خطبه نماز جمعه قم مورخه 91/02/15

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 91/02/15                                                      خطبه شماره 46

 

 

خطبه اول

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله نحمده وَ نستعینه وَ نستغفره وَ نَستهدیه وَ نؤمن به و نَتوکلُ علیه و نعوذ بالله مِن شُرور انفُسنا و مِن سیئاتِ اعمالنا وَ نشهدُ ان لا اله الا الله وَحده لا شریکَ لَه وَ نُصلی و نُسلم علی حبیبه و نجیبه وَ خیرته فی خلقه حافظ سرِهِ وَ مُبلغ رسالاته بَشیر رحمته و نذیر نقمته سیدنا وَ نبینا حَبیب اله العالَمین اَبِی القاسِم مُحمَد وَ علی آلهِ الطیبینَ الطاهِرینَ المعصومینَ المکرمینَ الهداة المَهدیین وَ لَعن الدائم علی ائدائِهِم اَجمَعین مِن اَلان الی قیامِ یُوم الدین.

اَلسلامُ عَلَیکَ یا حجةَ الله. السلام علیک یا بقیة الله فی ارض و رحمة الله و برکاته.

عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله. قالَ مولانا المقتدانا الامام الصادق الصلوة و السلام: أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ الْعَمَلِ بِطَاعَتِهِ وَ اجْتِنَابِ مَعَاصِيهِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ لِمَنِ ائْتَمَنَكُمْ وَ حُسْنِ الصِّحَابَةِ لِمَنْ صَحِبْتُمُوهُ وَ أَنْ تَكُونُوا لَنَا دُعَاةً صَامِتِينَ»[1]بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. کلامی وجود مقدس امام صادق(ع) دارند که برای همه‎ی ما الهام بخش است. وجود مقدس امام صادق می‎فرمایند: بر شما باد به تقوی الهی و عمل به دستورات او و دوری گزیدن از نافرمانی نسبت به ذات حق، بر شما باد به امانت‎داری نسبت به کسی که شما را امین شمرده است و خوش‎رفتاری کنید با کسی که همنشین او قرار می‎گیرید و اینکه در سکوت و رفتارتان همه مردم را به سوی ما دعوت کنید. این خیلی تعبیر جالبی است. به خصوص این فراز اخیر می‎فرماید: رفتار شما شیعیان ما باید الگو باشد برای دیگران. مردم رفتار شما را ببینند بدون اینکه نیاز به سخن و گفتاری باشد مردم به سوی ما دعوت می‎شوند و به سمت ما خواهند آمد.

سخن در خطبه‎ی اول پیرامون سیره‎ی نورانی نبی گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی صلی الله علیه و اله وَسلَّم و اهل بیت عصمت و طهارت بود و از آنجا که در این ایام فضای جامعه‎ی ما به مناسبت سالگرد شهادت شهید آیت الله مرتضی مطهری عطرآگین شده به نام علم وتعلیم و تعلُّم و معلم مناسب می‎دانم در این زمینه از منظر و نگاه اهل بیت عصمت و طهارت در رابطه با جایگاه و ارزش علم و متعلِّم و معلم سخن بگویم. یکی از اصول اصلی و اساسی سیره‎ی دینی و اجتماعی و سیاسی پیامبر و اهل بیت عصمت وطهارت توجه عمیق و ژرف آنها به مسئله‎ای به نام تعلیم و تربیت است. اهمیت توجه به تعلیم و تربیت از منظر پیامبر و اهل بیت به خاطر این است که آنها درصدد بودند جامعه را نجات بدهند. در صدد بودند دیدهای افراد جامعه را نسبت به دنیا و آخرت روشن کنند و این امکان پذیر نبود جز اینکه راجع به مسئله‎ی تعلیم و تربیت دغدغه داشته باشند. پیامبر گرامی اسلام بر این باور بود که اگر من بتوانم جامعه‎ی جزیرة العرب را با دانش و ادب اسلامی متخلق کنم و فرهنگ عمومی جامعه را ارتقاء بخشم، دیگر مانع جدی سر راه من برای هدایت جامعه وجود ندارد. یعنی بر این باور بود که راهکار هدایت جامعه در گرو این است که جامعه، جامعه‌ایی آگاه، جامعه‌ایی عالم، جامعه‎ایی فهیم و جامعه‎ایی نخبه باشد. در میان جامعه‎ی فهیم و نخبه است که حرف‎ها، سخن‎ها تاثیر می‎گذارد. لذا به هر مناسبت علاوه بر انچه که در گفتارشان مطرح شده در رفتار پیغمبر هم می‎بینیم تشویق به سمت علم و عالم بودن مطرح شده. جنگ پیش میآید، بحث به ظاهر جنگ با علم و دانش رابطه‎ای ندارد، ولی پیغمبر در جریان جنگ بدر اسرایی را آوردند آنهایی که اهل دانش بودند، خواندن و نوشتن را بلد بودند پیغمبر فرمود یک معامله، یک راهکار. گفتند: چه راهکاری؟ پیغمبر فرمود: برای آزادی شما از اسارت این است که به کودکان مسلمانان هر یک از شما ده نفر از مسلمانان و کودکانشان را سواد خواندن و نوشتن یاد بدهید آزادید. جنگ، علم و دانش! ببینید چه رابطه‏ای پیغمبر برقرار می‎کند تا جامعه‎ی اسلامی بداند ارزش علم و ارزش دانش را. علاوه بر اینکه در زیبا سخنانی تشویق می‎کند که آقا دانش، علم اندوزی فردی دون فردی نمی‎شناسد. قبل از اسلام عزیز و بعثت پیغمبر عده‎ای از این حق مسلم محروم بودند. می‎گفتند از امتیازات یک طبقه‎ی خاصی از جامعه دانش می‎آموزند، ولی پیغمبر این جمله‎ی زیبا را تابلو کرد: «طَلَبٌ علم فریضة الی کُلِ مُسلِمٍ وَ مُسلِمَه»[2]. همه باید دانش بیاموزند. در کنار نماز قرار داد، در کنار روزه قرار داد. اگر نماز واجب است، روزه واجب هست، طلب علم هم واجب هست. بعد فرمود حتی نماز زمان دارد. نماز ظهر را در وقتش، نماز مغرب را در وقتش باید انجام داد. خارج وقت قبول نمی شود، اما اطلبُوا العلمِ مِنَ المَهدِ الی اللهد[3]. زگهواره تا گور دانش بجوی. اصلاً علم‎آموزی زمان ندارد. چه تعبیر زیبایی است. انسان می‎بالد به چنین اسلام عزیزی. بعضی از عبادات ما مکان خاصی دارند، در خارج از آن مکان نمی‎شود آن عبادت را انجام داد، حج را باید در مکه به جا آورد نمی‎شود در مدینه به جا آورد، نمی‎شود در ایران به جا آورد، ولیکن در رابطه با علم اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّين‏[4] مکان هر جا باشد طلب علم و تحصیل علم لازم هست. اینها آموزه‎های دینی ماست. پیامبر و اهل بیت بسیج شدند که مردم با سواد بشوند. چه زیباست. این چه فرهنگ بالایی است. یعنی دینی است که از باسواد شدن مردم نگران نیست که اگر سطح علمی مردم بالا بیاید احساس نگرانی کند . هر چه دانش بالاتر اسلام تضمینش بالاتر از آن خواهد بود و نکته ی مهم تر این است که به مسلمانان می‎گوید: هر جا حقیقتی را یافتید فکر کنید بگیرید، حتی معلم هم در بعضی جاها مهم نیست. اگر معلمی تاثیر منفی ندارد مهم نیست. « الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ يَأْخُذُهَا حَيْثُ وَجَدَهَ» [5]. حکمت گمشده‎ی مومن هست هرجا ببیند این حکمت را دریافت می‎کند. اینها اسلام عزیز ماست. اگر مردم روز معلم را گرامی میدارند و ارزش برای معلم قائل هستند به خاطر این ارزشی است که اسلام عزیز در رابطه با معلم مطرح کرده. من اجازه بدهید تو این بخش کوتاه باقی مانده‎ی صحبتم در خطبه ی اول جایگاه معلم را از این منظر مطرح کنم که در جامعه‎ی امروز ما معلمان ما چه نقشی دارند. این کلام پیامبر. اون کلام امیر المومنین: من علمني حرفا فقد صيرني عبدا . دیگه چه بفرمایند اهل بیت؟! آن کلام پیغمبر که إِنَّ مُعَلِّمَ‏ الْخَيْرِ يَسْتَغْفِرُ لَهُ دَوَابُّ الْأَرْضِ وَ حِيتَانُ الْبَحْرِ [6] ماهیان دریا برای معلم استغفار می‎کنند. تمام جنبندگان برای معلم استغفار می‎کنند. این معلم چه تاثیری در فرهنگ جامعه‎ی امروز ما دارد؟ من به صراحت می خواهم عرض بکنم. معلم تاثیر شگفتی دارند. اگر دنبال فرهنگیم در جامعه باید فضای کودکستانهای ما، فضای دبستانهای ما، فضای دبیرستانهای ما، فضای دانشگاههای ما و همه‎ی مراکز علمی ما فضایی باشد که معلمان دلسوزی در این فضاها نقش آفرینی کنند. می‎دانید چرا؟ چون اگر دنبال عدالت و انصاف تو جامعه می‎گردید این افرادی که در  مراکز مختلف تحصیل می‎کنند از عدالت و انصاف معلم حتی در نمره دادن عدالت را یاد می‎گیرند. اگر به دنبال نظم و انضباط هستیم از نظم و انظباط معلمی که چند سال یک دانش آموز و یک دانشجو با او سر و کار دارد می‎داند ارزش نظم وانضباط را تو جامعه. اگز دنبال وقت‎شناسی هستیم، معلم وقت شناس اگر شد در افراد جامعه اثر دارد. این تحت تربیت قرار می‏گیرد. بازاری می‏شود، اداری می‎شود، وزیر می‏شود، نماینده‎ی مجلس می‎شود. اینها خروجی‎های دبستانهای ما، دبیرستانهای ما و دانشگاههای ما هستند. هر مقدار معلمان ما تاثیرگذارتر، فضای مجلس ما، فضای کابینه‎ی ما، فضای جامعه‎ی ما هم متاثر از آن آموزه‎هایی است که معلمان ما در کلاس درسشان به دیگران منتقل می‎کنند. این تاثیرگذاری کار معلمی در یک جامعه‎ی اسلامی است. اگر دنبال فروتنی و تواضع هستیم آغازش از همان کودکستانهای ما و دبستانهای ما شروع می‏شود. اگر به دنبال التزام به ضوابط دینی و شرعی هستیم باز از آنجا نشأت می‏گیرد. طولانی نکنم سخن را و دعاتون کنم و نقش معلم را این جمله را از امیر المومنین بگویم و دعاتون کنم اِذا کانَ الآباءُ هُمُ السَبَبُ الفی الحیات فَمُعَلِمُ الحِکمَةَ وَدین هُمُ السَبَبُ فی جودَتِها[7]. اگر پدران مسبب زندگی ما هستند، آموزگاران حکمت و دین سبب خوبی و زیبایی زندگی ما هستند.

دعای پایانی خطبه اول

ان الله یامُرُ بالعَدلِ وَ الاِحسان وَ ایتاءِ بالقُربی وَ ینهی عَنِ الفَحشاء وَ المُنکَر وَ البغی یَعذُکُم لعلَکُم تَذَکَرون.

پروردگارا ما را در مسیر هدایت راه انبیاء و اولیاء قرار بده. پروردگارا معلمان جامعه‏ی ما را عزت بیشتر مرحمت فرما. روز به روز پروردگارا بر عزت امت اسلامی مان بیفزای. به امام راحل‎مان روح و رضوان عنایت فرما. به مراجع گذشته ما پروردگارا لطفت عنایت بفرما. به رهبر عزیزمان، به رهبر فرزانه مان پروردگارا سلامت، قدرت، قوت، طول عمر عنایت بفرما. مراجع تقلیدمان توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما. به شهدای عزیزمان پروردگارا روح و رضوان عنایت فرما. به خانواده‎ی مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما. به رزمندگانمان، به جانبازانمان پروردگارا به آزادگانمان عزت روز افزون مرحمت فرما. به جوانانمان غیرت دینی و روح دینداری و معرفت کرامت فرما. به بیمارانمان شفا، به نیازمندانمان وسعت روزی و به بانوان عفت، به بازاریان روزی حلال، به مسئولانمان تلاش و تدبیر عنایت فرما. باران رحمتت را از ما دریغ مدار. در فرج آقایمان، مولایمان، صاحب اصلی‎مان تعجیل بفرما.

انّ احسن الحدیث و ابلغ موعظه کتابُ الله العزیز.

اعوذ بالله مِنَ الشیطان الرجیم.

 بسم الله الَرحمن الرَّحیم.

اِنا اَعطیناکَ الکوثر، فَصَل لِربک وَالنحَر، اَن شانئک هُوَ الابتر.

صدق الله العلی العظیم.

خطبه دوم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

 «الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، باعث انبیاء المرسَلین، ثم الصّلوة والسلام  علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم مُحمد و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی سیدنا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین سید العابدین و الامام العارفین و علی محمد بن علی الباقر و علی جعفر بن محمد ابن الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علی بن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علیٍ الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی العسکری و علی حجت القائم المَهدی، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّئ الی یوم القیامه» السلام علیک یا فاطمه یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنه فانَ لکَ عند الله شانا من الشان .

عن ابی بصیر قال «سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- اتَّقُوا اللّٰهَ حَقَّ تُقٰاتِهِ قَالَ يُطَاعُ وَ لَا يُعْصَى وَ يُذْكَرُ وَ لَا يُنْسَى وَ يُشْكَرُ فَلَا يُكَفَّرُ‌»[8] ابو بصیر می‎گوید: محضر امام صادق شرفیاب شدم از این ایه‎ی شریفه سوال کردم خدای متعال می‎فرماید: اتَّقُوا اللّٰهَ حَقَّ تُقٰاتِهِ. یعنی آن گونه که سزاوار است تقوی پیشه کنید. یعنی چه کار کنیم؟ حضرت دستور العملی و نسخه‏ای می‏پیچد که این نسخه به درد من و شما هم می‎خورد. حضرت فرمود معنای این سخن این است که یعنی همواره مطیع اوامر الهی باشید. اگر سخن از سزاواری تقوی است یعنی این. سخن این است که گناه مرتکب نشوی. سخن این است که پیوسته به یاد خدا باشی. سخن این است که او را فراموش نکنی. سخن این است که سپاسگذار نعمتهای او باشید و کفران نعمت نورزید. این معنای اتَّقُوا اللّٰهَ حَقَّ تُقٰاتِهِ

در خطبه‎ی دوم به بیان مناسبت‎ها و نکاتی اشاره می‎کنم. ما در این روزهای آینده سالگرد عالم بزرگ شیعه یعنی دو عالم بزرگ شیعه مرحوم شیخ صدوق را داریم و مرحوم کلینی را، که اینها از خدمتگزاران بنام شیعه‎ هستند و ما، حوزه‎های ما، روحانیت ما، عالمان ما سر سفره‏ی اینها نشسته اند و حق بزرگی دارند.

در هجدهم اردیبهشت ماه روز جهانی سلیب سرخ و هلال احمر است که عزیزان هلال احمری‎مان هم در جلسه حضور دارند. من از تلاش صادقانه‏ی این عزیزانمان در مناسبت‎های مختلف و رویدادها و حوادثی که پیش می‎آید صمیمانه تشکر می‎کنم. خب ما روز معلم را داشتیم و من هم به همین مناسبت صحبت کردم، دیگر تکرار نمی‏کنم فقط یک نکته راجع به شهید مطهری بگویم تا حقی هم بنده ادا کرده باشم. شهید مطهری مظهر اخلاص بود. من فقط یک توصیه دارم هم به طلبه‎ها، هم به نسل جوان دانشجومان، دانشجویان عزیز دانشگامون، هم اساتید و طلبه‎ی دانشگاه. عزیزان طلبه‎ی ما، جوانان ما، دانشجویان ما، دانش آموزان ما از این کتابها استفاده کنند. کتابی که امام رضوان خدا بر او باد تضمین کرد درستی و صحت این کتابها را، مطالعه کنید خیلی ارزشمند هست. کتابهای شهید مطهری مثل اینکه امروز نوشته شده و در اختیار ماست. به حوزویان متواضعانه عرض می‎کنم تکمیل کنید آن چه عمر شهید اجازه نداد نوشته شود. به دانشگاهیانمان هم عرض می‎کنم. در رابطه با مسئله‎ی نظریه پردازی، هم شما و هم حوزویان واقعاً مسائلی که لازمه متناسب با آنچه که ایشان مطرح کردند نظریه‎پردازی کنید. حقیقتاً و واقعاً سوگمندانه عرض می‎کنم امروز جای شهید مطهری تو جامعه‎ی ما خالی است. پُر نشد، بی تعارف. این را من نمی‏گویم. بزرگانی که هم در اینجا حضور دارند و هم در حوزه‎ی ما هستند بارها این جمله را مطرح فرمودند. راجع به آموزش و پرورش هم من یک تشکر از مقام معظم رهبری بکنم. ایشان چندی قبل دستوری دادند به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند که: شورای عالی انقلاب فرهنگی راجه به سند تحول بنیادی آموزش و پرورش کاری بکند، چون چند تا مشکل داشت. ان شاء الله حالا که این سند تهیه شده این مشکلات حل بشود و خیلی کار ارزشمندی انجام شده، خود مجموعه‏ی آموزش و پرورش هم ان شاء الله در رابطه با به روز کردن کار اموزش و پرورش و محتوی درسی عزیزانمان تلاش کنند تا به نتیجه برسند.

خوب امروز در جریان هستید که در بعضی از استان‏ها انتخابات مرحله ی دوم برگزار شده، من چند تا نکته خیلی فهرست وار عرض می‏کنم گرچه خب قم به حمد الله مسئله‏ی انتخاباتش در همان مرحله‏ی اول به اتمام رسید. اگر صدای من به جایی می‏رسد که عزیزان هنوز تصمیم نگرفتند در این مرحله‏ی دوم از انتخابات شرکت کنند در استانهایی که باید شرکت کنند من متواضعانه عرض می‏کنم باید شرکت کرد. امروز هم دوست نظاره می‏کند کار ما را هم دشمن. دوستان از حضور پرشور شما شادمان‏اند و دشمنان از غیبت شما خوشحال‎اند. کاری نکنیم که دوست را نگران کنیم و دشمن را شادمان کنیم. شرکت کنید. به تعبیر رهبر عزیزمان اهمیتش از مرحله‏ی اول کمتر نیست. افرادی که رای آورده اند یا رای خواهند آورد هم از خدا تشکر کنند و هم از مردم. خوب جایگاهی رفتند اونجا، اما هنر شان این باشد که پاسخگو باشند نسبت به انتظاراتی که مردم دارند. مجلس ما سه وظیفه دارد من این را عرض می‏کنم چون سه خرداد شاید افتتاح مجلس باشد و من شاید فرصت نکنم، زمینه‎ای نشود که مطلبی را مطرح کنم دو سه نکته عرض می‎کنم مجلس مشخصاً سه وظیفه دارد. قانونگذاری، نظارت و رای اعتماد به وزرا. اینها نکات کلیدی است. در بعد قانونگذاری مجلسیان قانونهای جامع تصویب کنید، کارشناسی شده، ناظر بر مشکلات مردم و در جهت گره‎گشایی کار مردم. اگر مشکلی مثل گرانی در جامعه‎ی ما بوجود می آید مجلس باید پیش تاز بشود، طرح ارائه بدهد، برنامه ارائه بدهد، قانون تصویب کند که این مشکلات تو زندگی مردم عزیز ما نباشد. مردم تحمل می‎کنند مشکلات را، ولی این چیزی از وظیفه‎ی مسئولان و نمایندگان نمی‎کاهد. در بعد نظارت هم عرض بکنم گرچه در اسلام عزیز ما اصل بر حسن ظن است و اصل بر مچ‏گیری نیست، اما مجلس ما در عین دیانت، در عین شجاعت، در عین دلسوزی باید نسبت به اجرای دقیق قوانین حساس باشد، بی‏تفاوت از کنار این مسائل نگذرد. مردم شما را تعیین نکردند که بی تفاوت از کنار مسائل رد شوید. منتها با دلسوزی، با صمیمت که تنشی در جامعه ایجاد نشود. اولویت‏ها را در نظر بگیرید. اولویت اصلی انقلاب ما مباحث فرهنگی است، ولی در این شرایط جنگ اقتصادی دشمن با ما راه انداخته است. 8 سال دفاع مقدس اولویت ما چه بود؟ جنگ، دفاع. امروز هم با این جنگ اقتصادی و تحریم ها اولویت تو قانونگذاری‏ها و کار مسئولان باید این باشد که چگونه بر این جنگ دشمن پیروز بشویم و غلبه کنیم. این کار اصلی است، لذا بحث‎های حاشیه‎ای و امثال و ذلک که ذهن مردم ما را مشغول می‎کند، اینها مناسب این شرایط کشور و انقلاب ما نیست.

نمایشگاه کتاب در حال برگزاری است. خب، بزرگترین رویداد فرهنگی در هر سال. ولی من متواضعانه چند تا نکته عرض بکنم فضای این نمایشگاه باید یک فضای فرهنگی باشد. علمای ما، بزرگان ما، متدینین ما انجا می‎روند. مسئولین ارجمند ارشاد باید این فضا را فرهنگی نگه بدارند نه این که تنها کتاب در آن جا بچینند، بلکه حال و هوای نمایشگاه یک حال و هوای دینی باشد. عده‏ای به خاطر سوء استفاده در آنجا حضور پیدا نکنند. تسهیلات مناسب در اختیار اصحاب فکر و فرهنگ قرار بدهید. سرانه‏ی مطالعه‎ی کتاب در کشور ما متاسفانه پایین است. ما قله‏ها را می‎بینیم. با توجه به دیدن قله ها با این مطالعات نمی‏توانیم به آنجا برسیم. تولید کتاب متناسب با نیازها نیست و دست اندرکاران فکری و فرهنگی راجع به سلامت غذای روحی جامعه هم فکر کنند.

خب نکته‎ی بسیار نگران کننده‏ای می خواهم عرض کنم که مطمئن هستم دل همه‎ی شما به درد آمده است باز هم هتاکی شده به قرآن، اینها کینه توزانه برخورد می‏کنند خیال می‎کنند جامعه‎ی اسلامی با کارهای اینها عقب‎نشینی می‎کند. این گونه نیست. اینها هرچه تلاش بکنند. هرچه جدیت بکنند قران می‎فرماید: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ[9] حافظ قرآن خداست. این قرآن چه بخواهند چه نخواهند وعده‎ی الهی است. هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ[10]  این دین جهانی خواهد شد، چه بخواهند، چه نخواهند. اینها آمدند این کشیش را محکوم کردند. همه ی ما هم فکر کردیم عجب به خاطر اهانت به قرآن به عنوان یکی از ادیان اسمانی. اول اینطوری فکر کردیم، عجب محاکمه، جریمه! بعد روزنامه‏ها را نگاه کردیم گفتند این جریمه می‎دانید برای چه جریمه کردند؟! گفتیم: نه. گفتند: به خاطر تخریب محیط زیست! چون قران را آتش زدند محیط زیست و مشکل برای آن درست کردند. به خاطر آن آمدند جریمه کردند. لا اله الا الله. تخریب محیط زیست، نه توهین به کتاب مقدس مسلمانان.

نسبت به بحرین هم جمله‏ای عرض بکنم و دعاتون بکنم. مردم بحرین در روز کارگر فرصت خوبی پیدا کردند، راهپیمایی با شکوهی بود و ما ان شاء الله امیدواریم که صبح پیروزی نزدیک باشد. تازه مجامعه بین المللی یکی پس از دیگری از خواب خرگوشین بیدار شدند، دارند محکوم می‎کنند. ولی ما به این مقدار محکومیت قانع نیستیم. دارند مسلمانان را، شیعیان را اونجا قتل عام می‎کنند و از بین می برند. ان شاء الله امیدواریم که هر چه زودتر ما هم در این جشن پیروزی مردم بحرین شرکت کنیم.

دعای پایانی خطبه دوم

اللهم الغفر للمونین وَ المومنات وَ المسلمین وَ المسلمات الاحیاءَ منهم وَ الاموات .

ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخرة الحسنه وقنا عذاب النار .

پروردگارا ما رابیامرز. توطئه‎های دشمنان ما را به خودشان برگردان. پروردگارا به ملت عزیز ما سربلندی عنایت فرما. مشکلات زندگی مردم ما را پروردگارا برطرف بفرما. به رهبر فقید انقلابمان پروردگارا روح و رضوان مرحمت فرما. به رهبر عزیز انقلابمان توفیق و عزت کرامت فرما. مراجع بزرگوارمان این پاسداران شریعت به همه شان سلامت عنایت فرما. رحمتت را از ما دریغ مدار. در فرج آقایمان، مولایمان تعجیل بفرما.

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتابُ الله العزیز .

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قُل اعوذُ برب الناس *ملِک الناس * اِله الناس * من شرالوسواس الخناس* الذی یوسوسَ فی الصدور الناس* مِنَ الجنة و َالناس

صدق الله العلی العظیم.



 .[1]نورى، محدث، ميرزا حسين، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،  ج‌1، ص: 116.

 

[2] . بحار الأنوار؛ ج‌105، ص: 15

 

[3] . نهج الفصاحة مجموعه كلمات قصار حضرت رسول ص، ص: 218.

[4] . بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏1، 177.

[5] . همان،  ج‏2، ص 105.

[6] . همان،  ج‏2،  ص 17.

[8] . برقى، ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن (للبرقي)، ج‌1، ص: 204

[9] . حجر/9

[10] . توبه /33

Please publish modules in offcanvas position.