دامنه فعالیت‌ حوزه‌های علمیه باید رشد و گسترش یابد92/06/28

http://h-bushehri.ir/images/busshehri/3/2_171226.jpgآیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در مراسم افتتاحیه هجدهمین سال دروس تخصصی فقه و اصول و تفسیر و تربیت محقق مذاهب اسلامی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) به تبیین فلسفه پیدایش حوزه‌های علمیه پرداختند و اظهار داشتند: پایه‌گذار حوزه پیامبر اکرم (ص) هستند و در طول اعصار مختلف حوزه‌ها گسترش پیدا کرده تا به وضعیت امروز رسیده است و امروز نیز در میانه راه هستیم و مطمئناً با توجه به ظرفیت‌های بالای حوزه، پیشرفت‌های بهتر و وسیع‌تری در آینده نصیب آن خواهد شد.

ایشان ادامه دادند: دلیل تشکیل حوزه‌های علمیه این است که چون همه مردم نمی‌توانند مستقیماً‌ با مسائل دینی آشنا شوند و در دین تحقیق کنند باید جمعی به پا خیزند و آگاهی‌های لازم را در خصوص مسائل دینی یاد بگیرند، خود عمل کنند و به دیگران یاد بدهند و حوزه‌های علمیه ما بر این اساس فعالیت می‌کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تاکید کردند: این حقیقت حوزه‌های علمیه ما است که بدانیم، عمل کنیم و به دیگران منتقل کنیم و زمینه پیاده شدن احکام شریعت را فراهم آوریم، همان‌طور که شیخ طوسی‌ها، شیخ انصاری‌ها و شیخ مفیدها در این حوزه‌ها به پا خاستند و ده‌ها کتاب در خصوص موضوعات مختلف دین و مذهب نوشتند و به دفاع از حقانیت مکتب اهل بیت (ع) پرداختند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه اگر حوزه‌ها را از زندگی معنوی مردم جدا کنیم چیزی از دین نخواهد ماند ابراز داشتند: حوزه آبشخور زلال و پاکی است که به تعبیر امام صادق (ع) پایگاه قرآن و سنت است، کوه‌ها ممکن است جا به جا شوند ولی تحصیل‌کرده در این حوزه‌ها نوعاً کمر بسته‌ در خدمت دین هستند.

ایشان با تاکید بر اینکه طلاب سه وظیفه تهذیب نفس، اخلاق و علم آموزی را عهده دار هستند بیان داشتند: اخلاق در حوزه‌ها حرف اول را می‌زند و ما به دنبال این نیستیم که فقط درس به طلاب یاد دهیم، اگر طلبه از درس اخلاق ندیده باشد و تهذیب نفس نکرده باشد نه به درد خودش می‌خورد و نه به درد حوزه، مراجع و شخصیت‌های علمی ما به این شکل تربیت شده‌اند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امروز کار بزرگی در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در حال انجام است ابراز داشتند: ما به کار بزرگ این مرکز معتقد هستیم، این مرکز به خاطر اشراف مرجع فقید آیت الله فاضل لنکرانی به نیازها و آگاهی و بینش ژرف ایشان نسبت به نقاط قوت و ضعف حوزه پایه گذاری شده و به این دلیل است که امروز با چنین تنوعی در حال خدمت به مکتب اهل بیت (ع) است.

آیت‌الله حسینی بوشهری ادامه دادند: حوزه‌های ما نیاز به رشد دارند و امروز حوزه‌ها کارائی لازم را با توجه به هجمه وهابیت، مسیحیت و فرقه‌های ضاله که توسط پول‌های دشمنان تشیع فعالیت می‌کنند، ندارند.

ایشان فرمودند: طلاب حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان (ع) هستند که میدان‌داری، دیده بانی و مرزبانی از این مکتب را باید بر دوش کشند، در حوزه هر کس باید به دنبال یافتن پست خود باشد و در آن سنگر به دفاع از اعتقادات شیعه و ایستادگی در برابر هجمه دشمن بپردازد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر اینکه خدمت به نظام اسلامی در رأس کارهای ما است بیان داشتند: ولی کسانی که دانش لازم را دارند باید وارد میدان خدمت به نظام شوند، طلاب ما باید در این مجامع پخته شده و سپس وارد کارهایی همچون قضاوت و تدریس در دانشگاه‌ها و سایر مسائل اجرایی روند.

ایشان در پایان با تاکید بر اینکه طلاب باید از امکانات حوزه و وقت خود به بهترین نحوه استفاده کنند خاطر نشان کردند: امروز فرصت‌های طلایی در اختیار طلاب قرار دارد و اگر آن را قدر ندانند مغبون خواهند بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.