عوامل تهدیدکننده و چالش‌های پیش‌روی نهاد خانواده94/11/09

http://bushehri.net/images/busshehri/IMG09551106.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» مدیر حوزه های علمیه کشور در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها در جواب سوال «عوامل تهدیدکننده و چالش‌های پیش‌روی نهاد خانواده را چه می‌دانید؟» فرمودند: متأسفانه مشکلی که در جامعه امروز ما وجود دارد این است که به جای محور قرار گرفتن آموزه‌های دینی و سنت‌های اسلامی، فکر و رفتار جامعه متأثر از فرهنگ غربی و فرهنگ سکولار است.

این تأثیرگذاری بر فضای فکری، فرهنگی و رفتاری جامعه ما و خانواده‌ها امروزه به شکل جدی توسط شبکه‌های مجازی و اجتماعی در حال تشدید شدن است.

دسترسی افراد به این شبکه‌ها و حضور در آنها باعث شده است که افراد به شکل ناخودآگاه و یا با تقلید کورکورانه رفتارهایی را از خود نشان دهند که در دنیای غرب مشاهده می‌شود و با معیارهای دینی و انسانی منطبق نیست.

بر این اساس بخشی از آسیب‌هایی که نهاد خانواده را تهدید می‌کند و ما آن را در قالب گسترش یافتن برخی رفتارها در جامعه مشاهده می‌کنیم به نا آگاهی افراد و عدم آشنایی آنها با آموزه‌های دینی باز می‌گردد و بخشی هم متأثر از فضایی است که توسط شبکه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده است. 

ایشان ادامه دادند: یکی از مهمترین آسیب‌هایی که فضای مجازی به همراه داشته، ترویج و گسترش جلوه‌گری و جلوه‌آرایی در محیط اجتماعی و بدون رعایت حدود و صغور عفاف مورد سفارش اسلام  است.

چنین تبلیغات و رفتارهایی بیش از هر چیز به یک نوع تنوع‌طلبی دامن زده و این تنوع‌طلبی‌ها نیز پرده‌دری‌هایی را به همراه خود آورده است که جامعه دینی و اسلامی ما را به چالش‌ها و کنش‌ها و واکنش‌هایی در انداخته است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در ادامه افزودند: حتی در ازدواج‌ها نیز با فاصله گرفتن از سنت‌ها، آشنایی‌های سطحی و نه عمیق و ژرف در فضای مجازی و ارتباطاتی که پسران و دختران در شبکه‌های اجتماعی و یا به صورت خیابانی با هم پیدا می‌کنند مقدمه وصلت‌ها و ازدواج‌ها قرار گرفته و با کشش جاذبه‌های کاذب، یک زندگی به ظاهر شکل می‌گیرد، اما به دلیل عدم شناخت کافی و درست از طرف مقابل و عرصه زندگی واقعی، دو نفر پس از مدتی به فاصله زیاد روحی و اخلاقی و رفتاری میان خود پی می‌برند و طبعاً پیوندشان به جدایی مبدل می‌شود.

ایشان بیان کردند: بخش دیگری از عوامل تهدیدکننده نهاد خانواده نیز عوامل اقتصادی است. علاوه بر بیکاری و فقر که می‌تواند یک خانواده را دچار چالش کند، بعضاً آنچه موجب از هم پاشیدن خانواده‌ها یا شکل نگرفتن آنها‌ست بلندپروازی مادی و مالی، عدم قناعت، اکتفا نکردن به ضرورت‌های زندگی و بهانه‌گیری‌هایی ناشی از چشم و هم چشمی است که نشان از پایبند نبودن به الگوهای رفتاری پیشوایان دینی دارد.

آیت الله حسینی بوشهری اظهار داشتند: معمولاً تشکیل خانواده در جامعه ما به شکل سنتی چندان در گرو امکانات آن چنانی مادی نبوده، اما امروزه در اثر رفاه نسبی پدید آمده در بخشی از جامعه و تبلیغاتی که در رسانه‌ها، اعم از رسانه ملی و سایر رسانه‌ها، معمولاً بر این گونه زندگی صورت می‌گیرد، بخش‌هایی از جامعه را به هوس یک زندگی رؤیایی و آن چیزی انداخته که واقعیت زندگی در جامعه ما نیست.

طبیعتاً با نرسیدن به این رؤیاها، بهانه‌گیری‌ها شروع شده زندگی تلخ می‌شود و متأسفانه پایان راه به طلاق می‌انجامد؛ طلاقی که در اسلام امری مباح اما مورد تنفر قلمداد شده، متأسفانه امروزه برای برخی از افراد به مایه خوشحالی و جشن تبدیل شده است.  

رفتارهایی مانند جشن طلاق، طلاق توافقی، طلاق گرفتن و در عین حال در یک خانه با هم زندگی کردن، که ما امروزه شاهد هستیم، را می‌توان فجایع فرهنگی در مورد مسئله خانواده و ازدواج خواند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.