خطبه نماز جمعه قم مورخ 90/03/06

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 90/03/06                         خطبه شماره 30

 

خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

« الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفُسنا و من سیئاتِ اعمالنا و نَشهدُ ان لا اله الا الله وحده لا شَریکَ له وَ نُصلی و نُسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرِهِ و مُبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم مُحمَد وَ علی آلهِ الطیبین الطاهِرین المعصومینَ  المکرمینَ و  الهداة المَهدیین»

«عباد الله اوصیکم و نَفسی بتقوی الله» المولانا و مقتدانا حجة بن الحسن العسکری (علیه صلوة و السلام): قالَ عليه السلام : «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ سَلِّمُوا لَنَا وَ رُدُّوا الْأَمْرَ إِلَيْنَا فَعَلَيْنَا الْإِصْدَارُ كَمَا كَانَ مِنَّا الْإِيرَاد»[1] بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می کنم. موعود امم حضرت بقیه الله الاعظم (عج) می­فرمایند: تقوا پیشه کنید و تسلیم امر ما اهل بیت باشید و کارها را به ما واگذار کنید و بر ماست که شما را از سرچشمه سیراب برگردانیم، همانگونه که بردن شما به سوی سرچشمه به وسیله ماست، ما شما را کنار سرچشمه می بریم و ما شما را در حالی که سیراب شده اید از سرچشمه بر می‎گردانیم. سفارش وجود حضرت بقیة الله (عج) به همه ما متمرکز به دو چیز است :1- داشتن تقوای الهی 2- پیروی راه و سیره اهل بیت عصمت و طهارت (ع).

در خطبه اول همانگونه که می دانید سخن ما در مورد سیره نبی مکرم اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت بود. بخش هایی از سیره نورانی اهل بیت را در موضوعات مختلف در این جمع ارزشمند مطرح کردیم؛ در جلسه گذشته پیرامون سیره اهل بیت در رابطه با یک خانواده سالم سخن گفتیم و چون بحث نا تمام ماند، وعده دادیم که در جلسه بعد آنرا ادامه بدهیم؛ آغاز سخن من در این جلسه پاسخگویی به این سوال است، سوال این است :که از نگاه مکتب حیات‎بخش اسلام و سیره  اهل بیت عصمت و طهارت چه عواملی می‏توانند بنیان خانواده را استوار سازند و چه آسیب‎هایی متوجه تحکیم خانواده است؟ حقیقت امر این است که خانواده سالم ، خانواده ای است که همه نقش ها را خوب ایفا می‎کنند. فرزندان از رفتار پدر و مادر در یک خانواده دینی الگو برداری می‎کنند. پدر و مادر، نقش آموزگاران را بازی می‎کنند و روی  فرزندان خود و تربیت فرزندان سرمایه گذاری می‎کنند. اهم سخن من امروز متمرکز است در ارتباط بین زن و مرد در یک خانواده، چون آنچه از نگرانی‎ها می‎شنویم و شما می‎شنوید، که خانواده ای بعد از چند سال زندگی‎شان به طلاق می‎انجامد . فضای خانواده در عین حال که به طلاق انجامیده به جهنمی شبیه است که آرامش و قرار در آن جامعه وجود ندارد. سوال اصلی و کلیدی اینجاست که از نظر مکتب اهل بیت(ع) چه سفارشی شده که یک جامعه از نظر خانوادگی بتواند دارای بنیانی سالم و استوار باشد. باز مجال نیست من به همه ریزه کاری‎ها اشاره کنم ، به عنوان نمونه به یک نکته اشاره می‎کنم و آن این است : پیامبر رحمت در یک تعبیری مطرح کردند اگر می‎خواهید بین زن و شوهر ارتباطی سالم  باقی بماند ، بنیان خانواده استوار شود باید یک رابطه محبت‎آمیز و عاطفی بین زن و شوهر باشد، زن و شوهر در محیط خانواده باید احساس عاطفی کنند. پیغمبر می‎فرماید :«قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ لَا يَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً»[2] خیلی تعبیر جالبی است یعنی مرد خانه به زنش این جمله را بگوید، توی خانواده‎ها، توی زندگی اجتماعی؛ در جامعه ما این فضاهایی که پیغمبر ترسیم می‎کند وجود دارد یا نه ؟  مرد خانه به زن خانه بنا به سفارش پیغمبر به زنش بگوید:« إِنِّي أُحِبُّكِ» من تو را دوست می دارم؛ پیغمبر می فرماید: تضمینی است این سخن« لَا يَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً» این جمله شیرینی که مرد نسبت به زن می‎گوید از دل زن بیرون نمی‎رود ، احساس می‎کند پناهگاهی مطمئن در محیط خانه وجود دارد که می‎تواند همیشه به او پناه ببرد . زن و شوهرباید این شکلی ابراز علاقه و محبت کنند. من یک جریان تاریخی کوتاهی بگویم ، چون آموزندگی دارد عرض می‎کنم؛ اسمعی کسی است که می‎گوید روزی من به شکار رفتم دارای موقعیت اجتماعی بوده، می‎گوید : در بیابان بی آب و علفی نزدیک بود از تشنگی هلاک شوم، از دور خیمه ای را دیدم به سمت خیمه رفتم دیدم زنی جوانی است ؛ از او مطالبه آب کردم، می‎گوید نگاهی به من کرد و گفت آب دارم ولی نمی‎توانم به تو بدهم، مقداری شیر در خیمه هست برای ناهار نگه داشته ایم، این شیر را به تو می‎دهم . شیر را خوردم؛ دیدم این زن خیره خیره دور دست‎ها را نگاه می‎کند، یک دفعه دیدم کسی پیدا شد ؛ نزدیک تر آمد دیدم پیرمرد سیه چرده‎ای است با پاهای لنگ، این زن مقداری آب برداشت رفت جلوی خیمه مرد نشست ؛ با این آب پاهای شوهرش را شست و بعد او را به خیمه دعوت کرد؛ می‎گوید: من همینطور این صحنه را شاهد بودم، این مرد آنچنان بد‎اخلاقی می‎کرد، خستگی‎های بیرون را روی سر این زن داشت خالی می‎کرد با عتاب و خطاب با این زنی که پاهای شوهرش را شست، به او محبت کرده این گونه برخورد می‎کند. می گوید من تحملم را از دست دادم، خطاب کردم به این زن گفتم: تو جوانی‎ات را داده‎ای برای پیرمردی سیه چرده، با این همه خشونت این چه کاری است که تو می‎کنی؟ می گوید: خشمگین شد این زن جوان از من و گفت می‎خواهی محبت شوهرم را از دلم بیرون کنی؟ مگر کلام رسول نازنین اسلام را نشنیده‎ای که پیغمبر فرمود: «الایمان نِصفان ، نصفٌ فی الصبر و نصفٌ فی الشکر» [3] ایمان دو شاخه دارد،  نصف آن صبراست و نصف دیگر آن شکر. برای این که زندگی ما گرم بماند در کنار بد اخلاقی شوهر می‎سازم چون نمی‎خواهم بدون ایمان از دنیا بروم . اگر یک فرهنگ اسلامی ما این تجزیه و تحلیل در آن باشد، زن آن جایگاه را پیدا کند که در مقابل بد اخلاقی شوهر تحمل کند و این را به عنوان پاداش خودش تلقی بکند ارزشمند است. مردی آمد خدمت رسول گرامی اسلام گفت: من زنی دارم وقتی از بیرون می­آیم، می­آید به استقبال من و موقعی که به بیرون می روم بدرقه می‎کند مرا، هنگامی که دچار غم و اندوه می­شوم به سراغم می­آید می­گوید: اگر غم و اندوه دنیایی خدا روزی می­دهد و اگر غم و اندوه تو آخرتی است این غم و اندوه تو ادامه پیدا کند تا از یاد خدا غافل نشوی، این چنین زنی من دارم. پیغمبر(ص) فرمود: خدای متعال بر روی زمین تعبیر جالبی دارد: «إنّ لله عُمال» خدا کارگزارانی دارد و « و هذه من عماله» و این زن با این ویژگی­ها از کارگزاران خداست و بعد فرمودند:« لَها نصفٌ اجر الشهید؛[4] برای این زن نصف پاداش شهید است » که نسبت به شوهرش اینگونه زیبا برخورد می­کند و از شوهرش تکریم می­کند. برادارن من، خواهران من، آسیب­هایی متوجه کانون گرم خانواده است. گاهی از ناحیه مردها و گاهی هم از ناحیه زن­ها. به من اجازه دهید چند تا روایتی را بخوانم، کلمات  نورانی اهل بیت واقعا تأثیر گذار است. ازدواج­های تحمیلی بنیاد خانواده را از بین می­برد. ازدواج­هایی که به خاطر انگیزه­های غیر ارزشی اتفاق افتاده، پایدار نمی­ماند و نکته دیگر این که متاسفانه مردهایی هستند که در محیط خانه به همسرانشان آزار می­رسانند. نبی گرامی(ص) ما فرمود: « أَخْبَرَنِي أَخِي جَبْرَئِيلُ وَ لَمْ يَزَلْ يُوصِينِي بِالنِّسَاءِ » برادرم جبرئیل در مورد زنان اینگونه به من توصیه کرد که من به این جمع بندی رسیدم که: «حَتَّى ظَنَنْتُ أَنْ لَا يَحِلَّ لِزَوْجِهَا أَنْ يَقُولَ لَهَا أُفٍّ»[5]؛ حتی یک جمله ای به زن، که من از تو ناراحتم، بدم می­آید این جمله را مرد بر زبان جاری نکند توصیه برادر من جبریئل به من پیغمبر این بود» و در سخنی امام کاظم (ع ) می­فرمایند: که این رفتار بدی است که مرد توی خانه امکانات زیادی در اختیارش است ،بیرون خانه هزینه­های فراوانی را متحمل می­شود ولی، به خانه و زن و فرزند که می­رسد بخل می­ورزد. امام می فرماید: «إِنَّ عِيَالَ الرَّجُلِ أُسَرَاؤُهُ فَمَنْ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِ بِنِعْمَةٍ- فَلْيُوَسِّعْ عَلَى أُسَرَائِهِ فَإِنْ لَمْ يَفْعَلْ- أَوْشَكَ أَنْ تَزُولَ النِّعْمَةُ»[6]. اینهایی توی خانه هستند ، زن و فرزند اینها در اختیار شمایند حتی تعبیر اسرا مطرح کرده خداوند این نعمتی را که به شما داده توسعه بدهید به زندگی زن و فرزندتان و اگر چنین کاری شخص انجام ندهد احتمال این معنا وجود دارد که این نعمت از بین برود. بعضی مردها تنوع طلبند و به همه جا دل می‎بندند جز به زن خانه ،این یک فاجعه ای است. در روایات ما وارد شده دنبال طلاق دادن، دنبال مشکلات دیگری در جامعه هستند. مردها این همه تنوع طلبی نکنند. دل ببندند به کانون پرمهر خانواده و در کنار فرزندانشان آموزگاران خوبی برای بچه هاشان باشند و گاهی از اوقات هم قصه بر عکس است و همسران و زنان مایه آزردگی خاطر شوهر می‏شوند. یک بعدی سخن نگوییم، وجود نازنین معصوم علیه الصلوه و السلام بود که فرمود : لاینظر الله الامراه لاتشکر لزوجها و هی لاتستغنی عنه: زنان ناسپاس اینها خداوند بهشان نگاه نمی کند ؛ مرد خانه با همه خستگی می آید خانه ولی اولین جملاتی که می شنود از محیط خانه داد و فریاد و امثال و ذلک است. لاینظر الله الامراه خدا به زنی که به این شکل در مقابل  شوهرش بایستد و کانون زندگی را متلاشی کند خدا به او نگاه نمی‎کند.

اینها بخشی است از ویژگی‎هایی که در فرهنگ دینی ما هست. بنابراین مردان، زنان را و زنان مردان را تکریم کنند تا فرزندانی که در کنار اینها رشد می‎کنند و تربیت می‎شوند زمینه ساز تشکیل یک خانواده سالم باشند . حرف برای گفتن فراوان است ولی باید ملاحظه کرد، به همین مقدار بسنده کرد.

دعای پایانی خطبه اول

اللهم و غفرللوممنین و المومنات و المسلمین و المسلمات الاحیاء منهم والاموات

ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه وقنا عذاب النار.

پروردگارا ما را با بضاعت دینی و اخلاقی‎مان آشناتر بگردان. کانون خانواده را در بین ما کانونی توام با عاطفه و مهر و محبت قرار بده. روح بلند رهبر فقیدمان حضرت امام عالیست اعلی بگردان. به مقام معظم رهبر عزیز انقلاب‎مان توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما. به مراجع بزرگوار تقلیدمان این پاسداران شریعت عزت بیشتر مرحمت بفرما. به خانواده‎های شهیدان‎مان صبر و اجر کرامت فرما. به جانبازان عزیزمان، رزمندگان قهرمانمان، ایثارگران سربلندمان عزت دنیا وآخرت مرحمت بفرما. به زائران و مجاوران توفیق بیشتر مرحمت بفرما. خدایا عفاف، پاکدامنی، حفظ حریم دین را به عنوان یک امر مسلم در جامعه اسلامی ما نهادینه بفرما. به مردم مظلوم و مسلمان کشورهای اسلامی به خصوص مردم مظلوم بحرین که فریادشان و فریاد مظلومیتشان به جایی نمی‎رسد خدایا پیروزی عنایت فرما. مشکلات فقر، بیکاری، سختی زندگی را در میان جامعه ریشه کن بگردان. باران رحمتت را از ما دریغ مدار. در فرج ولی امرمان حضرت بقیة الله الاعظم تعجیل بفرما.

انّ احسن الحدیث و ابلغ موعظه کتابُ الله العزیز.

اعوذ بالله مِن الشیطان الرَجیم

بِسم الله الرَّحمن الرَّحیم

وَالعَصر* اِنَ الانسانَ لَفی خُسر* اِلاالذَّینَ اَمَنوا عَملوالصالحاتِ وَ تواصعو بالحَق و تَواصَعو بالصَبر*

صَدَق الله العَلی العَظیم.

خطبه دوم

أَعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لله رَب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، وارث الانبیاء وَالمرسلین، ثُم الصّلوة والسلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم مُحمَد وَ علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین الهداة المهدیین، اللهم صل و سلم علی، علی امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیع افضل صلوة المصلین، و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سید شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین سیدالساجدین و المام العارفین و علی محمد بن علی الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علی بن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علیٍ الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی العسکری و الخلف الحجت القائم المهدی ، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه»

السلامُ علیکَ یا بِنتَ موسی بن جعفر و رحمة الله و برکاته.

عباد الله اوصیکم ونفسی به تقوی الله.

قال مولانا ومقتدانا الامام المجتبی(ع): «اوصیکم بتقوی الله و ادامه التفکر فان التفکرابوکل خیر و اُمُه»[7].

بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‏کنم وجود نازنین امام محتبی علیه الصلوه و السلام فرمودند: شما را به تقوی الهی سفارش می‎کنم و تفکر دائم. چون هر تفکری منشا خیر و خوبی است. در حالات رسول گرامی اسلام این جمله به چشم می‎خوردکه « دَائِمَ الْفِكْرِ لَيْسَتْ لَهُ رَاحَةٌ طَوِيلَ السَّكْتِ

»[8] فکر پیغمبر همیشه مشغول نیازهای جامعه اسلامی و مسائل مربوط به جامعه اسلامی بود. پیغمبر هیچ موقع احساس آزامش نمی‎کرد چون شرایط جامعه اسلامی به گونه‎ای بود که پیغمبر همیشه باید تدبیر کند امور آنها را. این وظیفه ما را در فضای جامعه امروزمان سنگین می‎کند. پیرامونمان چه می گذرد؟ چه مسائلی در بین جامعه وجود دارد؟ چه مسائلی تهدید کننده‎ی دین ماست. باید فکر علمای ما، بزرگان ما، مسئولین ما ، شخصیت‎های ما به این موضوع معطوف گردد.

در خطبه دوم به بیان نکات و مناسبتهایی اشاره می‏کنم. مناسبت اول روز هفتم خرداد سالگرد افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی است. جایگاه قوه مقننه و قانونگذاری در کشور جایگاه بسیار مهمی است. باید ان شاء الله تلاشمان این باشد که در هر دوره مجلسی در تراز جمهوری اسلامی و نمایندگانی در تراز نظام جمهوری اسلامی داشته باشیم. خوشبختانه این مجلس دوره هشتم که امسال سال آخرش سپری می‎شود دارای نقطه قوت‎های بسیار خوبی است. چند نکته هم من تذکراً عرض می‎کنم که ان شاءالله امیدوارم پیگیری شود. اولین ویژگی این مجلس ما این است که مجلس ما برخوردار از گفتمان انقلاب است و این ارزش بالایی است. در تمام مسائل داخلی و مسائل خارجی هوشمندانه و شفاف نمایندگان مجلس به میدان آمدند و فریاد کشیدند. در جریان بحث هسته‎ای، در جریان تحریم‎ها و قضایای مختلف منطقه حقیقتاً نقش بسیار حساسی ایفا کردند. رابطه‎ی وسیعی که با مردم دارند نمایندگان ما، تصویب قوانین مهم، اهتمام به وظیفه نظارتی، تعامل با دولت. در عین حال حفظ استقلال مجلس، گرچه بعضی از نکاتی است که من باید عرض کنم: تعامل بین مجلس و دولت متاسفانه یک تعامل شفافی نیست، عده‎ای هنگامی که می‎خواهند قضاوت کنند می‎گویند مجلس در مقابل دولت است. عده‎ای به عکس موقعی که قضاوت می‎کنند می‎گویند مجلس قدرت ابتکار خود را از دست داده است. انتظار این می‎رود که در بحث تعامل مجلس با دولت آنچنان شفاف عمل شود که هم حمایت مجلس از دولت اتفاق بیفتد و هم تقابلی صورت نگیرد و استقلال مجلس هم در این جهت حفظ شود. یکی از نکاتی که متدینین و کسانی که نمایندگان به مجلس فرستادند معمولاً مطرح می‎کنند و من هم از این تریبون مطرح می‎کنم مسئله مهم نظم و انضباط و حضور و غیاب نمایندگان در مجلس است. نباید چنین اتفاقی بیفتد که گاهی زمان بگذرد نمایندگان هنوز حضور ندارند، گاهی جلسه‎ای به خاطر عدم حضور نمایندگان به تعطیلی کشیده شود. این گونه مسائل مورد توقع و انتظار نیست. یعنی اگر مردم خوبی‌ها را می بینند و نمره می‎دهند این نکات کوچگ از دید تیز بین مردم ما بیرون نیست. نکته‎ی دومی که می‎خواهم عرض کنم مداحان اهل بیت در هفته‎ای که گذشت ملاقاتی داشتند با رهبر انقلاب، من اینجا نکته‎ای را عرض کنم؛ ما معمولاً در رابطه با مداحان دچار افراط و تفریط هستیم. گاهی آنچنان تجلیل می‎کنیم از مداحان و گاهی آنچنان در مقابل مداحان جبهه می‎گیریم. من به صراحت عرض می‎کنم مداحان نقش کلیدی دارند، در سنگری قرار دارند که روحانیت قرار دارد. منتهی روحانیت نقش خودش را ایفا می‎کند و مداحان نقش خودشان را.

توصیه‎هایی که رهبرفرزانه انقلاب نسبت به مداحان داشتند اگر به درستی به کار بسته شود من فکر می‎کنم فضای الهی در جامعه‎ی ما در سایه حرکت خوب مداحان یک فضای قابل قبولی خواهد بود. مداحان باید مراقبت کنند همانگونه که رهبری فرمودند تریبون مداحی اهل بیت را تبدیل به یک تریبون سیاسی و تسویه حساب نکنند. آنجا جایگاه تسویه حساب‎های شخصی نیست. این مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است. روشنگری کنند، مسیر را هموار کنند و باز کنند ولی تسویه حساب شخصی از پشت تریبون نکنند.

وزارت اطلاعات در این چند روز گذشته اطلاعیه مهمی داد شاید مردم ما از کم و کیف کار بزرگ وزارت اطلاعات مطلع نباشند، من هم نمی‎خواهم به تفصیل وارد شوم سی نفرجاسوس دستگیر شده اند، تعداد زیادی افسر اطلاعاتی کشورهای بیگانه در خارج شناسایی شدند از آنها عکس گرفته شده و چند شب قبل عکس اینها منتشر شد. اولاً این نشان دهنده قدرت اطلاعات  کشور ماست، ثانیاً اینکه جاسوسان دنبال چه کاری بودند؟ نکته مهمی که جاسوسان دنبال آن بودند، ایجاد نارضایتی بین مردم بود اینها دنبال این بودند که در شبکه‏های خدماتی کشور، بانک‎ها و امثال آن اختلال ایجاد کنند، صف‎های طولانی تشکیل بشود. در فرودگاه‎ها اختلال ایجاد کنند و در نتیجه یک رویارویی بین مردم و بین نظام برقرار شود که به فضل پروردگارعالم، سربازان گمنام امام زمان (عج) به جا و به موقع در این شرایط حساس به دشمن نشان دادند که دستگاه اطلاعاتی حضرت بقیة الله می‎تواند در جهان امروز در مقابل تمام توطئه‎ها ایستادگی کند.

راجع به شرایط منطقه متاسفانه در رابطه با مسئله لیبی خبرهای خوشی نمی‎رسد. شورایی که تشکیل شد در شهر بنغازی به عنوان شورای انقلابیون مورد طمع امریکاییان و اروپاییان قرار گرفته است اینها دارند پایگاه به اینها می دهند در انگلیس و این کمپ جای کمی نگرانی دارد که نکند می خواهند بر اساس اهدافی که دارند سرمایه گذاری کنند روی انقلابیون ولو به ظاهر قذافی را از صحنه بیرون کنند، ولی یک شورای انقلابی تحت اشراف خودشان ایجاد کنند. البته این بشارت را بدهم که جوانان انقلابی لیبی متوجه این موضوع شده اند، و حرکت‎های مناسبی را دارند انجام می‎دهند که امیدواریم در نهایت پیروزی با کسانی باشد که دست رد به سینه بیگانگان می‎گذارند.

در بحرین دو اتفاق بزرگ در حال رخ دادن است:1- مقاومت و پایداری مردم بحرین، انصافاً دستگاه جبّار حاکم را به ستوه در آورده‎اند، از کوچکترین فرصت برای راهپیمایی و شعار دادن علیه آنها استفاده می‎کنند. یعنی تهدید، مسلسل، بمب، حمله شبانه نتوانسته مردم قهرمان بحرین را زمین‎گیر کند و اینها مانند خاری در چشم دشمنان هستند. نکته دوم: کشورهای منطقه، موقعی که فزون طلبی را از کشور متجاوز مشاهده کردند و دیدند هزار سرباز به چهار هزار سرباز تبدیل کرده، آن هم با این چهره‎های خشن، برای خودشان احساس خطر کردند و آرام آرام این مطلب به یکدیگر منتقل می‎کنند که نکند این آغاز اشغال سایر کشورهای عربی باشد و لذا عملاً کشور اشغالگر این روزها در یک حالت انزوا قرار گرفته است. این هم یک خبر بسیار خوشحال کننده‎ای است که از بحرین و شرایط منطقه میرسد. راجع به مصر که امروز میزبان شخصیتی برزگوار هستیم، استاد دانشگاه الازهر و مشاورمصر و همراهانشان به اینجا. در رابطه با عظمت اهل بیت برای شما صحبت کردم و مردم هوشمند مصر انصافاً در صحنه خوب باقی ماندند . بعضی از کشورهای عربی می‎خواهند مبارک را از اینکه محاکمه بشود از صحنه خارج کنند. ولی پافشاری و مراقبت و هوشمندی مردم مصر به این دشمنان بیرونی اجازه چنین اقدامی را نخواهد داد.

اما مسئله دیگری که باید به آن اشاره کنم مسئله افتتاح طرح عظیم آبرسانی قم است که این به عنوان بزرگترین پروژه تاریخ عمرانی قم محسوب می‎شود. بودجه هنگفتی خرج این طرح شده، حالا ما با الفاظ مطرح می‎کنیم ولی حقیقتاً اعتباری معادل 1200 میلیارد تومان صرف آبرسانی به قم شده، خوب می‎دانید ده‎ها کیلومتر تونل در دل کوههای سخت، صدها کیلومتر خطوط انتقال آب و این نشان داد که متخصصین ایرانی ما، فرزندان انقلابی ما انصافاً توانمندند و می‎توانند از عهده طرح‎هایی عظیم‏تر و بالاتر بر بیایند. من همین جا لازم می‎دانم از رهبر عزیز و فرزانه انقلاب که در سفر اخیرشان به قم آن همه تأکید و توصیه کردند، صمیمانه از طرف شما مردم انقلابی قم تشکر کنم، از رئیس جمهور، استاندار محترم، نمایندگان مجلس و همه کسانی که به گونه‎ای دست اندرکار این مسئله بودند باید تشکر و قدردانی کرد. ان شاء الله امیدواریم که فاز بعد هم در یک فرصت مناسب‎تری افتتاح بشود که دیگر دغدغه‎ای به عنوان آب قم نداشته باشیم. ما در آستانه ماه رجب هستیم. من همیشه این است که قبل از اینکه این زمان بیاید، یادآوری کنم. از همین الان خودتان را برای ماه رجب آماده کنید. ماه رجب ماه نماز است، ماه دعاست، ماه روزه است، کانال ورود به ماه شعبان و رمضان است. آنها که می‎خواهند با دعا سر و کار داشته باشند دعاها را آماده کنند، خودشان را کاملاً آماده کنند که در این سه ماهی که در پیش داریم به عنوان بندگان صالح خدا در پیشگاه پروردگار عالم عرض ادب و ارادت کنند. هم چنین در آستانه سالگرد رحلت حضرت امام(قدس الله نفسه الزکیه)، چهاردهم و پانزدهم خرداد هستیم. مردم ما مردم وظیفه شناسی هستند با امام پیوندی که بستند این پیوند ناگسستنی است، همان گونه پیوندی که با رهبری بسته اند پیوندی ناگسستنی است. نام امام در تاریخ این کشور می‎درخشد، پیام امام می‎درخشد. فرزندانمان را باید با امام آشنا کنیم که این قهرمان عصر ما چه تحول بزرگی ایجاد کرده است. این وظیفه عالمان و مبلغان دین و همه کسانی که امام را می‎شناسند، هست. شما نگاه کنید کمتر سخنی رهبر عظیم الشان انقلاب ما مطرح می‎کنند و در آن نام امام به خوبی دیده می‎شود. آثار رهبری مملو از نام زیبای حضرت امام قدس الله نفسه الزکیه است. ان شاء الله چهاردهم و پانزدهم خرداد را به یاد امام سوگ می‎نشینیم و گرامی می‎داریم.

 این روزها سالگرد عالمان بزرگی بود. سالگرد آیت الله العظمی گلپایگانی (رضوان الله تعالی علیه) ، سالگرد حضرت آیت الله العظمی اراکی، سالگرد حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ مرتضی حائری که اینها گنجینه‎های حوزه‎اند و هم چنین سالگرد حضرت آیت الله العظمی ملا حبیب الله شریف کاشانی که مرقد او در کاشان است. عالمی بزرگ، صاحب کتاب منتقد المنافع فی شرح مختصر النافع . این عالم بیش از 160 کتاب دارد و در حقیقت کتاب او پا به پای جواهر است و دارای ارزش بالا.

دعای پایانی خطبه دوم

پروردگارا ما را بیامرز. فضای جامعه ما را فضای دینی، فضای مهربانی، فضای وحدت و فضای همدلی قرار بده. انقلاب ما را هر روز پرشتابتر از گذشته به اهداف و مقصدش نائل بگردان. به امام راحل‎مان روح و رضوان عطا فرما. به مراجع بزرگوارمان عزت مرحمت فرما. به خانواده‎های ایثارگر که حق بزرگی به گردن همه ما دارند عزت کرامت فرما. به مردم ستمدیده و مظلوم امت اسلامی پیروزی عنایت فرما. به کسانی که در مسیر انقلاب از حرکت انقلابی مردم گاهی فاصله می‎گیرند توفیق همراهی عنایت فرما.

اِنَ اَحسنَ الحَدیث و ابلغ الموعظه کتابُ الله العَزیز .

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

* بسم الله الرحمن الرحیم

 قُل هُوَ الله اَحَد *اللهُ الصَمَد *لَم یَلد وَ لَم یولَد *و َلم یکُن لَهُ کُفواً اَحَد *

صدق الله العلی العظیم

 



.[1]   طبرسى، احمد بن على، الاحتجاج، ج‌2، ص: 467. بحار الانوار جلد53.صفحه 179.

[2] . كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج‌5، ص: 569

[3] . الدرالمنثور، ج ۱، ص160. غررالحکم، ح 1786.

[4] .  «وَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ إِنَّ لِي زَوْجَةً إِذَا دَخَلْتُ تَلَقَّتْنِي وَ إِذَا خَرَجْتُ شَيَّعَتْنِي وَ إِذَا رَأَتْنِي مَهْمُوماً قَالَتْ مَا يُهِمُّكَ إِنْ كُنْتَ تَهْتَمُّ لِرِزْقِكَ فَقَدْ تَكَفَّلَ لَكَ بِهِ غَيْرُكَ وَ إِنْ كُنْتَ تَهْتَمُّ بِأَمْرِ آخِرَتِكَ فَزَادَكَ اللَّهُ هَمّاً فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ لِلَّهِ عُمَّالًا وَ هَذِهِ مِنْ عُمَّالِهِ لَهَا نِصْفُ أَجْرِ الشَّهِيدِ‌» قمّى، صدوق، محمّد بن على بن بابويه، من لا يحضره الفقيه، ج‌3، ص: 389.

[5] . نورى، محدث، ميرزا حسين، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‌14، ص: 252

[6] . عاملى، حرّ، محمد بن حسن، وسائل الشيعة؛ ج‌21، ص: 541. قمّى، صدوق، محمّد بن على بن بابويه، من لا يحضره الفقيه، ج‌4، ص: 402

[7] . مجموعة ورام جلد 1صفحه 53

[8]  . قمّى، صدوق، محمّد بن على بن بابويه، معاني الأخبار، ص: 81

Please publish modules in offcanvas position.