لزوم مخاطب شناسی نشریات حوزوی/ لزوم فرهنگسازی و ایجاد مطالبه در جامعه94/03/21

http://bushehri.net/images/busshehri/zaman%2033.jpegمدیر حوزه‎های علمیه سراسر کشور دیروز چهارشنبه در «ششمین گردهمایی مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی» با انتقاد از اینکه برخی نشریات حوزوی هنوز مخاطب خود را نشناخته اند، فرمودند: هنوز برخی مجلات حوزوی و نشریات دینی مخاطبان خود را صید نکرده‎اند و مشخص نیست مخاطب واقعی آن‎ها چه کسانی هستند.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري«دامت برکاته» افزودند: اگر مخاطبان شناخته شوند نیاز آنها درنظر گرفته می‎شود و از زبان مخاطب نیازسنجی کرده و طرح روی جلد مجله نیز اصلاح می‎شود، اما وقتی رابطه با مخاطب برقرار نباشد ما برای خود می‎نویسیم و برای برخی افراد به صورت هدیه ارسال می‎کنیم در حالی که نمی‎دانیم آن‎ها چند صفحه از این مجله را مطالعه می‎کنند.

ایشان تصریح کردند: نیازسنجی و شناخت مخاطب لازمه کار نشریات حوزوی است.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری در ادامه افزودند: از ظرفیت مبلغان حوزه در سراسر کشور می‎توان برای ارزیابی از بازخورد نشریات استفاده کرد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه معتقد هستیم نشریات دسته بندی شده علمی ترویجی و علمی پژوهشی در چارچوب خود کار کنند، اظهار داشتند: برخی مجلات علاوه بر اطلاع رسانی، رویکرد علمی ترویجی و علمی پژوهشی نیز دارند در حالی که باید از سوی کمیسیون نشریات علمی حوزوی نظارت صورت گیرد.

ایشان با انتقاد از اینکه برخی فصلنامه‎ها به کتاب بیشتر شباهت دارد تا مجله، اظهار داشتند: در مجله نقل و انتقال اندیشه صورت می‎گیرد در حالی که امروز برخی از آن‎ها  تبدیل به اثر ماندگاری شده است که درصدد تبادل اندیشه نمی‎باشد.

مدیر حوزه‎های علمیه سراسر کشور همچنین با گلایه از اینکه فضای کاری برخی نویسندگان مجلات حوزوی، دایرةالمعارف گونه است، ابراز داشتند: برخی از نویسندگان همیشه پای ثابت هستند و در همه مجلات، مقاله می‎نویسند که زمینه برای رشد و بالندگی افراد جدید فراهم نمی‎شود.

آیت الله حسینی بوشهری همچنین با انتقاد از عدم خودکفایی مالی برخی مجلات، فرمودند: متأسفانه برخی مجلات وابسته به مؤسسات، تلاشی برای خودکفایی از نظر بودجه مالی نکرده اند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم همچنین بر ضرورت فرهنگسازی مجلات حوزوی در جامعه تأکید کردند و اظهار داشتند: اعتقاد دارم مجلات باید علاوه بر فرهنگ‎سازی، به ایجاد مطالبات در جامعه بپردازند و پاسخگوی آن‎ها نیز باشند.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در زمینه افزایش تولید علم، ابراز داشتند: مجلات علمی پژوهشی ما باید صاحب ابداع و نوآوری باشند و سهمی از تولید علم را می‎توانند عهده دار باشند.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان با تقدیر از معاونت پژوهش حوزه و برگزار کنندگان این گردهمایی ارزشمند، خاطرنشان کردند: از حضور صمیمانه و بزرگوارانه مدیران مسئول و سردبیران نشریات سپاسگزار هستم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.