خطبه های نماز جمعه مورخ 88/08/29

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 88/08/29                                                 خطبه شماره 2

 

 

 

خطبه اول

أعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم

بسم الله الرّحمن الرّحیم

« الحمد لله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه  و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین و الهداة المهدیین اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین »

«عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله»

قال امیرالمومنین(ع): «أُوصِيكُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ الَّتِي هِيَ الزَّادُ وَ بِهَا الْمَعَاذُ زَادٌ مُبَلِّغٌ وَ مَعَاذٌ مُنْجِحٌ دَعَا إِلَيْهَا أَسْمَعُ دَاعٍ وَ وَعَاهَا خَيْرُ وَاعٍ فَأَسْمَعَ دَاعِيهَا وَ فَازَ وَاعِيهَا عِبَادَ اللَّهِ إِنَّ تَقْوَى اللَّهِ حَمَتْ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ مَحَارِمَهُ وَ أَلْزَمَتْ قُلُوبَهُمْ مَخَافَتَهُ حَتَّى أَسْهَرَتْ لَيَالِيَهُمْ وَ أَظْمَأَتْ هَوَاجِرَهُمْ فَأَخَذُوا الرَّاحَةَ بِالنَّصَبِ وَ الرِّيَّ بِالظَّمَإِ وَ اسْتَقْرَبُوا الْأَجَلَ فَبَادَرُوا الْعَمَلَ وَ كَذَّبُوا الْأَمَلَ فَلَاحَظُوا الْأَجَل»[1]بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می­کنم که تقوا زاد و توشه قیامت ماست. تقوای الهی دوستان خدا را از انجام محرمات باز می­دارد و قلب­هایشان را مالآمال از خوف خدا می­سازد تا آنکه شب­های آنان با بی­خوابی و روز­هایشان با تحمل تشنگی و روزه­داری سپری می­گردد که آسایش آخرت با رنج دنیا و سیراب شدن آنجا با تحمل تشنگی در دنیا به دست می­آورند. امیرمؤمنان امیر سخن ادامه می­دهند در این کلام بلند در رابطه با تقوا می­فرماید: اولیای الهی اجل و مرگ را از نزدیک احساس می­کنند لذا در اعمال نیک شتاب می­کنند و آرزوهای بالا بلند دنیایی را بی­اساس می­دانند و رفتن به سرای جاوید را با دقت به آن می­نگرند.

در خطبه قبل وعده داده بودیم پیرامون سیره سیاسی پیامبر اکرم و نبی مکرم خاتم انبیاء محمد مصطفی و سیره نورانی ائمه عصمت و طهارت سخن بگویم. قرآن این کتاب هدایت انسان به معرفی نمونه­ها می­پردازد و معرفی نمونه­ها و الگوگیری از نمونه­ها از مسائل بسیار مهم و اساسی در دین ماست. نمونه طلبی یک امر فطری است. انسان­هایی که در مراحل زندگی فاقد الگو و نمونه هستند همیشه دچار حیرت و سرگردانی­اند، نمی­دانند به کجا بروند، با کدام سرعت حرکت کنند، چگونه با موانع رو به رو شوند، چه روشی را در حرکت انتخاب کنند. لذا می­بینیم در آیات کریمه الهی مرتب پیامبران الهی را قرآن معرفی می­کند و مطرح می­کند « لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»[2] پیامبر اسوه حسنه است و در زیبا کلام امیرالمؤمنین فرمود:« فَتَأَسَّ بِنَبِيِّكَ الْأَطْيَبِ الْأَطْهَرِ» از پیامبر پاک و پاکیزه پیروی کن بعد فرمود:« فَإِنَّ فِيهِ أُسْوَةً لِمَنْ تَأَسَّى»[3] زیرا راه و رسم پیامبر سرمشقی است برای همه انسان­ها و امام سجاد فرمود:«هَلَكَ‏ مَنْ‏ لَيْسَ‏ لَهُ حَكِيمٌ يُرْشِدُهُ وَ ذَلَّ مَنْ لَيْسَ لَهُ سَفِيهٌ يَعْضُدُهُ»[4] کسی که الگو و راهنما نداشته باشد در مسیر زندگی دچار هلاکت و نابودی است به خاطر همین جهت است که مکتب انبیاء و هدف انبیاء روی تربیت انسان­ها تکیه کردند. کتب آسمانی کتب، انسان­ساز است موضوع علم انبیاء تربیت انسان است و انسان در سایه تربیت و الگوگیری می­تواند منشأ همه خیرات باشد و اگر در این مسیر قدم ننهد تمام ظلمت­ها و تاریکی­ها در وجود انسان جلوه گر می­شود این وضعیت انسانی است که راه را پیدا نکرده و الگوی را در زندگی پیدا نکرده به قرآن که مراجعه می­کنیم خیلی جالب است جای جای قرآن معرفی نمونه است؛ نمونه­های ایمان، نمونه­های عبادت، نمونه­های انفاق و نمونه­های مختلفی در قرآن می­بینیم، همسر فرعون را به عنوان نمونه ایمان قرآن مطرح می­کند« وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَةَ فِرْعَوْنَ »[5] همسر فرعون آسیه نمونه تمام عیار انسان مؤمن است، در مقابل همه سختی­ها و ناملایمات تحمل می­کند. این قرآن راه و رسم را به ما نشان می­دهد او را به عنوان الگوی ایمان و انصاف را « وَ يُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ »[6] انسان­های مؤمن اینها دیگران را بر خودشان مقدم می­دارند ولو به زحمت بیافتند. نمونه تولی و تبری را حضرت ابراهیم(علی نبینا و آله و علیه الصلوه و السلام) معرفی می­کند« قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَ الَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنْكُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ »[7] تبری می­جوید از بت­پرستی و شرک و تولی می­جوید نسبت به ذات کبریایی حق. این قرآن مالآمال از معرفی چهره­ها و نمونه­ها برای هدایت ماست. نمونه در عبودیت« كَانُوا قَلِيلاً مِنَ اللَّيْلِ مَا يَهْجَعُونَ  وَ بِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ  وَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ »[8] چقدر زیباست شب­زنده­داریشان آنچنان، استغفارشان آنچنان، و در روز اگر مالی دارند خود را تنها مالک مال نمی­دانند فقراء را نیر سهیم می­کنند در مال خودشان و نسبت به کسب و تجارت هم قرآن نمونه ارائه می­کند بازاریان ما، کسبه ما، از این الگو­ها سرمشق بگیرند« رِجَالٌ لاَ تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَ لاَ بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ »[9] مردانی که در صحنه بازارند و در صحنه کسب و کارند و در صحنه خرید و فروش­اند اما«لا تلهیهم تجاره بیع عن ذکر الله» وقت نماز که می­رسد بازاری ما، مغازه­دار ما مقید به نماز اول وقت است اینها نمونه­هایی است که قرآن در اینجا بیان کرده است و از همه مهم­تر پیامبر اکرم را این چهره تمام عیار انسانیت را قرآن مطرح می­کند«« لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ».[10]  من امروز در رابطه با یک شاخصه از ویژگی­ها و شاخصه­های پیامبر اکرم با شما عزیزان صحبت می­کنم. پایبندی پیامبر، پایبندی اهل­بیت به یک سلسه اصول ثابت در زندگی یکی از ویژگی­های پیغمبر به عنوان درس امروز ما رعایت حدود و مرز­های الهی است. پیغمبر مقید بود نسبت به رعایت حدود و مرز­های الهی، قرآن هم به همین نکته اشاره می­کند« تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلاَ تَعْتَدُوهَا وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ »[11] حاضر نیستند از حدود و مرز­های الهی مؤمنان تجاوز کنند، مرز هر چیز را به خوبی می­شناسند اگر با دشمن  هم می­جنگند برای دشمن حدو مرز قائلند، برای مقابله با دشمن حد و مرز قائلند این شیوه پیغمبر است « وَ قَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَ لاَ تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لاَ يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ»[12] از مرزی که خدا مشخص کرده تجاوز نکنید هر چیز که  برای آن خدا حریم و حرمت قائل شده اگر انسان از آن مرز تجاوز کرد، دیگر در زمره مؤمنان محسوب نمی­شود در تمام جنگ­ها پیغمبر سفارش می­کرد جنگ با دشمن است می­فرمود: زخمی­هایی که روی زمین افتاده­اند و دستی در بدن ندارند که از خودشان دفاع کنند به آنها آسیب نرسانید. در روز فتح مکه باقیمانده­های دشمنان در مکه بودند تعدادی از یاران پیامبر به پیامبر فشار می­آوردند ما باید اینها را قلع و قمع کنیم و از بین ببریم پیغمبر که مأمور اجرای فرمان الهی است آیه­ی سوره مائده نازل می­شود خیلی زیباست، خدا پیغمبر را در همه مسیر راهنمایی می­کند تا مرز­های الهی حفظ بشود: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَ لاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى »[13] باعث نشود عملکرد ناپسند عده­ای که شما از مرز عدالت عبور کنید. عدالت را پاس بدارید و حفظ کنید چقدر زیباست فرهنگ غنی و مترقی اسلام عزیز ما. در جریان جنگ صفین می­بینیم سپاهیان معاویه آب را به روی سپاهاین علی می­بندند، امیرالمؤمنین با آن خطبه زیبا و غرّا سپاه معاویه را وادار به عقب­نشینی می­کند حالا دوستان امیرالمؤمنین به آن حضرت می­گویند: ما مقابله به مثل کنیم ما هم آب را بر روی دشمن ببندیم امیرالمؤمنین می­فرماید: این آب برای همگان آزاد است، شما سهم خودتان را از آب بردارید اینها حفظ مرز­های الهی است. اگر مرز­های الهی آنگونه که مورد سفارش قرآن و پیامبر و اهل­بیت در جامعه ما ملاحظه شود پیروزی قطعی با جبهه اسلامی ماست، هیچ­گاه ما احساس شکست نخواهیم کرد ولو در ظاهر شکست بخوریم ولی پیروزی قطعی با مسلمانان است و به موازین و معیارها درست عمل کردند. در مقابل عده­ای را می­بینیم حریم شکنند، حدود و مرز­ها را رعایت نمی­کنند و بنا به تعبیر امیرمؤمنان علی(ع): «المعروف عندهم ما عرفوا و المنکر عندهم ما نکروا»[14] معیار معروف خودشانند، معیار منکر خودشانند احساس می­کنند آنچه خودشان می­گویند معروف است و آنچه که خودشان می­فهمند منکر است اینها توجه به مرزها ندارند و لذا در جامعه اختلال به وجود می­آید، فضای جامعه، فضای غبارآلود می­شود به خاطر اینکه عده­ای ملزم به رعایت حریم­ها ومرزها نمی­شوند ما نسبت به نبی مکرم اسلام این تعبیر بلند قرآنی را داریم مرز مؤمنان را و مرز دشمنان را پیغمبر کاملا رعایت می­کند« مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ »[15] چه زیباست مرز دوستان و مرز دشمنان و انسان­هایی که در جبهه­اند و همراهند، مؤمن­اند، پایبندند. پیغمبر با یک نگاه کسی که دشمن است با نگاهی دیگر، یعنی تمام این ویژگی­ها را نبی مکرم اسلام رعایت می­کند. نکته جالبی به ذهنم آمد این نکته در زمان امیرمؤمنان علی(ع) اتفاق افتاد خدا کند همه ما اینچنین باشیم، مسولان ما اینچنین باشند، مردم ما اینچنین باشند، کسانی که  اجرای قانون می­کنند اینچنین باشند. پیغمبر(ص) به امیرالمؤمنین فرمان داد که امیرالمومنین به قنبر فرمان داد: قنبر حدود الهی را بر این فرد جاری کن قنبر در اجرای عدالت سه تازیانه بیشتر زد در یک جامعه دینی و اسلامی که باید حدود رعایت شود، به نظر شما امیرالمومنین چه می­کند؟!! قنبر غلام من است و در خانه من رشد کرده اینها معیار نیست امیرالمومنین می­فرماید: سه تازیانه اضافه زدی و تو باید این سه تازیانه را تحمل کنی این عدل در جامعه دینی اتفاق می­افتد در جامعه­ای که معیار­ها باید ملاحظه بشود اینجنین باید ملاحظه شود. قنبر و غیر قنبر برای امیرالمومنین مطرح نیست. از طائفه بنی اسد کسی حد بر او واجب شده بود آمدند کسی را واسطه کنند که علی بر آن حد جاری نکند آمدند نزد امام حسین(ع) شما شفاعت کنید امام فرمود: من در این زمینه که بحث اجرای حدود الهی است شفاعت نمی­کنم، خودشان به نزد امیرالمومنین رفتند خیلی زیباست این صحنه آموزنده و تکان­دهنده و عبرت­آموز امیرالمومنین فرمود: آنچه از من می­خواهید و در اختیار شخص من باشد دریغ نمی­کنم آنها خیلی خوشحال شدند و گفتند پیشنهاد ما و درخواست ما مورد قبول قرار گرفت هنگام برگشتن با امام حسین ملاقات کردند و ماجرا را برای امام حسین بازگو کردند امام فرمود: اگر راجع به آن موضوع است خاطر شما جمع باشد که اتفاقی به نفع شما نخواهد افتاد منتظر باشید امیرالمومنین حدود الهی را بی اغماض جاری خواهد کرد مطلع شدند که امیرالمومنین دستور داده قانون الهی اجرا شود، آمدند باب گله­گذاری را باز کردند چرا امیرالمومنین آن لحظه­ای که ما آمدیم و درخواستمان را مطرح کردیم فرمودید: اگر مربوط به خود من باشد می­بخشم و دریغ نمی­کنم حضرت فرمود: الان هم همین را می­گویم این مسأله مربوط به شخص من نبود تا اغماض کنم و از آن صرف نظر کنم و بگذرم در تملک علی نبود تا بتواند به نفع شما اقدام کند این فضای جامعه دینی و جامعه اسلامی ماست پس نکته زیبایی که می­شود از زندگی پیامبر و از زندگی اهل­بیت الهام گرفت حفظ حدود مرز­های الهی است. کسی خدمت امام باقر آمد و عرض کرد آقا شنیده­ام شما می­فرمایید هر چیزی حدد و اندازه­ای دارد و حد و اندازه این غذایی که جلو شما گذاشته است چیست؟ حضرت فرمود: حدو اندازه این غذا این است که هنگام شروع غذا نام خدا را بر زبان جاری کنی و غذا را با آدابی که نسبت به آن سفارش شده بخوریم و بعد از پایان غذا شکر و سپاس خدا را به جای آوریم، هر چیزی دارای حد و مرزی است.

دعای پایانی خطبه اول

اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ وَالْمُسْلِمينَ وَالْمُسْلِماتِ الاَْحْيآءِ مِنْهُمْ وَالاَْمْواتِ تابِعْ بَيْنَنا وَ بَيْنَهُمْ بِالْخَيْراتِ

اللهم اجعل التقوی زادهم و الایمان و الحکمه قلوبهم. ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخره الحسنه و قنا عذاب النّار.

پروردگارا مارا در جهت حفظ حدود الهی موفق بدار. عمل به احکام دین را بارزترین مشخصه­ی ما قرار بده. صفوف ملت ما را بیش از بیش متحد بگردان. روح رهبر فقیدمان عالی­ست اعلی بگردان. به رهبر عزیز انقلابمان طول عمر با برکت عنایت بفرما. مراجع بزرگوار تقلید ما را حفظ بفرما. پروردگارا توطئه دشمنان به خودشان برگردان. در فرج مولایمان، ولی نعمت­مان حضرت بقیه­الله تعجیل بفرما.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز

                   

خطبه دوم

أعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم

بسم الله الرّحمن الرّحیم

﴿اِذا جاءَ نَصرُ اللهِ و الفَتحُ* ورأَیتَ النّاسَ یَدخُلونَ فی دینِ الله افواجاً*فَسبّح بِحَمدِ رَبّکَ و استَغفِرهُ اِنّه کانَ توّاباً.

أعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم

بسم الله الرّحمن الرّحیم

الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، ثم الصّلوة والسلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم محمد و آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی، علی امیر المؤمنین ، و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین  سید شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین و محمد بن علی  و  جعفر بن محمد  و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن  علیٍ  و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المهدی صلوات الله علیه اجمعین، حججک علی عبادک، و امناءک فی خلقک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه»

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

«یا  أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَاناً وَ يُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ»[16] در سایه تقوا انسان به بینش حق از باطل می­رسد، در سایه تقوا گشایش در زندگی انسان ایجاد می­شود که خدای متعال می­فرماید:«یتق الله یجعل لهم من امره یسری» تقوای الهی را پاس بداریم همه ابعاد تقوا را که خدای متعال به ما عنایت بفرماید. در خطبه دوم هم مناسبت­هایی است که باید به صورت گذرا به آن اشاره کنم و هم نکات کوتاهی است که باید به آن بپردازم. روز­های آغازین ماه ذی­الحجه است امروز روز دوم ماه ذی­الحجه است، ماهی بسیار پر برکت و بزرگان دین ما به هنگام ورود این ماه اهمیت ویژه­ای برای عبادت در این ماه قائل بودند. دهه اول ماه ذی­الحجه بنابر تفسیر بعضی مفسران در تفسیر سوره فجر«والفجر و لیالٍٍ و العشر»[17] تفسیر کرده­اند به دهه مبارک ماه ذی حجه و تعبیری که در سوره حج در آیه  28 آمده و در آنجا خدای متعال می­فرماید:« لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَ يَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ»[18] ایام معلومات را به همین دهه اول ذی­الحجه تفسیر کرده­اند. دهه­ای که می­بینیم عید قربان در همین دهه است، عرفه هم در همین دهه است و ویژگی­های دیگر. من تقاضا می­کنم از همه نماز­گزاران برادران و خواهران ایمانی به کتب ادعیه در ماه ذیحجه مراجعه کنند روزه­داری در این ماه، نمار­هایی که در این ماه وارد شده و به دعاهایی که در این ماه وارد شده جلا دهنده دل­هاست انشاءالله امیدواریم که در این جهت عنایت لازم را داشته باشیم. دهه اول ذیحجه باز مکمل آن «ثلاثین لیل» است که مربوط به میعادگاه حضرت موسی(علی نبینا و آله علیه و الصلوه و السلام) است « وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً »[19] که خدا این ده روز را اضافه کرد تا بنی­اسرائیل صفوف خود را مشخص کنند، منافقان و طعن زنندگان چهره­شان را مشخص کنند این ویژگی ماه ذیحجه است. عید قربان و غدیر در همین ماه است عید ولایت عید قربانی که نشان دهنده ایثار پدر و پسر می­باشد ابراهیم و اسماعیل. خیلی ماه ارزشمندی است شاید در فضیلت پا به پای ماه مبارک رمضان باشد ماه ذیحجه، دعای عرفه از برکات و ویژگی­ههای این ماه عزیز است. روز اول این ماه که دیروز گذشت مصادف بود با سالروز ازدواج امیرمؤمنان (ع) با صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) و در فرهنگ جامعه ما به عنوان روز ازدواج جوانان نام­گذاری شده است من این نکته را عرض بکنم خیلی کوتاه  مساله ازدواج و الگوگیری از زندگی ساده و بی­آلایش امیرمؤمنین و فاطمه زهرا باید الگوی نسل جوان ما باشد، الگوی خانواده­ها باشد تعبیر پیغمبر را ببنید چه زیباست « ما بني بناء في الإسلام أحب إلى اللّٰه من التزويج»[20] هیچ بنایی در اسلام پایه­گذاری نشده که به اندازه ازدواج دارای ارزش و فضیلت باشد. متأسفانه جامعه ما جامعه­ای است که الگوی دینی در آن دیده نمی­شود. بهانه­گیری­ها و سخت گیریها و شرایطی که بر نسل جوان ما تحمیل می­شود، ما شاهد مفاسد اجتماعی در جامعه هستیم. جامعه نیاز به امنیت است، نیاز به سلامت است یکی از بخش­های مهمی که می­تواند تأثیرگذار باشد نسبت به مفاسد اجتماعی مسأله رسیدگی و مساله ازدواج جوانان است که باید مورد دقت و عنایت قرار بگیرد. مناسبت دیگر شهادت امام باقر(علیه­السلام)  است و در هفته­ای که گذشت شهادت امام جواد(ع) بود. مردم ما به خوبی نشان دادند عشق­شان را به اهل­بیت و آن کلام زیبای امیرالمؤمنین که فرمود:« إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اطَّلَعَ عَلَى الْأَرْضِ فَاخْتَارَنَا وَ اخْتَارَ لَنَا شِيعَةً يَنْصُرُونَنَا وَ يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا»[21] در هنگام شادی اهل­بیت شادند و در هنگام عزای اهل­بیت سوگوارند. من یک نکته­ای می­گویم سخن شاید در سراسر کشور شنیده شود یک تذکر برادرانه­ای عرض می­کنم گاهی دیده می­شود، گاهی شنیده می­شود در شب شهادت یکی از ائمه معصومین ما به خاطر عدم توجه رعایت نمی­شود مراسم جشن عروسی با آن صحنه­ها در منظر خیابان­های ما دیده می­شود سابقاً اینچنین نبود سابقا مردم  ما به روحانی محل مراجعه می­کردند، به عالم محل مراجعه می­کردند که آیا این شبی که می­خواهیم مراسم عروسی برگزار کنیم مسأله خاصی نیست؟ ولی متأسفانه لحاظ این جهات نمی­شود«یحزنون لحزننا و یفرحونا بفرحنا» توجه به این نکته توجه دقیقی است که در جامعه دینی ما باید مد نظر و مورد عنایت قرار بگیرد. در همین شهر ما قم به خاطر عشقی که مردم به اهل­بیت دارند، نسبت به امامزادگانی که در این شهر وجود دارند کریمه اهل­بیت که در حقیقت چشم و چراغ قم است مورد احترام و تکریم است. همین یکی- دو روز گذشته فرزند ارزشمند امام جواد حضرت موسی موقع که مزار او در محله چهل اختران قم است مورد زیارت عالم جلیل­القدر که لازم است مردم ما توجه بیشتری به امام زادگان پیدا کنند. امام باقر(ع) جمله­ای دارد که این جمله خیلی زیباست، خیلی ارزشمند است امام از خدای متعال نقاضا می­کند و به ما هم یاد می­دهد که اگر سعادت دنیا و آخرت می­خواهید اینچنین دعا کنید «اللهم اجعل محیای محیا محمد و آله محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد» امام در زیبا سخنی می­فرماید: سه چیز کمر انسان را می­شکند« ثَلَاثٌ قَاصِمَاتُ الظَّهْرِ رَجُلٌ اسْتَكْثَرَ عَمَلَهُ وَ نَسِيَ ذُنُوبَهُ وَ أُعْجِبَ بِرَأْيِهِ»[22] کسی که کاری را کرده بزرگ جلوه می­دهد و به تعبیر ما روی آن مانور می­دهد و«نسی ذنوبه» کسی که توجه به گناهی که کرده نمی­کند دچار فراموشی نسبت به گناهان شده«و اعجب برأیه» رأی خودش را همیشه سرآمد رأی دیگران می­داند«أعجب برأیه» یعنی تصور می­کند رأی او بالاتر از همه رأی­هاست. مناسبت دیگر مناسبت تشکیل بسیج مستضعفان با فرمان حضرت امام(قدس الله سرّه الشریف) سخن در این زمینه فراوان گفته شده، بسیج شجره طیبه است که در این انقلاب رشد کرد و میوه داد و امروز بسیج در کشور ما به عنوان درخت تنومندی است که در مواقف مختلف به عنوان مرزبان، به عنوان مجموعه­ای که حراست انقلاب اسلامی را عهده­دار است بسیجی امروز در جامعه ما به فرهنگ تبدیل شده بسیجی منحصر به یک فرهنگ خاصی نیست، همه آحاد جامعه می­­توانند بسیجی باشند استاد دانشگاه ما می­تواند بسیجی باشد، عالم ما، استاد ما، طلبه ما می­تواند بسیجی باشد چون تعریف بسیجی یعنی پیشرو بودن، بسیجی به معنای به صحنه آمدن در هر جا که احساس نیاز دیده شود این ویژگی، ویژگی بسیجیان ماست ما باید این ویژگی را برای همه بسیجیانمان پاس بداریم و به فرهنگ بسیجی احترام بگذاریم که در مواقف مختلف این بسیجیان­اند که می­توانند حافظ و نگهبان انقلاب ما باشند. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم به  عنوان شاید اولین نکته است بعداز بیان مناسبت­ها شرایط بسیار نگران­کننده شیعیان یمن است. البته خوشبختانه در این ایام هم مسئولان ما و هم مراجع بزرگوار تقلید ما با آن مواضع استوارشان دغدغه­شان را در رابطه با یک مسأله جدی که تهدید کننده بخشی از جهان اسلام است ابراز کردند و من به سهم خودم از این موضع مسولیت­آوری که برای همه ما مسولیت می­آورد از ناحیه بزرگان دینمان تشکر می­کنم. متأسفانه در این جریان کشور­هایی که انتظار نمی­رفت ورود پیدا کردند و خبر تلخی در یکی دو روز گذشته به گوش رسید شلیک 150 موشک بر سر زن و مرد و پیر و جوان و کودک استان سعده از کجا شلیک شد!! آیا انتظار می­رفت در شرایط حج در حالی که تمام توجه مردم به مدینه، به کعبه و به توحید است از آن سرزمین و از آن منطقه صدو پنجاه موشک بر سر مردم بی­دفاع ریخته شود! ما چنان انتظاری را نداشتیم از کسانی که میزبان زائران خانه خدایند و توجه مسلمانان به آنجا معطوف شده ما انتظار نداشتیم چنین اقدامی صورت بگیرد آنها باید همیشه صحنه صلح و صفا و صمیمیت بین جامعه دینی برقرار کنند چون ساکنان سرزمین وحی­اند، ساکنان سرزمینی هستند که پیامبر اکرم می­فرماید:« مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ»[23] از آن سرزمین شلیک 150موشک به جای فریادرسی انتظار درستی نیست و این خبر خبر بسیار تلخی بود که همه ما شنیدیم. ما از همه مجامع جهانی به خصوص کنفرانس اسلامی صمیمانه از دولتمان اولاً تشکر می­کنم ولی از کنفرانس اسلامی می­خواهیم چرا سکوت کرده­اید؟ مجامع جهانی چرا سکوت کرده­اید؟ چرا نسل­کشی شروع شده و شما سخنی نمی­گویید؟ ما از دولتمان نقاضا می­کنیم تحرک دیپلماسی­شان را در این زمینه و عرصه بیشتر کنند و این فاجعه­ای که اتفاق می­افتد به جهانیان معرفی کند. نکته آخری که می­خواهم عرض کنم مسأله تهدید­ههایی است که اخیراً دشمن دیرینه ما آغاز کرده است آمریکا بر خلاف شعار­های فریب­کارانه­اش یک روز پیام تبریک عید نوروز می­فرستد، یک روز نامه­نگاری می­کنند، یک روز لحنی به ظاهر آشتی­جویانه به خود می-گیرند، اما مردم ما بدانند، نمازگزاران ما بدانند، انقلابیون ما بدانند، مردم دنیا بدانند آمریکا اخیراً تحریم­ها را علیه ایران تمدید کرد بودجه 55 میلیاردی وتصویب کنگره رساند و در بودجه پنتاگون قرار داد و اخیرا شروع کرده برای مصادره اموال  بنیاد علوی مربوط به ایران. شعار تغییر را هم نسبت به جهان دادند و هم نسب به ایران. اما رهبر هوشمند ما، مقام معظم رهبری در آغاز سال فرمودند: ما منتظر می­مانیم، خیلی زیباست ما منتظر می­مانیم تا ببینیم دشمن چه می­کند، منتظر ماندیم دنیا چه قضاوتی می­کند، مردم ما قضاوت کنند در عمل چه اتفاق می­افتد دیددیم تهدیدات، امروز راه افتادند سراغ کشور­های دیگر می­روند که اینها را با خودشان هم­پیمان کنند علیه ما ولی این را به صراحت می­گویم در حضور شما، سی سال از انقلاب ما گذشته است دشمن هنوز انقلاب ما را نشناخته است مردم ما برای همیشه به این دشمن کینه­توز پاسخ می­دهند، پاسخ­شان در برابر این دشمنان پاسخ کوبنده­ای است ما زیر بار ظلم هرگز نخواهیم رفت تا دشمن از خوی سلطه­طلبی، دخالت در امور کشورها و زیاده­خواهی دست بر ندارد ما هر نوع رابطه­ای را با استکبار و هر نوع مذاکره­ای را با استکبار تحریم خواهیم کرد.

دعای پایانی خطبه دوم

پروردگارا ما را در همه عرصه­ها بر دشمنانمان پیروز بگردان. توفیق درک برکات این ماه را نصیب  همه ما بگردان. توطئه­های دشمنان رابه خودشان برگردان.رهبر عزیز ما، مراجع بزرگوار ما، خدمت­گزاران نظام ما را موفق و مؤید و منصور بگردان. حوزه­های علمیه ما را، مراکز علمی و دانشگاهی ما را در ظل توجهات ولی­ات امام زمان حفظ بفرما. نسل جوان ما را ، نخبگان جامعه ما را حفظ بفرما.

أعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم

بسم الله الرّحمن الرّحیم

﴿اِذا جاءَ نَصرُ اللهِ و الفَتحُ* ورأَیتَ النّاسَ یَدخُلونَ فی دینِ الله افواجاً*فَسبّح بِحَمدِ رَبّکَ و استَغفِرهُ اِنّه کانَ توّاباً.

 

 

 



[1] . نهج البلاغة/ 132

[2] . احزاب/21

[3] . نهج البلاغه/186

[4] . بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج‏75 / 159

[5] . تحریم/11

[6] . حشر/9

[7] . ممتحنه/4

[8] . ذاریات/17

[9]. نور/37

[10] . احزاب/21

[11] . بقره/229

[12] . همان/190

[13] . مائده/8

[14]. جمعى از مؤلفان، مجلة فقه أهل البيت عليهم السلام (بالعربية)؛ ج‌44، ص: 198

[15] فتح/29

[16] .انفال/29

[17]. فجر/1و 2

[18]. حج/28

[19]. اعراف/142

[20]. كاشانى، فيض، محمد محسن ابن شاه مرتضى، الوافي، ص: ص34

.[21] شعيري، محمد بن محمد، جامع الأخبار، ص179

[22]. عاملى، حرّ، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، ج‌1، ص97  

[23].متن حدیث: «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ النَّبِيَّ ص قَالَ: مَنْ أَصْبَحَ لَا يَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ».كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب،  الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج‌2، ص: 164

 

 

Please publish modules in offcanvas position.