طمع، کلید خواری و ذلت است 94/12/15

http://bushehri.net/images/0bushehri/bushehri_23_20151106_1049733097.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» نماينده مردم شريف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري طي سخناني با اشاره به روايتي از حضرت امام موسی کاظم (عليه السلام) درباره طمع فرمودند: عن مولانا و مقتدانا الإمام موسی بن جعفر (ع): «إِيَّاكَ وَ الطَّمَعَ وَ عَلَيْكَ بِالْيَأْسِ مِمَّا فِي أَيْدِي النَّاسِ وَ أَمِتِ الطَّمَعَ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ فَإِنَّ الطَّمَعَ مِفْتَاحُ الذُّل»[1].

امام کاظم (ع) فرموده است: «از طمع پرهیز کن و به آنچه که در نزد مردم است طمع نداشته باش و طمع از مخلوق را در درون خود بمیران زیرا طمع کلید خواری و ذلت است».

یکی از صفات رذیله‎ای که برخی از افراد گرفتار آنند، طمع است؛ انسان‎های طمع‎کار هیچ‎گاه در زندگی خود آسایش و آرامش را تجربه نخواهند کرد زیرا همیشه فکر و ذهن آنان معطوف به دارایی‎های دیگران است و به آنچه که در نزد خود دارند قانع نیستند.

ایشان ادامه دادند: اگر انسان به مال و دارایی دیگران طمع داشته باشد، در حقیقت به عزت و جایگاه خود خدشه وارد کرده است زیرا هنگامی که انسان از دیگری مال و یا چیز دیگری را طلب می‎کند در حقیقت از آبرو و عزت خود مایه گذاشته است تا جایی که گاهی صفت رذیله طمع‎ورزی باعث می‎شود که انسان در مقابل نامردان و انسان‎های پست، خود را کوچک و حقیر کند تا به خواسته خود برسد لذا انسان و به خصوص طلاب و روحانیت باید مراقب باشند تا گرفتار طمع نشوند البته این کلام بدین معنا نیست که انسان‎ها به یکدیگر نیاز ندارند و نسبت به حل مشکلات یکدیگر بی‎تفاوت باشند زیرا این امر با طمع‎ورزی و خود را در مقابل دیگران کوچک و حقیر کردن، تفاوت دارد.

امام رضا (ع) فرمایشی دارند که به نظر می‎رسد راه حل کلام امام موسی کاظم (ع) در روایت مذکور باشد. امام رضا (ع) فرموده است: «أَحْسِنِ الظَّنَّ بِاللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنِ بِي إِنْ خَيْراً فَخَيْراً وَ إِنْ شَرّاً فَشَرّاً»[2].

امام رضا (ع) فرموده است که به خداوند خوش گمان باش، زيرا خداى عز و جل مى‎فرمايد: من نزد گمان بنده مؤمن خويش هستم، اگر به من خوش گمان باشد، به خوبى با او رفتار مى‎كنم و اگر به من بدگمان باشد، به بدى با او رفتار میکنم.

برخی از افراد هنگامی که در زندگی دچار مشکل می‌شوند، نسبت به خدا گِله و شکایت می‎کنند و تعبیرات نادرستی را به کار می‎برند که این مسأله اشتباه است. انسان حتی در اوج سختی‎ها و مشکلات نیز باید شکرگزار خداوند باشد زیرا در برخی از روایات آمده است که اگر خدای متعال بنده‎ای را دوست داشته باشد او را در معرض آزمایش‎های سخت قرار می‎دهد تا مانند سنگِ طلا آب‎دیده شود. بنابراین، انسان وقتی که در معرض مشکلات و گرفتاری‎ها قرار می‎گیرد نباید کنترل خود را از دست بدهد و حسن‎ظنش نسبت به خداوند به سوءظن تبدیل شود. البته گاهی اتفاق می‎افتد که به دلیل برخی از مشکلات با دعا و مناجات بیگانه می‎شویم و در مسیر انحرافی قدم می‎گذاریم ولی به دلیل عنایتی که امام زمان (عج) نسبت به ما دارد با کوچک‎ترین جرقه و تلنگری مجدداً به مسیر هدایت باز می‎گردیم.

[1]. محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج12، باب67، ص68، ح5.

[2]. مرحوم کلینی، الکافی، ج2، ص72.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.