طلبه بیکار در عرصه پژوهش و علم جایی در حوزه ندارد94/05/19

http://bushehri.net/images/41/222/8757452/20/1200000000.jpgمدیر حوزه‎های علمیه سراسر کشور خواستار احیاء و توجه به زندگی نامه و سیره علمی و اخلاقی علمای بزرگ شیعه شدند.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته»، شب گذشته در آیین اختتامیه چهارمین دوره میثاق طلبگی طلاب جوان مقطع دیپلم، در حوزه علمیه امام صادق(ع) تفرش فرمودند: احیاء و توجه به زندگی نامه و سیره علما و فقهای بزرگ شیعه و آشنا کردن طلاب با این بزرگان نه تنها بسیاری از دغدغه‎های آنان را برطرف می‎سازد، بلکه مسیر روشنی را پیش پای طلبه جوان قرار می‎دهد.

عضو خبرگان رهبری افزودند: طلاب با شناخت مرام و زندگی علما و فقهای نامدار بزرگ شیعه درخواهند یافت که پیشرفت و رشد در همه ابعاد در سایه تحمّل سختی‎ها و مشقت‎ها میّسر خواهد شد.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه خطاب به داوطلبان جدیدالورود با بیان حدیثی از امیرمؤمنان امام علی (علیه السلام)، اظهارداشتند: علم در پرتو 5 شرط حاصل می شود.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه دادند: قال الامام علي (عليه السّلام): العلم لا يحصل إلّا بخمسة أشياء: أوّلها: بكثرة السّؤال و الثّاني: بكثرة الاشتغال و الثّالث: بتطهير الأفعال و الرّابع: بخدمة الرجال و الخامس: باستعانة ذي الجلال.

مدیرحوزه‎های علمیه کشور بیان داشتند: حضرت علی (علیه السلام) می‎فرمایند: علم جز با پنج چيز به دست نمي آيد: سؤال کردن بسيار، اشتغال فراوان به «درس و بحث و پژوهش» طهارت در رفتار و کردار، خدمت  کردن به مردان، «يعنى علماء و دانشمندان و اساتید» و كمک خواستن از خداوند متعال. (تحرير المواعظ العددية، ص: 394)

امام جمعه قم عنوان کردند: طلبه ای موفق خواهد شد که این 5 اصل اساسی را از اصول و قوانین اصلی خود قرار دهد بطوریکه کوچکترین ابهامات خود را بپرسد؛ چرا که با ابهام  نمی‎توان پیشرفت کرد، روشنگری رسالت طلاب است به شرط آنکه خود در ابهامات نمانده باشد.

آیت الله حسینی بوشهری افزودند: در عصر حاضر و اقبال عمومی ملت‎های جهان به اسلام طلاب حوزه را مستعدتر از گذشته کرده است که نسبت به علم، تحقیق و پژوهش فعال تر و پرکار تر وارد شوند، طلبه بی حوصله، کم حوصله و بیکار در عرصه پژوهش علم، جایی در حوزه ندارد و راهی به جایی نخواهد برد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود «تطهیر افعال» را یکی دیگر از شاخصه های علم آموزی و کسب دانش عنوان کردند و اظهارداشتند: حوزه علمیه در روضه خوانی، تنها ملا و عالم و محقق فلسفه نمی‎خواهد، ما معتقد هستیم که حوزه روی دوبال « علم و عمل» قرار دارد، بطوریکه طلبه و روحانی فاضل ما در کنار علم باید عامل به عمل باشد، بطوریکه علمایی که به آن مدارج بالای معنوی رسیده اند تنها ملا و عالم نبوده اند، ما باید تلاش کنیم و پا، جای پای بزرگان بگذاریم و این تنها با تلاش، کوشش، مشقت و سختی میّسر خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه کشور در بخش دیگری از سخنانش به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره کردند و افزودند: وجدت علم الناس کله فی أربع : أولها أن تعرف ربک و الثانی أن تعرف ما صنع بک و الثالث أن تعرف ما أراد منک، و الرابع أن تعرف ما یخرجک من دینک .(اصول کافی ، ج 1 ، ص 64).

آیت الله حسینی بوشهری ادامه دادند: امام صادق (ع) فرمودند : همه علم مردم را در چهار چیز یافتم : اول اینکه پروردگار خود را بشناسی، دوم اینکه بدانی با تو چه کرده است، سوم اینکه بدانی او از تو چه خواسته است و چهارم اینکه بدانی چه چیز تو را از دینت خارج می کند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کردند: حقیقتاً توجه، بینش و بکار بستن احادیث و روایات ائمه معصومین (علیهم السلام) چراغ هدایت و مسیر روشنگری را برای انسانها به ارمغان خواهد آورد، پس قدر زمان و فرصت ها را بدانید و از لحظه لحظه آن در مسیر علم آموزی بهره بگیرید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.