خطبه های نماز جمعه مورخ 94/09/27

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 94/09/27                                                      خطبه شماره 111

 

خطبه اول

السلام علیک یا حجة الله، السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه، السلام علی المهدی الذی وعد الله عزّوجلّ أن یملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن ارحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد (ص)و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین و الهداة المهدیین: و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال امیر المؤمنین (ع): «لَا يُدْرِكُ أَحَدٌ رِفْعَةَ الْآخِرَةِ إِلَّا بِإِخْلَاصِ الْعَمَلِ وَ تَقْصِيرِ الْأَمَلِ وَ لُزُومِ التَّقْوَى‏»[1]

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. کلام نورانی امی‎رمؤمنان که مخاطب آن عامه مردم است، این است که کسی نمی‎تواند جایگاه آخرت را درک کند و به آن جایگاه متعالی که خدای متعال برای بندگان صالحش قرار داده در آخرت برسد، مگر در پرتو سه چیز.

اولین آنها اخلاص در عمل است. هر چه اعمال ما خالصانه تر باشد، در نزد پروردگار مقبول تر است.

عنصر دوم کوتاه کردن آرزو ها است. آرزوهای بلند که نگاه دنیای به آن هست در لسان اهل بیت (ع) مورد مذمت و سرزنش قرار گرفته است.

عنصر سوم که ما را به جایگاه رفیع آخرت نزدیک می‎کند و می‎رساند پایبندی به تقوا است.

این سه عنصر مسیر انسان را به سمت آخرت هموار می‎کند.

اصول حاکم بر روابط اجتماعی

بحث ما پیرامون اصول حاکم بر روابط اجتماعی بود و سرفصل های مختلفی را تا کنون در رابطه با این بحث مطرح کرده ایم. آخرین بحث و سر فصل ما در رابطه با موضوع پر اهمی‎ت امنیت بود.

در این رابطه نیز در ضمن چند خطبه تاکنون به نکاتی اساسی اشاره کرده ایم.

سؤال مهمی که امروز مطرح می‎شود و باید در طی چند هفته پیرامون پاسخ به این سؤال بحث و گفتگو داشته باشیم. سؤال این است که قلمرو و حوزه امنیت کجاست؟ حوزه امنیت در چه مواردی است؟ آیا موارد آن محدود است یا به تناسب توسعه روابط اجتماعی در جامعه، قلمرو امنیت نیز گسترده است.

تفاوتی که بین انسان امروز و انسان گذشته دور وجود دارد این است که انسان گذشته به صورت قبیله ای زندگی می‎کرد و در واحدهای کوچک اجتماعی زندگی می‎کرد. آن بشر در رابطه با امنیت و تهدید های امنیتی. تنها نگران حمله دشمن و شبیخون دشمن بود؛ لذا همواره دنبال یک ساز و کار مناسب و تهیه ابزار مناسب برای دفع حمله دشمن بود و از نظر نظامی دنبال ایجاد یک امنیت بود تا بتواند قبیله او طایفه او، واحد کوچک اجتماعی که در آن زندگی می‎کند، با امنیت و آسایش زندگی کند. اما امروز با توسعه روابط اجتماعی مفهوم امنیت نیز دارای گستره بیشتری شده است و در نتیجه به موازات آن، نیاز به امنیت بیشتری احساس می‎شود. هر می‎زان که روابط انسانها رو به گسترش برود، به همان تناسب و اندازه، حوزه امنیت نیز گسترش پیدا می‎کند و در نتیجه متناسب با هر بخش از روابط انسانها باید بخشی از امنیت در زندگی انسانها پدید بیاید تا انسانها بتوانند زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند.

بنابراین دیگر دغدغه بشر، تنها امنیت نظامی نیست بلکه دغدغه فردی و اجتماعی و اخلاقی و فرهنگی و اقتصادی و اعتقادی هم می‎باشد. اینها همگی قلمرو و حوزه امنیت را تشکیل می‎دهند که در نتیجه برای همه اینها تا آنجا که ما به آموزه های دینی مراجعه می‎کنیم، راهکارهای مناسبی برای آن طراحی شده است که چگونه امنیت اخلاقی و فرهنگی و اعتقادی و اقتصادی و روحی و روانی را در جامعه پاس بداریم؛ اینها مقولاتی است که باید پیرامون آن سخن گفت.

امنیت فردی

امروز موضوع بحث من درباره امنیت فردی است. از حقوق لازم و طبیعی برای هر فرد انسانی، امنیت فردی است. یعنی ما موظف هستیم همانگونه که باید امنیت فردی خود را پاس بداریم، نسبت به امنیت فردی دیگر آحاد جامعه نیز پر دغدغه و حساس باشیم. امنیت فردی هیچ کس به خطر نیفتد. لذا در چند حوزه در رابطه با امنیت فردی بحث می‎کنیم. یکی امنیت جانی است که از زیر مجموعه های امنیت فردی محسوب می‎شود.

یکی امنیت حیثیتی و آبرویی است که از زیر مجموعه های امنیت فردی است.

دیگری امنیت روحی و روانی و عقیدتی است و جالب این است که دین اسلام همه این موارد را به خوبی تبیین کرده است و آیات و روایات مناسبی از کلمات معصومین (ع) درباره اینها آمده است و راهکار مناسب هم برای آن درنظر گرفته شده است.

دین اسلام به صورت پر دغدغه و با نگرانی، مسئله امنیت جانی در جامعه و ایجاد امنیت کامل برای افراد را دنبال کرده است.

تعبیراتی که در آیات قرآن در این رابطه آمده است تعبیرات جالبی است.

خداوند در قرآن می‎فرماید: «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً وَ مَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً وَ لَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ بَعْدَ ذلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ»[2]

آیا تعبیری از این رسا تر می‎توان پیدا کرد؟ خدا می‎فرماید اگر کسی یک نفر را به ناحق بکشد، یا فساد ایجاد کند، این عمل او برابری می‎کند با کشتن انسانیت.

قرآن در جای دیگری کیفر سختی را برای کسی که امنیت فردی یک مؤمنی را به خطر بیندازد در نظر گرفته است.

خداوند می‎فرماید: «وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً»[3]

کشتن یک مؤمنی چنین کیفری در فرهنگی دینی ما دارد. ابتدا اشاره می‎کند که مجازات او دوزخ است و این انسان در آنجا ماندگار خواهد شد، سپس می‎فرماید خداوند او را مورد غضب قرا می‎دهد و از رحمت الهی به دور است و در پایان می‎فرماید که خدای متعال عذاب بزرگی را برای او فراهم می‎کند.

آیات زیادی در رابطه با حفظ جان و خون انسانها داریم و اسلام روی آن تکیه می‎کند چون اگر امنیت فردی در جامعه ایجاد نشود، همه در یک حالت بیم و ترس و اضطراب زندگی کنند، هیچ گاه احساس یک زندگی سالم و امنیت کامل نمی‎کنند و جامعه دچار اختلال جدی خواهد شد. آنچنان حفظ جان و امنیت فردی برای اسلام مهم است که هر نوع انسان کشی و تهدید، حتی زنده به گور کردن دختران و حتی این مسئله که کسی به بهانه مشکل معیشتی فرزند کُشی کند را محکوم می‎کند [که در زمان جاهلیت خیلی این دو جه محسوس بوده است].

قرآن در رابطه با کشتن دختران می‎فرماید:  «وَ إِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ* بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ »[4]

همچنین در رابطه با کشتن فرزندان به بهانه مشکل معیشتی می‎فرماید: «وَ لاَ تَقْتُلُوا أَوْلاَدَكُمْ مِنْ إِمْلاَقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ إِيَّاهُمْ...»[5]

اسلام برای اینکه امنیت فردی در جامعه ایجاد شود و از آسیب رساندن به امنیت فردی جلوگیری شود، راهکارهایی مثل قصاص و مجازات مالی و کیفر اخروی قرار داده است.یعنی اسلام می‎گوید اگر بکشی، کشته می‎شوی. این یک عامل پیشگیری و بازدارنده است. هیچ کسی نمی‎تواند احساس امنیت کند اگر امنیت دیگران را به خطر بیندازد.

اسلام قصاص را مطرح کرده است تا جان انسانها محفوظ بماند [وَ لَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ][6]

کسی مقاله ننویسد و نگوید که اسلام یک دین خشن است. نه! بلکه اسلام قانون مترقّی قصاص را وضع کرده است تا در سایه این قانون پیشگیری کند و نگذارد هرج و مرج در یک جامعه به وجود آید و امنیت فردی جامعه مورد تهدید قرار گیرد و در عین حال این قانون قصاص جلوگیری از یک مسئله دیگری هم می‎کند و آن مسئله این است که اگر قانون قصاص به صورت ضابطه‎مند در اسلام نبود، ممکن بود اگر در یک جامعه کسی کشته شود، اولیاء دم و اولیاء مقتول بی حساب و کتاب بریزند و ده ها نفر را بکشند، اما قرآن می‎گوید در مقابل فردی که کشته شده است، یک نفر فقط کشته می‎شود؛ [وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَاناً فَلاَ يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُوراً ][7]

بنابراین حوزه و قلمرو امنیت تنها امنیت نظامی نیست، بلکه امنیت فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و خلاقی و روحی و روانی و... هم هست و ما امروز به بخشی از این قلمرو امنیت اشاره کردیم.

دعای پایانی خطبه اول

«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي‏الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون‏»[8]

پروردگارا جامعه ما را جامعه دینی و اسلامی و قرآنی قرار بده. در فرج مولایمان تعجیل فرما. روح بلند رهبر فقیدمان عالی است اعلی بگردان. ؛ به مراجع بزرگوار تقلید طول عمر عنایت بفرما. به رهبر فرزانه انقلاب و سایر مراجع بزرگوار تقلیدمان عزت و سلامت عنایت بفرما. به عالمان دین و خدمتگزاران و فرهنگ بانان دینمان عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما. به خانواده شهدا صبر و اجر کرامت بفرما. به جانبازانمان سلامت، به رزمندگانمان پیروزی، به آزادگانمان عزت عنایت بفرما. پروردگارا جوانانمان را بیشتر با مکتب اهل بیت آشنا بگردان. به بانوانمان عفت، به عالمانمان توفیق عمل، به بازاریان ما انصاف عنایت بفرما.

 

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ»

صدق الله العلیّ العظیم

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امییرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال الإمام العسکری (ع): «أوصيكم بتقوى اللّه، و الورع في دينكم، و الاجتهاد للّه، و صدق الحديث، و أداء الأمانة إلى من ائتمنكم من برّ أو فاجر، و طول السجود، و حسن الجوار، فبهذا جاء محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلم»[9]

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم.

وجود مقدس امام عسکری (ع) که در آستانه شهادت آن حضرت قرار داریم ما را به چند نکته کلیدی توصیه می‎کنند. می‎فرمایند شما را به تقوای الهی و ورع در دین و اجتهاد و تلاش در راه خدا و راستگویی و امانت داری توصیه می‎کنم که امانت را به کسی که به شما چیزی سپرده است، چه نیکوکار و چه بدکار برگردانید. شما را به سجده طولانی و مراعات همسایگان و خوشرفتاری با آنان سفارش می‎کنم چون همه اینها آن چیزی است که نبی گرامی اسلام به خاطر آن مبعوث به رسالت شده است.

بیان مناسبت ها

در خطبه دوم به بیان مناسبت ها و نکاتی مهمی اشاره می‎کنم.

مناسبت اول: امروز مصادف است با سالروز شهادت فرزند حوزه و مدرّس مجاهد دانشگاه مرحوم آیت الله دکتر مفتح و دو پاسدارش و روزه وحدت حوزه و دانشگاه و روز ملی مبارزه با خشونت و افراطی گری. اینها هر کدام فرصت های بیشتری می‎طلبد و در یک خطبه آن هم با موضوعات متعدد نمی‎شود حق آن را به خوبی اداء کرد و اجمالاً عرض می‎کنم که در روز بیست هفت آذر سال هزار و سیصدو پنجاه هشت، آیت الله دکتر مفتح به دست گروهک آمریکایی فرقان به شهادت رسید. جرم این عالم چه بود؟ او تلاشی فداکارانه و مجاهدانه در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه داشت و در این راه جانش را تقدیم اسلام و انقلاب کرد. ما یاد و خاطر این عالم بزرگ را گرامی می‎داریم و از حوزویان و دانشگاهیان مسرّانه می‎خواهیم اکنون که این فرصت خدادای به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در اختیار شما است، در جهت اعتلای اسلام و پیشبرد اهداف انقلاب دست در دست هم دهیم و برای پیشرفت این انقلاب تلاش کنیم.

مناسبت دوم: هشتم ربیع الاول است که مصادف است با شهادت امام عسکری (ع) و آغاز دوران امامت حضرت بقیة الله الاعظم (عج). آن حضرت در سال دویست و سی و دو هجری در مدینه دیده به جهان گشود و با بیست و هشت سال زندگی علمی و سیاسی و اخلاقی و اجتماعی در سال دویست و شصت چشم از جهان فرو بست. دوران امامت امام عسکری (ع) شش سال است که معاصر با سه خلیفه سفّاک عباسی است. آن حضرت در زمان این خلفا تحت شدیدترین مراقبت ها قرار داشت. خانه ایشان را چه در زمان حیات و چه در زمات ممات، مرتب بازرسی و تفتیش می‎کردند. فلسفه این همه مراقبت ها  دلیلش عمدتاً دو چیز بود. یکی گسترش شیعه در عراق بود که شیعه در آن زمان قدرت عظیمی پیدا کرده بود و اینها احساس می‎کردند که همه شیعیان چشم به جمال امامشان دوخته اند و اینها به خاطر کینه ای که نسبت به شیعیان داشتند (مانند کینه ای که امروز در دنیا میبیند) مراقبت زیادی از امام عسکری (ع) به عمل می‎‎آوردند. دوم اینکه دشمنان بر اساس روایات متواتر، به این جمع بندی رسیده بودند که فرزند این امام سرانجام حکومت جهانی را به دست خواهد گرفت و آنها در تلاش بودند که چنین اتفاقی نیفتد. [يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ] که موفق نشدند و امروز جهان در پرتو وجود حضرت مهدی (عج) زندگی می‎کند.

مناسبت سوم: وفات حضرت عبد المطلب جدّ بزرگوار پیامبر اکرم(ص) است که در دهم ربیع الاول اتفاق افتاده است و همچنین سالروز ازدواج پیامبر اکرم (ص) با حضرت خدیجه کبری (س) که در سن بیست و پنج سالگی و پانزده سال قبل از بعث است است.

مناسبت چهارم: دوازدهم ربیع الاول آغاز هفته وحدت و میلاد با سعادت نبی اکرم (ص) بنا بر قول مرحوم کلینی و مسعودی و مشهور در نزد اهل تسنن است. برادران و خواهران، امروز یکی از نیازهای اساسی ما مسئله وحدت بین امت اسلامی است. دشمنان خوب راهی را پیدا کرده اند برای ضربه زدن به جامعه اسلامی؛ و آن راه ایجاد تفرقه است. دشمنان تسلیحات را به کشورها صادر می‎کنند و امکانات هم از کشورهای اسلامی تهیه می‎کنند و سنی را به جان شیعه و شیعه را به جان سنی می‎اندازنند. امروزه هم می‎بینید که یک روز داعش، و یک طالبان و یک روز القاعده و یک روز جبهه النصره را و یک روز احرار الشام و یک روز جیش الاسلام را با عناوین مختلفی که ساخته و پرداخته خودشان است به وجود می‎آورند برای اینکه در جهان اسلام ایجاد تفرقه کنند و یکدیگر را بکشند و مسئله مهمتر این است که جهانیان را از اسلام بترسانند و اسلام هراسی را گسترش دهند. این نقشه شوم دشمن است اما متأسفانه عده ای عامداً یا جاهلاً در این دام افتاده است.

مناسبت پنجم: یکی از مسائل مهمی که گذشت مسئله pmd بود. بحث ابعاد احتمالی نظامی فعالیت های جمهوری اسلامی بود. موفقیت بزرگی بود که پس از گذشت بیش از یک دهه تهمت زنی و افترا توسطه قدرت های بزرگ و سازمان های تروریستی که ایران از سال 2003 تا سال 2009 در صدد ساختن اتم است، بدست آمد. آژانس و شورای حکّام در این هفته ای که گذشت قطع نامه ای صادر کردند و در حقیقت اعلام کردند که تمام قطع نامه هایی که علیه ایران در این جهت صادر کرده بودند عملاً لغو شد و امی‎دواریم لغو این قطعنامه ها ضمینه مناسبی برای ملت و مسئولین فراهم آورد که از این پس دیگر شاهد تحریم های ظالمانه در حق این ملت بزرگ نباشیم.

مناسبت ششم: یکی از مسائلی که قلب همه ما را سوزاند مسئله کشتار شیعیان مظلوم نیجریه بود. حرکتی حساب شده و در راستای اهداف دشمن. بی تردید باید گفت این حرکت یک حرکت صهیونیستی و مورد حمایت بعضی از کشورهای عربی بود. شنیده ام که بعد از این کشتار بعضی از سران کشورها که ادعای اسلامی‎ت و عربیت هم دارند با رئیس جمهور نیجریه تماس گرفتند و تشکر کردند و تبریک گفتند که شما با تروریسم مبارزه کردید. این چه فرهنگی است؟ این چه بی عدالتی است که در دنیا حاکم است؟ اینها چه کردند؟ تعدادی شیعه در حسینه جمع شده بودند و بعد از ماه صفر پرچم سیاه را پایین آوردند و پرچم سبز را برافراشته بودند و خود را برای ایام جشن میلاد امام پیامبر (ص) و امام صادق (ع) آماده می‎کردند. اینها چه جرمی مرتکب شدند که بی رحمانه بیش از پانصد نفر زن و مرد مظلوم را به شهادت برسانند و بعد با تعدادی کامیون جنازه ها را ببرند و در گورهای دسته جمعی دفن کنند و بر اساس بعضی گزارش ها که صحت آنها را هنوز نمی‎دانیم، تعدادی از این اجزا را بسوزانند. پناه بر خدا؛ جلوی چشم طرفداران حقوق بشر چه اتفاقاتی در این زمانه ما می‎افتد. اگر حادثه ای در غرب یا در اروپا اتفاق می‎افتاد که در پاریس هم مشاهده کردید، گوش فلک را کر می‎کردند اما زمانی که به این حادثه می‎رسن مُهر سکوت بر لب می‎زنند و رسانه هایشان از حرکت باز می‎ایستند. ما از ریاست جمهور و وزارت خارج به خاطر پیگیری تشکر می‎کنیم ولی این را کافی نمی‎دانیم. ما معتقدیم که باید بیش از این پرچم مظلومی‎ت شیعیان و رهبر شیعیان نیجریه جناب شیخ ابراهیم زکزاکی را در تمام دنیا برافراشته نگه بدارند تا دیگر دشمنان ما به خودشان جرأت ندهند که این اینچنین گستاخانه به حریم مکتب تشیع و اهل بیت (ع) بتازند.

مناسبت هفتم: هفته وقت را داشتیم که خوشبختانه از بیانات عزیزمان جناب حاج آقای محمدی بهره بردیم. حقیقتاً ایشان و همکارانشان در سراسر کشور خدمات بایسته ای در جهت احیاء موقوفات انجام دادند و ما معتقدیم هر کس در هر جایگاهی برای احیاء این سنت حسنه لازم است تلاش کند.

مناسبت هشتم: مسئله انتخابات را داریم. دیروز ثبت نام خبرگان رهبری آغاز شد و روز شنبه هم ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز خواهد شد. فرصت زیادی میطلبد که در این رابطه صحبت شود ولی من فقط به چند جمله بسنده می‎کنم. کسانی که احساس تکلیف می‎کنند و در خود شرایط لازم را میبینند، در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند. انتخابات در نظام اسلامی ما یک امتیاز است. در خیلی از کشورهای ابر قدرت انتخابات برگزار نمی‎شود و اگر هم برگزار شود فرمایشی است. کسانی که ثبت نام می‎کنند در انتخابات باید ملتزم به فرایند قانونی انتخابات باشند. من عرض می‎کنم که حرمت شورای نگهبان باید حفظ شود و نباید مورد تخریب قرار بگیرد. صیانت از شورای نگهبان، صیانت از آرمان  شهدا و اهداف بلند انقلاب اسلامی است.

در هفته های اخیر شاهد تجاوز ترکیه با خاک عراق بودیم. انسان تعجب می‎کند که اینها با چه منطقی دست به این اقدامات می‎زنند. در سوریه کارشان به شکست انجامی‎د و در ایجاد رابطه با روسیه هم شکست خوردند و الان وارد خاک عراق شدند. در مقابل اعتراض مردم و مسئولان و مرجعیت عراق، عقب نشینی نکردند. ملت ترکیه ملتی شریف است و زمامداران ترکیه نباید بیش از این با آبرو و شرافت ملت شریف ترکیه بازی کنند.

دعای پایانی خطبه دوم

«إِنَ‏ اللَّهَ‏ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ‏ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون‏»[10]؛

«رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار»[11]

پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل فرما؛ توطئه دشمنان را به خودشان برگردان؛ به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما؛ به رهبر فرزانه انقلاب ما این سکان دار کشتی انقلاب عزت بیشتر کرامت فرما؛ به مراجع بزرگوار مان سلامت و طول عمر عنایت فرما؛ به خدمتگذاران مردم خدمت بیشتر عنایت فرما؛ پروردگارا از تو می‏طلبیم نسل جوان ما و این امی‎دهای آینده ما را با مکتب و دین آشناتر بگردان؛ به خانوده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ نیروهای مسلح ما را اعم از نیرو هوایی، نیرو دریایی و نیروی زمینی و نیروهای انتظامی ما را برای دفاع از کیان انقلاب و اسلام عزیز موفق و مؤید و منصور بدار؛ پروردگارا ملتمسانه عرض می‎کنیم باران رحمتت را شامل همه ما بگردان.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ * وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ»

صدق الله العلیّ العظیم



[1]. غرر الحکم و درر الکلم، ص 790.

[2]. «المائده»: 32.

[3]. «النساء»: 93.

[4]. «التکویر»: 8و9.

[5]. «الأنعام»: 151.

[6]. «البقرة»: 179.

[7]. «الإسراء»: 33.

[8]. «النحل»: 90.

[9]. منهاج الصالحين (للوحيد)، ج‌1، ص 465.

[10]. «النحل»: 90.

[11]. «البقرة»: 201.

Please publish modules in offcanvas position.