فرهنگ وقف در جامعه کمرنگ است94/10/26

http://bushehri.net/images/busshehri/zaman2%205.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» ظهر دیروز در چهارمین همایش «وقف و حوزه های علمیه» که در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، اظهار داشتند: سهیم کردن اساتید و مبلغان حوزه از رویکردهای حوزه های علمیه در افزایش حرکت شتاب بخش گسترش فرهنگ وقف است.

ایشان با اشاره به اینکه رژیم پهلوی فضای بی اعتمادی را نسبت به وقف و متولیان وقف بوجود آورده بود، تصریح کردند: هدف ما از برگزاری این همایش، گسترش فرهنگ و بازسازی اعتماد از دست رفته به وقف در جامعه است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به جایگاه وقف در اسلام، فرمودند: وقف از سنت های حسنه ای محسوب می شود که پشتوانه قرآنی و روایی دارد و همواره سیره پیامبر(ص)، اهلبیت(ع) و علما بوده است.

آیت الله حسینی بوشهری با انتقاد از اینکه فرهنگ وقف در جامعه کمرنگ است، ابراز داشتند: جامعه افراد ثروتمند دارد اما آن گونه که باید نسبت به وقف توجه صورت نگرفته است.

ایشان تصریح کردند: باید برای خودکفایی حوزه های علمیه با بهره گیری از رهنمودهای مراجع تقلید و استفاده از ظرفیت تبلیغ به گسترش فرهنگ وقف به عنوان یک رسالت دینی، الهی، حوزوی و قرآنی اهتمام جدی داشت.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین افزودند: در صورتی که خیرین برای ایجاد موقوفات جدید حوزوی تشویق شوند، وضعیت حوزه قابل قیاس با گذشته نخواهد شد.

آیت الله حسینی بوشهری همچنین بر لزوم نهادینه سازی فرهنگ وقف تاکید کردند و فرمودند: این مسئله را میتوان در کتاب های درسی قرار داد تا جامعه نسبت به این فرهنگ بی اطلاع نباشد.

ایشان با بیان اینکه زکات از واجب های فراموش شده بود، ابراز داشتند: امروز درآمد زکات، صرف هزینه های خیر و آبادانی روستاها می شود.  

امام جمعه قم به استقبال خوب مومنین و متدینین نسبت به زکات اشاره داشتند و فرمودند: این مسئله نشان می دهد که اگر روحانیت، مردم را به خوبی نسبت به احکام آگاه کنند، مومنین استقبال خواهند کرد. 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.