بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه حضرت آیت الله حسینی بوشهری مورخ 90/11/21 خطبه شماره 43 |
خطبه اول
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نَستهدیه و نؤمن به و نَتوکلُ علیه و نعوذ بالله مِن شرور انفُسنا و مِن سیئاتِ اعمالنا و نشهدُ ان لا اله الا الله وحده لا شریکَ لَه و نُصلی و نُسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرِهِ و مُبلغ رسالاته بَشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا وَ نبینا حَبیب اله العالَمین اَبِی القاسِم مُحمَد وَ علی آلهِ الطیبینَ الطاهِرینَ المعصومینَ المکرمینَ الهداة المَهدیین و نحن الدائم علی ائدائِهِم اَجمَعین مِن اَلان عَلی قیامِ یُوم الدین.
اَلسلامُ عَلَیکَ یا بقیَة الله. السلام علیک یا حجة الله و رحمة الله و برکاته.
عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله
«عَنْ عَلِيٍّ ع أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ... وَ أَتْقَى النَّاسِ مَنْ قَالَ الْحَقَّ فِيمَا لَهُ وَ عَلَيْه»[1] . امیر مومنان از رسول گرامی اسلام سخنی را در رابطه با تقوی نقل میکند. آن سخن این است که باتقواترین مردم کسی است که همواره حق را بگوید، هم آنجا که به نفع اوست، هم آنجا که به ضرر اوست. حقیقت امر این است که برادران و خواهران اگر حق گویی در یک جامعهی اسلامی نهادینه شود، به عنوان یک وظیفه شناخته بشود، در هر جا که هستیم حق بگوییم و از حق دفاع کنیم جامعهی ما به مدینهی فاضله تبدیل خواهد شد. ما در یک جامعهی اسلامی نباید منافع شخصیمان را همیشه مطرح کنیم و مد نظر قرار بدهیم. حقوق دیگران را حقوق خود بدانیم و حقوق خود را حقوق دیگران بدانیم. اگر کسی در صحنهای حضور ندارد اطمینان داشته باشد که دیگر برادران دینی او از حقوق او دفاع میکنند. این میشود جامعهی تراز جامعهی اسلامی أَتْقَى النَّاسِ مَنْ قَالَ الْحَقَّ فِيمَا لَهُ وَ عَلَيْه.
از آنجا که بحث ما پیرامون سیره نورانی نبی گرامی اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت بود و امروز مصادف است با روز میلاد رسول خاتم محمد مصطفی صلی الله علیه و اله وسلم و وجود مقدس امام صادق علیه صلوة و السلام در این خطبهی اول به صورت فهرست وار و کوتاه در رابطه با ویژگیهای این دو بزرگوار و کلمات این دو بزرگوار مطالبی را تقدیم میکنم. ولادت رسول گرامی اسلام در زمانی اتفاق افتاد که تاریکی جهالت مثل ابرهای تیره و تار فضای آن روز شبه جزیرة العرب را فرا گرفته بود. جنگهای خونین، غارتگریها، دخترکشیها و نسل کشیها بیداد میکرد. کار به جایی رسیده بود که از ارزشهای اخلاقی و فضائل انسانی خبری نبود و جامعهی عرب آن روز در سرازیری سقوط قرار داشت. با آمدن طلوع آن ستارهی درخشان و آن آفتاب عالمتاب محیط تاریک عربستان آن روز به نور و روشنایی تبدیل شد. وجود نازنین رسول گرامی اسلام بنا به نقلی در شب جمعه به هنگام طلوع فجر پا به عرصهی وجود گذاشته است، آن هم در عام الفیل سالی که لشکر ابرهه شکست خورد. زیباترین نامی که مربوط به پیامبر اکرم است نام زیبای محمد است که در چهار سورهی از سُوَر قران با همین نام از پیامبر یاد شده و در سورهی صف به نقل از حضرت عیسی بن مریم با نام زیبای احمد از او یاد شده است. جبیر ابن متعم از خود رسول الله نقل میکند که پیامبر فرمود: من دارای اسماء فراوانی هستم، از ان جمله اسمهایی که خود پیغمبر یاد میکند که در حقیقت پیام هم دارد این اسم. میفرماید اسم من ماحیست. و أنا الماحي يمحى بي الكفر [2] . من باعث از بین رفتن کفرم، با وجود من کفر به انزوا کشانده میشود و از بین میرود. با تولد پیامبر حوادث خارق العادهای در جهان آن روز رخ داد. یعنی شخصیتهای بزرگ تولدشان هم برای بشریت پیام دارد که عصر این مولود با دیگر عصرها مختلف و متفاوت است. بتهای کعبه بر روی میافتند، ایوان کسری شکست میخورد و چهارده کنگرهی آن فرو میریزد. دریاچهی ساده میخشکد.آتشکدهی فارس خاموش میشود و پیام روشن این حوادث خارق العاده این است که تحولی بزرگ در حال رخ دادن است. جامعهی جاهلی به جامعهی دیگری تحول پیدا خواهد کرد و لذا ما میبینیم حتی قبل از بعثت این شخصیت بزرگ در بین مردم آن روز به عنوان محمد امین شناخته میشود. از ویژگیهای رسول گرامی اسلام که به عنوان سیرهی ان حضرت میتوان یاد کرد که برای همهی ما چه کسانی که رسماً مسئولیت دارند و چه کسانی که مسئولیت ندارند از سیرهای که تا آخرین روزهای زندگی پیغمبر ادامه داشت و در طول دوران رسالت هرگز تعطیل نشد سیرهی تبلیغی نبی گرامی اسلام است. پیامبر یک مبلغ به تمام معناست و در تعبیری فرمود: إنّما أنا مبلّغ و اللّه يهدى،[3]. کار من پیام رسانی است. کار من دعوت به حق است. هدایت با خداست، من کارمو باید انجام بدهم و خدا هدایت گر جامعهی بشری است. مهمترین سرمایه گذاری پیامبر در رابطه با مسئله تبلیغ سرمایه گذاری روی مبدأ و معاد است. مبدأ و معاد جامعه باید مبدأ و معادی باشد که برای انسانها به گونهای باشد که به حقیقت برسند، روی رفتارشان، کردارشان، اعمالشان تاثیر گذار باشد و امیر المومنین در نهج البلاغه در وصف پیغمبر جملهی زیبایی دارد : «فَبَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّداً صلى الله عليه واله بِالْحَقِّ لِيُخْرِجَ عِبَادَهُ مِنْ عِبَادَةِ الْأَوْثَانِ إِلَى عِبَادَتِهِ وَ مِنْ طَاعَةِ الشَّيْطَانِ إِلَى طَاعَتِهِ بِقُرْآنٍ قَدْ بَيَّنَهُ وَ أَحْكَمَهُ»[4]رسالت پیامبر این بود که بندگان را از بت پرستی به خداپرستی دعوت کند. از اطاعت شیطان به اطاعت خدا دعوت کند ان هم با بهترین وسیله. وسیلهی او قران است. قرآنی که «قَدْ بَيَّنَهُ وَ أَحْكَمَهُ» قوانین و راهنماییهایش را روشن و استوار ساخته است. سوالی که در این جا مطرح است این است که رمز و راز موفقیت پیغمبر چه بود. پیغمبر بر چه اساسی و متُدی توانست در این عرصهی کار تبلیغی موفق بشود. چند نکته در اینجا مطرح است. نکتهی اول این است که اخلاق پیغمبر، که اخلاق ما هم باید این چنین باشد، پیغمبر برادران و خواهران اخلاق مثل ما نبود. اخلاق پیغمبر اخلاق قرآنی بود. در وصف پیغمبر گفته شده: کانَ خلقُهُ القران[5]. تمام اخلاق پیغمبر بیان حقیقت قرآن بود. بر اساس دستورات قران عمل میکرد، سخن میگفت. در هر موقعیتی از قرآن یاد میکرد و به یاد قرآن بود. شیوههای تربیتی پیغمبر بر اساس بشارت و انذار بود. در کنار انذار بشارت میداد. جوانی را دید بعد از نماز در حال تعقیب نماز خیلی زیبا دعا میکند، خیلی زیبا از خدا درخواست میکند. پیغمبر در مقام تشویق او درآمد تا این چنین دعا کردن در جامعه اسلامی الگو شود، بگویند عجب پیغمبر ستایش کرد. فرمود: مَرحباً بکَل حسنَ الفنائک. افرین بر تو جوان خوب دعا کردی، زیبا حاجتت را از خدا خواستی. پیغمبر ویژگی دیگری که داشت یادوری نعمت ها میکرد تا مردم نعمت ها را فراموش نکنند. این جریان راهپیمایی 22 بهمن درحقیقت الگو گرفته از کار پیغمبر است. الگو گرفته از کاری است که قرآن سفارش میدهد، یادآوری نعمتها. در جریان جنگ حُنین پیامبر اکرم غنائم را تقسیم کرد به کسانی که از مکه امده بودند بین مهاجرین تقسیم کرد، به انصار چیزی نرسید. باب گلایه را باز کردند. گفتند عجب پیغمبر توجهی به ما ندارد. پیامبر آمد انصار را خواست در مقام بیان نعمتها برامد. انصار گلایه میکنید آیا یادتان رفته که شما در گیر جنگ بودید من آمدم بین شما صلح و صفا برقرار کردم. شما در جاهلیت به سر میبردید من اسلام را به شما عرضه کردم. شما را قوی کردم. گفتند همین طورهست. پیغمبر این نعمت ها را یاداوری کرد. بعد فرمود کاری که شما هم در حق من کردهاید بگویید. من موقعی که وارد مدینه شدم خانه نداشتم شما به من خانه دادید. مسجدی نداشتم شما به من کمک کردید مسجدی ساختم. یار و یاوری نداشتم شما یار و یاور من شدید. پیغمبر موقعی که آن نعمتها را برای اینها بیان کرد اشک از دیدگان اینها سرازیر شد. پیغمبر فرمود من یک سوال میخواهم از شما بکنم. حالا غنیمت حُنین را میخواهید یا پیغمبر را میخواهید؟ گفتند: ما پیغمبر را میخواهیم نه غنیمت حنین. این یاداوری نعمت ها تاثیر شگرفی می تواند در فرهنگ جامعه بگذارد.
از امام صادق هم سخنی گفته باشم و بیانی کرده باشم. امام صادق جملهای دارد. امروز روز میلاد امام صادق است. این جمله را آویزهی گوشمان کنیم. امام صادق فرمود:[6] مومنین، متیدنین، نمازگزاران، مسجدی ها، حسینیه ها، کسانی که در مجالس دینی شرکت میکنید امام صادق امروز روز میلاد امام صادق هست، این پیام هم از ناحیه من به شما منتقل بشود، همهی کسانی که صدای مرا میشنوید. امام میفرماید: اگر توی مجلسی دیدید گناه میشود توی ان مجلس ننشینید. امام میفرماید: لَا يَنْبَغِي لِلْمُؤْمِنِ أَنْ يَجْلِسَ مَجْلِساً يُعْصَى اللَّهُ فِيهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى تَغْيِيرِه سزاوار نیست.. شما نمیتوانید صحنهی گناه را تغییر بدهید، تنها کاری که میتوانید بکنید حداقل در مجلس گناه حضور پیدا نکنید.
دعای پایانی خطبه اول
ان الله یامُرُ بالعَدلَ وَ الاِحسان وَ ایتاء الذی القربی و ینهی عَنِ الفَحشاء وَالمنکر و الوغی یعزُکُم لَعَلَکُم تَذَکَرون.
پروردگارا ما را با سیره و رفتار اهل بیت اشنا بگردان. پروردگارا زندگی ما را زندگی توام با اخلاق وایمان قرار بده. به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما. به رهبر فرزانه انقلابمان عزت و سلامت عنایت فرما. به مراجع تقلیدمان توفیق و طول عمر با برکت مرحمت فرما. به مردم صبور و انقلابی مان حسن عاقبت مرحمت فرما. به خانواده شهیدانمان صبر و اجر کرامت فرما. به جانبازانمان، به ازادگانمان، به رزمندگانمان عزت روزافزون عنایت فرما. به مبلغان دین مان پروردگارا توفیق بیشتر مرحمت فرما. توطئههای دشمنان را به خودشان برگردان. به زائران و مجاوران پروردگارا عزت، سلامت عنایت بفرما. باران رحمتت را از ما دریغ مدار. در فرج ولی نعمتمان تعجیل بفرما.
انّ احسن الحدیث و ابلغ موعظه کتابُ الله العزیز.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
قُل اعوذُ برب الناس *ملِک الناس * اِله الناس * من شرالوسواس الخناس* الذی یوسوسَ فی الصدور الناس* مِنَ الجنة و َالناس
صدق الله العلی العظیم.
خطبه دوم
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، ثم الصّلوة والسلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم مُحمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین، اللهم صل و سلم علی سیدنا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین سید العابدین و الامام العارفین و علی محمد بن علی الباقر و علی جعفر بن محمد ابن الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی بن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علیٍ الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی العسکری و علی حجت القائم المَهدی ، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه» السلام علیک یا فاطمه یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنه فان لک عند الله شان من الشان .
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله. عن مولانا ومقتدانا الامام صادق علیه صلوة و السلام قال: ««اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْدِلُوا فَإِنَّكُمْ تَعِيبُونَ عَلَى قَوْمٍ لَا يَعْدِلُونَ»[7] بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. وجود مقدس امام صادق در زیبا سخنی فرمودند: از خدا پروا کنید، تقوا پیشه کنید. عدالت بورزید شما برآنها که عدالت نمیورزند خُرده میگیرید، عیب میکنید. سخن در این است که ما هر آنچه را که دیگران را به آن مذمت میکنیم خودمان مرتکب نشویم. اول وضع خودمان را، حساب خودمان را، برنامهی خودمان را تنظیم کنیم اگر احساس کمال در خود کردیم به عیب جویی دیگرن بپردازیم. این جان مایهی کلام امام صادق علیه صلوة و السلام است.
در خطبهی دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره میکنم. ولادت با سعادت نبی گرامی اسلام و امام صادق علیه صلوة و السلام را محضر شما صمیمانه و متواضعانه تبریک و تهنیت عرض میکنم. یکی از مسائل مهمی که به عنوان ارمغان بعثت باید از آن یاد کرد مسئلهی وحدت، صفا، همدلی در یک جامعهی اسلامی بود، لذا این هفتهای که گذشت و امروزآخرین روز آن هست به عنوان هفتهی وحدت نام گذاری شد. تا رسول گرامی اسلامی در حال حیات بود جامعه احساس یکدلی و یکرنگی میکرد. بعد از رحلت پیامبر جامعهی اسلامی دچار انحطاط شد. تفرقه و جدایی در جامعهی اسلامی پدید آمد، به خاطر عدم درک ضرورتها و مسئولیتها توسط عده ای، دنیا طلبیهای عدهای باعث شد این شکاف گستردهتر بشود. ضعف بصیرت و درک واقعیتها از عوامل دیگری بود که پدیدآمد. حقیقتاً باید گفت امروز جهان اسلام با حدود یک و نیم میلیارد جمعیت میتواند در دنیا حرف اول را بزند. امروز جهان اسلام از ذخیره ی نفت، این نعمت خدادادی برخوردارند که حدود 57 تا 67 درصد این ذخیرهی خدادادی در خاورمیانه و عمدتاً در کشورهای اسلامی است. امت اسلامی میتواند و این شرایط را دارد و این لیاقت را دارد که یک روز به عنوان یک قدرت جهانی مطرح شود. جمهوری اسلامی ایران همیشه مدافع وحدت در میان امت اسلامی بوده، هر جا مشکلی برای امت اسلامی پیش آمده با همهی گرفتاریهایی که ما داشتهایم در مقابل تهدیدهای دشمنان ولیکن کمک کردهایم. به مدد مسلمانان در سراسر دنیا شتافته ایم و این در حقیقت در ادامهی آن حرکتی است که رسول گرامی اسلام مطرح میکردند.
فردا سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است. عجب! 33 سال از پیروزی انقلاب گذشت. 33 سال گذشت.آفرین، آفرین بر شما ملت رشید، ملتی که در صحنه ماندید و استقامت کردید و پایداری کردید. ما باید نسل سوممان بیان کنیم که شرایط بین المللی آن روز چه بود؟ شرایط داخلی آن روز ما چگونه بود؟ و این ملت با دست خالی به صحنه آمد و امام آن عزیز سفر کرده با اتکای به اسلام و با اتکای به ایمان و اراده ی ملت، ملت را به صحنه آورد، این انقلاب با دست خالی و با شعار خون بر شمشیر پیروز است، پیروز شد. دنیای آن روز یا باید طرفدار شرق می بود یا طرفدار غرب، انقلاب اسلامی ما یکی از ویژگیهایش آمد در حاکمیت کفر جهانی شکاف ایجاد کرد. این یک ویژگی از ویژگیهای انقلاب ما. در داخل کشور رژیم وابسته و مرتجع منطقه را به زباله دان تاریخ فرستاد و یژگی سوم امام حکومتی را بر پایهی دین و اسلام و قرآن استوار کرد و ویژگی چهارم این بود که به عنوان بزرگترین ره آورد انقلاب ما برای ملت های مظلوم و ستمدیده این بود که به ملتها خودباوری بخشید و امروز موج بیداری اسلامی از حرکت طوفندهی انقلاب اسلامی ماست. رهبر فرزانهی انقلاب مان در جمعهی گذشته خطابهای را ایراد کردند که باید به عنوان زیباترین خطابهی اسلامی در دنیا به ثبت برسد، خطابهای حکیمانه و حماسی و همه جانبه نگر. درآنجا به نکاتی اشاره کردند که من به گوشهای از آن خواهم پرداخت. ایشان دو تا شکر و تشکر مطرح کردند؛ شکر به درگاه خداوند و شکر از این ملت. خدایا تو را سپاس میگوییم که بر ما منت نهادی و بر این ملت و عظمت این ملت باید دعا کرد و از این ملت تشکر کرد به خاطر حضور قهرمانانهی این ملت در عرصه های مختلف و بعد به نکاتی اشاره کردند. ما تحقیر شده بودیم این انقلاب به ما عزت بخشید. به جای ضعف و خود بینی به خود باوری رسیدیم. به جای وابستگی به استقلال رسیدیم و نکتهی مهمتر این است که این ملت رشید شعارهایی که در آغازین روزهای انقلاب سر میداد فردا خواهیم دید در راهپیمایی 22 بهمن همان شعارهای آتشین را سر دهند و این نشانهی مقاومت و پایداری یک ملت در عرصههای مختلف هست. ما توانستیم بر خیلی از چالش ها پیروز بشویم. خدمات گستردهای به ملت ارائه شده است. پیشرفت های علمی و حیرتاوری داشته ایم و اثرگذاری در منطقه از ویژگیهای انقلاب ما بوده، اما رهبری خیلی زیباست اگر به نقاط قوت میپردازند در کنارش به ضعفها هم اشاره میکنند تا ما دچار غرور نشویم، دچار گمراهی نشویم. رهبری فرمود دنیا طلبی به سراغ ما نیاید این نقطه ضعف ماست. سرریزشدن این دنیا طلبی به سمت مردم از نقاط ضعف است، باید جلوی آن را گرفت. اسراف و مصرف زدگی از نقاط ضعف ماست و من به نکته ی مهمی میخواهم اشاره بکنم. ما در مجالس و محافلمان از پیشرفتهای هستهاییمان سخن میگوییم، از فناوریهامان سخن میگوییم. رهبری انگشت روی نکتهی حساسی گذاشتند که من هم روی آن تاکید میکنم. رهبری میفرمایند: عدم هماهنگی بین پیشرفت علمی و پیشرفت اخلاقی تو جامعهی ماست. انتظار است که در جامعهی ما همانگونه که از انرژی هستهای دم میزنیم و فناوریها دم میزنیم از پیشرفت اخلاقی در جامعه مان دم بزنیم. این نقص ماست. این ضعف ماست.
اما راجع به راهپیمایی فردا نیازی به تذکر نیست. انقلاب مولود این مردم است. مردم انقلاب کردند. نیازی به نسخه پیچیدن و سفارش کردن این ملت ما ندارند. حضور شما ای مردم عزیز در راهپیمایی فردا این پیامها را به دنبال دارد. خوب دقت کنید. پیام نخست راهپیمایی فردا این است دنیا بدانید که ملت ایران بر اصول و مبانی خود پایبند است:
1- تجدید پیمان با انقلاب و امام و نظام و رهبری
2- ملت ما در مقابل این تهدیدهای دشمنان خم به ابرو نمیآورد
3- ما قدرت تبدیل تهدیدها به فرصتها داریم
4- با این حضور ثابت میکنیم که ملت ایران نسبت به آیندهی انقلابشان امیدوارند و این انقلاب را به دست باکفایت حضرت بقیة الله خواهند سپرد.
دو نکتهی کوتاه پایانی دارم. بشارت، یکی راجع به بیداری اسلامی است. این روزها سالگرد بیداری اسلامی است. چون ظاهراً حسنی مبارک در همین روزهای دهه ی فجر سقوط کرد. چه اتفاقاتی افتاد بعد از آن؟ چهار طاغوت سرنگون شدند . در تونس، در مصر، در لیبی، در یمن. هیچ باور نمیکردید که در ضمن یک سال شاهد سقوط چهار طاغوت در عرصهی کشورهای عربی و اسلامی باشیم. اما باید بگویم همچنان ملت بحرین و مردم بحرین مظلوماند و دچار سانسور خبریاند، ولی به فضل پروردگار، با عنایات پروردگار این ملت هم پیروز خواهند شد و من از همین جا پشت این تریبون به کسانی که اشغال کردند بحرین را هشدار میدهم که دست از این حرکتها بردارید و گرنه در مقابل خشم امت اسلامی قرار خواهید گرفت.
اما راجع به انتخابات چهار نکتهی کلیدی عرض میکنم و عرضم را تمام میکنم. مشارکت مردم یک اصل اساسی است. مردم قهرمان ما، ملت رشید ما امروز دشمن به حضور شما پای صندوقهای رأی چشم دوخته است. هر چه حضور شما قویتر خاری در چشم دشمن خواهد بود و دشمن را زمین گیر خواهد کرد. انتخابات ما باید رقابتی باشد. انتخابات ما باید از سلامت لازم برخوردار باشد و خدای ناخواسته انتخابات ما نباید امنیتی بشود که مورد سوء استفاده دشمن قرار بگیرد. کاندیداهای عزیز، طرفداران کاندیداها برادرانه عرض میکنم به تخریب یکدیگر نپردازید. بد اخلاقی نکنید. این فضا فضای جامعهی رسول الله است. در فضای جامعهی رسول الله تهمت زدن و تخریب کردن و بد اخلاقی کردن روح رسول الله را می آزارد. توی جامعهی اسلامی از شیوههای تبلیغات پرهزینهی غربی پرهیز کنیم. وعدههای دورغین ندهیم. از متصل بودن به جریانهای قدرت و ثروت پرهیز کنیم. از قانون عدول نکنیم و من همین جا به رسانهها توصیهای میکنم برادرانه، رسانهها فضای شایعهها فضای گستردهای است شما به شایعهها دامن نزنید. فضای سالم انتخاباتی تو جامعه به وجود بیاورید. به بداخلاقیهای توی جامعهی ما دامن نزنید تا ما شاهد انتخاباتی سالم و در تراز یک جامعهی اسلامی باشیم.
دعای پایانی خطبه دوم
اللهم الغفر للمومنین وَ المومنات وَ المسلمین وَ المسلمات الاحیاءَ منهم وَ الاموات.
ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخرة الحسنه وقنا عذاب النار.
پروردگارا جامعهی انقلابی ما را به اهداف مقدسش نائل بگردان. توطئههای دشمنان را به خودشان برگردان. به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما. به رهبر عزیز انقلابمان، این سکاندار کشتی انقلابمان عزت و طول عمر با برکت مرحمت فرما. به مراجع بزرگوار تقلیدمان عزت کرمت فرما. خدایا، خدایا در حضور این ملت، در جوار مرقد مطهر کریمهی اهل بیت از تو میخواهیم عاجزانه باران رحمتت را از ما دریغ مدار. در فرج مولایمان تعجیل بفرما.
ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتابُ الله العزیز .
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
قُل اَعوذُ بربِ الفَلَق *مِن شَرِ ما خَلَق * وَمِن شَر غاسقٍ اذا وَقَب*وَ مِن شَرِ نفاسات فی العُقَد * وَمِن شَر حاسدٍ اذا حَسَد
صدق الله العلی العظیم
[1] . . بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج74، ص114
[2] . «عن جبير بن مطعم عن أبيه قال قال رسول الله ص إن لي أسماء أنا محمد و أنا أحمد و أنا الماحي يمحى بي الكفر و قيل يمحى به سيئات من اتبعه و يجوز أن يمحى به الكفر» كشف الغمة في معرفة الأئمة، ج1، ص7و8
[3] .پيام پيامبر، متنعربى، ص: 752
[4] . نهج البلاغة؛ ص: 165
[5] . مجلسى ، محمد باقر بن محمد تقى مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول؛ ج5، ص: 135
[6] . كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج2، ص: 374
[7] . الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج2، ص: 147.