مسجد بهترین پایگاه، برای رشد و بالندگی جوانان و نسل آینده است94/11/26

http://bushehri.net/images/ejlasiie/1/2/557575/tollab-2.jpgدر منظر حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»، مسجد بهترین پایگاه، برای رشد و بالندگی جوانان و نسل آینده است. اگر مسجد پناهگاه جوانان باشد، او احساس بی‏ پناهی نمی ‏کند. لذا باید کودکان، نوجوانان و جوانان را احترام و تکریم کنيم و با برنامه ‏هاي ديني و فرهنگي، براي آنها جاذبه ايجاد کرد.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری دربارة جوانی و جوانان، گفته‏ ها و ناگفته‏ های فراوانی را مطرح کرده است.

ایشان دوره جوانی را حساس‌ترین و عجیب‏ ترین مراحل زندگی و هم‏نشین نشاط و شادابی می دانند و در این دوران، تربیت پذیری جوان بسیار، عقیده و اخلاق، ریشه دار و فضائل و ملکات انسانی در او، پایدار می‏گردد.

نگاه پیران به این دوران، حسرت و تجربه جوانان، مستی، غرور و بعضاً غفلت است. نگاه‏ ها و اندیشه‏ های فراونی در خصوص جوان و جوانی وجود دارد. حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته» به عنوان شخصیتی که دوران جوانی را گذرانده و زمان طولانی را در بین جوانان سپری نموده، نگاهی زیبا و ستودنی دارند که برخی از مهمترین آنها عبارتنداز:

شخصیت و ارزش جوانی

جوان، شخصیتی پیگیر، مطالبه‌گر، کنجکاو و فعال و با نشاط است. در روز قیامت از «جوانی» سؤال می‏شود[7] و ارزش جوانی، برای انسان روشن نیست، مگر کسی که آن را از دست داده باشد. جواني و قدرت، غرور آفرین است و جوانان مومن، در هر کار خیری پیشقدم هستند:

«عَلَيْكَ بِالْأَحْدَاثِ فَإِنَّهُمْ أَسْرَعُ إِلَى كُلِّ خَيْرٍ».[8»

جوانان، آینده سازان نظام

جوانان و به خصوص دانشجويان، آينده سازان نظام جمهوري اسلامي به شمار مي‎روند و در ساختن جامعه‏ های سالم، نقش مهمی دارند. داشتن برنامه اخلاقی، ارائه آموزش‌های پژوهش محور در دانشگاه‏ ها و امید بخشی به جوانان، براي آينده نظام و سلامت جامعه، امري ضروري است.

اگر درگذشته براي بهبود و پيشرفت اخلاق در بين جوانان، به يک استاد اخلاق نياز بود، امروز با وجود شبکه‎های اجتماعی و شرايط جديد و فضاهاي مسموم، نيازمند ده‎ها استاد اخلاق است.

توجه به جوانان

امروزه يکي از وظايف مهم همه مسئولين جامعه و نهادهاي فرهنگي، موضوع جوانان بوده و اهميت اين مسئله، مسئوليت آنان را دو چندان کرده است. همانطور که نبی مکرم اسلام، به نیک رفتاری با جوانان سفارش فرمود:

«اوصيكُمْ بِالشُّبّانِ خَيْرا فَاِنَّهُمْ اَرَقُّ اَفـْئِدَةً».[9]

از این رو کوچک‎ترين غفلت از ناحيه نهادهاي فرهنگي و مسئولين دانشگاه‎ها در مورد جوانان، ممکن است جامعه و نظام را با آسيب‎هاي جدي مواجه کند.

استعداد نسل جوان

از نظر ایشان، ظرفيت نسل جوان، براي توليد علم جهت خدمت به نظام، از بالاترين ظرفيت‏ها است. استعداد نسل جوان، از سخن پیامبر اکرم صلوات الله علیه به خوبی قابل درک است که آن حضرت فرمود:

«هر كس در جوانى اش بياموزد، آموخته اش مانند نقش بر سنگ است».[10]

بنابراین بايد از اين ظرفيت عظيم دانشگاه‎ها در ابعاد مختلف علمي، اخلاقي و اجتماعي نهايت استفاده را برد.

دشمن و تضعیف جوانان

شناخت دشمن و اهداف او، بسیار اهمیت دارد. چرا که دشمن به دنبال این است که جامعه و نسل جوان را از نظر عقيدتي و اخلاقي، با انحراف‏هاي جدي مواجه کند و محبت اهلبیت: را در بین آنان کاهش دهد و خطر این موضوع در بین خانواده‏ ها و جامعه مشهود است. بنابراین رسيدگي به اخلاق، تقويت اعتقاد و باورهاي ديني و همچنين ارزش‌هاي اسلامي و پاسخ‏گويي مناسب به شبهات در بين جوانان، از وظایف همه اقشار جامعه به شمار مي‎رود و کوتاهي کردن در اين مسئله قطعاً جامعه را با مشکلاتي مواجه خواهد کرد و ما باید فرهنگ اهلبیت را در جوانان نهادینه کنیم. همانگونه که امام صادق علیه السلام  اینگونه سفارش فرمود:

«به آموختن حديث به نوجوانانتان پيش از آن كه منحرفين آنان را گمراه سازند، اقدام نمائيد».[11]

مسجد بهترین پایگاه جوان

در منظر حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»، مسجد بهترین پایگاه، برای رشد و بالندگی جوانان و نسل آینده است. اگر مسجد پناهگاه جوانان باشد، او احساس بی‏پناهی نمی‏کند. لذا باید کودکان، نوجوانان و جوانان را احترام و تکریم کنيم و با برنامه ‏هاي ديني و فرهنگي، براي آنها جاذبه ايجاد کرد. با ایجاد تنوع و جاذبه‏ مندي در مساجد، جوان مي‏تواند همه نيازهاي روز خود را در مسجد ببيند[12]

ارتباط مستمر با جوانان

ارتباط‎ هاي گذرا و موقتي با قشر جوان، از آفت‏هاي عظيم نظام فرهنگي است. اگر بتوان با نسل جوان، ارتباط دائمی و مستمر برقرار کرد، قطعا پیشرفت‌ها و موفقیت‌های بیشتری در عرصه فرهنگی بدست خواهد آمد. به نظر مي‏رسد امروزه بايد به گونه‏اي با نسل جوان صحبت کرد تا آنها به دور از قضاوت‏هاي ديگران و آزادانه، به بررسي و تحقيق بپردازند و به حقايق دست يابند. چرا که بر اساس سخن امام علی علیه السلام:

آداب و رسوم خود را به فرزندانتان تحميل نكنيد زيرا آنان براى زمانى غير از زمان شما آفريده شده‌اند.[13]

دیدگاه‌ها   

غلام احمد
#3 غلام احمد 1395-05-24 14:31
سلام آقا امدین پیش ما بازم بیان ما را فراموش نکنید نور چشم ماهستین
نقل قول کردن
بوشهری
#2 بوشهری 1395-05-24 08:13
دم حاجی گرم من که حال میکنم حاجی رو میبینم پرچم بوشهری ها بالاست تا حاجی سرور ماست دمت گرم نوکرتم
نقل قول کردن
سهیلا
#1 سهیلا 1395-05-21 15:37
سلام عزیزان من دختری از خانواده بسیار کم درآمد هستم پدرم سه ساله فوت کرده وقتی آیت الله رو دیدم با اینکه چیزی ازشون نخواستم و نگرفتم حس کردم پدر خودم رو میبینم عاشقشون هستم که امثال ما را که همه فراموش کردند نگاهی کردند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.