ساده زيستي و تخلق به اخلاق الهي پيام شخصيت آيت الله گيلاني94/04/05

http://bushehri.net/images/zamanmmm/1/index.jpegحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» طی سخنانی درباره آیت الله گیلانی فرمودند: مرحوم آيت الله محمدي گيلاني از چهره هاي علمي حوزه مقدسه بودند و تا زماني که در حوزه مقدسه قم حضور داشتند، از استادان برجسته محسوب مي شدند و طلاب و فضلااز محضر درس ايشان در زمينه مباحث فقهي، کلامي و فلسفي استفاده مي کردند. ايشان بعد از پيروزي انقلاب، براساس احساس تکليف در جهت خدمت به نظام اسلامي جذب دستگاه قضايي شدند و در آنجا منشا آثار و برکاتي بودند.

ایشان ادامه دادند:  مرحوم آيت الله محمدي گيلاني در مقام انساني متخلق، انساني پرهيزگار و انساني بي ادعا در عرصه هاي مختلف نظام خدمت کردند و بايد گفت که براي خدمت به نظام اسلامي نوعي ايثار و فداکاري از خود نشان دادند. ايشان در حقيقت به دعوت امام خميني(ره) که آن روزها از فضلاو اساتيد حوزه براي کمک به نظام درخواست کرده بودند، لبيک گفتند؛ وگرنه اگر در حوزه مقدسه مي ماندند و به تدريس و مباحث علمي مي پرداختند، از چهره هاي شاخص حوزوي و علمي ما محسوب مي شدند؛ هر چند که ايشان در همان زمان نيز که در دستگاه قضايي حضور پيدا کرد و مشغول به قضاوت شد، از چهره هاي علمي و شناخته شده حوزه مقدسه بود.

 مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار داشتند: مرحوم آيت الله محمدي گيلاني به خاطر سلامت نفسي که از آن برخوردار بودند و با توجه به اشراف و تسلط خوبي که بر مباني ديني و مباني فقهي و قضايي داشتند، به عنوان چهره اي شناخته مي شد که حضورش در دستگاه قضايي و رفتار و منش اش در اين دستگاه براي همه کساني که به ايشان مراجعه و خواسته شان را مطرح مي کردند آرامش بخش بود. به عبارت ديگر شخصيتي که ايشان از خود به جامعه معرفي کرده بود و طمانينه و وقار ايشان موجب شده بود که مردم نسبت به عدالت نظام و پيگيري مسائل مورد درخواست شان به اطمينان بيشتري دست يابند.

ایشان ادامه دادند: در روايات ما وارد شده است که «کونوا دعاه الناس بغير السنتکم»، يعني قبل از اين که با گفتار و الفاظ مردم را به سوي دين خدا دعوت کنيد بايد آهنگ رفتار شما به گونه اي باشد که مردم به سمت دينداري جذب شوند. رفتار و منش مرحوم آيت الله محمدي گيلاني اين ويژگي خاص را داشت و مصداق کلام امام صادق(ع) بود. پيام شخصيت ايشان اين است که هر چه انسان ساده زيست تر و تخلق بيشتري به اخلاق داشته باشد جامعه از او بهره بيشتري خواهد برد. رفتار چنين عالماني که متخلق به اخلاق الهي و ديني هستند و متواضعانه با مردم رفتار مي کنند مي تواند الگوي خوب و مناسبي براي نسل جوان ما و براي همه کساني باشد که آرزو مي کنند زندگي بزرگان دين را ببينند و از رفتار و منش آنان الگوبرداري کنند. اين چنين شخصيت هايي تربيت شده حوزه هاي علميه بودند و شخصيت شان به خاطر تاثير تربيت اساتيدشان اين گونه شکل گرفته بود. اکنون که آيت الله گيلاني در ميان ما نيست و دعوت حق را لبيک گفته است کساني که با زندگي و با سبک زندگي ايشان آشنايي پيدا کنند، بخصوص نسل جوان، مي توانند راه، روش و منش خوبي را براي بهتر زندگي کردن بيابند و برگزينند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.