کنند کتاب داستان راستان بنویسد، یا اصول فلسفه و روش رئالیسم، برای مطهری تفاوت نمی­کند چون آنچه برای او مهم است پاسخ به نیاز­های جامعه است و نه خواست خود اوو این خیلی مهم است. ما چه می­خواهیم و جامعه چه نیازی دارد؟ شهید مطهری می­گوید ما باید پاسخ­گوی نیاز جامعه باشیم نه اینکه من چه می­خواهم و چه دوست می­دارم. شهید مطهری انس با قرآن دارد، و ارادتمند به اهل­بیت(ع) است. از او سؤال می­کنند که چرا علامه طباطبایی(ره) را این همه احترام می­کنی؟ او در پاسخ می­فرماید: احترام من به او نه به خاطر این است که او یک فیلسوف است او چون عاشق اهل­بیت(ع) است او را این همه تجلیل و تکریم می­کنم. او جامع الاطراف بود دارای فکری نقاد، با همه احترامی که به علامه طباطبایی می­کند در بحث جاودانگی اخلاق به علامه نقد می­کند یعنی در رابطه با استاد نظر خودش را مطرح می­کند چون در حالات ارسطو گفته­اند که ارسطو گفته بود من افلاطون را دوست دارم ولی حقیقت را بیش از افلاطون دوست دارم، پایبندی به مکتب. او یک برج­بان قوی برای این مکتب بود، او یک دیدبان بیدار برای مکتب بود. از هر جا دشمن حمله می­کرد او پاسخ می­گفت. ما امروز نیاز به مطهری­ها داریم. خوشبختانه کتاب­های او در جامعه ما دارای ارزش­های فراوانی است که باید پاس داشت.

یک نکته­ای هم راجع به مسائل اخیر اشاره کنم و در همین حد لازم می­دانم نکته­ای را عرض کنم آنچه که در مورد مسأله اخیر جامعه ما اتفاق افتاده به دنبال موضوع وزارت اطلاعات و مردم ما با حساسیت آن را دنبال کردند، نکته­ای که می­خواهم عرض کنم نکته­ای است مربوط به اصل نظام ما، این را لازم می­دانم مطرح کنم. برادران و خواران و کسانی که صدای مرا می­شنوید انقلاب اسلامی ما متمایز از همه انقلاب­ها در دنیاست در حقیقت یک الگوی جدیدی است که به جهان عرضه شده است و آن مبتنی بودن انقلاب بر دکترین ولایت فقیه است هر کس با این ویژگی آشناست و پایبند به آن است احساس نگرانی نمی­کند و از طرف هر کسی که این مسأله مورد دقت و تأمل قرار نگیرد قبل از هر کس برای خود او نگران­کننده است. در این دکترین مشروعیت همه مناسب با ولایت فقیه است وحدت ملی ما، حفظ ارزش­های انقلاب ما، حرمت مقدسات دینی ما، پیشرفت و تعالی کشور ما، ایستادگی بر اصول در مقابل تحریم­ها، توطئه­ها، به برکت­های هدایت رهبری و ولایت فقیه است. محوریت و حرکت مسولین ما در چارچوب احکام مترقی اسلام و مصالح عمومی مردم، حفظ روحیه دینی و ایمانی مردم از آثار بارز انقلاب ماست چه در زمان حضرت امام(ره) و چه در زمان رهبر فرزانه انقلابمان در ابتدای انقلابمان دشمنان تلاش کردند، بعد از آن هم تلاش کردند که عمود خیمه انقلاب را از کارایی بیندازند موفق نشدند و موفق هم نخواهند شد. قانون اساسی ما حتی حاکمیت دوگانه را نمی­پذیرددر قانون اساسی ما حاکمیت یگانه است با محوریت ولایت. ما باید در مسائل اخیر هوشیاری را از دست ندهیم. دشمن امروز با کار تبلیغاتی سنگین به دنبال رخنه کردن در صفوف مردم ما و مسئولین ما به انقلاب ماست. ما به دشمن خواهیم گفت، دشمن برای همیشه تو را رسوا خواهیم کرد، برای همیشه تو را ناامید خواهیم کرد، ما نمی­گذاریم مسائل طبق دلخواه شما پیش برود.همه باید مواظب باشیم که کار دشمن صاف کن انجام ندهیم، امید ما این است و امید شما هم این است. این مسأله مانند هزار مسأله دیگر به سلامتی و سربلندی عبور کنیم. برای مردم ما تبعیت از رهبری به عنوان یک شاخص مهم است. ارزیابی عملکرد­ها بر اساس تبعیت از رهبری است و اصول قانون اساسی است و ملت ما هم اینچنین خواستار است. خدایا در این روز جمعه از تو می­خواهیم تمام نیرنگ­ها و توطئه­هایی که دشمن می­خواهد از آن بهره­برداری کند و شاد شود به خود دشمنان کا برگردان.

اما در مسائل منطقه­ای، یک بحث مربوط به یمن است. متأسفانه در این چند روز شاهد تعداد بیشتری از کشتن و زخمی شدن مردم یمن هستیم. اینها برای گرفتن فرصت و زمان برای حاکمیت خودشان هستند، پشت پرده نقشه می­کشند عده­ای طراحی می­کنند، ولی من به شما مردم اطمینان بدهم که مردم راه خود را یافتند، و هر طرحی هم که مردم می­بینند از طرف دیگران مطر می­شود با هوشیاری با آن برخورد می­کنند. حضور مردم یمن در صحنه جدی است و مردمی با چنین اراده قوی عرصه را بردیکتاتورها به امید خدا تنگ­تر خواهند کرد. در مسأله لیبی اگر قدرتهای استکباری توطئه نکنند، مسائل دارد به نفع مردم پیش می­رود. چون ابر قدرتها به دنبال منافع خود هستند، ببینید چه شکلی عمل می­کنند، به یک جا هواپیما می­فرستند و به یک جا دستور حمله به مردم را صادر می­کنند نمونه روشن آن در بحرین است. نسبت به مردم مظلوم بحرین خدا می­داند، من یقین دارم تک تک شما اخبار بحرین را که می­شنوید بغض گلویتان را می­گیرد، نمی­دانید چه کاری انجام دهید.دست­ها را رو به آسمان دراز می­کنیم؛ خدایا مردم مظلوم بحرین را از شر ظالمان نجات فرما. اینها دست به جنایاتی زدند که کمتر سابقه دارد. زنان را به زندان می­برند، نیمه شب وارد خانه­ها می­شوند، می­کشند و شکنجه می­دهند، مساجد را یکی پس از دیگری ویران می­کنند، حسینه­ها را ویران می­کنند و از همه بالاتر قرآن­ها را می­سوزانند. خدایا این ملت اسلامی ما به کجا پناه ببرد؟ از دست کشیش آمریکایی بنالد که قرآن را می­سوزاند یا از دست کسانی که ادعای مسلمان بودن را دارند. ما خیرخواهانه به دولت­های منطقه نصیحت می­کنیم دست از سر مردم بحرین بردارید. آیا تاریخ نخوانده­اید؟ تاریخ برای شما عبرت نیست؟ آیا ظلم و سرکوب و شکنجه می­تواند برای مدت طولانی حکومت شمارا دوام ببخشد؟ مطمئن باشید به این شکل نمی­توان حکومت کردو متأسفانه در جهان اسلام بی­تحرکی عجیبی حکم­­­فرماست. علما و طرفداران قرآن چرا اینها را محکوم نمی­کنید؟ فردای قیامت جواب رسول خدا را چه می‌دهید؟ ولی مردم بحرین یک جمله را به شما بگویم: مشکلات را تحمل کنید، اینها آمده بودند شما را بترسانند ولی این روزها آنها از شما می­ترسند.آثار ترس کم­کم بر چهره آنها ظاهر شده است. آنها بودند دو هفته در بحرین بمانند و کار بحرین را تمام کنند آمریکایی­ها به اینها می­گویند دو هفته گذشت چطور اتفاقی نیفتاد؟ شما بر اساس اعتقادات دینی مبارزه می­کنید. انشاء الله امیدواریم هر چه زودتر با امداد­های غیبی الهی شما پیروزی را در آغوش بگیرید.

دعای پایانی خطبه دوم

پروردگارا ما را بیامرز. به اسلام واسلامیان عزت عنایت بفرما. عزت و مجد گذشته مسلمانان را به آنان برگردان. ملت­های اسلامی را به خصوص ملت بی­دفاع و مظلوم بحرین را پیروز بگردان. توطئه­های اجانب را به خودشان برگردان. به امام راحل ما روح و رضوان عنایت فرما. به رهبر فرزانه انقلاب ما و مراجع بزرگوار ما،عزت و سلامت عنایت فرما. به زائران ما سلامت، توفیق و قبولی اعمال عنایت فرما. به همه کسانی که به همراهی با مسیر انقلابند توفیق بیشتر مرحمت فرما. در فرج مولایمان تعجیل بفرما.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ*فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ*إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ*

صدق الله العلی العظیم


[1].مجلسی، علامه، محمدباقر؛ بحار الانوار، ج77، ص 172 .

[2].كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية)ج‌5، ص: 88

.[3] ا حزاب/71،72.

[4].نورى، محدث، ميرزا حسين، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،؛ ج‌15، ص: 203

 

 

Please publish modules in offcanvas position.