لزوم تقویت جایگاه کلام و تفسیر در حوزه های علمیه95/06/15

http://bushehri.net/images/41/222/8757452/20/90/IMG09512182.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید موسسه آموزش عالی حوزوی و مرکز تخصصی تفسیر اسراء در قم، با بیان اینکه قرآن سفره گسترده الهی است و همه نیازهای بشری در آن قرار داده شده، فرمودند: باید از این مهمانی و سفره عظیم الهی نهایت استفاده را ببریم.

معاون جامعه مدرسین با بیان اینکه در عصر ما آیت الله العظمی جوادی آملی افتخار بزرگ حوزه های علمیه به شمار می روند و حوزویان در محضر این بزرگوار قرار دارند، افزودند: باید همه حوزویان هر کدام به اندازه خودمان از این بزرگواران نهایت استفاده را ببریم.

امام جمعه قم به ویژگی های ممتاز قرآن اشاره کردند و اظهار داشتند: یکی از خصوصیات قرآن این است که نسخه برای یک زمان خاص نمی باشد؛ چون معجزه بزرگ پیام اکرم (ص) است، قرآن جهانی و از جاودانگی خاصی برخوردار است و تا قیامت زنده است و هر چه از آن بگوییم باز حرف تازه ای برای گفتن دارد.

اگرچه فقه و اصول در گذشته و امروز جایگاه خاصی در حوزه دارد؛ اما امروز مباحث دیگر مانند تفسیر و کلام هم از جایگاه ویژه ای در حوزه برخوردار می باشد و این نگاه باید تقویت شود.

ایشان با اشاره به مراحل انس با قرآن بیان داشتند: بنابر نقل روایتی از امام صادق (علیه السلام)، از جمله مراحل انس با قرآن، فهم، حفظ و تدبر در قرآن کریم می باشد، امام (علیه السلام) فرمود مومن سزاوار است تا از دنیا نرفته قرآن را فرا گیرد، قرآن به عنوان منبع اصلی دین است و اگر ما می خواهیم به عمق علمی قرآن برسیم باید با تفسیر آشنا شویم.

امام جمعه قم با بیان اینکه دانش پژوهان نباید تنها به آموزش در بحث تفسیر بسنده کنند، اظهار داشتند: باید در حوزه افراد زیادی که متخصص در تفسیر هستند داشته باشیم، مانند همتی که آیت الله العظمی جوادی آملی مبذول داشتند و ثمره آن تفسیر تسنیم است که از جمله تفسیرهای بسیار ارزشمند در حوزه می باشد.

در ادامه این مراسم و با حضور آیت الله حسینی بوشهری، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، اساتید و دانش پژوهان موسسه حوزوی اسراء از کتابخانه الکترونیکی ایرانیان رونمایی شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.