سیره امیرالمؤمنین (ع) در رابطه با بیت المال94/08/03

http://bushehri.net/images/busshehri/zaman2%205.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» مدير حوزه هاي علميه کشور طی سخنانی در رابطه با سیره امیرالمؤمنین (ع) در رابطه با بیت المال بیان کردند: منش امیرالمؤمنین (ع) این بود که زمانی که بیت المال را تقسیم می‏کرد. اموالی که در آن اتاق بود را بین مستمندان تقسیم می‏کرد؛ سیره حضرت این بود که بر می‏خواست و به شکرانه این توفیق دو رکعت نماز می‏خواند که خدا به من عنایت کرده است و توفیق داده است که توانسته‎ام حقوق دولت اسلامی را بپردازم و بعد خطاب به بیت المال این جمله را می‎فرمود: ای بیت المال! در قیامت گواهی بده که علی (ع) از بیت المال چیزی برای خود ذخیره نکرده است. در پاسخ عبدالله بن زمعه که از یاران او است و درخواست می‏کند که از بیت المال به او کمکی شود، می‏فرمایند: «إِنَّ هَذَا الْمَالَ لَيْسَ لِي وَ لَا لَكَ». آنچه که تو درخواست می‏کنی نه مال من است و نه مال تو«وَ لَا لَكَ وَ إِنَّمَا هُوَ فَيْ‌ءٌ لِلْمُسْلِمِينَ»؛ این نتیجه تلاش‎های امت اسلامی بوده است، جنگ رفته‎اند و غنیمت گرفته و فئ برای مسلمین است. چرا مطالبه می‏کنی که بیش از حقت به تو بدهند.

در نامه به زیاد بن ابی که جانشین عبدالله بن عباس است. آن روزی که عبدالله بن عباس به عنوان فرماندار بصره و بر حکومت اهواز و فارس و کرمان هم ناظر بود، زیاد بن ابی جانشین عبدالله بن عباس بود. در آنجا در نامه بیستم نهج البلاغه این جمله را امیرالمؤمنین (ع) دارد: «وَ إِنِّي أُقْسِمُ بِاللَّهِ قَسَماً صَادِقاً لَئِنْ بَلَغَنِي أَنَّكَ خُنْتَ مِنْ فَيْ‏ءِ الْمُسْلِمِينَ شَيْئاً صَغِيراً أَوْ كَبِيراً لَأَشُدَّنَ‏ عَلَيْكَ‏ شَدَّةً تَدَعُكَ قَلِيلَ الْوَفْرِ ثَقِيلَ الظَّهْرِ ضَئِيلَ الْأَمْرِ وَ السَّلَام» امیرالمؤمنین می‏فرمایند به خدا سوگند اگر به من گزارش کنند که به اموال مسلمین چه کم و چه زیاد دستبرد زده‎اید و خیانت کرده‎اید بر تو سخت می‏گیرم و تو را رها نمی‏کنم. آنگونه بر تو سخت می‏گیرم که درمانده شوی و چیزی در دستت نباشد و حتی برای زندگی خود و خانواده‎ات دچار سرگردانی و حیرت شوی. این کلام نورانی امیرالمؤمنین در نامه بیستم نهج البلاغه است.

اینکه مردم ما در فضای کشور گاهی مسائلی می‏شوند راجع به اختلاس‎ها و مسائل دیگری نگران می‏شوند، ناراحت می‏شوند چون تابلوی بلند و آئینه تمام نمای شیوه رفتاری امیرالمؤمنین را می‎بینند و کلام امیرالمؤمنین را می‎بینند که چقدر حساسیت نشان می‏دهد.

دیدگاه‌ها   

قاسم مولایی
#1 قاسم مولایی 1394-11-16 12:03
ای گل گفتی متاسفانه طوری شده که تو بزم شعر و هنر اگر دود نباشه انگار چاشنیش کمه بدجور هم عادت کردند چنان تو مغزشان فرو دادند که باور کردند هنر بدون دود شدنی نیست
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.