خطبه های نماز جمعه مورخ 94/04/26

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه ‏های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 94/04/26                                                     خطبه شماره 105

 

 

 

 

خطبه اول

السلام علیک یا حجة الله، السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه، السلام علی المهدی الذی وعد الله عزّوجلّ أن یملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن ارحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین و الهداة المهدیین و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال مولانا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوات المصلین: «التَّقْوَى‏ ظَاهِرُهُ‏ شَرَفُ‏ الدُّنْيَا وَ بَاطِنُهُ شَرَفُ الْآخِرَةِ.»[1]

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. وجود مقدس امیرالمؤمنین در رابطه با جایگاه تقوا سخنی دل نشین دارند؛ آن بزرگوار می فرمایند: تقوا یک ظاهری دارد و یک باطنی دارد: ظاهر تقوا عبارت است از سر بلندی و شرافت در دنیا برای انسان؛ انسان‎هایی که در دنیا با تقوا زندگی می‏کنند زندگی شرافتمندانه دارند و مورد اعتماد مردمند و مورد اعتماد جامعه‏اند و اما باطن تقوا موجب شرافت و عزت و عظمت جایگاه انسان در آخرت خواهد بود. انسان‏هایی که در پیشگاه خداوند با تقوا محشور بشوند از قرب مقام و مکان برخوردارند موقعی که چیزی مانند تقوا دارای این ویژگی دنیایی و اخروی برای ما باشد، چرا باید از آن غفلت کنیم و جزء برنامه‎های زندگی‏یمان بلکه حاکم بر برنامه‎های زندگی‎مان قرار ندهیم!

اصول حاکم بر روابط اجتماعی

مسئولیت پذیری در رابطه با دیگران

در خطبه اول بحثی را که ما مدتهاست داریم دنبال می‎کنیم تحت عنوان اصول حاکم بر روابط اجتماعی بود؛ بحث‎های مختلفی در این زمینه مطرح شد تا رسیدیم به بحث مسئولیت پذیری در رابطه با دیگران؛ یکی از مباحثی که در ذیل بحث مسئولیت پذیری مطرح شد و گفتیم نقشی کلیدی و تعیین کننده در ارتباطات اجتماعی می‏‎تواند ایفا کند، مسئله پیوند اخوت و برادری در یک جامعه دینی بود لکن بنا بر این گذاشته شد که در ضمن چند سر فصل به مسئله اخوت پرداخته شود: یکی جایگاه اخوت و برادری، دوم مؤلفه‏های اخوت و برادری و سوم شیوه‎های تحکیم اخوت و برادری در یک جامعه اسلامی؛ از چه عوامل و شیوه‎هایی بهره بگیریم تا این مقوله اخوت و برادری در جامعه دینی ما استحکام پیدا کند.

گفتیم اولین شیوه و راه و عامل، ایمان است؛ انسان‏‎هایی که برخودار از ایمانند در روابط اجتماعی‏شان می‎توانند تأثیرگذار باشند. نکته دوم ادب معاشرت بود؛ برای تحکیم بخشیدن به مسئله اخوت و برادری مسئله مهم، ادب معاشرت است. خوش رو بودن خوش گمان بودن اینها نقش‎های کلیدی در زندگی می‎تواند ایجاد کند. حرمت گذاری نسبت به شخصیت دیگران در ادب معاشرت اینها نقش کلیدی دارد. در مواجه شدن با دیگران سلام کردن، مصافحه کردن ادب معاشرت است. پیوندها را محکم و استوار می‎کند.

شیوه‎های ایجاد پیوند در اخوت و برادری

امروز در این فرصت به دو خصوصیت و دو شیوه دیگر در ایجاد پیوند مستحکمتر در رابطه با اخوت و برادری اشاره می‏کنم:

شیوه و خصوصیت اول اصل تغافل است (اصل نادیده انگاری) ما در رابطه با مسئله غفلت بارها گفته‎ایم که باید از غفلت پرهیز کرد چون این غفلت‎هاست که انسان‎ها را در وادی و باتلاق گناه گرفتار می‎کند اما اصل تغافل و نادیده انگاری لغزش‎های دیگران کاملاً متفاوت است؛ عدم شتاب زدگی نسبت به دیگران این مسئله، مسئله بسیار مهم و اساسی است. ما در مقابل با لغزشی که از برادر دینی‎مان سر می‎زند واکنش شتاب زده از خودمان نشان ندهیم و به تعبیر روشنتر در عرف عامیانه به خودمان نگیریم و به خودمان نیاوریم و کمی حوصله کنیم و در برخوردهایمان ملاحظه کنیم.

وجود مقدس امام صادق (ع) تعبیر زیبایی دارند؛ می‎فرمایند: «صَلَاحُ‏ حَالِ‏ التَّعَايُشِ‏ وَ التَّعَاشُرِ مِلْ‏ءُ مِكْيَالٍ‏ ثُلُثَاهُ فِطْنَةٌ وَ ثُلُثُهُ تَغَافُلٌ.»[2]؛ فضای همزیستی و معاشرت به منزله یک پیمان پری است که دو سوم آن را زیرکی و هوشیاری و هوشمندی در تعاملات با دیگران تشکیل می‎دهد و اما یک سوم آن را تغافل و نادیده انگاشتن تشکیل می‎دهد.

وجود مقدس امیرمؤمنان علی (ع) می‎فرماید: اگر بناست با آحاد جامعه به این شکل برخورد کنیم و به خاطر هر لغزشی که از آنان سر می‎زند از آنان فاصله بگیریم و جدا بشویم، دوستی برای شما باقی نمی‏ماند؛ تعبیر عجیبی است: «مَنْ‏ جَانَبَ‏ الْإِخْوَانَ‏ عَلَى كُلِّ ذَنْبٍ قَلَّ أَصْدِقَاؤُهُ.»[3]؛ اگر کسی به خاطر لغزشها و خطاهایی که از برادران دینی‎اش سر می‎زند، از آنها فاصله بگیرد دوستانش کم می‎شود.

چه بسا حکمت این بیان این باشد که ما انسان‎ها می‎توانیم تأثیرگذارتر باشیم؛ اگر لغزشی را از کسی دیدیم در یک محیط و فضای مناسب به شخص تذکر مناسب بدهیم تا او در مسیر هدایت قرار بگیرد و صرفاً فاصله گرفتن، جدا شدن، قهر کردن و رابطه را قطع کردن هم دوستانمان را از دست می‎دهیم و هم دوستان کلیدی خود را از دست خواهیم داد و هم آن نقش کلیدی تأثیرگذاری در هدایت آحاد جامعه را از دست خواهیم داد. اینها حکمت سفارشاتی است که در کلمات نورانی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به خوبی ما می‎توانیم ملاحظه کنیم و ببینیم.

شیوه چهارمی که در استحکام این پیوند اخوت و برادری باید مدّ نظر قرار بگیرد عفو و گذشت می‎باشد؛ انسان‎هایی که اهل عفو و گذشتند، می‎توانند محبوبیت در جامعه ایجاد کنند؛ کسانی که اهل گذشتند، اینها می‎تواند فضای جامعه را تغییر بدهند.

البته باید به این نکته متذکر شد که در اسلام عزیز ما، این مجوز را داریم که افراد خاطی را مجازات کنیم و بدی را با بدی پاداش بدهیم اما کار بهتر در جاهایی که مفسده‎ای در جامعه ایجاد نمی‎کند، ما بتوانیم با عفو و بخششمان فضای جامعه را تلطیف کنیم.

در سیره اهل بیت عصمت و طهارت این ویژگی را به خوبی می‏بینیم. در سیره پیامبران الهی این ویژگی را به خوبی مشاهده می‎کنیم. لذا مسئله عفو و گذشت یک مسئله بسیار مهمی است؛ خود خداوند بزرگ و متعال در رأس بخشندگان است؛ در قرآن این تعبیر آمده که: « إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ»[4]؛ خداوند بخشنده است.

در وصف پرهیزکاران، مؤمنان و پارسایان قرآن در سوره آل عمران 34 می‎فرماید: «الَّذينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْكاظِمينَ الْغَيْظَ وَ الْعافينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنين‏»[5]؛ کسانی که در حال شادی و وسعت و در حال فقر انفاق می‎کنند و خشمشان را فرو می‎نشانند و موقعی که لازم باشد مردم را مورد بخشش قرار می‎‎دهند چون انسانی که حالت خشم پیدا می‎کند و مسئله‎ای در زندگی او پیدا می‎شود، این اگر بتواند عفو کند و ببخشد تأثیر دارد.

در جریان حضرت یوسف و برادرانش که او در چاه انداختند اما ما شاهدیم که با یک جمله که فرمود: «قالَ لا تَثْريبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ»[6]‏؛ دیگر سرزنشی متوجه شما نیست و با یک جمله از تمام کارهایی که برادرانش انجام داده بودند، صرف نظر کرد.

یا در جریان فتح مکه رسول گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی (ص) فرمود: «اذْهَبُوا فَأَنْتُمُ‏ الطُّلَقَاءُ.»[7]؛ برید، آزدید. پیامبر به خوبی می‎توانست از ابو سفیان‎ها انتقام جدی بگیرد لذا عده‎ای شعار دادند: « الْيَوْمُ يَوْمُ الْمَلْحَمَة»[8]؛ شعار رساء نبی اکرم (ص) که برای تک تک ما در جامعه می‎تواند باشد این است: «اليوم يوم المرحمة»[9]؛ لذا به اسلام که نگاه می‎کنیم هر دو بُعد اسلام را ببینیم. عده‌‎ای به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب مرتب نگویند اسلام رحمانی، اسلام رحمانی بلکه اسلام ابعاد دیگری هم دارد؛ یک توازنی ایجاد کنید. عده‎ای هم نیفتند مثلاً این داعشی‎ها و این تکفیری‎ها چه چهره‎ای را از اسلام به نمایش گذاشته‎اند؛ چهره خشن که تمام دنیا را نسبت به الگویی از اسلام که اینها دارند ارائه می‎دهند. اسلام هر دو بعد را دارد؛ در جای خودش برخورد و در جای دیگری، عفو و بخشش. این تعادل و توازن در زندگی مسلمانان و ما می‎تواند نقش جدی و کلیدی داشته باشد.

دعای پایانی خطبه اول

«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي‏الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون‏»[10]

پروردگارا ما را با آموزه‏های دینت و با وظایف سنگین دینت آشنا بگردان؛ در فرج مولایمان تعجیل فرما؛ روح بلند رهبر فقیدمان عالی است اعلی بگردان؛ به سکاندار بزرگ کشتی انقلابمان رهبر فرزانه انقلابمان عزت،سلامت، سربلندی و اقتدار بیشتر عنایت بفرما؛ به مراجع بزرگوار تقلید طول عمر عنایت بفرما؛ به عالمان دینمان و خدمتگذاران مکتب توفیق خدمت عنایت بفرما؛ به مسئولین نظام اسلامی در راه خدمتگذاری به مردم خوب کشور توفیق بیشتر عنایت بفرما؛ به خانواده شهدا صبر و اجر کرامت بفرما؛ به جانبازانمان سلامت، به رزمندگانمان پیروزی، به آزادگانمان عزت، به بانوانمان عفت، به عالمانمان توفیق عمل، به بازاریان ما انصاف عنایت بفرما؛ پروردگارا از تو ملتمسانه می‏طلبیم کشور عزیز اسلامس ما نیاز به رحمت تو دارد نزولات آسمانی و باران رحمتت را به عزت و جلالت به کبریائیت، شامل حال این ملت بگردان.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ»

صدق الله العلیّ العظیم

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال امیرالمؤمنین علی علیه السلام: «الْمُتَّقُونَ أَعْمَالُهُمْ زَاكِيَةٌ وَ أَعْيُنُهُمْ بَاكِيَةٌ وَ قُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ»[11]؛ وجود مقدس مولای ما امیرمؤمنان علی (ع) در این جمله بسیار ارزشمند ویژگی‎هایی را برای پرهیزکاران بیان می‎کند که مناسب است ما نیز از این ویژگی‎ها در زندگی‎مان الهام بگیریم. حضرت می‎فرماید: پرهیزکاران به خاطر مسئولیت پذیری‎شان اعمال شایسته از آنان سر می‎زند. چشمانشان همواره گریان است و دلهایشان از خوف خدا ترسان است یعنی موقعی که انسان به یک انسان متقی نگاه می‎کند و رفتار او را بررسی می‎کند می‎بیند این رفتار، رفتار حاکی از خوف و خشیت الهی است و تبعاً در جای جای زندگی انسان این رفتارها پیدا می‎شود.

بیان مناسبت‏ها

در خطبه دوم به بیان مناسبت‏ها و بیان نکاتی اشاره می‎کنم:

اولین مناسبت برادران و خواهران امروز روز آخر ماه رمضان است؛ ماه رمضان سپری شد. از بیانات حضرت آیت الله استادی در رابطه با اینکه چگونه این معنویت و فضای معنوی حاکم بر وجودمان را برای بعد از ماه رمضان حفظ کنیم، همه بهره بردیم و نکات بسیار ارزشمندی بود. واقعیت امر این است که امروز روز عزای مؤمنان است از یک جهت؛ روز فراغ و روز جدایی است. این جمله نورانی امام سجاد (ع) را در آن دعای وداع با ماه مبارک رمضان را نگاه کنید: «السَّلَامُ‏ عَلَيْكَ‏ وَ عَلَى‏ فَضْلِكَ‏ الَّذِي‏ حُرِمْنَاهُ، وَ عَلَى مَاضٍ مِنْ بَرَكَاتِكَ سُلِبْنَاهُ»[12]؛ [خیلی تعبیر زیبا و جالبی دارد] سلام بر تو ای ماه رمضان و بر فضیلت تو که اکنون از آن محروم گشته‎ایم و برکات گذشته‎ات را از کف داده‎ایم. خیلی برای ما برکت داشت؛ نماز اول وقت، تلاوت قرآن، شب زنده داری و تهجد. امیدواریم إن شاء الله این برکات برای ما همچنان در طول سال تا ماه رمضان آینده حفظ شود.

لازم می‎دانم یک تقدیر و تشکر جدی داشته باشم به خاطر حضور پرشور شما مردم در راه پیمایی روز جهانی قدس؛ انصافاً حماسه آفریدید. آفرین بر این همت بلند شما مردم. شاید برای جهانیان کمی سخت بود پذیرش این مسئله که تیم مذاکره کننده ما در حال گفتگو با مجموعه 1+5 بود آنجا روی بحث هسته‎ای در حال انجام توافق بودند ولی در عین حال در روز جمعه (روز قدس) به خیابانها آمدند و با آن فریادهای رسایشان صدای خودشان را به ابر قدرتها و جهان استکبار رساند.

پیام مردم ما در روز راهپیمایی روز قدس چند مطلب کلیدی دارد:

1-   ما نسبت به عملکرد و کارکرد ستمگران و ظالمان استکبار رضایت نداریم و از هر فرصتی استفاده می‎کنیم تا بر سر آنان فریاد بکشیم.

2-   نکته دوم در مورد این گروه تکفیری و داعشی که به صحنه آمده‎اند و به جای مبارزه با اسرائیل و مبارزه با آمریکا، در درون خانواده اسلامی مبارزه آغاز کرده‎اند تا قدس و مسئله فلسطین را تحت الشعاع قرار دهند. اما ملت ما در حالت روزه به صحنه آمدند که دنیا بداند مسئله اصلی ما در جهان اسلام مسئله قدس و مسئله فلسطین است. تمام این برنامه ریزی‎هایی که توسط ابر قدرتها انجام می‎شود (در یمن، سوریه، عراق و ...) توطئه‎ای بیشتر نیست و ملت ایران تحت تأثیر این گونه موارد قرار نمی‎گیرد.

مناسبت دیگری که داریم روز بیست و ششم تیرماه است که سالروز تأسیس نهاد پرخیر و برکت شورای نگهبان هست. اگر این تعبیر را به کار ببریم که کلیدی ترین نهاد مسئول در حفظ و صیانت از اسلامیت نظام جمهوری اسلامی شورای نگهبان است، سخنی به گزاف نگفته‎ایم. توصیه‎هایی که حضرت امام داشتند و توصیه‎هایی که امروز رهبر فرزانه انقلاب دارند؛ حضرت امام فرمودند: ملت از شورای نگهبان پشتیبانی کند تا دچار آن حالتی که در مشروطه پیش آمد نشویم و رهبری فرمودند: بود و نبود شورای نگهبان در نظام ما مساوی است با بود و نبود اسلامیت در نظام جمهوری اسلامی. این همه جایگاه ارجمند شورای نگبان است و لذا دیدید و می‎بینید که در هر مناسبتی جبهه گیری علیه شورای نگبان شروع می‎شود و توطئه‎ها آغاز می‎شود ولی آفرین بر این بزرگواران چه فقها ارجمند و چه حقوق دانان که به وظیفه و مسئولیت و رسالت خودشان عمل می‎کنند و به این هیاهوها توجه نمی‎کنند.

نکته دیگری که داریم فردا روز عید فطر است «كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى‏ اللَّهُ‏ فِيهِ‏ فَهُوَ يَوْمُ عِيدٍ»[13]؛ هر روزی که در آن روز گناه نشود همان روز برای امت اسلامی عید است. روز اعطاء جوائز از ناحیه خدای متعال است إن شاء امیدوارم با صلابت در نمازهایی که برگزار می‎شود شرکت کنیم و با خدای خودمان پیمان ببندیم که کاری می‎کنیم که هر روزمان عید باشد چون به سمت گناه و معصیت نمی‎رویم.

مناسبت دیگر روز بیست و هتم تیرماه سالروز پذیرش قطع نامه 598 شورای امنیت سازمان ملل است که مسئله مهمی است؛ اینکه چرا ابر قدرتها سراغ قطع نامه آمدند؟ اینها اوایل جنگ که دشمن در خاک ما بود آتش بس اعلام کردند یعنی دشمن همین جا بماند و ما هم گویا حق بیرون راندن دشمن را نداریم و این ماند تا جریان فتح خرمشهر که به تکاپو افتادند و در روزهای پایانی جنگ هم بعد از هشت سال مقاومت این ملت به خاظر ضربات پی در پی که متوجه عراق شد از سوی جمهوری اسلامی مسئله قطع نامه را مطرح کردند و ملت ما برای همه تاریخ آینده نشان داد که در مقابل زورگویی دشمنان از خودش ایستادگی نشان می‎دهد و تسلیم خاسته‎های دشمنان نمی‎شود.

مناسبت پنجم روز سی‎ام تیرماه روز مبارزه ملت رشید ما به رهبری مرحوم آیت الله کاشانی در مقابل نظام طاغوت است و شما شاهد هستید که این شخصیت بزرگ دینی و اسلامی ما چه کرد؛ رسماً اعلام کرد که اگر قوام السلطنة نخست وزیر برکنار نشود، اعلام جهاد می‎کنم و خودم با کفن به خیابان می‎آیم (این را روز بیست و نهم اعلام کرد و روز سی تیر مردم به خیابانها آمدند و عده‎ای به شهادت رسیدند اما سرانجام دستگاه جبار طاغوت در مقابل اراده مردم و اراده عالمان دین عقب نشینی کرد. یاد و خاطره این عالم بزرگ و جلیل القدر را گرامی می‎داریم.

اما مسئله مهمی که انتظار دارید مطرح کنم گرچه وقت محدود است و عزیزان در هوای گرم هستند، مسئله هسته‎ای است؛ توجه دارید اینکه ملت انقلابی ما و کشور مستقل ما از اول دنبال این نقطه بود که ما به خاطر توانمندی‎هایی که در داخل داریم (استعداد دانشمندان و جوانانمان) مناسب است از فناوری‎هایی که در اختیار دنیاست، استفاده کنیم و بهره ببریم. ما وارد عمل شدیم از روزهای اول دشمنان تحریم‎ها و توطئه‎ها را علیه ما آغاز کردند و موقعی که احساس کردند این ملت عقب نشینی نمی‎کند بعد از اینکه قطع نامه علیه ما صادر کردند و آمدند در دنیا ایران هراسی را مطرح کردند و اینکه ایران دنبال سلاح هسته‎ای است و یک چهره‎ای از ایران اسلامی در دنیا مطرح کردند. ما همیشه اهل مذاکره و منطق بوده‎ایم و خوش بختانه وارد مذاکره شدیم البته دشمن بیش از ما به مذاکره نیاز داشت. اما مذاکراتی سخت که این روزهای آخر هیجده روز به طول انجامید؛ ابر قدرتها پای میز مذاکره و ایران با سربلندی و افتخار یک طرف میز مذاکره و سفیران جمهوری اسلامی و تیم مذاکره کننده با اقتدار در مقابل ابر قدرت‎ها مذاکره کردند. کسانی که حاضر نبودند اساساً حقوق هسته‎ای ما را یک روز بپذیرند و می‎گفتند همه چیز را تعطیل کنید و پلمپ کنید و به خارج از ایران بفرسید، امروز در مقابل اراده آهنین مردم ما تسلیم شدند و حقوق هستی ما را پذیرفتند.

البته ما همان طور که رهبر عزیزمان فرمودند در مذاکره بده بستان هست ما محدودیت‎هایی را پذیرفته‎ایم اما در عوض غنی سازی تعطیل نمی‎شود و حقوق هسته‎ای ملت ما پذیرفته شده و امروز آن چهره‎ای که در دنیا از ما ساخته بودند (ایران هراسی) به ضد خودش تبدیل شده هم در سطح منطقه و هم در سطح بین الملل. ما می‎بینیم چهره‎ای از ایران اسلامی نشان داده شده که حتی کسانی با ما به ظاهر ارتباطی ندارند و رابطه دیپلماسی ندارند، پیام تبریک برای ملت ایران و رهبران ما و رهبر فرزانه انقلاب فرستادند. این نشان دهنده جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

اما آن نکاتی که رهبری در پاسخ به رئیس جمهور فرمودند باید مورد ملاحظه جدی قرار بگیرد؛ متن توافق باید با دقت ملاحظه بشود و مسیر قانونی خودش را طی کند و بعد از تصویب مراقبت کنیم چرا که اینها انسان‎های بد عهدی هستند، بد عهدی نکنند. مراقبت جدی کنیم و کنند که دشمن دست از پا خطا نکند. ملت و مردم ما هم آن وحدت و انسجامشان را در داخل حفظ کند تا فضای آرامی به وجود بیاید و بنا به توصیه مقام معظم رهبری تا در یک فضای آرام بتوانیم به اهداف بین المللی‎مان برسیم.

نکته دیگر اینکه مذاکرات ما در مسئله هسته‎ای بود و بس! در سایر مسائل ما مذاکره‎ای با دشمنان نداریم. در پاسخ آن دانشجو که سؤال کرد از رهبر فرزانه انقلاب که اگر این توافق انجام شد داستان ما و مبارزه ما با استکبار چه می‎شود؟ رهبری فرمودند: ما که نمی‎توانیم از آموزه‎های قرآن جدا شویم؛ قرآن همیشه به ما می‎گوید در مقابل استکبار بایستد مگر اینکه آنها از خوی استکباریشان دست بردارند.

دشمن اگر با ما به توافق نمی‎رسید دو راه در پیش داشت: یکی افزایش تحریم‎ها که دیدید و دیدند که در عین حالی که گفتند فلج کننده، کارایی ندارد و راه دوم آنها همین تهدیدهایی بود که می‎کردند (همه گزینه‎ها روی میز است) یعنی جنگ؛ منافع آنها در کل این منطقه پراکنده است. شروع همان، و به خطر افتادن تمام نافعشان همان لذا راهی نداشتند جز اینکه پای میز مذاکره با جمهوری اسلامی بنشینند و با ما به توافق برسند و حقوق مسلم ملت ما را بپذیرند.

دعای پایانی خطبه دوم

«إِنَ‏ اللَّهَ‏ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ‏ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون‏»[14]؛

«رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار»[15]

پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل فرما؛ توطئه دشمنان را به خودشان برگردان؛ به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما؛ به رهبر فرزانه انقلاب ما این سکان دار کشتی انقلاب عزت بیشتر کرامت فرما؛ به مراجع بزرگوار مان سلامت و طول عمر عنایت فرما؛ به خدمتگذاران مردم خدمت بیشتر عنایت فرما؛ پروردگارا از تو می‏طلبیم نسل جوان ما و این امیدهای آینده ما را با مکتب و دین آشناتر بگردان؛ به خانوده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ نیروهای مسلح ما را اعم از نیرو هوایی، نیرو دریایی و نیروی زمینی و نیروهای انتظامی ما را برای دفاع از کیان انقلاب و اسلام عزیز موفق و مؤید و منصور بدار؛ پروردگارا ملتمسانه عرض می‏کنیم باران رحمتت را شامل همه ما بگردان.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ * وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ»

صدق الله العلیّ العظیم



[1]. عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص: 60، حدیث 1517؛ تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 274، حدیث 6008.

[2]. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏75، ص: 241.

[3]. عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص: 444، حدیث 7766.

[4]. «الحج»: 60؛ المجادلة : 2.

[5]. «آل‏عمران»:  134.

[6]. «يوسف»:  92. «قالَ لا تَثْريبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ يَغْفِرُ اللَّهُ لَكُمْ وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمين.»

[7]. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏3، ص: 513.

[8]. إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - القديمة)، النص، ص: 109.

[9]. شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏17، ص: 272.

[10]. «النحل»: 90.

[11]. عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص: 59، حدیث 1496.

[12]. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏95، ص: 175.

[13]. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏88، ص: 136.

[14]. «النحل»: 90.

[15]. «البقرة»: 201.

Please publish modules in offcanvas position.