مراتب يقين در مورد خداشناسي از نگاه آيت الله حسيني بوشهري94/04/02

http://bushehri.net/images/zamanmmm/sa%208.JPGمدير حوزه‌هاي علميه کشور فرمودند: «علم‌اليقين» يقيني براي عموم مردم و «عين‌اليقين» براي پرهيزکاران و اهل تقوي است، «حق اليقين» نيز براي مقربان الهي و ائمه اطهار(ع) و پيامبران الهي است و امام سجاد(ع) از خداوند بالاترين يقين را درخواست مي‌کند.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» امروز در جمع کارکنان مرکز خدمات حوزه‌هاي علميه در ادامه تفسير دعاي مکارم اخلاق صحيفه سجاديه با اشاره به فراز ديگري از اين دعا، اظهار کردند: امام سجاد(ع) در اين دعا پس از درخواست ايمان کامل از خداوند، مي فرمايد، الهي برترين و بالاترين يقين را براي من قرار بده.

ایشان افزودند: در روايات متعددي داريم که در آنها از ارزش يقين سخن گفته و در روايات ديگري داريم که مي‌فرمايد از خدا بخواهيد تا به شما يقين اعطا کند.

مدير حوزه‌هاي علميه کشور ابراز داشتند: اميرالمؤمنين(ع) پيوسته مي‌فرمايد از خدا يقين را بخواهيد و راغب باشيد تا پرونده زندگي شما با يقين بسته شود و بهترين سرمايه معنوي که در قلب انسان قرار مي‌گيرد يقين است.

ایشان ادامه دادند: پيامبر(ص) مي‌فرمايند بهترين ذخيره و سرمايه‌اي که در قلب انسان قرار مي‌گيرد، يقين و اطمينان خاطر است.

آيت الله حسيني بوشهري عنوان کردند: در روايت ديگري داريم اگر خداوند نسبت به بنده‌اي نظر خير داشته باشد، دو چيز را به او عنايت مي‌کند، اولين مورد اين است که خداوند شناخت جامع نسبت به دين را به او اعطا مي‌کند، دوم اين‌که دل او را از نعمت يقين بهره‌مند مي‌کند.

ایشان تصريح کردند: در اينجا دو سؤال مطرح مي‌شود، اول اين‌که يقين چيست و چه مراتبي دارد، حضرت مي‌فرمايند، بالاترين يقين را به من اعطا کن و دوم اينکه رابطه بين ايمان و يقين چيست و چه تفاوتي بين آنها وجود دارد.

معاون جامعه مدرسين حوزه علمیه قم فرمودند: در کتاب مفردات راغب در مورد تعريف يقين بيان که انسان زماني که عالم مي‌شود، يکي از نشانه‌هاي عاقل بودن يقين است و دل آدمي با يقين آرامش پيدا مي‌کند، در نتيجه حکم مورد يقين حکم ثابت، محقق و بدون خدشه است.

ایشان با اشاره به تعريف شيخ طوسي از يقين افزودند: مرحوم شيخ طوسي فرموده، يقين باور قطعي است که انسان پيدا کرده، مطابق با واقع بوده و امکان برطرف کردن آن نباشد و توضيح داده‌اند، يقين مرکب از دو علم است، يکي علم به معلوم و ديگري علم به اين‌که خلاف به معلوم من امکان‌پذير نيست.

آيت الله حسيني بوشهري بيان کردند: امام علي(ع) مي‌فرمايد، کساني که به بهشت يقين پيدا مي‌کنند، مثل اين است که آن را ديده باشند و متنعم در نعمت‌هاي بهشتي هستند و کساني که به جهنم يقين پيدا مي‌کنند، مثل کسي است که جهنم را مي‌بيند.

ایشان با بيان اين‌که يقين داراي سه مرتبه علم‌اليقين، عين‌اليقين و حق اليقين است، بیان کردند: زماني که امام سجاد(ع) از خدا بهتري يقين را مي‌خواهد، يعني اينکه من به مرحله علم‌اليقين، عين‌اليقين و حق اليقين بسنده نمي‌کنم، بلکه آن مرتبه عالي را که مرحله شهود و فنا است، از تو مي‌خواهم.

مدير حوزه‌هاي علميه کشور با بيان اين‌که قرآن به هر سه مرتبه يقين اشاره کرده افزودند: قرآن به مرتبه علم‌اليقين و مرتبه عين‌اليقين در سوره تکاثر و به مرتبه حق اليقين در سوره واقعه اشاره کرده است.

ایشان با مطرح کردن اين سؤال که علم‌اليقين يعني چه و ما در چه مرحله‌اي هستيم اظهار داشتند: در علم‌اليقين انسان با يک دليل و استدلال به مطلبي مي‌رسد و عقبه آن استدلال است، مثال مي‌زنند زماني که شما دود را از دور مي‌بينيد، يقين پيدا مي‌کنيد که در آنجا آتشي است.

آيت الله حسيني بوشهري ادامه دادند: مرحله عين‌اليقين اين است که انسان به مرحله مشاهده مي‌رسد و زماني است که شما آتش را از نزديک ديده باشيد.

ایشان اذعان داشتند: اما اگر دست را درون آتش گذاشته و آن را لمس کرديد، دست شما هم به وسيله آتش سوخت، به مرتبه حق اليقين رسيده‌ايد و ديگر شکي براي شما نمي‌ماند.

مدير حوزه هاي علميه کشور در پایان بیان کردند: در مورد خداشناسي بزرگان دين اين‌چنين مطرح کرده‌اند که علم‌اليقين، يقيني براي عموم مردم است، عين‌اليقين براي پرهيزکاران و اهل تقوي است و حق اليقين هم براي مقربان الهي ائمه اطهار(ع) و پيامبران الهي مي‌باشد، لذا امام سجاد(ع) از خداوند بالاترين يقين را درخواست مي‌کند.

دیدگاه‌ها   

.
#2 . 1398-01-16 00:27
.
نقل قول کردن
ایمن گلدی
#1 ایمن گلدی 1398-01-16 00:12
ایران زیر سیل است مسئولین خارج کشور این کجاش مسلمانیه درس اخلاق رو به مسئولین بدید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.