خطبه های نماز جمعه مورخ 94/09/06

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 94/09/06                                                      خطبه شماره 110

 

خطبه اول

السلام علیک یا حجة الله، السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه، السلام علی المهدی الذی وعد الله عزّوجلّ أن یملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن ارحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد (ص)و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین و الهداة المهدیین: و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوات المصلین:

«ثلاثة هنّ زينة المؤمن تقوى اللّه‏ و صدق‏ الحديث‏ و أداء الأمانة»[1]

بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‌کنم، وجود مقدس امیرمؤمنان علی (ع) در جمله ای این چنین می‌فرمایند که سه چیز است که زینت انسان مؤمن بشمار می‌رود، یکی تقوای الهی است، دوم راست گویی در زندگی و سوم اداء امانت است، در حقیقت گویا این سه مسأله شناسنامه یک انسان مؤمن است که مؤمن را می‌توان با آن شناخت، مؤمنِ با تقوی، مؤمن راستگو، مؤمنی که اهل اداء امانت باشد.

در خطبه اول مدتی است که بحث اصول حاکم بر روابط اجتماعی را با سر‎فصل‎های مختلف دنبال می‌کنیم. در خطبه گذشته فصلی را به عنوان فصل امنیت شروع کردیم و در آنجا با استفاده از آموزه های دینی، قرآن و روایات نورانی اهل‎بیت (ع) به جایگاه مهم امنیت اشاره کردیم، امروز در خطبه اول دو سوال مطرح می‌کنیم و به این دو سوال می‌پردازیم.

سوال اول

آیا امنیت هدف است یا وسیله؟

سوال دوم

مقوله امنیت چگونه است؟ چگونه باید به امنیت نگریست؟ تا کجا باید برای حفظ امنیت تلاش کرد؟ آیا حفظ امنیت به هر قیمت؟ یا حفظ امنیت محدوده دارد و باید متناسب با آن محدوده به حفظ امنیت پرداخت؟

پاسخ سوال اول

تا آنجایی که ما به قرآن و روایات مراجعه می‌کنیم و از آموزه های دینی استفاده می‌کنیم مسئله امنیت به عنوان هدف مطرح نیست، بلکه مسئله امنیت به این عنوان مطرح است که زمینه ساز زندگی بهتر آحاد جامعه باشد، امنیت زمینه ساز پیاده کردن تعالیم و آموزه های دینی باشد، امنیت زمینه گسترش ارزشهای الهی باشد، یعنی چون می‌خواهیم جامعه زندگی مناسب داشته باشد، ایجاد امنیت می‌کنیم، چون می‌خواهیم آموزه‎های دینی در جامعه پیاده شود در رابطه با امنیت تلاش می‌کنیم، چون می‌خواهیم ارزشهای الهی گسترش یابد و خدا عبادت شود، در ارتباط با امنیت تلاش می‌کنیم و سعی می‌کنیم امنیت در جامعه برقرار شود.

خداوند در قرآن می‎فرماید: « وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی‏ لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُون»[2]

به این آیه که نگاه می‌کنیم خداوند متعال به مؤمنان و صالحان و پاکان وعده خلیفة الهی می‌دهد و بستری را فراهم می‌کند که خدا در آن فضا و شرایط مورد پرستش قرار بگیرد، این دو بستر و زمینه یکی استقرار دین الهی است و دیگری ایجاد امنیت در جامعه «ولَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ». دینِ مورد پسند و رضایت که همان دین اسلام است استقرار یابد، «وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً»، بعد از اینکه خوف و ترس و بیم از جامعه رخت بربندد و امنیت جایگزین آن بشود این فرصت و این  زمینه بوجود می‌آید: «یَعْبُدُونَنی‏ لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئاً»، اینها عبادت کنند من را و به من شرک نورزند، «وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُون»، کسانی که بعد از این شرایط باز هم بر کفر خود اصرار بورزند اینها جزء فاسقان هستند. امنیت در اینجا هدف نیست، امنیت در اینجا وسیله و زمینه است برای «یَعْبُدُونَنی‏ لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئاً»،«وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً».

اینجا امنیت بیرونی بود و در جایی دیگر ایجاد امنیت درونی را زمینه ازدیاد ایمان مؤمنان می‌دانند؛ یعنی اگر امنیت در درون و قلب مؤمنان ایجاد شد، خود زمینه ساز ازدیاد ایمان است؛ «هُوَ الَّذِي أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَّعَ إِيمَانِهِمْ»[3].

پس بنابر این اجمالاً بر اساس آموزه های دینی خود امنیت زمینه ساز زندگی بهتر برای جامعه است. « فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَيْتِ الَّذِي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ » خدایی که اینها را از گرسنگی و ترس نجات داده باعث می‌شود که اینها خدای متعال را عبادت کنند. «فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَيْتِ»[4] چه خدایی؟« الَّذِي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ »[5]

پاسخ سوال دوم [اینکه مرز امنیت تا کجا است؟]

به هر قیمت، برای هر گروه، برای هر دسته، برای هر فرد از افراد جامعه، باید امنیت ایجاد کنیم؟ یا در آموزه های دینی ما برای این مسئله حد و مرزی قائل شده است؟

متأسفانه یکی از معضلات جوامع بشری، حتی جوامع اسلامی این است که در رابطه با بعضی از مفاهیم، چه مفاهیم سیاسی، چه مفاهیم اجتماعی چه مفاهیم اخلاقی، برداشت درستی از آن مفاهیم ندارند و به تجزیه و تحلیل نسبت به آن مفاهیم می‌پردازند. مثلاً یکی از مفاهیم آزادی عقیده است، عده ای خیال می‌کنند که مرز ندارد، یکی بحث امنیت است، عده ای خیال می‌کنند امنیت دارای مرز نیست، یعنی به یک سلسله ادله و منابع مراجعه می‌کنند، واز مراجعه به ادله و منابع دیگر غفلت می‌کنند، در عین حال که نگاه ما در اسلام نگاهی است که باید همه‎سونگر باشیم نه یک‎سو‎نگر، همه جهات را باید در نظر گرفت تا بر اساس آن بشود امنیت در جامعه ایجاد کرد، اسلام عزیز ما می‌گوید امنیت خوب است، و خوب است که ایجاد بشود، اما اگر ایجاد امنیت برای عده ای موجب تهدید دیگران می‌شود و موجب می‌شود که امنیت دیگران را مختل کنند و اختلال در امنیت جامعه ایجاد شود، باید جلو رفت و نگذاشت آنها در امنیت به سر ببرند؛ چون می‎دانید که ترحم بر پلنگ تیز دندان چه تبعاتی به دنبال خواهد داشت؛ نتیجه‎اش بنا‎بر گفته قرآن این می‎شود: «وَ لَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»[6]، کسانی که جانی هستند در جامعه و دیگران را می‌کشند و تهدید می‌کنند، نمی‌شود گفت که چون اسلام گفته است افراد باید امنیت داشته باشند پس امنیت اینها را هم حفظ کنیم؛ اینگونه نیست؛ معنا ندارد که برای جانی و جنایتکار امنیت تأمین بشود، چون اگر برای او تأمین امنیت کردیم آحاد جامعه به خطر می‎افتد. این واقعیتی است که در اسلام عزیز ما به این نکته اشاره شده و نکته درستی است که اعتبار و حیثیت اشخاص باید محفوظ باشد، اما اگر ظالمی و ستمگری در جامعه قدّاره کشی کرد، آیا باید اعتبار و حیثیت او هم حفظ شود؟ خداوند در قرآن با می‎فرماید: «لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ»[7]، قرآن جلوی صدای بلند را گرفته که انسان به بدگویی و افشاگری بپردازد، اما یک استثناء دارد، و آن استثناء این است که کسانی که مورد ظلم واقع شده اند هیچ ایرادی ندارد که با صدای بلند فریاد بکشند و علیه ظالمان بدگویی و افشاگری کنند، پس مرز اعتبار و حیثیت افراد مرز مشخصی است، اینگونه نیست که اسلام بدون حساب و کتاب بگوید در همه جا حیثیت ها و اعتبارها حفظ بشود و در همه جا امنیت حاکم بشود، مثلاً در رابطه با مشرکان [سوره توبه آیه ششم]، آیه ای داریم که اگر مشرکان پناه خواستند به آنها پناه بدهید، تا کلام الهی را بشنوند و بعد آنها را به مأمنشان برگردانید، بحث امنیت است حتی برای مشرکان، اما آنجایی که مشرکان در مقام ستیزه جویی و پیکار با مسلمانان در آمده‎اند، ادبیات قرآن عوض می‌شود، ادبیات برای دسته اول مشرکان این است «وإنْ أَحَدٌ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلاَمَ اللّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ»[8]، امنیت به آنها بدهید و به جایی که بودند برگردانید، چون پناه خواستند به آنها پناه بدهید، چتر امنیت اسلام گسترده است و شامل اینها هم می‌شود، اما اگر مشرک و کافری در مقام ستیزه جویی با امت اسلامی بر آمد، در آنجا ادبیات قرآن می‌گوید: «وَ قَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ»[9].

پس بنابراین پاسخ سوال روشن شد و مشخص شد که امنیت مرز دارد تا جایی که تهدید کننده امنیت دیگر آحاد جامعه نباشد.

دعای پایانی خطبه اول

«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي‏الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون‏»[10]

پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل فرما.

پروردگارا به امام راحلمان و مراجع گذشته مان روح و ریحان عنایت فرما.

پروردگارا به رهبر معظم انقلابمان، این سکّان دار بزرگ کشتی انقلاب و همه مراجع بزرگ تقلیدمان عزت و سلامت و طول عمر با برکت مرحمت بفرما.

به خانواده های مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت فرما.

به رزمندگانمان پیروزی عنایت فرما.

به بسیجیان قهرمانمان عزت بیشتر عنایت فرما.

پروردگارا به جانبازان سلامت، به آزادگان عزت، به بانوان عفت، به جوانان غیرت، به عالمان توفیق عمل مرحمت فرما.

پروردگارا به زائران و مجاوران حسن عاقبت مرحمت فرما.

پروردگارا باران رحمتت را شامل حال همه ما بگردان.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ * وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ»

صدق الله العلیّ العظیم

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد6 و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال مولانا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوات المصلین

«لا تُقدِم وَ لا تُهجِم إلّا عَلی تَقوا الله و طاعَته»

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‌کنم، امیرمؤمنان در این کلام نورانی ما را عملاً مورد خطاب قرار می‌دهند، می‌فرمایند:« لا تقدم »، اقدامی مکن و کاری انجام مده، « لا تهجم »، از کاری هم صرف نظر نکن و باز نایست مگر اینکه تابلوی راهنمای تو تقوا باشد، یعنی بر محور تقوا و اطاعت خداوند اقدام به کاری بکن و بر اساس محور تقوا و اطاعت خداوند دست از کاری بردار، و به تعبیر امروزی بایدها و نبایدهای شما باید بر اساس تقوا و اطاعت خدا باشد.

بیان مناسبت‎ها

در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره می‌کنم.

اولین مناسبت، پنجم آذرماه سالروز تشکیل بسیج مستضعفان به فرمان حضرت امام (ره) بود، ما اگر بخواهیم در مورد بسیج سخن بگوییم، حقیقت امر این است که باید بگوییم بسیج مانند خود انقلاب است، تمام ویژگیهایی که ما در انقلابمان سراغ داریم، در بسیج هم هست. انقلاب ما سازش ناپذیر است، بسیج هم سازش ناپذیر است، انقلاب ما در مقابل ستمگران همواره ایستاده است، بسیج ما نیز خم به ابرو نمی‎آورد و ایستاده است، انقلاب ما در مسیری که دارد برای رسیدن به آرمانها و اهداف آگاهانه و با بصیرت حرکت می‌کند، بسیجیان ما نیز این چنین هستند و آگاهانه و با بصیرت حرکت می‌کنند، اینها ویژگیهایی هست که در رابطه با بسیج است، بسیج به عنوان یک نیروی خاص با یونیفرم نظامی نیست، همه آحاد جامعه می‌توانند بسیجی باشند، چون عرصه های مختلفی داریم؛ بسیج در عرصه های سیاسی می‌تواند حضور داشته باشد، که حضور دارد، عرصه های اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی؛ بسیجی های ما در طول دوران انقلابمان همواره حضور جدی و آگاهانه داشته‎اند، این ویژگی بسیج و بسیجیان ما است، در طول دوران دفاع مقدس، بسیج با قامت استوارش حضور پیدا کرد و پیروزی را در کنار سایر نیروهای مسلح رقم زد، در حال حاضر با توجه به سخنان اخیر رهبر فرزانه انقلابمان که مقوله نفوذ را مطرح کرده اند، که فرمودند: عده ای می‌خواهند باورهای مردم، نخبگان و مسئولان را تغییر دهند، این بسیج و بسیجیان هستند که می‌توانند جلوی نفوذ دشمن را بگیرند، این یک واقعیت انکار ناپذیر است، من معتقدم بسیج باید سه اقدام کند و از سه چیز مراقبت کند، اولین اقدامِ بسیج، بصیرت افزایی است؛ روز به روز دامنه بصیرت افزایی را بالا ببرد و رشد بدهد، نکته دوم مطالبه‎گری بسیج است، آنچه رهبر معظم انقلاب فرمودند این است که بسیجیانِ همیشه حاضر در صحنه، باید مطالبه‎گر باشند؛ بسیجیان از کسانی که مخاطب فرمان امام (ره) هستند مطالبه کنند تا این فرمان به زمین نماند. نکته سوم این است که بسیجیان ما باید فرهنگ‎سازی کنند، در مقابل فرهنگ سازی غرب، فرهنگِ شجاعت، معنویت، اخلاص، دین داری و دین باوری را نهادینه کنند.

علاوه بر اینها سه چیز دیگری که بسیجیان باید آن را رعایت کنند این است که دچار غرور نشوند، بسیجیان ما دچار غفلت نشوند، دچار مادی گرایی و دنیاطلبی نشوند، این سه عنصر اساسی در کنار آن سه عنصر اصلی و کلیدی جزء رسالتهای اصلی و اساسی بسیجیان است.

مناسبت دوم، هفتم آذر روز نیروی دریایی است، قهرمانان نیروی دریایی و پرسنل نیروی دریایی در آبهای خلیج فارس و دریای عمان همواره می‎درخشند، سالروز حماسه آن ناوچه موشک انداز پیکان یادمان نرفته است، در اوایل جنگ فراموش نکردیم که نیروی دریایی قهرمان ما، نیروی دریایی عراق و دشمن بعثی آن روز را از کار انداخت، ما به همه ملت ایران، به همه نیروهای مسلح به ویژه به نیروی دریایی، روز نیروی دریایی را صمیمانه تبریک عرض می‌کنیم.

مناسبت دیگر عبارت است از هشتم آذرماه روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین، تمام امت اسلامی باید اعلام همبستگی کنند، برادران و خواهران، هفتاد و هشت روز از انتفاضه سوم فلسطین می‌گذرد، نزدیک صد نفر تاکنون به شهادت رسیده اند، ویژگی این انتفاضه نسبت به انتفاضه اول و دوم این است که در جایی می‌جنگند و مبارزه می‌کنند که تحت تسلط صهیونیست ها می‌باشد، یعنی کرانه غربی، و این اوج شجاعت فلسطینیان، آن هم جوانان و نوجوانان دختر و پسر که به صحنه آمده اند و در مقابل صهیونیست ها می‌جنگند اس.، انتظار از امت اسلامی، سران کشورهای اسلامی این است که در کنار مردم مظلوم فلسطین باشند، نه اینکه کاری شبیه صهیونیست ها در بخش دیگر سرزمین عربی انجام دهند، که امروز متاسفانه سرزمین یمن، مردان و زنان و پیران و جوانان و نوجوانان آن مورد هجمه کشورهایی هستند که دم از اسلامی بودن می‌زنند.

مناسبت بعد در روز نوزدهم آذر ماه برابر با هجدهم ماه صفر روز بزرگداشت شیخ مفید است، من به نسل جوان سفارش می‌کنم با آثار بزرگان دین بیشتر آشنا شوید، در تکریم و تجلیل از عالمان دین بیشتر وارد میدان بشوید، امروز ما سر سفره اینها نشسته ایم، بعد از امامان معصوم (ع) و اهل بیت (ع)، این عالمان دین بوده اند که دین را برای ما حفظ کرده و نگه داشته اند، در تجلیل و تکریم از عالمان دین و شیخ مفیدها و شیخ طوسی ها و بزرگان عصرمان کوتاهی و غفلت نکنید.

روز دهم آذر شهادت آیت الله سید حسن مدرّس و روز مجلس است، شهید مدرس نماد استقلال ملی است، شهید مدرس نماد اسلام خواهی است، شهید مدرس نماد ایستادگی است، شهید مدرس نماد مقابله با استبداد و استکبار است، نماد شجاعت و حق گویی ولو تا پای جان پیش رفتن است، رضاخان در یک تعبیری روبرو شد با شهید مدرس و گفت: دو مرد در این کشور وجود دارد، یکی من و یکی تو، گفت اشتباه می‌کنی، یک مرد بیشتر وجود ندارد و آن هم من هستم و یک نامرد بیشتر وجود ندارد و آن هم تویی.

این شخصیت شهید مدرس در مقابل رضاخان قلدر است، با یقه باز، با لباس کرباسی از پله های مجلس بالا میرفت، نماینده ای به او رسید و گفت در این سرمای زمستان چرا یقه پیراهن را نبسته ای؟ با این لباس کرباسی سرما می‌خوری، نگاه تندی به او کرد و گفت: کاری به یقه باز من نداشته باش، دروازه های کشور به روی بیگانگان باز است آنجا را ببندید، این شجاعت یک انسان است، انتظار این است که مجلس ما که روز شهادت شهید مدرس را به عنوان روز مجلس نامگذاری کرده اند در خدمت گزاری به مردم کوتاهی نکند. امروزه معیشت، دغدغه مردم است، اقتصاد، دغدغه مردم است، بیکاری دغدغه مردم است، رکود و تورم دغدغه مردم است، حفظ ارزش پول ملی دغدغه مردم است، مجلس ما باید بتواند مدرّس وار در رابطه با اینگونه مسائل گره گشایی کند، قانون گذاری کند و رسالت اصلی خودش را درحقیقت عمل کند.

مهمترین مناسبت این ایام که باید اشاره کنم، اربعین حسینی است، اربعین حسینی روزی که کاروان حسینی از یک سو بعد از آن همه دردها و رنجها و مصیبتها از شام برگشتند و به کربلا آمدند، آنروز که جابر بن عبدالله انصاری با عطیه عوفی به کربلا آمدند، اینجا خطاب کنیم به حسین بن علی (ع) «السلام علی من دفنه اهل القری»، سلام بر آن بزرگی که روستایی‌ها و اهل قری، و کسانی که در آنجا زندگی می‎کردند او را دفن کردند، یعنی فرزند پیغمبر و فرزند علی؛ آنها بزرگواری کردند و آمدند بدن مطهر حسین (ع) را دفن کردند، نقل شده است زمانی که جابر و امام سجاد (ع) با هم روبرو شدند، وجود مقدس امام سجاد (ع) خطاب کرد به جابر« يا جابر , ها هنا واللهِ قُتلت رجالنا , وذُبحت أطفالنا , وصُبيت نساؤنا , وحُرقت خيامنا»

جابر خبر داری اینجا چه گذشت؟

ای جابر ، سوگند به خداوند در همین جا مردان ما کشته شدند و نوجوانان و بچه های ما سربریده شدند و زنان به اسارت برده شدند و خیمه های ما به آتش کشیده شدند.

و جابر هم چقدر مؤدبانه آمد کنار قبر ابی عبدالله (ع) خودش را روی قبر انداخت و بیهوش شد، و بعد که بهوش آمد سه مرتبه صدا زد یا حسین، بعد خودش به خودش جواب می‌دهد، حسین حق داری جواب ندهی« حبیبٌ لا یجیب حبیبه»، رگهای گلویت را بریدند و بین سر و بدنت جدایی انداختند، این جمله را می‌خواهم بگویم، زینب و ام کلثوم، امام سجاد، آنروز کاروان کوچکی بودید آمدید کربلا، امروز میلیون‌ها انسان با پای پیاده بلکه با پای برهنه عاشقانه کربلا می‌روند، همه با هم می‌گویند: السلام علیک یا اباعبدالله، باید تشکر کنم از موکب حضرت معصومه که از سوی قمی‎های عزیز روانه کربلا شده است.

السلام علیک یا ابا عبدلله، السلام علیک یابن رسول الله

نکته ای که می‌خواهم به آن اشاره کنم در آخرین جمله عرضم، در رابطه با اجلاسی بود که در تهران برگزار شد، اجلاس گاز و حضور سران، نه رئیس جمهور و تعدادی اعضای ناظر در اینجا حضور پیدا کردند، شصت و هفت درصد گاز استخراج شده مربوط به این چند کشور است، دوازده عضو دارد، هجده درصد گاز طبیعی جهان مربوط به جمهوری اسلامی است، یعنی جمهوری اسلامی اولین کشوری است که منابع غنی گاز در اختیار دارد، اما سهم ما در بازار جهانی به اندازه موجودی ما نیست، یکی بخاطر زیادی مصرف داخلی و دوم بخاطر تحریمها، در این رابطه ملاقات مهمی بین پوتین رئیس جمهور روسیه و رهبر عزیز و فرزانه انقلاب اتفاق افتاد، مستقیم از فرودگاه به دفتر مقام معظم رهبری رفتند و تحلیل گران سیاسی گفتند، از این نوع حرکت معلوم می‌شود، مسئله ارتباط راهبردی که بین جمهوری اسلامی و روسیه برقرار شد، دو ساعتِ کم سابقه و بی سابقه این ملاقات طول کشید و بعد هم قرآن نفیسی را به رهبر معظم انقلاب اهدا کرده اند، بحث های مهم منطقه ای مطرح شد و این برای دشمنان بسیار آزار دهنده بود و لذا سریع عکس العمل نشان  دادند و تحلیل بنده اسقاط هواپیمای روسی توسط کشور همسایه با اشاره ناتو و سران استکبار بوده است، خواستند پاسخ بدهند و کینه خود را نشان بدهند، و لذا این اقدام از ناحیه دشمنان اتفاق افتاد ولیکن امروزه معتقد هستم استکبار، آمریکا، بعضی از کشورهای حامی تروریست باید در منطقه رسماً اعتراف به شکست کنند.

ما خواهان تنش زدایی بین کشورها هستیم، اینها می‌خواهند پای ناتو را به منطقه باز کنند، ولی امیدواریم با تدبیر و درایتی که به عمل خواهد آمد این اتفاق نیفتد.

دعای پایانی خطبه دوم

«إِنَ‏ اللَّهَ‏ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ‏ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون‏»[11]؛

«رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار»[12]

پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل فرما؛ توطئه دشمنان را به خودشان برگردان؛ به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما؛ به رهبر فرزانه انقلاب ما این سکان دار کشتی انقلاب عزت بیشتر کرامت فرما؛ به مراجع بزرگوار مان سلامت و طول عمر عنایت فرما؛ به خدمتگذاران مردم خدمت بیشتر عنایت فرما؛ پروردگارا از تو می‏طلبیم نسل جوان ما و این امیدهای آینده ما را با مکتب و دین آشناتر بگردان؛ به خانوده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ نیروهای مسلح ما را اعم از نیرو هوایی، نیرو دریایی و نیروی زمینی و نیروهای انتظامی ما را برای دفاع از کیان انقلاب و اسلام عزیز موفق و مؤید و منصور بدار؛ پروردگارا ملتمسانه عرض می‏کنیم باران رحمتت را شامل همه ما بگردان.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ»

صدق الله العلیّ العظیم



[1]. غرر الحكم و درر الكلم؛ ص332.

[2]. «نور»: 55.

[3]. «فتح»: 4.

[4]. «قریش»:3.

[5]. «قریش»:4.

[6]. «البقرة»:179.

[7]. «النساء»: 148

[8]. «التوبة»:6.

[9]. «البقرة»:193.

[10]. «النحل»: 90.

[11]. «النحل»: 90.

[12]. «البقرة»: 201.

Please publish modules in offcanvas position.