شهدا تکلیف‌گرا و مسئولیت‌گرا بودند93/12/15

http://bushehri.net/images/x/157572_488.jpgمعاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مدیر حوزه‌های علمیه کشور فرمودند: برگزاری یادواره‌های شهدا، براساس یک فلسفه، مبنا و بنیان انجام می‌شود.

حضرت آيت الله سید هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» در نخستین یادواره شهدای سادات استان فارس در شیراز، فرمودند: اگر امروز ایران اسلامی در جهان حرف اول را می‌زند به‌واسطه خون پاک شهدا و جانبازی جانبازان و حمایتی است که خداوند از آنان کرده است.

ایشان با بیان اینکه برگزاری یادواره‌ و تکریم شهدا، به تاسی از خداوند است، به آیات متعدد قرآن و توصیف‌های قرآنی در خصوص جایگاه و منزلت شهدا نزد خداوند، اشاره و اضافه کردند: اول کسی که شهدا را تجلیل کرده، خداوند است.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری با یادآوری اینکه بسیاری از افراد جنگیدن و ایثارگری و شهادت را ندیدند، فرمودند: برای انتقال فرهنگ ایثار، گذشت، فداکاری، اخلاص و حقیقت‌جویی، برگزاری یادواره‌های شهدا لازم است.

ایشان با بیان اینکه یکی از خصوصیت‌های انسان‌ها غفلت است، یکی از دلایل برگزاری یادواره‌ شهدا را ممانعت از غفلت دانستند و فرمودند: برگزاری یادواره‌های شهدا موجب می‌شود دچار غفلت و فراموشی نشده و دشمنان را که مدام رنگ عوض می‌کنند، خوب بشناسیم.

ایشان در بیان ویژگی‌های شهدا فرمودند: شهدا اهداف بلند و والایی داشتند و همیشه آرزو می‌کردند که به‌جای یک جان هزاران جان داشتند تا تقدیم دین کنند که این شهدا نمونه‌های امروزی از شهدای حادثه کربلا هستند. کسانیکه از جان خود می‌گذرند تا ارزش‌های دینی و اسلامی خدشه‌دار نشود.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری فرمودند: شهدا اهل ایثار بودند نه استیصال. استیصال یعنی اینکه فرد می‌خواهد خودش بماند و برایش مهم نیست که دیگران نمانند، شهدا تکلیف‌گرا و مسئولیت‌گرا بودند، هر تکیلفی که به آنان واگذار شد، با ایثار و از خودگذشتگی انجام دادند.

نماینده مردم بوشهر در خبرگان رهبری فرمودند: شهدا بصیر بودند، کورکورانه حرکت نکردند، تمام مسیر آینده را رصد می‌کردند و با حساب و کتاب عمل کردند، اما قانع بودند و کارهای بزرگ خود را بزرگ جلوه ندادند.

ایشان با بیان اینکه علما جایگاهی والا در دین مبین اسلام دارند، به شان و جایگاه شهید آیت‌الله دستغیب اشاره و اضافه کردند: علما مسیر را برای شهدا ترسیم می‌کنند، اگر عالمان نبودند، شهیدان کمتر توفیق فیض شهادت پیدا می‌کردند.

ایشان با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) در خصوص جایگاه علما در قیاس با شهدا، علما را در مقامی بالاتر دانستند و افزودند: حال اگر عالمی شهید شود، چه جایگاه رفیعی خواهد یافت.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری با قدردانی از برگزار کنندگان همایش شهدای سادات تحت عنوان نسل کوثر، به جایگاه حضرت فاطمه‌الزهرا(س) اشاره و اضافه کردند: قرآن در سه سوره، تسلی بخش پیامبر مکرم اسلام است.

ایشان یکی از این سوره‌ها را سوره کوثر عنوان و خاطرنشان کردند: امروز هرجا نگاه می‌کنیم نسل فاطمه(س) حضور دارند و تاثیرگذار هستند. نسل فاطمه(س) خیرکثیر است که قرآن وعده فرموده و امروز هم یادواره فرزندان حضرت فاطمه‌زهرا(س) است، یادواره نسل کوثر.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به تاکید پیامبر(ص) در خصوص سادات، فرمودند: پیامبر (ص) می‌فرمایند که 4 طایفه فردای قیامت شفاعت می‌شوند، کسانیکه ذریه مرا اکرام می‌کنند، کسانیکه به کمک ذریه من می‌شتابند، کسانیکه نمی‌گذارند آنان مشکلی پیدا کنند و کسانیکه با تمام وجود به سادات عشق می‌ورزند.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.