خطبه نماز جمعه قم/1392.6.15

 

 

 

خطبه نماز جمعه قم/1392.6.15

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله نحمدهو نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به

 

و نتوکل علیه ونعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات

 

اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و

 

نصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ

 

سره و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا

 

حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین

 

الطاهرین المکرمین و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من

 

الآن الی قیام یوم الدین.

السلام علیک یا حجه الله السلام علیک یا بقیه الله فی

 

ارضه و رحمه الله و برکاته.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

قال مولانا ومقتدانا الامام الصادق(ع): «مَنْ أَخْرَجَهُ اللَّهُ عَزَّ

 

وَ جَلَّ مِنْ ذُلِّ الْمَعَاصِي إِلَى عِزِّ التَّقْوَى أَغْنَاهُ اللَّهُ بِلَا مَالٍ وَ

 

أَعَزَّهُ بِلَا عَشِيرَةٍ وَ آنَسَهُ بِلَا أَنِيسٍ وَ مَنْ خَافَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ

 

أَخَافَ اللَّهُ مِنْهُ كُلَّ شَيْ‌ءٍ وَ مَنْ لَمْ يَخَفِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ

 

أَخَافَهُ اللَّهُ مِنْ كُلِّ شَيْ‌ءٍ»[1]بندگان خدا خودم و شما را

 

به تقوای الهی سفارش می‎کنم. وجود نازنین امام

 

صادق(ع) در رابطه با تقوی سخن بلندی دارند که

 

امیدواریم برای همه ما پندآموز باشد وبتوانیم در زندگی از

 

آن بهره بگیریم ایشان می‎فرماید: هرکس خدای متعال او را

 

از ذلت معصیت وگناه به عزت تقوا برساند یعنی از ذلت

 

گناه فاصله بگیرد خداوند او را بدون داشتن مال ومنال

 

غنی خواهد کرد و اگر احیاناً این انسان برخوردار از تقوا

 

شد، خدا او را عزیز می‎کند بدون اینکه برخوردار از عشیره

 

وقبیله باشد خدای متعال او را بغیر بشر وهم نوعان انس

 

می‎بخشد یعنی عنایاتش را شامل حال او می‎کند اما اگر

 

خدای متعال کسی در مخالفت با خدای متعال براید (

 

خیلی سخن عجیبی است) از همه کس خواهد ترسید اما

 

اگر خداترس شد همگان از او حساب می‎برند واز او می‎

 

ترسند. خیلی نکته کلیدی است. عزت می‎خواهید تقوا،

 

مال وغنا می‎خواهید تقوا، اینها ویژگی های مهمی است در

 

سایه تقوا اگر می‎خواهیم هیبتی داشته باشیم ودیگران برای

 

ما حساب باز کنند  باز هم تقوا.

در خطبه اول از آنجا که در آستانه دهه کرامت قرار داریم

 

که آغاز آن، با میلاد باسعادت  کریمهاهل بیت فاطمه

 

معصومه(س)آغاز می‎شود وپایان آن با میلاد باسعادت ثامن

 

الحجج علی بن موسی الرضا(ع) است. اجازه بدید من در

 

این خطبه مقداری پیرامون منزلت ومقام کریمه اهلبیت(س)

 

سخن بگویم و بعد این نکته اشاره کنم اگر می‎گوییم دهه

 

کرامت اگرمی‎گوییم کریمه اهل بیت اگر می‎گوییم ائمه اهل

 

کرم هستند معنای کرامت درلسان اهل بیت(ع) چیست

 

چون بنا نیست تنها به اوصاف اهل بیت(ع) بپردازیم و

 

خود بهره ای از کرامت  نبریم ببینیم کرامت و کریم بودن

 

یعنی چه؟ آیا می‎شود در زندگی ما پیاده بشود یا نه؟ در

 

رابطه با کریمه اهل بیت فاطمه معصومه(س) روایات

 

متعددی وارد شده، بخشی از روایات در رابطه با فضیلت

 

زیارت آن حضرت و پاداشی است که خدای متعال به

 

انسانها عمل می‎کند در سایه زیارت آن حضرت. وجود

 

مقدس امام صادق (ع) تعبیر جالبی دارند هم عظمت قم

 

را بیان می‎کنند وهم عظمت کریمه اهل بیت(س): « إِنَ‏ لِلَّهِ‏

 

حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ»خدا حرمی دارد وآن مکه است «وَ

 

لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِينَةُ»و رسول خدا حرمی دارد و آن

 

مدینه است «وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ»

 

امیرالمومنین حرمی دارد و آن کوفه است «وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ

 

قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ» خیلی

 

جالب است.می‎فرماید: برای همه ما اهل بیت حرمی

 

است.و نام آن حرم قم است. ویژگی قم چیست؟ در این

 

قم مقدسه زنی از فرزندانمن در آن جا دفن می‎شود ونام

 

شریفش فاطمه(س) است. «مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ»[2

 

]کسی که کریمه اهلبیت فاطمه معصومه(ع) عارفا بحقها را

 

زیارت کند بهشت بر او واجب است. روایت دوم از آقا

 

علی بن موسی الرضا(ع) است:«مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ

 

كَمَنْ زَارَنى»[3]. اگر آن همه فضیلت در باب زیارت

 

امام رضا(ع) شنیده‎اید که شنیده اید وجود مقدس علی بن

 

موسی الرضا می‎فرماید: هرکس فاطمه را در قم زیارت کند

 

عینا مثل این می‎ماند که من را زیارت کرده است. وجود

 

مقدس امام جواد (ع) هم تعبیر جالبی دارد من زار عمتی

 

بقم کسی که عمه ام  را در قم زیارت کند بهشت برای

 

اوست.در رابطه با مقام شفاعت فاطمه معصومه(س) این

 

زیارتنامه‎ای که ما می‎خوانیم حکمتی دارد.«يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي

 

لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ»[4].

 

فاطمه معصومه تو در پیشگاه خدا دارای جایگاه بلندی

 

هستی پس فردای قیامت به فکر ما باش و شفاعت کن

 

وامام صادق(ع) خیلی تعبیر زیبا وبلند : «مُوسَىوَتُدْخَلُ‏

 

بِشَفَاعَتِهَاشِيعَتِي‏الْجَنَّةَبِأَجْمَعِهِم»[5]. و بوسیله شفاعت

 

فاطمه معصومه(س) شیعیان وپیروان من، همه وارد بهشت

 

می‎شوند. منتها ما این نکته را کنار این مسئله را بیان کنیم

 

اگر کسی آمد سلام کرد، به کریمه اهل بیت سلام کرد، به

 

فاطمه معصومه(س) و اظهار ارادت کرد این اظهارت ارادت

 

این نکته را لازمه دارد که ما پیرو راه شما هستیم ما مسیر

 

شما و راه شما را دنبال می‎کنیم یک نوع التزام قلبی و

 

عملی را در زندگی ما برای پیمودن برای راه ورسم زندگی

 

اهل بیت(ع) هم باید بوجود بیاید که انشاالله بوجود خواهد

 

آمد.او عالمه هست. مسئله جایگاه انتسابی فاطمه

 

معصومه(س) روشن است، فرزند امام  موسی بین جعفر(ع)

 

وخواهر امام علی بن موسی الرضاست اما جایگاه فاطمه

 

بخاطر جایگاهی که جنبه انتسابی بودن داشته باشد ندارد

 

یک ویژگی اکتسابی هم ایشان دارد. گروهی مردم از بیرون

 

مدینه آمدند خدمت موسی بن جعفر(ع) آمدند و مسائل

 

شرعی بپرسند یک برگه بالابلندی سوال نوشته بودند آمدند

 

سراغ گرفتند که امام اینجاست؟ گفتند رفته

 

مسافرت.پرسیدند آقا علی بن موسی الرضا هست؟ فاطمه

 

معصومه(س) از آنها پرسید کارتان چیست؟ گفتند ما یک

 

سری سوالات دینی وشرعی داریم. فرمود سوالاتتان را

 

بدهید و فردا برای جواب بیایید. فردا صبح آمدند دیدند

 

پاسخ سوالات با خط زیبا وبا مهر وامضای کریمه اهل بیت

 

فاطمه معصومه(س) نوشته شده و به آنها تحویل داده شد.

 

خوشحال شدند عجب بانوی عالمه‎ای، فاضله‎ای. این همه

 

با دقت پاسخ سوالات ما را دادهاست. آمدند بیرون از

 

شهر موقعی که اینها وحَتَّى‏ يَكُونَ‏ الْجَمْرُ بَيْنَ بَلْدَتِهِم[6]‏.

 

جمر همین نهر و رودخانه فعلی است بگونه ابی که این

 

رودخانه وسط شهر قرار می‎گیرد. این جمر بین بلدتهم و

 

شهر  آنها واقع شده مردم از شهرهای مختلف به قم روی

 

می‎آورند.

در پایان به همین نکته اشاره کنم که عرض کردم: «تَخَلَّقُوا

 

بِأَخْلَاقِ‏ اللَّه‏[7]تخلقوا باخلاق اولیاء الله» اگر می‎گوییم

 

دهه کرامت، ما چه بهره‎ای بایدببریم از کرامت کریمه اهل

 

بیت (س)؟ ما چه بهره ای باید ببریم از کرامت علی بن

 

موسی الرضا(ع) که این دهه به نام اینهاست؟ من روایاتی

 

دیدم که کریم کیست؟ و کرامت چیست؟ آیا ما می‎توانیم

 

در وجود خودمان کریم بودن وکرامت را در خودمان رقم

 

بزنیم. چند ویژگی در رابطه با کرامت هست که من عرض

 

می‎کنم؛ یکی از ویژگی های مسئله کرامت ، شکرگذاری

 

است آدمهای کریم نسبت به کم شاکرند اما آدمهای لئیم

 

که مقابل کریم هست هرچه نعمت فراوان هم به آنها داده

 

بشود باز هم ناسپاسند. امیرالمومنین(ع) فرمود: الْكَرِيمُ‏

 

يَشْكُرُ الْقَلِيلَ‏ وَ اللَّئِيمُ يُكَفِّرُ الْجَزِيل»[8]‏. آدمهای کریم به

 

کم قانعند و شکرگذارند اما آدمهای لئیم نعمتهای فراوان

 

هم به آنها بدهند باز هم ناسپاسی می‌کنند.انسانهای کریم

 

انسانهایی هستند که گره گشای کار مردمند و منتظر نمی‎

 

مانند بالاخره به آنها مسئله را مطرح کنند و از آنها

 

خواسته شود خودشان اقدام می‎کنند.امامحسن مجتبی(ع)

 

فرمود: «أَمَّا الْكَرَمُ فَالتَّبَرُّعُ بِالْمَعْرُوفِ وَ الْإِعْطَاءُ قَبْلَ

 

السُّؤَالِ وَ الْإِطْعَامُ فِي الْمَحَلِّ الْخَبَر»[9].انسان به کار

 

تبرع کند و قبل از اینکه از او چیزی خواسته شود خود

 

اعطا کند منتظر نماند کسی دستش را دراز کند او بخشنده

 

است قبل از اینکه کسی سوال کند انسانهای کریم

 

خطاپوشند و از خطای دیگران می‎گذرند. امیرالمومنین (

 

ع) فرمود: «الْكَرِيمُ‏ يَتَغَافَلُ‏ وَ يَنْخَدِ»[10].انسانهای کریم

 

خودشان را به غفلت می‌زنند و به روی طرف خطاکار نمی‎

 

آورند.  خلاصه انسانهای کریم انسانهایی هستند که از گناه

 

دوری می‎کنند. امیرالمومنین (ع) فرمود: کسی که کرامت

 

نفس دارد خودش را با معصیت کوچک نمیکند.آدمهای

 

کریم به دنبال گناه راه نمی‎افتند پناهگاهشان خداست.ان

 

الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربا و ینهی عن

 

الفحشا و المنکر و البغی. یعظکم لعلکم تذکرون.

پروردگارا در فرج مولایمان تعجبل فرما. مارا با محبت اهل

 

بیت زنده بدار و با محبت اهل بیت بمیران. پروردگارا به

 

امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما. و رهبر معظم

 

انقلابمان و سایر مراجع تقلیدمان را عزت و سلامت

 

مرحمت فرما. به خدمتگزاران این کشور علوی و فاطمی

 

توفیق بیشتر مرحمت فرما. توطئه های دشمنان را به

 

خودشان برگردان. به خانواده های مکرم شهیدانمان صبر و

 

اجرکرامت فرما. شهدایمان را با شهدای کربلا محشور

 

بگردان. آزادگانمان و رزمنده‎‏گانمان عزت و پیروزی و

 

سلامت عنایت فرما. پروردگارا باران رحمتت را شامل حال

 

ما بگردان.

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

بسم الله الرحمن الرحیم

قل هو الله احد الله الصمد لم یلد ولم یولد ولم یکن له

 

کفوا احد. صدق الله العلی العظیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

خطبه دوم

اعوذبالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاه و

 

السلام علی سیدنا و نبینا و حبیب قلوبنا ابی القاسم محمد

 

و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی مولانا

 

امیرالمومنین و علی فاطمه الزهراء سیده نساء العالمین و

 

علی الحسن و الحسین سید الشباب اهل الجنه و علی

 

علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی

 

محمدبن علی الباقر و علی جعفربن محمد الصادق و علی

 

موسی بن جعفر الکاظم و علی علی ابن موسی الرضا

 

المرتضی وعلی محمد بن علی الجواد و علی علی بن

 

محمد الهادی و علی الحسن بن علی العسکری و علی

 

الحجه القائم المهدی.حججک علی عبادک و امنائک فی

 

بلادک. بهم نتولی و من اعدائهم نتبری الی یوم القیامه

 

السلام علیک یا فاطمه یا بنت موسی بن جعفراشفعی لنا

 

فی الجنه و انّ لک عند الله شانا من الشان.

عباد الله اوصیکم ونفسی بتقوی الله.

قال مولانا امیرالمومنین(ع):«َ أَتْقَى النَّاسِ: مَنْ‏ قَالَ‏ الْحَقَ‏

 

فِيمَا لَهُ‏ وَ عَلَيْهِ»[11]. بندگان خدا خودم وشما را به

 

تقوای الهی سفارش می‎کنم. امیرمومنان(ع) کلامی از

 

رسول گرامی اسلام (ص) نقل می‏کنند. کلامی کوتاه ولی

 

دربردارنده یک دنیا پرمعنا . می‏‎فرماید: باتقواترین مردم کسی

 

است که جز حق چیز دیگری نگوید. خواه این حق گفتن

 

به نفع او تمامن بشود یا به ضرر او تمام بشود یعنی دنبال

 

منافع شخصی مان نباشیم هرجا منفعت ماست مدافع حق،

 

هرجا ضرر ماست از حق گریزان باشیم اگر در زندگی همین

 

جمله را معیار زندگی قرار دهیم دچار لغزش نخواهیم شد.

درخطبه دوم به بیان مناسبت‎ ها به آن اشاره کنم مناسبت

 

اول همانگونه که اشاره شد، ولادت باسعادت کریمه اهل

 

بیت(س) است روز ولادت آن حضرت مطرح شده وگفته

 

شده که انشاء الله امیدواریم در کل دهه کرامت مجالسی که

 

در آستانه مقدسه کریمه برگزار می‎شود، مجالسی که در

 

سراسر کشور برگزار میشود، عزیزانمان برای آگاهی از سیره

 

اهل بیت در آنجا حضور پیدا کنند .

مناسبت دوم، آغاز هفته حج است. یکی از فرائض بزرگ

 

الهی است حج، که همه ساله بصورت یک کنگره جهان

 

اسلام در مکه برگزار می‎شود. مکه درسهای فراوانی دارد

 

ئدرس یاد خدا، برادری و برابری، ارتباط و به هم پیوستگی

 

امت اسلامی است. انشالله امیدوارم که ایرانیان عزیز ما که

 

به حج مشرف می‎شوند رفتار واعمالی که از آنها سر می‎زند

 

به عنوان الگو به عنوان حاجی برای دیگر ملتها باشد

 

خدای ناخواسته موجب وهن امت اسلامیمان باشد وهن

 

ایران اسلامیمان باشد. آبرومند آنجا اعمالمان را انجام

 

بدهیم انشالله.

مناسبت بعد، قیام هفده شهریور است خوب به خاطر

 

دارید جمعه سیاه آن روز چه اتفاقی افتاد. تعداد زیادی از

 

مردم شریف تهرن در میدان ژاله آن روز و میدان شهریور

 

امروز، مانند برگهای پاییزی روی زمین ریختند. من فقط این

 

نکته را می‏خواهم عرض کنم مسائلی که در طول انقلاب

 

افتاد، شهدایی که تقدیم انقلاب کردیم برادر وخواهر من

 

یک پیام دارد وآن پیام این است که آن انقلاب اسلامی به

 

آسانی به دست ما نیفتاده است. خون شهدا، تضمین

 

کننده پیروزی انقلاب بود و ادامه انقلاب هم قطعاً با امداد

 

گرفتن از ارواح طیبه شهیدان ماست.

بیستم شهریور سالگرد حادثه یازده سپتامبر است حادثه ای

 

خیلی از تحلیلگران آن روز گفتند ممکن است کار خود

 

آمریکاییها باشد برای بهانه درست کردن و حمله کردن به

 

کشورهای اسلامی به افغانستان و عراق حمله کنند تحت

 

عنوان مبارزه با تروریست. و امروز ما چشمشان را باز

 

می‎کنند به به جل الخالق چه کسی حامی تروریسم است؟

 

امروز در سوریه چه اتفاقی افتاده این تروریستهایی که سر

 

کودک و زن و بزرگسال می‎برند با حمایت چه کسی این

 

اتفاقات دارد در افغانستان وسوریه وعراق اتفاق می‎افتاد

 

جز امریکا شما آمدید حمله کردید امروز شدید پدر خوانده

 

تروریستها؟ چه وقاحت وچه زشتی. جنایاتی که امروز دارد

 

اتفاق می‎افتد به عنوان مبارزه با تروریسم.

مناسبت دیگری باید به آن اشاره کنم، مسئله سالگرد

 

رحلت مرحوم وحید بهبهانی است. سالگرد وفات آیت الله

 

طالقانی است. سالگرد شهادت آیت الله مدنی است. این

 

شخصیتهای بزرگی که در جهان اسلام نقش آفرین بودند.

اما مناسبتهاییکه می‎خواهم به آنها اشاره کنم. وآن مسئله

 

سوریه است. امروزهمگان می‎دانیم که دشمنان اسلام، تبل

 

جنگ می‎کوبند. اکثریت کشورها مخالفت می‎کنند تمام

 

ملتها مخالفت می‎کنند. ریئس سازمان ملل مخالفت می‎

 

کند اما اینها همچنان مصم هستند که در آنجا نیز حادثه

 

تلخی بیافرینند. من حقیقتاً در اینجا این مسئله را مطرح

 

کنم.  سوال می‎کنید چرا امریکا چنین تصمیمی گرفته؟

 

آمریکا بعد از این که دید ارتش سوریه پیشروی کرده واین

 

تروریستهای مورد حمایت آمریکا یکی پس از دیگری باید

 

صحنه را ترک کنند برای دلداری دادن به تروریستها برای

 

دلداری دادن به مزدورانشان در منطقه، برای تضمین امنیت

 

اسرائیل، دست به این اقدامات می‎زنند. من این سخن

 

گهربار رهبر عزیزمان باید گوش بدهند: آمریکا قطعاً در این

 

جریان ضربه خواهد خورد وضرر خواهد کرد.اینها ژست

 

طرفداری نسبت به مردم در دنیا می‎گیرند ما برای دفاع از

 

مردم سوریه حمله می‎کنیم که نظام سوریه را ساقط کنیم

 

شما طرفدار مردم هستید؟ شما ضد بمباران شیمیایی

 

هستید؟ آن روزی که صدام حلبچه و سردشت را بمباران

 

کرد شما مدافع مردم نبودید؟ تعجب من از بعضی از

 

کشورهای منطقه است. انسان باید بشنود و زار زار اشک

 

بریزد به آمریکا اعلام می‎کنند آمریکا تمام هزینه جنگ علیه

 

سوریه را ما میپردازیم این وقاحت نیست؟ علیه یک کشور

 

عربی و اسلامی دست بیگانگان را باز کردن و پول حمله

 

نظامی را پرداختن ، کجای این مسئله با اسلام وشریعت

 

می‎سازد. این است معرفی اسلام؟ گناه سوریه چیست؟

 

مقاومت، دشمنی با اسراییل اینها گناه اصلی سوریه است.

 

شما مدافع مردم نیستید وهیچ کس هم باور نمی‎کند.

در این هفته اجلاس خبرگان برگزار شد. اجلاس بسیار

 

آبرومندی بود حتما شنیده‎اید در آغاز جلسه خبرگان جنازه

 

های مطهر شهدا در صحن اجلاس حضور داشت و بعد

 

توسط خبرگان ملت تشییع شدند. پیرمردان وبزرگان ما زیر

 

جنازه شهدا رفتند تا یک پیام را به دنیا مخابره کنند که آبرو

 

عزت ما در سایه شهداست.در آنجا اعضای محترم

 

خبرگان در نطق‎های قبل از دستور دغدغه ای فرهنگی،

 

سیاسی اقتصادی ومشکلات مردم پرداختند من گاهی فکر

 

می‎کنممی‎شد نطق نمایندگان خبرگان از رسانه ملی پخش

 

می‎شد که چگونه به مشکلات مردم اشاره می‎کنندو

 

دغدغه‎مندند نسبت به مشکلات مردم. ریاست محترم

 

جمهور تحلیل جامعی از شرایط داخلی وخارجی کشور ارائه

 

دادند و امیدی ایجاد کردند که در ماههای آینده با تیمهای

 

مختلفی که تشکیل دادند. انشاالله بتوانند گره‎ای از

 

مشکلات مردم گشوده شود. ما در آنجا در روز آخر

 

اجلاس (پنج شنبه) شاهد سخنان گهربار رهبر فرزانه

 

انقلاب بودیم من چند فراز از سخنان معظم رهبری مطرح

 

می‎کنم. ایشان در یکی از فراز هاشون فرمودند: بخاطر

 

شرایطی که در منطقه بوجود آمده مردم ما تصور نکنند

 

بیداری اسلامی و این حرکت بیداری اسلامی به پایان

 

رسیده واز بین رفته است. بیداری اسلامی یک خودباوری

 

ویک تنبه اسلامی بود که در منطقه ایجاد شد و روز بروروز

 

گسترده‏تر میشود. این حوادث کوچک تاثیرگذار درآن

 

حرکت بیداری اسلامی نیست. نکته دوم و برجسته

 

فرمایشات رهبری این بود که بعد از گذشت بیش از سی

 

سال از پیروزی انقلاب، انقلاب ما ضعیف نشده عده‎ای

 

تصور نکنند که انقلاب ما ضعیف شده بلکه رور بروز قویتر

 

وگسترده تر می‎شود. شعار انقلاب ما، نفوذ انقلاب ما در

 

دنیا. بعد به چند نکته اشاره کردند1) تمام مسئولین ما

 

برای رسیدن به موفقیت این مولفه ها را مد نظر قرار دهند.

 

به هدفها و راهبردهای انقلاب توجه کنند به واقعیتها هم

 

توجه کنند هم هدفها و هم راهبردها.  عده‎ای نگویند

 

واقعیتهای انقلاب آنهاست در نتیجه دست از آرمانهای

 

خود برداریم نه اگر واقعیتی ومانعیتی وجود دارد باید تلاش

 

کنیم موانع را از سر راه انقلاب برداریم. این راه و رسمی

 

است که باید در پیش بگیریم. نه اینکه بگوییم چند مانع

 

وجود دارد پس باید دست ازآرمانها و اهداف انقلابمان

 

بکشیم. هدف بزرگ انقلاب ما رسیدن به تمدن اسلامی

 

است. رهبرعزیز انقلابمان به نکته دیگری اشاره کردند و

 

فرمودند: وحدت امروز به عنوان یک راهبرد است هم

 

علمای شیعه وهم علمای اهل سنت مراقبت ومواظبت که

 

این وحدت خدشه‎دار نشود. دولت مورد حمایت رهبری

 

است. همه دولتها مورد حمایت رهبری بوده‎اند. و ایشان

 

فرمودند: اعضای دولت افراد باسابقه وبا تجربه اند انشاالله

 

امیدواریم تدبیری بیاندیشند با ابتکاری که از خود نشان

 

می‎دهند بر مشکلات کشور فائق بشوند و نکته آخر و

 

پایان عرضم اجلاس نماز هست که با پیام رهبر عزیزمان در

 

خرم آباد عزیز شد به چند نکته کلیدی ایشان اشاره کردند:

 

کمبود مسجد در کشور، نبود جایگاه نماز در مراکز

 

عمومی، عدم مراعات وقت نماز، نپرداختن به نماز در

 

کتابهای درسی و برخی مسائل دیگر از مسائلی بود که

 

رهبری به زیبایی اشاره کردند. انشالله امیدواریم خداوند

 

متعالبه همه ما توفیق بیشتر عنایت بفرماید.

و آخرین جمله حادثه پادگان اشرف که به کشته شدن تعداد

 

زیادی از منافقین انجامید. منافقینی که دستشان به خون

 

هزاران بیگناه آغشته است. در حقیقت می‎گویند: چوب

 

خدا صدا ندارد.ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخره

 

حسنه و قنا عذاب النار.

پروردگارا مشکلات امت اسلامی را خودت برطرف

 

بگردان، در فرج مولایمان تعجیل بفرما، مراجع بزرگوار

 

تقلیدمان و رهبر فرزانه انقلابمان را عزت و سلامت کرامت

 

بفرما، به مسلمان عزت بیشتر مرحمت بفرما، باران رحمتت

 

را شامل ما برگردان، پروردگارا به همه ما حسن عاقبت

 

مرحمت بفرما.

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿1﴾فَصَلِّلِرَبِّكَوَانْحَرْ﴿2

 

﴾إِنَّشَانِئَكَهُوَالْأَبْتَرُ﴿3﴾ صدق الله العلی العظیم.

 

 

 

 

 

_______________________________

 

_________

[1] .متن حدیث: «وَ رَوَى الْحَسَنُ بْنُ مَحْبُوبٍ عَنِ الْهَيْثَمِ

 

بْنِ وَاقِدٍ قَالَ سَمِعْتُ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع يَقُولُ مَنْ

 

أَخْرَجَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ ذُلِّ الْمَعَاصِي إِلَى عِزِّ التَّقْوَى أَغْنَاهُ

 

اللَّهُ بِلَا مَالٍ وَ أَعَزَّهُ بِلَا عَشِيرَةٍ وَ آنَسَهُ بِلَا أَنِيسٍ وَ مَنْ

 

خَافَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَخَافَ اللَّهُ مِنْهُ كُلَّ شَيْ‌ءٍ وَ مَنْ لَمْ

 

يَخَفِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَخَافَهُ اللَّهُ مِنْ كُلِّ شَيْ‌ءٍ وَ مَنْ رَضِيَ

 

مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِالْيَسِيرِ مِنَ الرِّزْقِ رَضِيَ اللَّهُ مِنْهُ بِالْيَسِيرِ

 

مِنَ الْعَمَلِ وَ مَنْ لَمْ يَسْتَحِ مِنْ طَلَبِ الْمَعَاشِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ

 

نَعَّمَ أَهْلَهُ وَ مَنْ زَهِدَ فِي الدُّنْيَا أَثْبَتَ اللَّهُ الْحِكْمَةَ فِي قَلْبِهِ

 

وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ وَ بَصَّرَهُ عُيُوبَ الدُّنْيَا دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا وَ

 

أَخْرَجَهُ مِنَ الدُّنْيَا سَالِماً إِلَى دَارِ السَّلَامِ»‌قمّى، صدوق،

 

محمّد بن على بن بابويه، من لا يحضره الفقيه، عاملى،

 

حرّ، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، ج15، ص241.

 

 

[2]. مجلسی، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة

 

الأطهار، ج‏48، ص: 317

[3].ناسخ التواريخ، ج ٣، ص ٦٨، به نقل از كريمه اهل

 

بيت، ص ٣٢.زاد المعاد - مفتاح الجنان؛ ص: 547.

 

[4]. اصفهانى، مجلسى دوم، محمد باقر بن محمد تقى،

 

بحار الأنوار، ج‌99، ص: 267

[5]. متن حدیث: َ«

 

اقُولُوَرَوَىالْقَاضِينُورُاللَّهِالتُّسْتَرِيُّقَدَّسَاللَّهُرُوحَهُفِيكِتَابِمَجَالِسِالْمُؤْمِنِ

 

ينَعَنِالصَّادِقِعأَنَّهُقَالَ‏

 

إِنَّلِلَّهِحَرَماًوَهُوَمَكَّةُأَلَاإِنَّلِرَسُولِاللَّهِحَرَماًوَهُوَالْمَدِينَةُأَلَاوَإِنَّلِأَمِيرِالْمُؤْ

 

مِنِينَحَرَماًوَهُوَالْكُوفَةُأَلَاوَإِنَّقُمَّالْكُوفَةُالصَّغِيرَةُأَلَاإِنَّلِلْجَنَّةِثَمَانِيَةَأَبْوَا

 

بٍثَلَاثَةٌمِنْهَاإِلَىقُمَّتُقْبَضُفِيهَاامْرَأَةٌمِنْوُلْدِياسْمُهَافَاطِمَةُبِنْتُمُوسَىوَتُدْخَ

 

لُ‏بِشَفَاعَتِهَاشِيعَتِي‏الْجَنَّةَبِأَجْمَعِهِم»‏.

 

بحارالأنوارالجامعةلدررأخبارالأئمةالأطهار،ج‏57، ص228.

 

[6].َمتن کامل حدیث: «عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي

 

الْحَسَنِ الْكَرْخِيِّ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ صَالِحٍ قَالَ‏ كُنَّا ذَاتَ يَوْمٍ

 

عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَذَكَرَ فِتَنَ بَنِي عَبَّاسٍ وَ مَا يُصِيبُ النَّاسَ

 

مِنْهُمْ فَقُلْنَا جُعِلْنَا فِدَاكَ فَأَيْنَ الْمَفْزَعُ وَ الْمَفَرُّ فِي ذَلِكَ

 

الزَّمَانِ فَقَالَ إِلَى الْكُوفَةِ وَ حَوَالَيْهَا وَ إِلَى قُمَّ وَ نَوَاحِيهَا ثُمَّ

 

قَالَ فِي قُمَّ شِيعَتُنَا وَ مَوَالِينَا وَ تَكْثُرُ فِيهَا الْعِمَارَةُ وَ يَقْصِدُهُ

 

النَّاسُ وَ يَجْتَمِعُونَ فِيهِ حَتَّى‏ يَكُونَ‏ الْجَمْرُ بَيْنَ بَلْدَتِهِم».

 

بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏57 

 

ص215.

[7]. همان، ج‏58،  ص 129 .

[8]. تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ، ص 277.

[9]. نورى، محدث، ميرزا حسين، مستدرك الوسائل و

 

مستنبط المسائل؛ ج‌12، ص: 342.

[10]. تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص479.

 

[11]. شمس الدین، محمدبن مکی، بن محمد شامی ،

 

شهید اول، الأربعون حديثا ،ص 55 .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Please publish modules in offcanvas position.