خطبه نماز جمعه قم مورخ 90/07/01

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 90/07/01                                                   خطبه شماره 37

 

 

خطبه اول

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله نحمده وَ نستعینه وَ نستغفره و نَستهدیه وَ نؤمن به و نَتوکلُ علیه وَ نعوذ بالله مِن شرور انفُسنا و مِن سیئاتِ اعمالِنا و نشهدُ ان لا اله الا الله وحده لا شریکَ لَه وَ نُصلی و نُسلم علی حبیبه وَ نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرِهِ وَ مُبلغ رسالاته بَشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا وَ نبینا حَبیب اله العالَمین اَبِی القاسِم مُحمَد وَ علی آلهِ الطیبینَ الطاهِرینَ المعصومینَ المکرمینَ الهداة المَهدیین و نحن الدائم علی ائدائِهِم اَجمَعین مِن اَلان الی قیامِ یُوم الدین. اَلسلامُ عَلَیکَ یا بقیَة الله فی ارضه. السلام علیک یا حجة الله و رحمة الله و برکاته. عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله. قالَ امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیه افضل صلوة المصلین: التقوی ان یتقی المرءُ کُلَما یوتعِمُ. بندگان خدا خودم و شما را به تقوی الهی سفارش می‎کنم.

وجود مقدس امیر مومنان در وصف تقوی جمله‎ی بسیار مهمی دارند که اگر ما در زندگی‎مان به همین جمله پایبند باشیم و عمل کنیم سعادت ما تضمین شده است. حضرت می‎فرماید: پرهیزکاری واقعی آن است که آدمی از آنچه به گناهش وادار می‎کند دوری و پرهیز کند. معنای سخن امیر المومنین این است که آدمها، مومنین، متدینین باید مراقبت کنند تا یک نقطه‎ی تاریک در زندگی شان پیدا نشود. خود را بپایند. حتی فکر گناه در زندگی آنها راه پیدا نکند تا چه رسد به اصل گناه. زمینه‎ی گناه را از بین ببرند. می‎فرماید: از آن چه انسان را به گناه وا دار کند، پرهیز کند. تو زندگی‎مان از صبح که از خواب بر می‎خیزیم تا شب که به بستر استراحت می‎رویم مراقبت کنیم، سخنی که می‎گوییم، رفتاری که از خود نشان می‎دهیم ما را به سمت و سوی گناه نبرد.

در خطبه‎ی اول طبق روال معمول از سیره نورانی پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت سخن می‎گفتیم. از انجا که در آستانه شهادت ششمین امام و پیشوا وجود مقدس امام صادق قرار داریم اجازه بفرمایید بحث امروز را در خطبه‎ی اول اختصاص بدهم به سیره و ویژگی‎های زندگی و رفتاری امام صادق علیه صلوة و السلام. نکته‎ی مهمی که در رابطه با امام صادق باید پیشاپیش مطرح کرد این است که بخش بزرگی از احادیث و علوم اهل بیت توسط این امام همام گسترش پیدا کرده است و این نکته، نکته‎ی مهمی است. این که ما این مسئله را بر زبان جاری می‎کنیم مذهب ما جعفری است و پیشوای ششم ما امام صادق علیه صلوة و السلام را این گونه مطرح می‎کنیم که به عنوان رییس مذهب ماست نکته‎ی بسیار مهمی است. فقط یک نکته را باید توجه کرد بین موسس مذهب با گسترش‎دهنده مذهب باید تفاوت قائل بشویم. موسس مذهب شیعه شخص رسول خدا خاتم انبیاء محمد مصطفی است، لذا در تعبیرات پیامبر بارها این جمله دیده شده و شنیده شده: شیعةُ علیٍ همُ الفائزون. پیروان علی جزء رستگارانند. این کلام، کلام رسول الله است. اما موسس خود پیغمبر است. در وصیت نامه امام من به جمله‏ای برخوردم و دیدم امام چقدر با قدرت و با ظرافت سخن گفته است. حضرت امام قدس الله نفسُ الزکیه این جمله را می‏فرماید، دقت کنید. می‎فرماید: ما تابع مذهب شیعه هستیم که موسس آن رسول خداست. این کلامی است که حضرت امام در وصیت نامه بیان کردند و مطرح نمودند. امام صادق در عصر خودش وظیفه‎ی مهم صیانت مکتب را از انحرافات عهده دار بودند. شرایط بسیار سخت و دشواری بوده در زمان امام صادق . گرچه فضای سیاسی، فضای مناسبی به وجود آمد. هم زمینه برای امام باقر فراهم شد، هم زمینه برای امام صادق. اما در عین حال شرایط سخت و دشواری، انحرافاتی که در عصر امام صادق پیدا شده انحرافاتی است که شخصیتی مثل امام صادق و شاگردان تربیت شده‎ی مکتب او می‎توانند در مقابل این هجمه‎های عقیدتی مقاومت کنند و پایداری کنند. از نظر بعد عبادی و اخلاقی وجود مقدس امام صادق نمونه‎ی زمان خودش است. مالک ابن اَنَس که مدتی در محضر امام شاگردی کرده این جمله را در وصف امام صادق مطرح می‎کند. می‎گوید: ما کنتَ ارا الی عَلی ثلاث فصال اما مصلیاً وَ اِما صاعماً وَ اِما یقرأُ القران. می‎گوید در آن مدتی که من به خانه‏ی آن حضرت رفت و امد می‎کردم حضرت را بر این سه حال دیدم. یا حضرت در حال نماز بود، یا در حال روزه یا مشغول به قرائت قران بود و این نکته، نکته‎ی مهمی است که نسبت به رسول الله امام صادق چگونه حریم نگه می‏داشته. تعبیر مالک ابن انس این است که وَ ما رایتُهُ قط یحدثُ ان رسول الله اِلا علی الطهاره. هیچ موقع ندیدم سخنی از پیامبر نقل بکند مگر این که در ان حالت با وضو و با طهارت بود. یعنی نام پیغمبر را به بزرگی یاد می‎کرد و آداب سخن گفتن در باره‎ی پیامبر را رعایت می‎کرد. امام صادق می‎فرماید: سرچشمه‏ی علوم و معارف اهل بیت ما هستیم، سرچشمه‎ی علوم و معارف الهی ما هستیم. شخصی است به نام حَکَم. حضرت می‎فرماید: فالیشرِقِ الحَکَم وَالیَغرِب اماوَالله وَلا یصیبُ العِلم الی مِن اهل البیت نَزَل عَلیهِم جبرییل. حَکَم به مشرق برود، به مغرب برود (نام شخصی است)، سوگند به خدا چیزی از علم ان چه جبرییل بر اهل بیت نازل کرده نمی‏یابد و به ان دسترسی پیدا نمی‎کند. در بعد علمی اولین اقدامی که امام صادق انجام داد تربیت شاگرد بود. شاگردان فراوانی مثل امان ابن تقلب‎ها، محمد ابن مسلم‎ها، ضُرارها در مکتب امام صادق پرورش پیدا کردند. حِشام در بعد مناظره و کلام سرامد بود و حضرت در باره‎ی او می‎فرماید: یا حشام یا ذنت مویداً بروح القُدُس ما نصَرتَنا بلسانِک. تا زمانی که به وسیله‎ی زبانت ما اهل بیت را راضی می‎کنی همیشه مورد تایید روح القدس هستی و انچنان حشام دارای جایگاه مهمی است در مقابل هجمه‎ها و شبهاتی که ایجاد می‎کنند که حتی کسی مثل هارون الرشید که دشمن اهل بیته نسبت به حشام می‎گوید: وَ الله لسان هذا ابلق فی قلوب العامَه من معة الفِ سیف. زبان حشام در تسخیر دلهای مردم از یکصد هزار شمشیر موثرتر است و این نشان می‎دهد که اگر ما کار فرهنگی کنیم، اگر تو جامعه‎مان شخصیت‎هایی را پرورش بدهیم که اینها کار فرهنگی انجام بدهند چقدر ارزشمند است. نکته‎ی آخری که راجع به امام صادق در این فرصت کم باید به ان اشاره کنم توجه عمیق و ژرف امام صادق به نسل جوان هست و این نشان دهنده‎ی این است که امروز روحانیت، امروز عالمان دین، امروز فرزانگان جامعه، امروز بزرگان دین حساسیت لازم را در رابطه با نسل جوان باید داشته باشند. به امام صادق خبر رسید که کسی به نام امروبن عبید رییس معتضله جوانان شیعه را در بصره به دور خودش جمع می‎کند و به مکتب اعتضال دعوت می‎کند. حضرت یکی از روات بزرگ را به نام ابی جعفر احول فرا خواند. فرمود: برو، با این افکار انحرافی مقابله کن. ابی جعفر احول روانه بصره شد. بعد از مدت کوتاهی برگشت. حضرت فرمود چه اتفاقی افتاد بعد از رفتن تو؟ یعنی مبلغ هم باید مخاطب شناس باشد. زمان شناس باشد و خصوصیات را بداند. گزارشی که به حضرت داد گزارش مایوس کننده‎ایی بود. به حضرت عرض کرد: مردم کمی، تعداد کمی تعالیم اهل بیت را پذیرفتند. یعنی خیلی دور و بر من جمع نشدند، پاسخ ندادند. حضرت فرمود: چون مخاطبت را نشناخته‎ای، مخاطب را نشناخته‏ای. حضرت فرمود: عَلَیکَ باحداث فانهُم عصرَءُ اِلی کلِ خیر. توجه تبلیغی خودت را متوجه نسل جوان کن. اینها دلهای پاکی دارند، زودتر حق را می‎پذیرند و به هر خیر و صلاحی سریعتر از خودشان گرایش نشان می‏دهند و ما اگر این روش امام صادق را و سیره‏ی امام صادق را یعنی سرمایه‎گذاری رو نسل جوان، ما همه‏ی برنامه‏هامون را می‏توانیم تضمین کنیم. چون این جوان میانسال می‎شود و این میانسال کهنسال می‎شود و فضای جامعه‏ی ما عطرآگین به نور ایمان می‎گردد. امام دو نکته دارد. دو تا توصیه بگم، این توصیه‎ها را دقت کنید. امام می‏فرماید: شیعتُنا مَن واقفنا بِلِسانِهِ فی قلبِهِ وَ تَبَعَ آثارنا وَ عَمِلَ اعمالِنا اولئکَ شیعَتُنا . می‎دانید شیعه کیه؟ منشوری که امام صادق برای معرفی شیعه بیان می‎کند اینهاست. می‎فرماید: شیعه کسانی هستند که با زبانشان همراهی می‎کنند. زبانی که می‎خواهد همراهی اهل بیت کند دروغ نمی‎گوید. غیبت نمی‎کند. واقفنا بقلبه. قلب شیعیان ما برای ما اهل بیت می‎تپد. وَ تَبَعَ آثارنا. از آثار ما پیروی می‎کنند. روایات ما را دستورالعمل زندگی خودشان قرار می‎دهند. وَ عَمِلَ اعمالِنا. رفتار ما را الگوی رفتاری خودشان قرار می‎دهند. جمله‎ی دوم خیلی مهم است. هر کسی صدای ما را می‎شنود توجه داشته باشد. اخرین لحظه‎ی زندگی امام صادق فرمود: همه‏ی بستگانم را جمع کنید. همه‎ی منسوبین را جمع کنید. موقعی که همه جمع شدند حضرت در اخرین لحظات زندگی بود چشم‎ها را باز کرد، نگاه به این جمعیت پیرامون خود کرد. به نظر شما امام صادق چه پیامی را می‎خواهد مطرح کند؟ فرمود: اِنَ شفاعتَنا لا تَنالُ مُستَخِفً باالصلوة. شفاعت ما نسبت به کسانی که نماز را سبک می‎شمارند شامل نمی‎شود. نمی‎فرماید کسانی که نماز نمی‎خوانند. نه، می‎خوانند نماز را ولی نماز را سبک می‎شمارند. باری به هر جهت با نماز برخورد می‎کنند. مراقبت کنید که شفاعت ما شامل چنین افرادی نمی‎شود. فردا روز شهادت ان بزرگوار است. فقط یک جمله بگم. اقا امام صادق شیعیان شما عزادارند تا همیشه، چون برای آنها این جمله را نقل کردند که منصور شبانه کسی را فرستاد و به او دستور داد که از درب خانه وارد نشوید، از پشت بام وارد شوید. محمد ابن ربی می‎گوید ما از پشت بام وارد شدیم، امام در حال نماز بود. سلام نماز را که داد به امام گفتم منصور با شما کار دارد. گفت اجازه بدهید لباسهایم را بپوشم. لباسی که برای بیرون رفتن. گفت اجازه نمی‏دهم! شیعه می‎دانید مه بر امام صادق شما چه گذشت؟ با سر برهنه، با پای برهنه، خود محمد ابن ربی می‎گوید: من سوار بر مرکب بودم و امام پشت سر من با این حالت به سمت قصر منصور عباسی آمد. آقا چه مصیبت‎هایی را تحمل کرده‎ایی. دستور دادند خانه‎ی تو را هم آتش بزنند، ولی من این جمله را می‎گویم اگر درب خانه‎ی فاطمه آتش زده نشده بود، اگر خیمه‎های بچه‎های ابی عبداله آتش زده نشده بود خانه‎ی امام صادق هم آتش نمی‎گرفت. لااَضحک الله سن الدهر اِن ضَحِکَت و آل احمَدَ مَظلومونَ قَد اُئِرو .

دعای پایانی خطبه اول

 ان الله یامُرُ بالعَدلِ وَ الاِحسان وَ ایتاءِ بالقُربی وَ ینهی عَنِ الفَحشاء وَ المُنکَر وَ البغی یعذُکُم لعلَکُم تَذَکَرون.

ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخرة الحسنه وقنا عذاب النار .

پروردگارا ما را با راه و روش اهل بیت اشنا بگردان. مشکلات امت اسلامی را برطرف بفرما. روح بلند رهبر فقیدمان حضرت امام عالی ست اعلی بگردان. به مقام معظم رهبر عزیز انقلابمون و مراجع تقلیدمان توفیق و طول عمر با برکت مرحمت فرما. به خانواده شهیدانمان، به رزمندگان قهرمانمان، به  جانبازان عزیزمان و ازدگان افتخار افرینمان عزت مرحمت بفرما. در فرج مولایمان تعجیل بفرما.

انّ احسن الحدیث و ابلغ موعظه کتابُ الله العزیز.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قُل اعوذُ برب الناس *ملِک الناس * اِله الناس * من شرالوسواس الخناس* الذی یوسوسَ فی الصدور الناس* مِنَ الجنة و َالناس

صدق الله العلی العظیم.

خطبه دوم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم * بسم الله الرحمن الرحیم . «الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، بائث الانبیاء والمُرسلین، ثم الصّلوة والسلام  علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم مُحمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین ، اللهم صل و سلم علی سیدنا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین سید العابدین و الامام العارفین و علی محمد بن علی الباقر و علی جعفر بن محمد ابن الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی بن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علیٍ الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی العسکری و علی حجت القائم المَهدی ، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه» السلام علیک یا فاطمه یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنه فان لک عند الله شعن من الشعن .

عباد الله اوصیکم ونفسی بتقوی الله. قال امیرالمومنین : التقوی ثمرةُ الدین وَ اَمارةُ الیَقین . بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. سخن امیر المومنین در وصف تقوی خیلی زیباست. می‎فرماید: پرهیزکاری میوه‎ی گوارای دین است و نشانه ی یقین است. اگر دین را به درختی تشبیه کنیم، امام می‎فرماید: میوه‎ی بسیار مرغوب این دین عبارت است از تقوی. اگر ادعای یقین داریم به خدا، اگر ادعای یقین به نبوت داریم، اگر ادعای یقین به امامت، قیامت و عدل داریم نشانه ی یقین تو زندگی‎مان باید در قالب تقوی تجلی پیدا کند. اگر تقوی امد ان یقین درست است. اگر تقوی امد ان دینداری کارساز است در زندگی ما.

در خطبه‎ی دوم به بیان مناسبت‏ها و نکاتی اشاره می‎کنم. نکته‎ی اول همانگونه که عرض کردم فردا روز شهادت امام صادق هست. این شهادت را محضر مبارک حضرت بقیة الله، محضر همه شما برادران و خواهران صمیمانه عرض تسلیت دارم. مناسبت دوم از دیروز هفته‎ی دفاع مقدس آغاز شد. انصافاً سپاهیان ما، ارتش ما، بسیج ما، مردم عزیز ما کاری کارستان انجام دادند. در حالی که بلوک شرق و غرب به عنوان الکفرةُ ملت واحده در مقابل ما ایستادند، اما ملت ما نگذاشت که انها به اهدافشان برسند. انها امده بودند تهران را تسخیر کنند، انها امده بودند انقلاب را به شکست برسانند. اما دیدید که چه شد. ان کسی که به تحریک بیگانگان به ایران حمله کرد امروز به زباله‎دان تاریخ افتاده است. ما دفاع مقدس را باید به صورت همه جانبه مورد بازمطالعه و ارزیابی قرار بدهیم. هفته‎ی دفاع مقدس درس‎ها و عبرت‎هایی با خودش به همراه دارد. اولین درسی که از دفاع مقدس می‎گیریم درس خود باوری است. ازمون بزرگی بود برای کارامدی نظام مقدس جمهوری اسلامی. ازمون بزرگی بود برای نقش برجسته‎ی ولایت فقیه و کارایی ولایت فقیه در یک جامعه‎ی اسلامی و دینی. دیدیم هم ولی فقیه سربلند بیرون امد و هم ولایت فقیه به عنوان یک نظام و برنامه‎ی دینی و اسلامی ما ارزشمند در جامعه‎ی اسلامی ما مطرح شد. دفاع مقدس ما اثار فرهنگی بزرگی به ارمغان اورد. هم در ان مقطع به عنوان فرهنگی تاثیر گذار بود و هم امروز به عنوان یک ذخیره و یک سرمایه ان اثار فرهنگی به جای مانده از دفاع مقدس سرمایه‎ی امروز کشور ماست. فضای کشور ما به عطر خون شهیدان معطر است. ما درس ایثار را، ما درس فداکاری را، ما درس تعاون را، ما درس راز و نیاز و مناجات با خدا و توکل به خدا را از جنگ اموختیم. و چه سرمایه‎ی بزرگی در اختیار ما قرار گرفت. ما امروز هرگاه زمزمه‎های انحرافی از گوشه و کنار می‎شنویم بلافاصله بچه‎های بسیجی ما، سپاهیان ما، مردم عزیز ما نهیب می‎زنند مگر جنگ را فراموش کرده‎اید؟ و با یک نهیب زدن کسی که می‎خواهد راه انحرافی و مسیر انحرافی را تو این کشور بپیماید، جلویش را می‎گیرند، کنترلش می‎کنند و مهارش می‎کنند. اگر حصر ابادان شکسته شد در پرتو این معنویت‎های رزمندگان ما بود و گرنه دشمن خیلی طراحی‎ها و برنامه‎ریزی‎ها کرده بود. من خطاب می‎کنم به هنرمندان. هنرمندان باید یک کار هنری در رابطه با دفاع مقدس در تراز دفاع مقدس برای نسل‎های اینده انجام بدهید. کو فیلم‎های شما؟ کو سناریوهای متناسب با دوران دفاع مقدس که برای نسل امروز و فردای ما درس اموز باشد. این وظیفه امروز بر دوش اصحاب فکر و هنر و فرهنگ است. ما در دفاع مقدس یک الگوی مبارزه موفق با قدرت‎های بزرگ را مطرح کردیم. ما در این دفاع مقدس، این نکته مهمه، از زبان شما سخن می‎گویم، از ان چه در دل شما می‎گذرد سخن می‏گویم. ما در این دفاع مقدس توانستیم از ظرفیت بالای عشق مردم به اهل بیت به خصوص سالار شهیدان در پیروزی‎مان استفاده کنیم. این یک واقعیت انکار ناپذیر بود. گره زدیم دفاع مقدس را با عاشورا. امروز هم رزمندگان ما با الهام از ان مکتب هر ماموریتی به انها داده بشود با شور عاشورایی در هر ماموریتی حاضر به انجام ماموریت پیروزمندانه خواهند بود. از زبان فرمانده عزیز علی ابن ابی طالب قبل از خطبه‎ها شنیدید که در مقابل این گروهک پژاک که داشت موزیانه اذیت می‏کرد چه پیروزی‏هایی نصیب ما شد. ما شهید دادیم ولی دشمن به مراتب و مراحل شکست خورد و فرار را بر قرار انتخاب کرد. این نیست جز ان روحیه‎ی معنویت دفاع مقدس که همچنان استمرار دارد .

ما در روز اول مهر شاهد بازگشایی مدارس و دانشگاهها هستیم. من جمله‎ی کوتاهی هم به اولیاء عرض می‎کنم و هم به مسئولان مدارس و دانشگاهها. اولیای محترم بسنده نکنید. دلخوش نباشید که فرزندانتان را در این مدرسه یا فلان واحد دانشگاهی ثبت نام می‎کنید و بگید تمام. دلخوش نباشید مادران، مادران دلخوش نباشید که چند ساعت پشت درب جلسه‏ی امتحان کنکور فرزندانتان بنشینید و دعا بخوانید و اشک بریزید و از خدا بطلبید فرزندتان در کنکور دانشگاه قبول بشود. این به تنهایی کافی نیست. مراقبت‏های بعدی شما شرط موفقیت کار است، این دعا باید پیوسته به عنوان ضامن امنیت اخلاقی و معنوی فرزندانتان باشد. به صرف اینکه چهار ساعت بنشینید دعا بخوانید، نذر کنید بچه مون قبول بشود. برای چی؟ برای اینکه در دانشگاه رفت در معرض اسیب‎ها قرار گرفت چه پاسخی در پیشگاه پیامبر و امام صادق دارید؟ مسئولان محترم، عزیزان دانشگاهی، مسئولان دانشگاهی و دبیرستانی شما هم دلخوش نباشید به دایر کردن چند کلاس درس و یک هفته‏ی درسی را پشت سر گذاشتن. مراقبت می‎کنید در دانشگاهها و مراکز تحصیلی چه می‎گذرد؟ جشن می‏گیریم برای شروع تحصیلی ولی جشن واقعی ما این است که فارغ التحصیلان دبیرستانهای ما و دانشگاههای ما انسانهای خادم به اسلام و انقلاب باشند. جهاد علمی، جهاد اخلاقی، عفاف، پاکی و معنویت و مصونیت سر لوحه‎ی برنامه‎ی بچه هامون باشه. اونجا جشنه اغاز سال تحصیلی باید داشت.

دهه‎ی کرامت را داریم که با میلاد با سعادت کریمه‎ی اهل بیت اغاز و با میلاد با سعادت وجود مقدس ثامن الحجج پایان می‎یابد. من از این ابتکار باید تشکر کنم، ولی این نباشد که ما دهه‎ای را اعلام کنیم و از دستاوردهای ان بهره‎ای نبریم، این دهه باید وقف کنند مسئولان و برنامه ریزان برای اشنایی هر چه بیشتر مردم ما با سیره و روش اهل بیت. اگر بچه‎های ما، خانواده‎های ما با اهل بیت انس بگیرند غمی و غصه‎ای نداریم. ان چه مایه‏ی نگرانی است دوری خانواده‏ها و بچه ها از فرهنگ اهل بیت است.

نکته‎ی مهم دیگری که می‎خواهم اشاره کنم اجلاس بیداری اسلامی بود. حقیقتاً و واقعاً ایران اسلامی محور بیداری اسلامی پیدا کرد، اما قله و قمه‎ی این اجلاس بیانات ارزشمند رهبر فرزانه‎ی انقلاب حضرت ایت الله العظمی خامنه‎ای بود. من گاهی نگران می‏شوم، عزیزانی که جلوی افتاب نشسته اند خطبه‏ها طولانی بشود ما هم واقعاً اذیت می‎شویم، ولی خطیبی که می‎خواهد خطبه‏ای را ایراد کند اگر حق مطلب را ادا نکند احساس می‎کند که سخنی نگفته. با همه‎ی این جهات من دو سه جمله ا ز بیانات مقام معظم رهبری را که همه‎ی شرکت کنندگان گفته‎اند ان چه ایشان فرمود نقشه‎ی راه جریان بیداری اسلامی و مانیفست بیداری اسلامی بود.

ایشان سفارش کردند دچار غرور نشوید، کسانی که قیام کرده‎اید دچار غرور نشوید. مرعوب دشمنان قرار نگیرید. به وعده‎های شیرین و چرب دشمنان مجذوب نشوید. نکته‎ی مهمی که فرمودند اسیب‎های درونی و بیرونی مراقبت کنید شما را تحت تاثیر قرار ندهد. اصول راه بیداری را مکتوب کنید که همیشه پیش روی شما باشد. از نسخه‎های بدلی پرهیز کنید. اینهایی که تو منطقه راه افتاده اند شما هم شنیده اید، نمی‎خواهم بگم کی، اینهایی که راه افتاده‏اند بعد از مدتی نام و نشان پیدا کردند، بعد از مدتی در حقیقت نان مبارزه با اسراییل را خوردن حالا نسخه می‏پیچیند برای این کشورهایی که انقلاب کردند. می‎گید راه موفقیت شما این است که به اصول لاییک پایبند باشید! وای برشما، چه نسخه‏ی بدی برای این کشورها می‎پیچید. حضور ریاست محترم جمهور در سازمان ملل را داریم. مثل همیشه ایشان مسائلی را که در رابطه با انقلاب اسلامی است مطرح کردند. پرسش‎هایی را که در انجا مطرح کردند ابر قدرت‎ها را و صاحبان زر و زور را حقیقتاً به چالش کشیده‎اند. امیدواریم که با شرایطی که امروز در منطقه پدید آمده به عنوان موج بیداری اسلامی این مقاوم تو پایداری ملت ما و سخنان قاطع مسئولان ما پشتیبانی عظیمی برای مردمی باشد که انقلاب کردند. کوتاه عرض کنم برهان الدین ربانی از این اجلاسیه ی بیداری اسلامی برگشت. خیلی عجیبه، ما یک نقشه‎ی حساب شده می‎دانیم. ایشون بنا بود چند روز دیگه در تهران بماند. پشت سر هم از دفتر ریاست جمهور افغانستان از بعضی از عوامل دیگری پیام و پسغام که شما رییس کمیسیون صلحید برگردید عده‏ای می‎خواهند با شما ملاقات داشته باشند. ملاقات همان و انفجار همان و از بین رفتن این فردی که در این کنفرانس و هم در جای دیگر با عظمت از رهبری یاد کرده بود و این جمله را مطرح کرده بود که این حرکتی که ایجاد شده، این کاری که ایجاد شده کار قابل توجهی است و همه ی ملت ها باید از این الگو بگیرند.امریکایی ها خباثت می کنند، دستشان در خون خیلی از بی‏گناهان هست. سال 2001 میلادی که به افغانستان حمله کردند جز خونریزی کار دیگری نکردند. چند نفر از این تاجیک‏ها را، سران تاجیک‎ها را از میان برداشتند، آخریشم هم برهان الدین ربانی بود. من دامنه‎ی سخن را کوتاه کنم یک جمله راجع به اختلاص بگم که یک نگرانی عمومی در سطح جامعه ما ایجاد شده است. من مخلصانه و متواضعانه عرض می‎کنم، به دور از هر گونه جنجال عرض می‎کنم حقیقتاً این اختلاص اثار سوء اجتماعی، آثار سوء فرهنگی، آثار سوء سیاسی و اقتصادی به جا گذاشت و از همه بالاتر بی اعتمادی در جامعه ایجاد کرد. بنده مصرانه از دستگاه قضایی که انصافاً شجاعانه وارد شدند و من به سهم خودم تقدیر می‏کنم. همه‏ی قوا وارد شدند مصرانه از زبان شما می‎خواهیم که اعتماد عمومی مردم را جلب کنید و بدون هر گونه ملاحظه هر متخلفی را سر جایش بنشانید.

دعای پایانی خطبه دوم

پروردگارا ما را در همه‎ی عرصه‎ها پیروز بدار. امت اسلامی را به حقوقشان برسان. امام راحل ما را مشمول رحمت واسعه‎ی خودت قرار بده. مراجع گذشته‎ی ما را مشمول رحمت واسعه‎ی خودت قرار بده. به معظم رهبر فرزانه انقلاب‎مان و مراجع بزرگوار تقلیدمان عزت دنیا و اخرت مرحمت بفرما. به همه‎ی خدمتگزاران توفیق بیشتر مرحمت بفرما. به نسل جوان ما پیروی از راه اهل بیت را نصیب بفرما. در فرج مولایمان تعجیل بفرما.

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتابُ الله العزیز .

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قُل هَو الله احد *اللهُ الصَمَد *لَم یلِد وَ لَم یولد *وَ لَم یکن لَه کفواً اَحَد

صدق الله العلی العظیم.

 

Please publish modules in offcanvas position.