سابقه پژوهش در حوزه بیش از هزار سال است

http://h-bushehri.ir/images/zaman0mohammadrezapoor/boshehri_l92_147688.jpgامروز در پنجمین جشنواره علامه حلی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به این که حوزه علمیه در سه عرصه نیاز به کار دارد، تصریح کرد: گام نخستین عرصه علم آموزی و تربیت پذیری است، عرصه دوم این است که به آموخته هایمان عمل کنیم و نسبت به جامعه نقش آفرین باشیم و عنصر سوم نیز نشر آموخته هاست.

آیت الله حسینی بوشهری با طرح این پرسش که جایگاه پژوهش در آموزش کجاست؟، تصریح کرد: تکلیف پژوهشی در حوزه متناسب با انتظار نیست، ما باید به انتظاراتی که از حوزه وجود دارد، پاسخ دهیم؛ بنابراین اگر کار پژوهشی در حوزه سامان داده شود، نیازهای داخل و جامعه جهانی پاسخ داده خواهد شد.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: سابقه پژوهش در حوزه بیش از هزار سال است و در عصر معصومین(ع) نیز انجام می شده است، اما بین ما و نیازها فاصله زیادی وجود دارد، هرچند که خیلی کار شده است.

عضو خبرگان رهبری همچنین تاکید کرد: در عرصه مباحث فقهی و اصولی که کار اصلی حوزه های علمیه است، به تولید علم نیاز داریم.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه به آسیب های عرصه پژوهش اشاره و عنوان کرد: کم توجهی به نیازسنجی یکی از آسیب های پژوهشی است و کارهای تکراری و موازی و بدون پاسخ به نیازها در بازار کتاب و پژوهش دیده می شود.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: ما به نظریه پردازی نیاز داریم وگرنه کتاب هایی که با الهام از منابع دست چندم منتشر می شود بیشمار است؛ گاهی هم اخلاق پژوهشی رعایت بایسته نمی شود و منبع درست آن ذکر نمی شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به این که ضعف نقادی و نقدپذیری در عرصه پژوهش وجود دارد، تصریح کرد: نباید از نقد آثار آشفته شویم؛ زیرا عرصه علمی عرصه نقد است، نه عرصه تعریف و تمجید.

وی، شتاب زدگی را از دیگر آسیب های عرصه پژوهش دانسته و گفت: تحقیق و پژوهش کار وقت گیری است گاهی ممکن است ثمره 4 سال تحقیق 20 صفحه باشد، اما تاثیرگذار است، شتاب زدگی در عرصه پژوهش جواب نمی دهد و بر روی اثر مولف و جامعه اثر منفی می گذارد.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این که نیازمند تربیت نیروهای متخصص هستیم، تصریح کرد: کارگاه های پژوهشی باید در حوزه های علمیه راه اندازی شود.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر این که حمایت مالی درستی از پژوهش ها انجام نمی شود، ابراز داشت: بسیاری از آثار به دلیل خشکسالی مالی زمینه انتشار ندارند، باید حمایت های مالی از این آثار صورت بگیرد تا پژوهشگران دلگرم شوند.

عضو خبرگان رهبری همچنین به برنامه های آتی عرصه پژوهش در حوزه اشاره کرد و گفت: باید نیروها و ظرفیت ها و استعدادها شناسایی شود و هماهنگی آموزش و پژوهش در برنامه های درسی حوزوی به وجود بیاید.

مدیر حوزه های علمیه، ایجاد فضاهای پژوهشی و تشویق طلاب، را از دیگر ساز و کارهای مناسب رشد و ارتقای سطح پژوهش در حوزه های علمیه عنوان کرد.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان تاکید کرد: اگر کسی از سر ناسپاسی، حرکت حوزویان را حرکتی کند و متوقف جلوه دهد، گناهی نابخشودنی است

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.