روحانی نماها چه کسانی هستند92/12/03

http://bushehri.net/images/zamanm/6bcf838929ae2b5e803a72df8930403f_XL.jpgحضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در جواب این سوال که در قسمت های مختلفی از متن منشور امام(ره) به روحانی نماها اشاره می کنند. این افراد چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟ مردم چطور می توانند آنان را از روحانیون اصیل تشخیص دهند؟

فرمودند: معنای روحانی نما که در کلام امام(ره) ذکر شده، این است که کسانی اگر بخواهند از ظواهر روحانیت در جهت منافع شخصی شان استفاده کنند و از لباس روحانیت بدون داشتن مایه های علمی، دینی و معنوی بهره ببرند و دست به هر اقدامی بزنند که شایسته این لباس، جایگاه و موقعیت نیست طبعا این افراد تنها خود را به عنوان یک روحانی به مردم جلوه داده اند و مثال یک روحانی اصیل نیستند. ضربه ای که روحانی نماها به اسلام، روحانیت و مسلمانان وارد می کنند بسیار بیشتر از ضربه سایرین است چرا که مردم به روحانیون اعتماد می کنند و براساس همین اعتماد ممکن است برای حل بسیاری از مسایل خود به آنان مراجعه کنند و چون این نوع روحانی نماها از شایستگی لازم برخوردار نیستند به جای هدایت، زمینه های ضلالت و گمراهی را در جامعه فراهم می کنند و در نهایت مردم را بدبین به دین، اسلام و روحانیت می کنند. روحانی نماها اینگونه تعریف می توانند داشته باشند که ظاهری به عنوان روحانی به خود گرفته اند، اما از ویژگی های حقیقی و واقعی روحانیت برخوردار نیستند.

همچنین در جواب این سوال که  شما به عنوان رییس حوزه های علمیه سراسر کشور اختلافات میان طلاب را ناشی از چه می دانید؟ اختلافات بر سر اصول است یا سلیقه؟

بیان داشتند: فکر نمی کنم در مسایل اصولی، اختلافی بین طلاب وجود داشته باشد. همه یک راه و حقیقت را دنبال می کنند. طبعاَ ممکن است سلایق، نگاه و دیدگاه افراد توام با اختلاف باشد، اما نه اختلاف در مبانی و اصول. طلاب هم مانند دیگر اقشار جامعه هستند و چنین اختلافاتی در آحاد جامعه وجود دارد منتها با این تفاوت که آشنایی روحانیون با مبانی دین، اعتقادات و باورها ریشه بنیادین اعتقادی دارد و در این جهات نمی لغزند و دچار مشکل نمی شوند. ممکن است تفاوت هایی در سلیقه طلاب وجود داشته باشد که این تفاوت امری طبیعی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.