خطبه های نماز جمعه مورخ92/07/26 به امامت حضرت آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری

خطبه اول:

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه ونعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریکه له و نصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المکرمین و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین. السلام علیک یا حجه الله. السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه و رحمه الله و برکاته.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

قال مولانا امیرالمومنین(علیه السلام): «اوصیکم عباد الله بتقوی الله، فان تقوی الله خیرما تواصی به عباد الله، و اقربه لرضوان الله، و افضله فی عواقب الامور عندالله، و بتقوی الله امرتم، و للاحسان خلقتم»[1].

 بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم وجود نازنین امیرالمومنان علی علیه السلام، فرمود شما را به تقوا سفارش می‎کنم و آن بهترین چیزی است که بندگان به یکدیگر سفارش می‏کنند و نزدیکترین وسیله رضوان الهی است و بهترین چیز در عواقب امور است، بعد حضرت به این نکته اشاره فرمود که شما به تقوای الهی مامور شده‎اید و برای احسان و اطاعت خدا خلق شده‎اید؛ این همه سفارش که از ناحیه پیامبر اکرم و اولیای الهی در رابطه با تقوا شده مسئولیت ما را در برابر اوامر اولیای الهی سنگین می‎کند، اگر حُسن عاقبت می‎خواهیم؛ تقوا، اگر رضایت پروردگار می خواهیم؛ تقوا، اگر بهشت برین الهی می‏خواهیم، تقوا، این چه گوهر گرانبهایی است که این همه مورد تاکید و سفارش قرار گرفته است، در خطبه اول معمولا سخن ما پیرامون سیره نورانی پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت بوده است، از آنجا که در آستانه میلاد با سعادت دهمین امام پیشوا، وجود مقدس امام هادی علیه الصلاه و السلام هستیم، اجازه بفرمایید که در خطبه اول پیرامون سیره آن بزرگوار و فضائل و مناقب آنحضرت و شرایطی که آن حضرت در آن شرایط زندگی می‎کردند بحث کوتاهی داشته باشم.

وجود مقدس امام هادی(ع) در نیمه ماه ذی الحجه در اطراف مدینه منوره چشم به جهان گشود، وجود مقدس آن حضرت در کودکی پدر را از دست داد و لذا بعد از امام جواد (ع)، امامی است که در سن کودکی به امامت رسیده است، مدت دوران امامت آن حضرت حدوداً سی و سه سال است و چهل و دو سال دوران عمر پر بار آن امام همام است، وجود مقدس امام هادی(ع) مانند دیگر امامان شیعه یکی از رسالت های سترگ و سنگین‏شان تربیت اعتقادی است، تربیت اخلاقی و تربیت سیاسی است، با تربیت شاگردانی ارزشمند که هر کدام دارای نقش فوق العاده‎ای در جامعه آن روز بوده‎اند توانست در جهت پرورش فکر دینی، توسعه مکتب گام‎های بلندی در این عرصه وجود مقدس امام بردارد، وجود مقدس امام هادی مانند دیگر امامان رابطه مستقیم با مردم دارد و همین ارتباط مستقیم و عاطفی با مردم خشم و کینه خلفای عباسی را علیه امام ایجاد کرده و درصدد از بین بردن امام برآمدند، رابطه صمیمی و قوی با آحاد جامعه آن روز؛ وجود مقدس امام در عصری زندگی می کنند که شرایط سیاسی و شرایط فرهنگی شرایط ویژه‏ای است عده‎ای به عنوان غلاط در حقیقت در جامعه آن روز امامان را تا سر حد اُلوهیت و خدایی بالا بردند به گونه‏ای که امام ناگزیر می‎شود در مقابل اینها قد علم کند، به مبارزه برخیزد و حتی دستور دهد که عده‎ای برای پاک شدن محیط اسلامی باید از جامعه اسلامی دور شوند، در کنار این غلاط و انسان‏های افراطی در رابطه با امامان شرایط دیگر جامعه یک شرایط کاملا افراطی است یعنی خلفای عباسی دشمنان اهل بیت هم از سوی دیگر امامان را حتی در جایگاه امامتشان به رسمیت نمی‎شناسند، یعنی امام از یک سو با غلاط مواجه است و از سوی دیگر پِیکار سخت با خلفای عباسی و دشمنان اهل بیت دارد.

متوکل عباسی از چهره‎هایی است که نمی‏خواهد حتی یک لحظه وجود مقدس امام(ع) را تحمل بکند، شخصی به نام محمد بن داوود قمی می‏گوید: اموالی از قم و اطراف قم، از خمس و نذر و هدیه برای امام تدارک دیده بودیم که ببریم خدمت امام، امام پیام دادند که شرایط امروز من شرایطی نیست که شما این همه مال را از قم به سمت من بیاورید، اجازه بدهید که خودم هر وقت که به شما سفارش کردم این اموال نذر و هدایا را برای من بیاورید، یعنی جو خفقان آن روز که مؤمنین قم می‎خواستند هدایا و نذوراتشان را به امام معصومشان و پیشوایشان برسانند، امام خلفای عباسی اجازه چنین کاری را نمی‏دادند، این وضعیت نابه هنجاری است که آن روز در فضای جامعه وجود داشت، لذا امام به چند اقدام جدی دست زد:

1-   ایمن سازی عقیدتی: شیعیان در یک شرایطی زندگی می کنند، از یک سو غلاط و از سوی دیگر دشمنان اهل بیت؛ باید یک موازنه‎ای امام از نظر اعتقادی و استحکام پایه‎های اعتقادی ایجاد کند تا شیعه در اعتقاد و باور دچار لغزش نشود، دچار افراط و تفریط نشود لذا مضمون بلند زیارت جامعه کبیره که از زیارات بسیار ارزشمندی است که شما ملاحظه می کنید هم امامان را به زیبایی توصیف کرده و هم جایگاه امامان را به خوبی بیان نموده و همانگونه که بعضی از معصومین فرموده‏اند: «نزلونا عن الربوبیه ثم قولوا فینا ما شئتم»[2]، ما را از جایگاه خدایی پایین بیاورید و بعد هرچه می‏توانید در وصف ما بیان کنید، یعنی ما را خدا ندانید اما «ثم قولوا فینا ما شئتم»، آنچه را که می‏خواهید درباره وصف ما و عظمت ما بیان کنید، این تعبیراتی است که می‏بینید که وجود مقدس امام در آن زیارت جامعه کبیره مطرح کرده‏اند من همین جا سفارش می‎‏کنم زیارتی مربوط به امیرالمومنین در روز غدیر از لسان مبارک آقا امام هادی است، اگر کسی می‏خواهد امیرالمونین را خوب بشناسد، ویژگی‏ها و شاخصه‏های امیرالمومنین(ع) را بشناسد، مصائبی که بر امیرالمومنین رفته است را بشناسد روز عید غدیر آن زیارت مخصوصه روز عید غدیر که از کلمات نورانی امام هادی است بخوانید، خطاب به امیرالمومنین علی علیه الصلاه و السلام، آنجا دنیایی است از معرفت و بیان شخصیت امیرالمومنین علی علیه السلام، یعنی این دو یادگار مهم از امام هادی(ع)؛ یکی زیارت جامعه کبیره و یکی آن زیارت غدیریه مربوط به امیرالمومنین(ع) یک شاهکار است از امام هادی (ع).

2-  کار دومی که وجود مقدس امام هادی انجام داده غیر از ایمن سازی عقیدتی، ایمن سازی علمی است؛ شیعیان در شرایطی زندگی می‏کردند، به خصوص خلفای عباسی عرصه و میدان را باز کرده بودن برای ترجمه کتاب‏های متعدد به زبان های مختلف و طبعا شیعیان نیازی به یک پناه‏گاه علمی داشتند به غیر از خود امام، امام اقدام کرد به تربیت شاگردان 185 شاگرد و راوی امام تربیت کرده که یکی از آنها همین عبدالعظیم حسنی است، از شاگردان و برجستگان زمان هادی علیه اصلاه و السلام است،که هر کدام دریایی از کمال، دریایی از معرفت بودند و می‏توانستند پاسخگوی مسائل و مشکلات جامعه باشند.

3-  اقدام سومی که امام انجام داد غیر از جریان مصونیت اعتقادی و علمی، در رابطه با رفتار شیعه و ارتباطات شیعه و باور های شیعه هم می‏بینیم که حضرت کلمات و گفتاری دارند، چگونه عمل کنیم، رفتار کنیم و چگونه بیندیشیم. من دوسه جمله از کلمات آن حضرت را در این خطبه محضر مبارک شما بیان می‎کنم، بسیار الهام بخش این کلمات نورانی ما جمله اول می فرماید: «النّاسُ فِي الدّنيا بِالأموالِ ، و في الآخِرَةِ بِالأعمالِ»[3]. چه تعبیر بلندی است می‎گوید در دنیا مردم سرکارشان با مال و درآمد ها و امثال ذلک هست، اصلا به فکر این نیستند که حالا این عمل ما نتیجه اش چه می شود و با ما چطور برخورد می کنند امام می‏فرماید: از این دنیا که آدمی کوچ کرد و به سرای جاودان آخرت رفت آنجا سر و کار انسان با مال و خانه و زندگی و فرزند و زیور و جواهرات نیست، سر و کار انسان در سرای جاودان آخرت با اعمال انسان است. تو چه کرده‏ای کجا بوده‏ای، چه روزی و چه قدمی برداشته‏ای ، این الهام بخش است برای همه ما که بدانیم، آیا واقعا زیبنده ما است که ما اینجا در گیر مال و در آمد و امکانات زندگی باشیم و از پیامد های اعمالمان غافل.

نکته دوم حضرت می فرماید: این دنیایی که می بینید یک بازار است، صبح این مغازه‎داران عزیز ما و اصناف و بازاریان ما موقعی که کرکره مغازه ها را بالا می کشند و وارد کسب و کار می‏شوند بازاریان دو حالت دارند، یکی از این دو حالت؛ عده ای تا پایان روز مرتب سود می برند و استفاده می کنند، کالاهایشان در جامعه رونق پیدا می کند، عده ای هم حساب و کتاب که می‏کنند می‏بینند، جز ضرر چیزی نصیبشان نشده، امام می‏فرماین: وضعیت دنیا مانند یک بازار می‏ماند و بازاریان در آنجا ورود پیدا می کنند، «الدنیا سوق ربح فیها قوم و خسر آخرون»[4]. دنیا بازاری می‏ماند که عده‏ای سود می‏برند در آن و عده ای دچار ضرر می‏شوند، مواظب باشیم ما در این دنیا به این فرصت‏هایی که در اختیار ما است کالاهای خوبی به ما داده‏اند که اگر از این کالاها استفاده کنیم خیلی سود به ما داده می‏شود، محبت اهل بیت یک سرمایه بزرگ در این دنیا برای ما، جز سود چیز دیگری برای ما نیست، تقوا یک سرمایه بزرگ است که اگر به آن وابسته بشویم جز سود چیز دیگری نیست، اما اگر در این دنیا سراغ گناه و معصیت رفتیم، با آبروی دیگران بازی کردیم، جز زیان و ضرر چیز دیگری نصیب ما نمی‏شودان الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربی ینهی عن الفحشا و المنکر و البغی، یعظکم لعلکم تذکرون. پروردگارا ما را با سیره اهل بیت آشنا بگردان. در فرج مولایمان تعجیل بفرما به امام راحلمان رَوح و رضوان عنایت بفرما. به رهبر فرزانه انقلابمان و سایر مراجع تقلید عزت کرامت بفرما. به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر مرحمت بفرما. به جانبازانمان سلامت و رزمندگانمان پیروزی و آزادگانمان عزت، به جوانانمان غیرت، به بانوان عفت، به عالمانمان توفیق عمل، به بازاریان انصاف و روزی حلال، عنایت بفرما پروردگارا توطئه های دشمنان را به خودشان برگردان. به خدمتگزارن انقلابمان توفیق مرحمت بفرما باران رحمتت را شامل حال امت اسلامی بگردان.

ان الاحسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿1﴾ مَلِكِ النَّاسِ ﴿2﴾ إِلهِ النَّاسِ ﴿3﴾ مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿4﴾ الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ ﴿5﴾ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ ﴿6﴾

صدق الله العلی العظیم.

 

 

خطبه دوم:

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا و حبیب قلوبنا، ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی مولانا امیرالمومنین و علی فاطمه الزهراء سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سید الشباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمدبن علی الباقرو علی جعفربن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علی ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی العسکری و علی الحجه القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک، بهم نتولی و من اعدائهم نتبری الی یوم القیامه السلام علیک یا فاطمه یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنه فان لک عند الله شانا من الشان.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

«عن حذیفه بن الیمان قال: صلا بنا رسول الله ثم اقبل بوجه الکریم علینا، فقال معاشر اصحابی اوصیکم به تقوا الله»[5]

حذیفه می‏گوید روزی پیامبر نماز خواند و بعد رو کرد به ما با این جمله؛ فرمود: معاشر اصحابی، اصحاب من یاران من، شما را به تقوای الهی سفارش می‏کنم و عمل در راستای اطاعت و بندگی او، اگر کسی در این راستا عمل کند، پیروز شده، رستگار شده و اگر کسی بر اساس طاعت پروردگار عمل نکند جز پشیمانی چیز دیگری نصیب او نخواهد شد، کاری کنیم برادران، خواهران و دوستاران اهل بیت، کاری کنیم که فردای قیامت، آهو وا حصرتا بر زبان ما جاری نشود، به ما گفتند چرا گوش ندادیم، به ما گفتند چرا ترتیب اثر ندادیم، کاری کنیم که زمینه ای برای اینگونه جملات و سخنان نباشد. در خطبه دوم به بیان مناسبت‎ها و نکاتی اشاره می‏کنم، اولین نکته؛ وظیفه می‎دانم از حضور گرمو عاشقانه شما مردم در مراسم دعای عرفه و مراسم نماز عید قربان تشکر کنم، البته شما نیاز به تشکر بنده و امثال بنده ندارید، از باب تعظیم شعاعر دین به عنوان یک وظیفه دینی و اسلامی این صحنه ها را گرم نگه می‏دارید، من گاهی می‏بینم بعضی از مومنین و متدینین ما به حق احساس نگرانی می کنند، ناهنجاری‏هایی که در جامعه می‏بینند نگران می شوند، من به این عزیزان عرض می کنم جامعه ما را با یک دید نگاه نکنید بنا به تعبیر رهبر عزیز انقلابمان، اگر در گوشه گوشه‏ای ریزش‏هایی وجود دارد اما رویش‏ها هم کم نیست این حضور در نمازهای جمعه حضور در دعای عرفه، حضور در نماز عید قربان و سایر مذهبی به خصوص نسل جوان من تاکید می‎کنم بخصوص نسل جوان نشان دهنده این است که نوع جامعه ما جامعه دین‏دار هستند، نوع جامعه ما پای بند به مقدسات دینی و اسلامی هستند.

مناستب دومی که می‏خواهم بهش اشاره کنم، هفته تربیت بدنی از بیست و ششم مهر ماه تا دوم آبان ماه مطرح شده از روزی که زندگی شهر نشینی به این صورت در آمد، تحرک جامعه کم شد و عادت کردند همه به یک جا نشستن بدون داشتن یک فعالیت فیزیکی می‏بینیم انوع و اقسام بیماری‏ها در جامعه ما روز به روز دارد بیشتر می‏شود، هم دنیای امروز سفارش می کند به ورزش و هم از 1400 سال قبل ایناسلام عزیز ما سفارش کرده به ورزش به شنا کردن به تیراندازی و اسب سواری کردن که اینها نوع ورزش‏های اسلامی است که سفارش شده، گرچه امروز ورزشی که در جامعه ما وجود دارد کمتر رنگ و حال و هوای سلامت بدن به خودش می‏گیرد، آنکه مورد نظر اسلام بوده بیشتر این بُعد بوده، حالا در جامعه ما عده‏ای قهرمان می خواهند بشوند، طوری نیست. من همین جا به جوانان عزیزی که در صحنه های بین المللی قهرمان می‏شوند، ضمن اینکه تبریک به آنها عرض می‏کنم، یک تقاضا هم به عنوان برادر هم دارم به شما، همانطور که در صحنه های مختلف و در ورزش های مختلف قهرمان می‏شوید، اجازه بدهید من از شما تقاضا کنم در عرصه ارزش های اسلامی هم به عنوان یک قهرمان بدرخشید تا الگو باشید برای نسل جوان، همانطور که نسل جوان آرزو می‏کند پیراهنی که منقش به تصویر شماست بپوشد و شما را الگوی خودش حساب می‏کند، در میدان‏های دین داری و خدا باروی هم آنچنان بدرخشید که جوانان ما باز شما را الگوی خودشان قرار بدهند و با شما در این عرصه همراهی کنند. مناسبت دیگر ما در هفته ایمنی در برابر زلزله و بلاهای طبیعی قرار داریم خوشبختانه حلال احمر ما مجموعه عزیزانی که در برابر این حوادث و بلاهای طبیعی مرد میدان حضور هستند در این هفته کار آموزش دادن را مشغول هستند و برنامه‏هایی را دارند، من هیمن جا توصیه می‏کنم در ساخت و ساز هایمان و در برنامه‏هایی که داریم برای سلامت زندگیمان دقت و مواظبت بیشتری کنیم تا ضایعات و طلفات نیروهای انسانی ما کم شود، گاهی نکند مراقبت نکینم و دچار مشکلات و گرفتاری هایی باشیم.

مناسبت بعد سالگرد شهادت حاج آقا مصطفی را داریم رضوان خدا بر او باد فرزند برومند حضرت امام قدس الله نفسه الزکیه، این شخصیتی که امید آینده اسلام بود و به صورت مشکوکی به شهادت رسید ولیکن شهادت او زمینه بیداری امت اسلامی را فراهم کرد، مجالسی که برپا شد، مراسمی که منعقد شد، زمینه‏ای شد تا به پیروزی انقلاب اسلامی ختم شود، ما یاد و خاطره این شهید عزیز را گرامی میداریم.

مناسبت دیگر، مناسبت عید غدیر خم است که من اگر بگم شاید عده‏ای تعجب کنند، ما عید فطر، عید قربان و سایر اعیاد اسلامی داریم ولی عیدی که در کلمات معصومین تحت عنوان عید الله الاکبر از آن یاد شده عید غدیر خم است تعبیر دیگری در رابطه با عید غدیر است، یوم العهد المعهود و یوم المیثاق الماخوذ، این عید غدیر دارای ویژگی‎های است که در آن روز خدای متعال توسط نبی گرامی اسلامی خاتم انبیاء محمد مصطفی(ص) تکلیف امت اسلامی را در زمینه حکومت معیّن و مشخص کرد، امیرالمومنین شخصیتی بود که هم دارای ویژگی‏های معنوی است و هم دارای ویژگی‎های حکومت‏داری است و با نصب امیرالمونین که یک نصب الهی بود بهترین شخصیت را پیغمبر برای ادامه راه نبوت به جامعه آن روز معرفی کرد و اگر آن روز مردم راه امیر المونین و راه پیغمبر را طی می کردند شاید شرایط امروز جامعه اسلامی ما آنچه امروز می‏بینیم، تفرقه‏ها و چند دستگی‏ها در جامعه ما پیدا نبود، اگر این اتفاق نمی‏افتاد دین کامل نبود که قرآن می‏گوید: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلاَمَ دِيناً»[6]. این عید خجسته را این عید الله اکبر را خدمت شما بزرگواران و عزیزان و ره روان راه رسول الله و راه امیر المومنین تبریک و تهنیت عرض می‏کنم، آخرین مسئله‏ای که در این خطبه به آن اشاره می‏کنم بحث مذاکرات هسته‏ای است، در رابطه با مذاکرات هسته‏ای آنچه مد نظر ما بوده به عنوان جمهوری اسلامی این نکات است، حق ایران برای توسعه، تولید و استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‏ای چیزی که غربی‏ها با لجاجت با عناد با آن برخورد کرده‏اند هرچه جمهوری اسلامی اعلام کرده فتوای رهبر فرزانه انقلاب را ما بارها مطرح کردیم که ایران اسلامی به دنبال صلاح هسته‏ای نیست به دنبال تولید انرژی صلح آمیز هسته‏ای است. ما این حق را می‏خواهیم به دنیا بفهمانیم که جمهوری اسلامی به دنبال این مسئله است ما به دنبال رفع کامل تحریم‏هایی یک جانبه و چند جانبه کشور‏ها هستیم ما به دنبال همکاری در زمینه رفع نگرانی‏ها و علائق مشترک با کشور‏ها هستیم ما به دنبال حق غنی‏سازی در خاک جمهوری اسلامی هستیم، ما به دنبال شفاف سازی هستیم می‏خواهیم مسئله انرژی هسته‏ای را آنگونه شفاف سازی کنیم که دنیا احساس نگرانی نکند  ما به آنها حق می‏دهیم اگر واقعا نگرانی دارند و دنبال شیطتنت و ایجاد درد سر برای جمهوری اسلامی نیستند، ما به دنبال رفع تحریم‏های شورای امنیت هستیم که نابجا و بدون حق و ظالمانه به علیه ایران اسلامی این همه تحریم‏ها وضع کرده‏اند، خوب خوشبختانه در این دور از مذاکرات نمایندگان جمهوری اسلامی در آنجا حضور پیدا کردند، ما به صورت خوشبینانه و محتاطانه قضایا را دنبال می کنیم آنچه که بعد از این مذاکرات دیده شد و به چشم خورد اطراف قضیه از این مذاکرات تا این مرحله اظهار رضایت می‏کردند، در عین حال که همه معتقد بودند که اختلافات زیاد و فراوان است، ما معتقدیم همان گونه که در خطبه جلسات گذشته و هفته‏های گذشته عرض کردم معتقدم که رهبر فرزانه انقلاب دست مسئولان ما را و دیپلمات های ما را برای استفاده از روش‏ها و تاکتیک‏های جدید باز گذاشته آنچه که تحت عنوان نرمش قهرمانانه از آن یاد کرده معنای آن این است که می‏شود در عرصه‏های دیپلماتیک از روش های و تاکتیک‏های مناسب استفاده کرد اما قهرمانانه، هیچ موقع، هیچ فردی از آحاد جامعه ما حاضر در مقابل دشمنان کرنش کنیم که حرکت قهرمانانه به حرکت دیگری تبدیل بشود اما من همین جا از سیاست مداران، فرهیختگان، کسانی که اظهار نظر سیاسی می‏کنند، یک تقاضا مطرح می‏کنم، صحنه دیپلماتیک یک صحنه جنگ است فرمانده‏ای که ما برای اداره جنگ می‏فرستیم باید آن فرمانده احساس دل گرمی کند نسبت به عقبه کار آنگونه که رهبر عزیز انقلاب دلگرمی می‏دهد، می‏گوید: بروید جلو، ورود پیدا کنید اما خطوط را ترسیم می‎کند برای عزیزان ما همانطور که فرمانده جنگ نیاز به همایت دارد، فرمانده جنگ دیپلماسی هم نیاز به همایت آحاد جامعه ما دارد، در آن عرصه حضور در صحنه دیپلماتیک اگر احساس بکند پشت جبه همدلی و همراهی وجود ندارد، کلمه واحدی وجود ندارد، آنجا نمی‏توانند به حقوق واقعی ملت ما دست پیدا کنند، ما ضمن تایید عزیزانمان در عرصه دیپلماسی توصیه می‏کنیم باز، توصیه می‏کنیم باز این ملت بخاطر عظمتی که تاکنون آفریده و دشمنان ما به این راحتی با ملت ما سخن نمی‎گویند با ملتی دشمنان ما سخن می‎گویند که در طول این سی و پنج سال قهرمانانه ایستاده و مبارزه کرده و دست رد به سینه دشمنان گذاشته امروز هم با همان اقتدار پیش بروید و این ملت از شما حمایت خواهد کرد.

پایان



[1]امیرالمؤمنین(علیه السلام) در نخستین نماز جمعه خود در کوفه، خطبه ای بدین شرح ایراد فرمود:
«الحمدالله احمده و أستعینه و أستهدیه و أومن به و أتوکل علیه و اعوذ بالله من الضلاله و الردی، من یهد الله فلا مضل له، و من یضلل فلاهادی له، و اشهد ان لا اله الا الله وحده لاشریک له، و أشهد أن محمداً عبده و رسوله، انتخبه لرسالته، و اختصه لتبلیغ أمره، اکرم حلقه علیه، و احبهم الیه، فبلغ رساله ربه، و نصح لامته، و ادی الذی علیه، اوصیکم عباد الله بتقوی الله، فان تقوی الله خیرما تواصی به عباد الله، و اقربه لرضوان الله، و افضله فی عواقب الامور عندالله، و بتقوی الله امرتم، و للاحسان خلقتم، فاحذزوا من الله ما حذرکم من نفسه، فانه حذر بأسا شدیدا، و اخشوا الله خشیه لیست بتعذیر، و اعملوا من غیر ریاء و لاسمعه فانه من عمل لغیر الله و کله الله الی ما عمل، و من عمل مخلصا له تولاه الله، و اعطاه افضل نیته، و أشفقوا من عذاب الله، فانه لم یخلقکم عبثا، و لم یترک شیئا من امرکم سدی، قد سمی آثارکم، و علم اسرارکم، و احصی اعمالکم، و کتب آجالکم، فلا تغترنکم الدنیا، فانها غراره لاهلها، و المغرور من اغتربها، و الی فناء ماهی، و ان الآخره هی دار القرار، نسأل الله منازل الشهداء، و مرافقه الأنبیاء، و معیشه السعداء، فانما نحن به و له». دینوری، اخبارالطوال، ص 152و153؛ ثقفی کوفی، الغارات، ج2، ص728.

[2]. بحارالانوار، ج 5، ص 299، ج 69، ص 44، نشر دارالاحیاء ا لتراث العربی، بیروت 1403 ق.

[3]. الدرّة الباهرة : 41.

[4]. كاشانى، فيض، محمد محسن ابن شاه مرتضى، الوافي، ج‌26، ص: 285

[5]. ر.ک به:  عاملى، شهيد اول، محمد بن مكى، رسائل الشهيد الأول، ص149.

[6]. المائده/3.

Please publish modules in offcanvas position.